Station Rande

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik denk er over een nieuwe baan in N te bouwen. Heb inmiddels (opnieuw) de nodige boeken gelezen, naar andere baanplannen gekeken en ben over Flintfield gestruikeld (een bekende baan in finescale P4, ik dacht schaal 1:76), omdat het veel aspecten heeft die me aanspreken. Denk daarbij niet primair aan de scenery maar vooral aan het baanplan. Heb ongeveer 50 x 175 cm tot mijn beschikking en wil iets bouwen in tijdperk II/III gelocaliseerd in Duitsland met alleen stoom en diesel. Ik wil kunnen rangeren, de baan wordt digitaal en ik wil ook tzt een poging wagen de rangeer bewegingen te automatiseren (mogelijk met iTrain en Dinamo, maar dat weet ik nog niet zeker). Ik heb wat geprobeerd te tekenen in SCARM, m'n eerste poging staat hieronder. Links gaat het naar een fiddle yard. Ik heb al gezien dat ik de baan iets moet inkorten, anders haal ik de 175 cm niet. Mijn vragen:
Wat vinden ervaren bouwers van dit baanplan?
En met welk materiaal zal ik dit leggen. Het moet absoluut betrouwbaar rijden. Kato? Of Peco? Of....?
Peter Ruifrok
Station Rande.jpg
Station Rande.jpg (122.55 KiB) 12326 keer bekeken


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 996
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Station Rande

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Onder file zit een menuoptie voor export. Dan kun je kiezen voor jpg of bmp. Kies bmp, want daar kun je het gemakkelijkst mee verder in andere pakketten. Je kunt dan een iets minder brede tekening uploaden zonder de tekenomgeving erbij.
Scarm kun je via instellingen instellen op de Nederlandse taal als je dat eventueel wenst.

Je hebt nu gekozen voor Kato, als je met Peco verder wil gaan moet je de baan opnieuw tekenen met Peco, je zult dan bemerken dat maten gaan wijzigen omdat Peco een langere wisselbouw kent tov andere merken. In je huidige plan heb je een kruising opgenomen waarvan enkele sporen nooit bereikt kunnen worden. Een engels wissel wordt namelijk anders getekend en is hier niet toegepast. Verder zijn niet alle wissels logisch geplaatst. Achter enkele wissels is hooguit plaats voor een korte locomotief. Jouw huidig plan is hooguit een emplacement, wil je ook nog gaan rijden of alleen rangeren? Wat wordt op dit emplacement uitgebeeld? Waar staat een station, een goederenloods of wat anders wat een spooraansluiting behoeft. Vier verbindingen zijn niet goed gelegd, te herkennen aan de pijltjes aan de uiteinden van de rails.

Wat ik verder vind van dit baanplan is niet interessant, het is jouw baanplan en jouw idee. Het enige wat ik bekijk is of de regeltjes van het leggen van het spoor zijn toegepast en of het logisch is. Succes.



Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Ja, ik loop nog wat te klungelen met Scarm en met het toevoegen van plaatjes in dit forum. Ik weet dat van alles nog niet okay is en realiseer me dat het met Peco anders uit komt. Kreeg een goede kruiswissel nog niet voor elkaar, maar het moet er wel 1 zijn. De korte stukken kloppen, die zijn alleen voor een loc om om te rijden of te plaatsen. Het station komt bij net achter het dubbele spoor rechts onder. Achter het dubbele spoor rechts boven komt een goederen loods.Ik wil alleen rangeren, hoef niet rond te rijden. Belangrijk is wel de rail keuze. Wat denkt het forum daar over?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,
Ik ken Flintfield uit het Praktijkboek Modelspoorwegen van Gerard Tombroek (en ik heb hem ook eens in het echt gezien op een tentoonstelling. Het is een leuk stationnetje, maar wel typisch engels. Als je duits wilt rijden is het ook wel bruikbaar, maar dat hangt met name af van de treintypes en lengtes die je wilt gebruiken. Ik zou dan ook zeker aangeven waarvoor je de verschillende sporen wilt gebruiken, oa wat de verschillende industrien/bedrijven zijn die een spooraansluiting hebben. Voor alleen een goederenloods is het achterste deel nu wel heel uitgebreid. Normaliter voor een klein station als dit zou een goederenloods alleen een kort kopspoortje hebben. Ik dacht dat Flintfield een turffabriek oid achter het station had.

Eén van de eerste dingen die mij opvallen is dat het omloopspoor in het onderste deel erg kort is. Je kunt dat eenvoudig verlengen zonder het totale plan langer te maken. Het geeft je betere rangeermogelijkheden.

Verder valt de slinger in het hoofdspoor op. Deze is niet nodig. Ik weet dat het sporenplan van Flintfield in een boog ligt. Jij hebt het echter recht getrokken, maar dan krijg je wel een slinger. Door het wissel bij de 2 kopspoortjes anders aan te sluiten, kun je de slinger ook weghalen.

Wat railkeuze betreft, kan ik niet veel zeggen. Ik ken Kato rail niet, maar lees wel overal dat het betrouwbaar werkt. Peco is zeker betrouwbaar maar is iets bewerkelijker bij de aanleg. Anderen kunnen hier wellicht meer over zeggen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1206
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Station Rande

Bericht door WimC »

Volgens mij heeft Kato geen engels wissel.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Station Rande

Bericht door BenQ »

Misschien de WX310, dit is een kruising met 4 wissels en dat is een Engelse wissel ook.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Ben, een engels wissel is iets anders dan de WX310. De WX310 is een kruiswissel en dat is inderdaad een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising. De verwarring ontstaat vaak omdat in het duits een engels wissel "Kreuzungsweiche" heet (en in het engels "double slip"). Een kruiswissel in het duits is "Hosenträger" :D ( en "scissors crossover" in het engels).

Een plaatje van de Kato kruiswissel staat hier:
http://www.katomodels.com/start/guide/item/21/catid/8

Het grote verschil tussen een engels wissel en een kruiswissel is dat een kruiswissel 2 parallelle sporen heeft, waarop tegelijktijd twee treinen onafhankelijk kunnen rijden. Een engels wissel heeft dat niet, dus kan hierop slechts 1 trein rijden.

Dan terug naar het baanplan. Aan de linkerzijde is nu een kruising getekend, maar dit zou een engels wissel moeten zijn om alle sporen bereikbaar te maken. Als Kato inderdaad geen engels wissel heeft, moeten er hier 2 gewone wissels worden ingebouwd (met de spitse kant tegen elkaar). Een kruiswissel zou hier niet passen (en ook te veel van het goede zijn).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Station Rande

Bericht door Hoontje »

Ik vind het een leuk speels plan.
Alleen de kruising zou ik inderdaad ook als engels wissel uitvoeren.

Wat het automatisch aan/afkoppelen en rangeren in iTrain, dat bevind zich nog in de beta testfase. In koploper werkt het al wel. Alleen persoonlijk vind ik dat maar een lastig programma. Mijn intuitieve manier van werken past niet binnen de manier van werken in Koploper.

succes met de door ontwikkeling!


Groetjes

Hoontje



rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Station Rande

Bericht door rc.amsterdam »

Hallo, best een leuk eind station van een bijbaan. Maar ik zou die twee tussenliggende dode sporen verlengen. Dat geeft meer opstelmogelijkheden. En ook die onderste omloop verlengen. Rangeert beter. Laat ons weten wat je doet.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Hallo allemaal, heel veel dank voor de belangstelling en de adviezen! Eigenlijk zou ik dit draadje moeten omdopen naar Bahnhof Rande, gezien het Duitse materieel waar ik mee rij.

Ik heb een foto bijgevoegd. Het lijkt alsof de plaat doorzakt, maar dat komt omdat dit een panorama is, uit drie aparte foto’s samen gevoegd. Gelukkig is alles in het echt keurig recht. De ondergrond bestaat uit dun triplex (het dunste van Karwei), gesteund door drie opstaande latten in de breedte en drie in de lengte. Daarop kurk. Ik denk dat de constructie op de foto wel duidelijk is. Ik wilde die zo licht mogelijk houden, maar wel stevig genoeg en zonder doorbuigen of torsie. Afmeting 150 x 50 cm.

De Kato rails ligt inmiddels en blijkt inderdaad heel betrouwbaar. De kruiswissel is er niet en vervangen door twee gewone (15 graden) wissels. Er liggen 9 linkse en 2 rechtse 15 graden wissels. Ik moest het sporenplan iets wijzigen i.v.m. de beschikbare ruimte. Ik hoop, dat ook het sporenplan duidelijk is van de foto. Stroom aanvoer is er (vooralsnog) alleen links op het spoor waarop nu de BR17 staat. Ik heb de weerstand gemeten van links naar rechts over de 150 cm, maar die is hooguit 2 Ohm, dus veel spanningsverlies over de rail lassen is er niet.

De baan is digitaal en ik gebruik Railmaster met de eLink van Hornby/Arnold als software, hardware en voeding (15V digitale voeding en 1 Amp). Ik weet het, een tikje onconventioneel. De bewezen oplossing voor het digitaliseren van de wissels samen met Railmaster is met een Digitrax DS64 (voor 4 wissels). Iedere wissel apart met een Digitrax DS51K1 kan ook. Ik heb inmiddels een DS64 besteld, maar er is mogelijk een goedkopere oplossing bestaande uit een Kuehn WD10 (voor 8 wissels), waar dan wel een Kuehn MA10 (voor 4 wissels) voor geschakeld moet worden. Dat komt, omdat Kato wissels wat afwijkend zijn (ze hebben maar 1 spoel en geen 2). De DS64 kan rechtstreeks op het digitale spoor aangesloten worden, ook voor de eventuele programmering. Als dat goed gaat, dan ga ik op dezelfde manier een WD10 samen met de MA10 proberen. Werkt dat niet, dan lever ik de spullen weer in en koop een tweede DS64. Omdat een paar wissels samen geschakeld gaan worden, heb ik precies genoeg aan besturing voor 8 wissels. Mocht ik in de toekomst willen overschakelen op bijvoorbeeld Dinamo met iTrain (andere opties kunnen natuurlijk ook), dan kan dat (heb ik me laten vertellen) hopelijk in combinatie met de nu gekozen wissel aansturing. Railmaster is namelijk een prachtig en niet te duur systeem, maar alle rijbaan programmering gebeurt op basis van tijd, er is (nog) geen loc detectie en het is onbekend wanneer die gaat komen. Al is die al wel aangekondigd (maar zonder datum). Maar misschien is Railmaster alleen wel voldoende.

Rechtsonder, waar een BR94 stoomloc staat, komt het station met perron naar links. Vlak daar links boven staat een V200 dieselloc op wat een laad/los spoor gaat worden. Dit spoor loopt dood tegen het station aan. Het spoor dat naar onder afbuigt wordt de (simpele) verzorging voor de stoomlocs met water en kolen en sintels naast de rails. Linksonder staat een BR17 op een uithaal spoor. Het spoor daaronder gaat naar de fiddle yard (moet nog gemaakt worden). Eventueel kan ik later nog besluiten om dit uithaalspoor ook met de fiddle yard te verbinden, maar het hoeft nog niet. Links boven staat een BR53. Wat ik daar ga maken weet ik nog niet. Ik zit aan een zand afgraving te denken of een zagerij of zo iets. Rechts boven komt industrie. Misschien verandert het een en ander nog een beetje, als ik ga bouwen en ik de afmetingen van de verschillende gebouwen beter weet.

Kwa tijdperk worstel ik nog een beetje. Een BR94 is officieel tijdperk III maar loopt van 1913 tot 1974. Een BR53 is II en tot eind jaren ’20 in gebruik. De BR17 van 1910 tot 1954 wordt ook beschouwd als II maar loopt over in III. En de V200 van 1953 tot 1984 en is een III. De BR53 is dus eigenlijk iets te oud, of de V200 iets te jong. Ik zie nog wel ruimte op dit plan voor een vijfde loc, ik denk aan een betrouwbare dieselloc die vooral rangeerde. Dat kan een andere kleur V200 worden, maar heeft iemand een beter idee? Met de nadruk op betrouwbaar rijgedrag.

Alle locs lopen prachtig op “kruip” snelheid, maar de BR94 is toch wel een beetje een zorgenkindje. Ik moet die wat sneller laten lopen (nog steeds best langzaam hoor, maar niet zo langzaam als de rest) en hij veroorzaakt soms kortsluiting in een wissel. Maar niet altijd en niet overal. Ik heb er voor gekozen de hartstukken van de wissels stroomvoerend te laten zijn (bij Kato kun je dat instellen met een schroefje) en blijkbaar gaat dat soms bij de BR94 mis, niet bij de rest. Alle stoomlocs hebben een locbuffer. Mocht uiteindelijk de BR94 alleen op bepaalde trajecten kunnen rijden, dan is dat maar zo. Er blijven genoeg rij mogelijkheden over.

Dat is het voor nu. Zodra ik de DS64 geprobeerd heb, meld ik me weer. Ondertussen ga ik nadenken over wat leuke traject (rangeer) mogelijkheden om voor te programmeren. Want dat kan dan weer in Railmaster heel eenvoudig (heb geen aandelen hoor, en zie ook de beperkingen wel. Maar voor een digitale “instapper”, zoals ik, kan het veel meer dan een multimaus voor maar iets meer geld).


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik heb geprobeerd om een foto bij te voegen en die is ook keurig ge-upload, maar ik zie hem niet terug.
Ik doe iets verkeerd, maar wat?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,
Als je de foto binnen dit forum als bijlage hebt ge-upload, moet je denk ik nog een link toevoegen in je bericht.
Maar beter is het om de foto ergens anders te plaatsen, bv op photobucket.com en daarnaar te linken. Dan blijven de kosten voor dit forum lager (minder datagebruik ed).
Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke plan!
Groet, Wim



Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Het bestand was te groot, ik heb de foto wat bijgesneden en er helaas een jpg van moeten maken. De onderbouw is nu niet meer te zien. Bij deze
Bijlagen
Bahnhof Rande bijgesneden2 jpg.jpg
Bahnhof Rande bijgesneden2 jpg.jpg (124.72 KiB) 9305 keer bekeken


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Station Rande

Bericht door rc.amsterdam »

Nou, daar is heel wat te rangeren en aan de scenery te doen. Persoonlijk zou ik die onderste omloop wat meer links laten beginnen. Wordt ie wat langer. Maar daar hoef je je niets van aan te trekken. Mooie loks zie ik.
Voor foto's gebruik ik altijd Photobucket. Naast Picasa. Picasa is makkelijk te installeren via google en een account in Photobucket aanmaken is nog eenvoudiger als op deze site komen. Van mijn fototoestel gaat de foto dan naar Picasa en staat dan dus op mijn HD. Dan in Photobucket downloaden (of uploaden ik weet het verschil nooit), daarna klik op de foto en je ziet rechts van de foto een aantal links verschijnen. Ik kies altijd die met direct. Daar klik ik op en dan zie ik "copied". De link zit dan in het geheugen van de computer. In het bericht op deze site zie je bovenaan oa IMG staan. Klik daarop dan krijg je dit . Je zult de cursor zien blippen tissen de twee IMG's in. Doe daar PASTE of Ctr V. Dan zal de foto verschijnen als je via voorbeeld checkt. Dan heb je geen last meer van het geheugen van deze site.

Afbeelding


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Vandaag arriveerde de Digitrax DS64. Uitstekende instructies, een beetje groter dan ik verwacht had, maar aangesloten en werkend binnen 5 minuten. Zo uit de doos onder de plaat. Rechtstreeks aangesloten op het spoor. Gaat uitstekend samen met Kato wissels en Railmaster. Twee wissels tegelijk schakelen gaat ook prima.
Overigens: iemand nog een voorstel voor de vijfde (diesel) loc? Een rangeer loc, of zou een railbus wat zijn? Of zijn de rij eigenschappen inderdaad niet zo best?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Overigens Rob, wat een leuk stationsgebouw is dat.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Station Rande

Bericht door rc.amsterdam »

Peter Ruifrok schreef:Overigens Rob, wat een leuk stationsgebouw is dat.
Auhagen, typies Noord Duitse stijl. Je kunt ook een zelfgemaakt voorbeeld aantreffen op Freunde WHKB.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Peter Ruifrok schreef:....Overigens: iemand nog een voorstel voor de vijfde (diesel) loc? Een rangeer loc, of zou een railbus wat zijn? Of zijn de rij eigenschappen inderdaad niet zo best?
Hallo Peter, het hangt er natuurlijk helemaal vanaf.... Wat voor plannen heb je met je huidige treinen? Het lijken mij nu allemaal vrij grote loks, dus voor grotere/ zwaardere treinen. Had je voor deze loks al plannen? Wat voor treinen gaan ze bij jou rijden?
Je schreef eerder dat je een rangeerlok wilt. Je zou kunnen denken aan een V36 bv die van Hobbytrain. Ik heb hem pas zelf aangeschaft. Het is een mooi model en rijdt prima! Hij past ook uitstekend in je eindstation en je tijdperk (jaren 50). Naast rangeerwerk heeft is dit lokje ook geschikt voor korte goederentreinen. Hij werd zelfs ingezet voor reizigerstreinen! Dat waren dan wel lokale boemeltjes, maar ook dat past prima.
Een railbus past eigenlijk altijd wel. Dat is een prima trein om de minder drukke reizigerstreinen overdag te rijden. De nieuwe V98 van Piko is erg mooi en rijdt ook erg goed. En het voordeel van een V98 is er ook stuurstandswagens voor zijn en dat hij dus niet hoeft om te rijden op het eindstation!
Succes met kiezen! Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Wat betreft sporenplan ziet het er allemaal goed uit. Het enige dat ik nog zou aanpassen (indien nog mogelijk) is de lengte van het omloopspoor vooraan. Je kunt nu alleen met erg korte getrokken treinen rijden. Als ze iets langer zijn, blokkeer je de omloopwissels en is je lokomotief opgesloten. Door het linker wissel verder naar links te verplaatsen, krijg je iets meer ademruimte.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Dank voor het advies! Ja, jaren '50 klopt, zo vlak na de oorlog. De V200 en de BR17 zijn wel voor langere treinen, maar de BR94 en de BR53 minder. Gezien het baanplan, wordt het rangeren, met een klein zijlijn (kop) station. Dus vandaar de rangeer dieselloc of een railbus. Hoorde alleen niet zulke goede verhalen over de railbus, maar dat kan natuurlijk een enkele twee-asser geweest zijn, en de nieuwe Piko is dacht ik een dubbele uitvoering. Ik ga naar beide locs kijken!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Station Rande

Bericht door FidOo »

V100 (het liefst een recent trix of fleischmann model) of V60 (dan wel het recente fleischmann model, of recente trix model met locbuffer)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Station Rande

Bericht door rc.amsterdam »

Peter Ruifrok schreef:Dank voor het advies! Ja, jaren '50 klopt, zo vlak na de oorlog. De V200 en de BR17 zijn wel voor langere treinen, maar de BR94 en de BR53 minder. Gezien het baanplan, wordt het rangeren, met een klein zijlijn (kop) station. Dus vandaar de rangeer dieselloc of een railbus. Hoorde alleen niet zulke goede verhalen over de railbus, maar dat kan natuurlijk een enkele twee-asser geweest zijn, en de nieuwe Piko is dacht ik een dubbele uitvoering. Ik ga naar beide locs kijken!

Wat te denken van een BR64?


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Station Rande

Bericht door Peter Ruifrok »

Dank voor deze adviezen! Ik zie dat de V100 een vier-asser is, de V60 een drie-asser. De V100 zou dus wat betrouwbaarder moeten zijn? Wel allebei een tijdperk IV, of vergis ik me daar in? Zag overigens dat Minitrix een dubbele V100 heeft. Die moet wel zeer betrouwbaar zijn :)
De BR64 is ook een heel mooi model en heeft een goede fit met tijdperk III. Is deze loc in jullie ervaring betrouwbaarder dan de BR94? Ik heb nu ook gezien, waarom de BR94 soms (maar niet altijd en niet overal) een kortsluiting kan veroorzaken op een Kato wissel: de wielen kunnen nog al wiebelig naar links en rechts bewegen. Indien dat, min of meer toevallig, net iets teveel gebeurt, krijg je kortsluiting.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Station Rande

Bericht door rc.amsterdam »

Peter, Ik heb met beide types goede ervaringen, mn die van Fleischmann. De BR64 is meer een typiese bijbaan lok, de BR94 meer een (zware) rangeer lok. Maar beiden kunnen uitstekend. Ik gebruik ze wel afwisselend voor dezelfde garnituur.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station Rande

Bericht door Wim H »

Peter Ruifrok schreef:... Wel allebei een tijdperk IV, of vergis ik me daar in? ...
Zowel de V100 (BR 212) als de V60 (BR 260) zijn in Tp III gebouwd (maar hebben tot in Tp IV/V gereden). De V100 is in 1958 gebouwd, de V60 in 1955, dus ze passen beide prima op je baan. De V60 was een typische rangeerlok, maar werd ook wel voor korte goederentreinen gebruikt. De V100 is een manusje van alles, zowel goederen als personentreinen. En rangeerwerk als dat onderweg nodig is bij een Nahguterzug.
De V60 was typish voor zijlijnen, de V100 kwam ook wel op hoofdlijnen.

Meer info op wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_100
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_60
https://de.wikipedia.org/wiki/Wehrmacht ... R_360_C_14

Ik begrijp uit je reacties dat je je erg veel zorgen maakt over de betrouwbaarheid van de loks. Is dat vanwege je slechte ervaring met de BR 94? Dat is een 5 asser en die zal door zijn lange starre frame op wissels sneller problemen geven. De andere loks (V100, V60, V36, enz) hebben dat probleem niet. Ik heb 2 V60 loks van Fleischmann en die rijden prima! Ook op wissels. Alleen een Köfje van Minitrix heeft nog wel eens problemen met stroomafname, maar dat is een hele lichte 2 asser.

Groet, Wim


Plaats reactie