Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door Rebel »

Bedankt voor jullie reacties :P

Een ding is zeker positief . . . het brengt wel leven in de brouwerij :mrgreen:

Misschien toch even een aantal zaken verduidelijken, want een ieder heeft hier wel een beetje gelijk.

Allereerst de winkelier heeft mij zeker wel goed voorgelicht als het gaat om de mogelijkheden en heeft mij ook gewezen op een
aantal voor en nadelen van de verschillende decoders.
In eerste instantie werd de nano voorgesteld, waarvan hij zeker wist dat die in mijn lokje moest gaan passen.
Deze had hij op voorraad maar vertelde er wel meteen bij dat het vermogen van de nano enigzins beperkt is en dat hij
mij niet kon garanderen of dat wel of niet tot schade zou leiden gezien het vermogen. Ik had mijn lokje ook niet meegenomen, wat het dan
ook moeilijker maakt om het goed te kunnen beoordelen.
Zo kwam onder andere ook het wel of niet handhaven van de originele lampjes nog ter sprake en de vervanging door led,
omdat dat ook het vermogen enigszins terugdringt. Zodoende kwam ook de micro nog ter sprake en kwam naast de nano ook de micro op de toonbank te liggen, welke net ietsje meer vermogen had.
Het was uiteindelijk mijn eigen beslissing om toch te kiezen voor iets meer vermogen en te gaan voor, wat bleek, de gewone H0 uitvoering.
Ik wilde na een week hard werken graag lekker gaan knutselen in het weekend en dus zekerheid dat dan ook alles zou gaan werken.
Dat heeft dus ook geleid tot een ietwat overhaaste beslissing te gaan voor de ESU 54610.

Zo blijkt achteraf, dat ik in ieder geval ook mijn NewBie status eer heb aangedaan :mrgreen:

Dus ik heb al weer een hoop geleerd van jullie :P , maar vooral over mijzelf :roll:

Er zijn hier wel meer dan een dozijn aan oude gezegden van toepassing denk ik :oops:
Goede raad in de wind slaan
Door schade en schande word je wijs
Haastige spoed is zelden goed
Al doende leert men
.......
....
..
.

Persoonlijk ben ik overigens wel van mening dat de winkelier in deze goed advies gegeven heeft en ook de tijd genomen heeft het goed uit te leggen. Dat een winkelier zich beperkt tot een een of een paar merken waar hij/zijn goede ervaringen mee heeft kan ik mij ook wel voorstellen.
Het is toch al erg moeilijk om je hoofd boven water te houden met een winkel, voorraad en een marge van amper een paar euro.
Dus in mijn ogen heeft hij het prima gedaan !!!

Bij de meeste grootwinkelbedrijven van tegenwoordig weten ze alleen het gangpad te noemen waar het ligt en moeten zij zelf de gebruiksaanwijziging lezen of googlelen om uitleg te geven aan de klant ;)
Ik brei er nu een einde aan, want anders gaat de discussie de verkeerde kant op :mrgreen:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door martindomburg »

Kijk dat nuanceert wel weer een heel stuk. In dat geval neem ik direct mijn woorden terug.

Paar tips:
In achaal N is vermogen standaard niet echt een issue. De nano levert 700ma en de meeste micros 7-1000 ma motorvermogen en allemaal tussen de 150-250mA uitgangsvermogen.

Alle N locs zitten gemiddeld tussen de 100-200mA motorvermogen en gloeilamoen hoohuit 75-100 mA
Je hoeft je dus bij de keuze voor een decoder in N niet druk te makdn om het vermogen.

Wat is wel belangrijk :
- max voltage
- pasvorm
- karakter van de decoder en de loc

Ik heb er ooit een blog over geschreven
https://domburgtrainsupport.nl/blog/art ... n-je-trein


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door robert »

Hoi Rebel,

Fijn dat je e.e.a. even uitlegt Je hebt volgens mij wel snel een hoop geleerd :D . Ik ook, misschien ga ik ook wel voor een HO decoder volgende keer, scheelt mooi €6,00. (Alleen wel een hoop frezen).

Gezegde(?): Niet te snel (ver)oordelen? Top antwoord Martin,

En netjes ingebouwd, dat gaat helemaal in orde komen voor de toekomst


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door martindomburg »

robert schreef: 09 mar 2019 23:00 Hoi Rebel,

Ik ook, misschien ga ik ook wel voor een HO decoder volgende keer, scheelt mooi €6,00. (Alleen wel een hoop frezen).
Vergeet de tip van Joost niet, met de H0 versie is de motor overbeveiligd. De decoder kan 1100mA leveren, maar stuurt een motor aan die 200mA vraagt. Een motor in schaal N is dan niet goed beveiligd.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door Rebel »

Voor mij is het een hele geruststelling om te weten dat ik mij bij een volgende ombouw niet zo druk hoef te maken over het vermogen en een micro een goede keuze is. Ik had hiervoor eigenlijk ook geen flauw idee van het totale vermogen van zo'n N-Spoor lokje.

@martindomburg : Leuk om even je verhaal te lezen met de uitleg over de verschillende decoders.
Als ik je goed begrijp heb ik 'toevallig' gekozen voor erotiek op de vierkante centimeter :mrgreen:
en een decoder met een heleboel mogelijkheden dus. Wel een interessante decoder dus om te ontdekken wat allemaal
mogelijk is.

Ik blijf nog wel met een vraag zitten en dat is die van Joost.
Is het dan ook mogelijk om de begrenzing naar beneden toe bij te stellen
indien het vermogen van de decoder het aangesloten vermogen ver overstijgt? :roll:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door Redskin »

Hoi Rebel, lekker aan het knutselen geweest en ervan geleerd; dat is het belangrijkste! Je volgend project zal vanwege de opgedane kennis weer gemakkelijker en gerichter verlopen. Ik pas veel ESU (probleemloos; micro en nano) toe, maar in deze loc gebruikte ik een Kühn N045. Daar heb ik trouwens ook een paar ledjes voor in de machineruimte op aangesloten :mrgreen: Het is een zeer betrouwbare en beresterke loc.
Op naar het volgend project; succes en plezier! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door Rebel »

Weer even een berichtje van het front.

Na een weekendje programmeren, resetten, programmeren, testen, etc. is het mij gelukt om het lokje mooi te laten rijden.
Niet te hard op top en mooi regelbaar in het midden gedeelte. Alleen het kruipen gaat een klein beetje schokkerig in de laagst
mogelijke stand. Ondanks de vele uurtjes die ik alleen al aan het kruipen heb besteed, krijg ik hem niet beter dan nu.
Maar al met al ben ik dik tevreden met het resultaat :P

Hieronder nog wat fotootjes op het losse proefbaantje, waar de BR642, BR221 en BR151 gebroederlijk naast elkaar staan. 8-)
Als laatste nog een sleepje met de BR151 met erachter 3x DBz 751 Görlitz en de stuurwagen DBbzf761 Görlitz.
Van deze laatste krijg ik de daarin aanwezige ombekende decoder helaas niet aan de praat (viewtopic.php?f=26&t=12803). Dus daar moet nog wat anders in.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BTW: Het volgende slachtoffer voor een digitalisatie is inmiddels ook al binnen een analoge BR215 :lol:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw geslaagd!

Bericht door Rebel »

Hieronder het eerste testritje van de Fleischmann N BR151
https://youtu.be/z5yNaqnw4tI
https://youtu.be/nX5L4mWue4s


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje

Bericht door Rebel »

Weer even een berichtje van het front en even een overzicht van de werkzaamheden van afgelopen weekend.
Met een beetje spelen met de decoder instellingen en goed inrijden, loopt de BR 151 nu veel soepeler.
Ik ben er nu best tevreden mee.

Mijn hierop volgende projectje, de Roco BR 215, is helaas mislukt. Vanwege de motor en de kwaliteit ga ik hier niet mee door

Maar ik heb de hoop niet opgegeven en ben enthousiast verder gegaan met het digitaliseren
van een FM BR 01.10 Stoomlok en een FM BR 210 Diesellok.
Met de BR 01.10 ben ik wel even bezig geweest om alles netjes in te bouwen en de draadjes goed te krijgen.
In het begin was het wel een heel gepriegel, maar nu ben ik er al wat handiger in geworden.
Dit lokje heb ik voorzien van een ESU lokpilot V4.0 micro en loopt inmiddels ook heel netjes en soepel.
Het lokje moet nog wel een beetje inlopen omdat ik hiervan de koolborsteltjes vervangen heb.

Ondertussen ook begonnen aan de FM BR 210. Deze heb ik uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt.
Wel is waren er wat problemen met het lokje. de draaistellen met de contacten zijn niet zo goed meer en een van de
lipjes is afgebroken. Daar heb ik wel weer een ander koperen lipje op gesoldeerd, maar dat werkt niet echt gewelding.
Ook was een van de contactbeugeltjes gebroken en die heb ik met epoxy en daarna opnieuw vertinnen weer werkend gekregen.
Allemaal niet ideaal. Dus eerst maar eens op zoek naar wat nieuwe of 2e hands onderdeeltjes hiervoor.
Overigens ga ik hier de DH10C decoder in toepassen evenals in een 7218 rangeerlokje dat ik nog heb liggen als volgende patiënt.
De reden: Na een paar proefrondjes met het BR 210 onderstel met hierin de ESU nano fikte het decodertje al door.
Dit decodertje kan erg weinig hebben en wordt vrij snel te heet, vooral als het lokje nog niet helemaal lekker loopt.
De baanspanning had ik hiervoor overigens op 16V gezet, maar dat is kennelijk toch teveel van het goede.
Dus deze decoder ga ik in de toekomst zoveel mogelijk vermijden. Dan toch liever de ESU micro, DH10C of Kühn N45.

Al met al lekker bezig dus :P


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje

Bericht door Hube »

Mooi gedaan Rebel!
Goed voorbeeld hoe je toch een wat oudere lok, die niet digitaal is voorbereid, kunt ombouwen.
En goed gedocumenteerd. Een kleinere decoder had gekund en was makkelijker geweest en zelf had ik (heb ik) voor mijn 1e ombouw experimenten goedkopere decoders toegepast en verbrand. Aldoende leer je,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje

Bericht door Rebel »

Ja, al doende leert men.
Maar zijn wel dure lessen 1x lokje 1x decoder, schade ruim €80. :(


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; Kort filmpje 1e testritje

Bericht door Rebel »

Nog wat fotootjes van de sloop br 01.10 en een Rangeerlokje ter voorbereiding van de decoder inbouw.

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje

Bericht door Rebel »

Nog even wat nieuws van het front 8-)

Het probleem met de BR 01 liet mij niet los, mede omdat ik mij niet kon voorstellen dat zo'n fleischmann lokje niet goed kan functioneren
op de fleischmann rails en wissels.

Zie topic; viewtopic.php?f=18&t=12854

Dus het lokje maar weer eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik het probleem met het doorlopen
van de krappe bochten en gebogen wissels (R1/R2) kon verbeteren of oplossen.
Bij nadere inspectie van het onderstel, nadat ik het lokje uit elkaar had liggen, leken mij de linker en rechter wielen wat ver uit elkaar te staan.
Met een stukje rechte rail was te zien dat de loop wel goed was.
Echter met een R1 bocht was duidelijk te zien dat de wielen wat krapper kwamen te zitten binnen de 2 railstaven, waardoor er dus frictie ontstaat bij de wielen.
Deze constatering leek mij voldoende aanleiding om de afstand tussen de 3 linker en 3 rechter wielen wat kleiner te maken en dat eens te gaan proberen.
Ook loste ik hier meteen het probleem op dat een van de veertjes zo af en toe tussen het chassis en het wiel belandde. Nu was de ruimte krapper en is die kans een stuk kleiner geworden.

In eerste instantie een testrondje gemaakt met allen het chassis, maar dit was niet zo'n success aangezien er te weinig gewicht op de wielen komt en er dus slecht contact met de baan was.
Dus het lokje weer helemaal in elkaar gezet en de eerste proefrondjes gaan rijden.
En inderdaad . . . bij de rechtsom rondjes liep het lokje zonder problemen door de bochten en de gebogen wissels.
Wat gevarieerd met de snelheid en ook bij lage snelheid bleef hij zijn rondjes maken.
Probleem opgelost zou je zeggen . . . . helaas niet helemaal waar, want bij de linksom rondjes liep hij zo nu en dan toch nog vast en ontspoorde hij zelfs 2 keer.
Toen de schroefjes aan de onderzijde iets losser gezet omdat ik de indruk had dat het lokje wat stroef van links naar recht bewoog.
Dit gaf al een beter resultaat te zien. Als laatste ook de ligging en verbindingen van de rails en vooral in de bochten heel nauwkeurig neergelegd.
Dit laatste zorgde ervoor dat het lokje nu zowel rechts- als linksom goed door bochten en wissels liep.
Alleen bij een redelijk hoge snelheid gaat het lokje niet zo goed door de krappe bochten en gaat hij teveel hellen, waardoor hij contact met de baan verliest. Maar dit type lok rijd ik toch niet op die snelheid en dus voor mij niet echt een probleem.

Dus uiteindelijk is het probleem toch opgelost :D

Het is een heel verhaal geworden en heeft mij aardig wat tijd gekost, maar het werkt nu allemaal wel naar behoren.

Moraal van het verhaal v.w.b. mijn ervaring met de BR 01.10:
1. de 3 linker en rechter wielen mogen niet te ver uit elkaar staan i.v.m. frictie in krappe bochten en de contacten die tussen chassis en wiel kunnen belanden.
2. Het lokje en het onderstel moet soepel (als een slang) van links naar rechts kunnen bewegen, dus de schroefjes niet te strak zetten en zorgen dat het onderstel en tender lekker soepel beweegt.
3. de snelheid in vooral krappe bochten en wissels mag niet te hoog zijn, omdat de lok nogal de neiging heeft te gaan hellen door het relatief hoge zwaartepunt en dus contact verliest met de baan.
4. zorg ervoor dat alle bochten en rails heel precies liggen zonder afwijkingen, want deze lok is daar erg gevoelig voor.

Hieronder nog wat fotootjes en een paar filmpjes van de langzame loop door de bochten en de gebogen wissels.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





Ook nog wat filmpjes van de Fleischmann WerksLok Köf met de DH10C-3 decoder na de ombouw





"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje

Bericht door FidOo »

Das een aardig klusje geweest zo met die BR01, normaal zijn dit geen probleem loks, mits deze goed onderhouden zijn en niet te veel aan gerommeld. Helaas zijn die loks wat ouder en dus is die niet zo groot dat dat dit niet het geval is.
Wel fijn dat je het probleem hebt weten op te lossen.
Overigens is die werkslok geen Köf, maar een O&K werkslok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Fleischmann 7380 BR 151 032-0 naar Digitaal. Laatste nieuws; De BR 01.10 loopt nu weer prima met filmpje

Bericht door Rebel »

Van dit werkslokje probeer ik al enige tijd wat foto's of youtube filmpjes te vinden.
Helaas nog zonder resultaat. Heeft dit lokje wel bestaan of is het een verzonnen model.
Iemand die hier toevallig wel foto's of filmpjes van heeft in het echt?


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 plus filmpjes

Bericht door Rebel »

Weer even nieuws van het front.
Dit weekend bezig geweest met de digitalisering van een FM BR 140 en de vervanging van de gebogen wissels door
nieuwe exemplaren met een metalen puntstuk.
Het vervangen van de gebogen wissels door exemplaren met een geleidend metalen puntstuk heeft zijn vruchten afgeworpen.
Alle lokjes BR 01, Werkslok, BR151, BR140, BR218, BR210, BR221, etc. lopen nu zonder problemen door de gebogen wissels.
Dus zowel de R1 als R2 bochten zijn nu geen probleem meer. Ben blij dat dat gelukt is :lol:

Voor de ombouw heb ik dit keer de DH10C-0 gebruikt. Dus het type waar je zelf de draadjes nog aan
moet solderen. Wel een heel gepriegel, maar met een beetje geduld en een fijn boutje heel goed te doen gelukkig.
Dit keer heb ik de decoder mooi op de print geplaatst, zodanig dat hij mooi binnen de uitsparing van de trafo in kap valt.
Ook heb ik bij dit lokje het motortje helemaal uit elkaar gehaald en de collector, asjes, koolborsteltje in orde gemaakt.
Alles lichtjes geolied en toen weer in elkaar.
Tijdens een proefritje constateerde ik helaas een bijgeluid in het lokje dat versterkt wordt als het kapje erop zit.
Dus het hele lokje weer uit elkaar gehaald en gezocht naar de oorzaak.
In eerste instantie kon ik niets vinden, totdat ik het motortje nog eens goed bekeek.
Een van de vaste magneetjes zat wat los. Dit had ik ook al een keer gezien bij de BR 218, dus met epoxy het magneetje weer
vastgezet op de plaats waar hij hoort te zitten. Toen alles weer in elkaar gezet en gaan proefrijden.
Helaas was er geen verschil en had ik nog steeds dat bijgeluid. Ook bij rijden zonder de kap is het geluid er hetzij veel minder goed hoorbaar.
Het bijgeluid wordt dus niet door de kap veroorzaakt maar versterkt het geluid alleen maar.
Toen toch maar weer verder gezocht en de wormwieltjes en tandwieltjes onderzocht. Deze zagen er allemaal goed uit.
Voor de zekerheid de twee losse tandwieltjes vervangen door exemplaren die ik nog had liggen en toen weer proefrijden.
Helaas waren de bijgeluiden nog niet weg. Bij voor of achteruit rijden is het bijgeluid ook iets anders en lijkt het dus op iets in
de aandrijving. Verder loopt het lokje erg goed, dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik het dan moet zoeken.
Hopelijk is er iemand hier op het forum die soortgelijk heeft gehad en nog een aanwijzing heeft :roll:
Hieronder een paar fotootjes van de ombouw en een foto van de BR140 en BR151 op mijn proefbaantje.
Ik ga nog proberen een filmpje te maken van de bijgeluiden en hier plaatsen, in de hoop dat jullie misschien weten wat het
kan zijn.
Zelf heb ik het idee dat het toch iets in de aandrijving is, maar optisch zie ik niet echt een probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet ok

Bericht door Rebel »

Nog even een ingeving gehad en het lokje zonder aandrijving getest, dus zonder de 2 tandwielen.
Daarna getest met en zonder kapje erop.
Het resultaat is dat het geluid toch iets met het motorje te maken heeft.
Zie onderstaande filpjes.







"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door BenQ »

Het lijkt er inderdaad op dat rotor aanloopt tegen de magneet en dat de magneet met een dunnere laag lijm vastgezet moet worden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door FidOo »

Dat geluid lijkt volgens mij op een wikkeling die tegen je magneet komt. Dit zou je moeten kunnen voelen als je het motortje met de hand rond draait.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door martindomburg »

Zit de lager wel in het chasis vanbde motor? Lijkt alof die los ligt


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door Nijboer »

Dacht ook even dat het een 1 april grap was.....
Deze decoder hoort idd in een H0 los thuis. Gelukkig past ie wel in de loc, dat scheelt weer, maar je hebt je wel heel erg veel werk op de hals
gehaald zo.. Ik heb deze loc ook, en er een Kuhn N045 in gezet, eigenlijk "opgelegd". Binnen 30 minuten klaar...

Nog een tip, heb je stap 1 wel gedaan?
Stap 1 is namelijk: zorgen dat de loc in kwestie in topvorm is, dus goed rijdend en als je toch bezig bent, schoon en voorzien van nieuwe olie.

Ik snap de reactie van Martin wel, je hebt eigenlijk een verkeerde decoder meegekregen.
Dat had men je nooit mogen adviseren, want de kans dat ie niet zou gaan passen was eigenlijk groter dan de mazzel die je nu hebt dat je hem
wel pas hebt gekregen, welliswaar met moeite. Qua decoderfunctie maakt het inderdaad niet uit. DCC H0 is hetzelfde als DCC N.

Groet, en veel wijsheid gewenst voor project #2!!

Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door Rebel »

Bedankt voor jullie reacties :D
Ik ben met jullie tips ook nog even verder gegaan met zoeken naar de oorzaak.
@ Nijboer: Het FM BR151 lokje loopt perfect met de ESU decoder. Wel wat groot en wat meer moeite gekost, maar
uiteindelijke toch goed gelukt.

Vandaar ook bij de BR 140 waar ik nu mee bezig ben gekozen voor een DH10C en die past precies in de uitsparing
in het kapje. En inderdaad er gewoon opgeplakt aangesloten en klaar.

Met dit 2e hands lokje is het alleen een beetje tobben met het motortje.
Dit loopt met bijgeluiden.

Vanavond het motortje weer eens eruit gehaald en nader onderzocht.
Uiteindelijk met een klein polijstschijfje op de dremel de binnenkant van de magneetjes een beetje gladgepolijst.
Alle delen vervolgens grondig gereinigd en licht in de olie gezet zoals het hoort.
Toen weer met het lokje gaan testen. Het geluid was nu wel iets minder geworden, maar nog steeds aanwezig, dus
bovenstaande procedure nog eens hehaald.
Bij het testen was het geluid weer iets beter geworden maar er resoneerde duidelijk iets mee.
Met veel testen (kap erop kap eraf, enz.enz.enz) kwam ik er achter dat er onbalans zit in het motortje wat bij verschillende
toerentallen optreed en wat met de kap erop versterkt wordt.
Het lokje heeft met de kap eraf een veel stillere loop dan met de kap erop en dan hoor je dus ook de onbalans in
het motortje niet.

Ook heeft het motortje heel af en toe de neiging om vol gas te gaan draaien, ondanks dat de CV3 op 48 ingesteld staat (DH10C).
Dit treed alleen op in een bepaalde richting. Kan een incident zijn omdat het lokje, motortje, koolborstels, etc. steeds los zijn geweest en
de boel eerst weer eens een tijdje moeten inlopen.

Voor de onbalans in het motortje zijn denk ik weinig andere opties.
Ik weet ook niet wat de historie is van dit 2e hands lokje, dus wellicht zijn er eerder problemen geweest met het motortje.

Ik ga het lokje eerst eens goed inrijden in beide richtingen en kijken of het beter wordt en tevens proberen om iets van de trillingen
onder het kapje weg te nemen door te werken met een beetje verpakkingsschuim ofzo.

Verder zijn er dan nog maar weinig andere opties dan toch een nieuw motortje.

Wordt vervolgd ;)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK

Bericht door Rebel »

Weer even wat nieuws van het front.

Inmiddels heeft het BR140 lokje al behoorlijk wat inloop uren gehad.
De loop is wel iets beter geworden, maar toch nog met teveel geluid en ook onregelmatig.
Dus op zoek gegaan naar een ander exemplaar op internet. Op internet ben ik wel een beetje geschokken van de
prijzen voor zo'n motortje. Nooit geweten dat die krengen zo duur zijn. De prijzen variëren van 25 euro voor een
2e hands to bijna 70 euro voor een nieuwe. In veel gevallen bijna net zoveel als een heel ander 2e hands lokje en
dan komen daar vaak de verzendkosten nog bij. :o
Dus op dit moment heb ik nog geen beslissing genomen wat te doen vanwege de best wel hoge kosten.
Ik denk dat ik het lokje even zo laat en even afwacht of er een betaalbaarder motortje voorbij komt.

Dus dit projectje moet even in de ijskast totdat ik een ander motortje gevonden heb.

Wordt dus weer vervolgd


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Een overzicht van de werkzaamheden

Bericht door Rebel »

Nog even wat nieuws van het front.
Inmiddels voor de BR140 (1e foto 4e van links) een ander motortje gevonden op ebay en deze komt waarschijnlijk deze week binnen.

Misschien leuk om even een overzicht te geven van de digitale lokjes en werkzaamheden tot nu toe (van links naar rechts);
1. Werkslok - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
2. BR011 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
3. BR151 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU V4.0
4. BR140 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Wacht nog op nieuwe motor vanwege bijgeluid)
5. BR140 - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Lokje aangeschaft in nieuwe/mint conditie)
6. BR210 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
7. BR218/V160 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0 (Fleischmann 6858 decoder vervangen door ESU)
8. BR221 DCC - nieuw gekocht
9. BR120 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
10. BR642 DCC & Sound - gekocht in nieuwe/mint conditie
11. 8623 K Stuurstandwagen - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met fleischmann 6858 decoder afkomstig uit de BR218/V160
12. ????????? is nog geheim :lol:

Alle lokjes zijn nu digitaal en lopen prima, dus op naar de volgende ombouw 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Een overzicht van de werkzaamheden

Bericht door Jantje »

Beste Rebel, jij knutselt wat af , zou het ook te knutselen zijn dat de filmpjes en foto's wat meer licht krijgen , ik kan ze haast niet zien.
😎


Plaats reactie