Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door Paul_DMV »

Al geruime tijd heb ik mijzelf voorgenomen niks meer te kopen zonder kortkoppelmechaniek. Dat lukt steeds beter, echter zijn er altijd een paar modelletjes die je toch heel graag in de collectie wilt en niet beschikbaar zijn met KKK (Kurzkupplungkulissen, wat is Duits toch een heerlijke taal voor een potje scrabble). Bij Fleischmann duiden ze het altijd aan met een K er achter het rijtuignummer, heel handig.

Maar goed een aantal rijtuigen vind je nou eenmaal niet met KKK, een paar voorbeelden die ik nog heb en wil ombouwen zijn: Fleischmann plan-W benelux, THS benelux post plan E, Arnold plan-d turqoise, etc

Fleischmann had heel vroeger al een setje, maar die waren heel duur, konden alleen met profi koppeling gemonteerd worden en hingen een beetje slap voorover waar door het koppelen ook niet al te lekker ging.

Een aantal maanden terug heb ik het setje van PEHO bij Domburg besteld en eens uitgetest op een plan D van Arnold. Daar over was ik zeer te spreken en inmiddels heb ik een zakje van 10 stuks besteld voor nog 5 rijtuigen.

https://www.dtswebshop.nl/en/peho-005-s ... -shaf.html

Hieronder een voorbeeldje van de ombouw. Het is wel wat werk, maar op zich geen heel moeilijke werk. Een aantal aanpassingen die je moet doen zijn:

1. Het randje tussen de buffers met een mesje weg snijden zodat de bodem plaat vlak naar het einde loopt zonder opstaand randje. Het mechaniek steekt namelijk iets tussen de buffers door.

2. De oude koppelingshouder uit het draaistel weg halen en al het materiaal tot aan het draaipunt verwijderen, dit kan met een fijn knip tangetje.

3. De juiste afstand bepalen. Zorg dat de wielen net niet tegen het mechaniek aan lopen in de bocht.

4. Het mechaniek met seconde lijm (en activator op de kap) aan de bodem plaat van de wagon hechten.

5. Het koppeling houdertje tot de juiste hoogte schuiven, deze klemt redelijk dus je hoeft niet te lijmen.

6. Het overtollige deel van het pennetje afknippen.

Zoals bij punt 3 is gemeld kun je het mechaniek niet altijd even ver naar achteren plaatsen als je zou willen, dit hangt af van de afstand van de bufferplaten tot het draaistel. Bij de plan-D krijg je het net niet strak genoeg dat de wagons echt tegen elkaar staan, bij de plan-W is er meer ruimte en lukt dit wel. Voor de plan-D heb ik zelfs hoekjes weg gevijld, maar let op dat het mechaniek niet beschadigd raakt of stroef gaat lopen.


Afbeelding
Voor het ombouwen, heel veel ruimte tussen de rijtuigen icm met een KKK rijtuig

Afbeelding
Het aanbrengen van het mechaniek op de plan D.

Afbeelding
Het resultaat met profi koppelingen. Niet perfect maar best netjes als je zag hoe het was.

Afbeelding
Als je een beetje schuin er op kijkt dan ben ik best tevreden.

Dan wagon 2, de plan-W benelux

Afbeelding
Zo is het als je het koppelt met een KKK rijtuig, best ver springen naar het volgende rijtuig.

Afbeelding
Dan het setje monteren.

Afbeelding
Deze sluit echt heel mooi aan met profi koppeling op een origineel KKK rijtuig.

Volgende keer nog meer ombouwen!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door Rick »

De achtergrond op de eerste foto is ook interessant. ;)

Dit is wel handig voor zelfbouwprojecten, ik zal ook eens naar deze koppeling kijken.
Had je bij de plan W niet beter de Fleischmann 9540 kunnen gebruiken of is dat het setje waar je het over hebt? Die zijn wel prijzig maar verder volgens mij wel goed in gebruik. Bij mijn plan D/K-rijtuigen heb ik Roco kortkoppelingen ingebouwd, deze passen zonder verdere aanpassingen maar niet per se in de loc of andere rijtuigen. De rijtuigen rijden daarom in een stammetje van minimaal twee stuks en ik heb de buitenste koppelingen origineel gelaten voor de koppelbaarheid. Ik zal later nog een fotootje ervan maken als voorbeeld.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door traiNiac »

Hallo Paul,

Ik heb er ook goede ervaringen mee, maar i.t.t. de rijtuigen moet je bij wagons zonder draaistellen delen van het chassis wegfrezen. Da's wel oppassen geblazen.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door martindomburg »

Leuk verslag Paul!!

Bij weinig ruimte zou je ook de 004 kunnen toepassen, die zit op een klein plaatje:)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door Paul_DMV »

@Rick het gaat me niet perse om profi koppeling maar om een kortkoppel mechaniek, die strak koppelt en langer wordt in de bocht. Met alleen flm 9540 zit de koppeling nog steeds aan het draaistel.

@martindomburg bij paho 004 draait alleen de koppelingshouder, deze wordt niet langer zoals bij een kortkoppelingsmechaniek ala de 005 en dat is het doel, kort koppelen, niet perse nem schacht.



Afbeelding
Zo is hij met draaistel.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door martindomburg »

Klopt, de 004 is voor enkel assers, de 005 echt voor draaistellen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Wagons ombouwen naar kort koppelen met PEHO KKK 005 NEM

Bericht door Pjotr »

Inspirerend verslag Paul,

Voor mijn Plan-D restauratiewagen projectje wil ik dit ook in de constructie opnemen. Bijkomend voordeel is daarmee ook dat ik de draaistellen (nog in ontwikkeling) eenvoudiger kan houden.

https://www.shapeways.com/product/RMJDA ... -inventory

Helaas is mijn directe bestelling bij Peho niet aangekomen :( (ik zag te laat dat DTS ze ook verkocht), maar ik verwacht op korte termijn er weer mee verder te gaan.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie