Robert's digi-ombouw draadje (Minitrix 12529, BR 111)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Robert's digi-ombouw draadje (Minitrix 12529, BR 111)

Bericht door Robert_N-Nm »

Goed, voor het echie deze maal, ombouwen van een locomotief naar digitaal/DCC. Men nemen in dit geval een minitrix 12529, welke in tegenstelling tot de handleiding GEEN echte NEM stekker heeft, zelf niet de traditionele waaibomen versie. Maar in principe zou het dus appeltje eitje moeten wezen want de hele ombouw is gebaseerd op een dummy-stekker die als geheel deel uit maakt van de print.

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111, oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111, oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

Dus de eerste stap is dummy eruit en dan wat onderdelen eruit slopen welke normaal de ontstoring dienen en dan is het gewoon draadjes in sequentie plaatsen want verder is het een ding volgen NEM. Om dat te bewerkstelligen is het makkelijk om de hele print even los te halen (twee schroefjes en klaar) waardoor het breken makkelijker wordt.

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111 oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111 oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

Morgen dan maar even de bak en braad installatie warm laten draaien en dan zou het toch appeltje/eitje moeten worden (zeker met de handleiding in het Deutsch op 1zu160 want het wiel opnieuw uitvinden is ook weer zo'n dingetje. De zimo MX617 hebben we al paraat.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Robert's digi-ombouw draadje (Minitrix 12529, BR 111)

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111, oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

De componenten heb ik er eerst eens even afgesloopt. Echt handig ben ik er niet mee. Uiteindelijk zijn ze toch niet iets wat ik opnieuw ga gebruiken dus eh, slopen die hap. Nadat ik ze in een klein tangetje beet had vielen ze tot poeder uiteen, de twee eind componentjes met soldeer heb ik daarna verwijderd. Niet echt de manier waarop dat zou moeten, maar goed.

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111, oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

Vervolgens de decoder met een stukkie tape op het chassis gezet. Lang leve plakband als extra hand. Daarmee had ik m'n vingers vrij om de draadjes op het desbetreffende baantje te positioneren en vervolgens het soldeer te verhitten. Hopla, vast, zes maal op een rijtje. Testen die handel. Geen grote problemen. Volgende keer alleen de soldeer posities iets beter reinigen na afloop (tandenborstel doet wonderen) om het laatste restje soldeer te verwijderen. Het rijdt prima (alleen van de instellingen klopt natuurlijk geen drol dus het is een kanonskogel met een remvertraging van 0,0. Dat moet ik dus nog even vogelen. Maar CV's heb ik weinig kaas van gegeten.

AfbeeldingMinitrix 12529 (Br 111, oceaanblauw/beige) by RCW1810, on Flickr

Nu met kap en de lampjes aan. Ooit nog een keer rode leds toevoegen maar gezien dit een tweede keer is, (de eerste ombouw was een compleet drama waarbij alle draad-eindjes van de decoder vielen en ik de hele handel spreekwoordelijk de bak in heb gemikt om nooit meer naar te kijken) blij dat dit is gelukt. Ik denk dat ik er nog een paar extra moet doen alvorens ik aan de Fleischmann BR 260 (V60) begin. Dat vergt namelijk wat meer fingerspitzengefühl.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Robert's digi-ombouw draadje (Minitrix 12529, BR 111)

Bericht door Ronaldp »

Weet niet als je een multimaus heb?
anders als volgd:

Maximale snelheid programmeren. CV5

CV5 = maximale snelheid

Druk menu knop en 5 gelijktijdig in.
Nu waarde in tikken tussen o en 255


Stop vertraging uit zetten.
CV4 is stopvertraging.

Druk op menu knop en 4 gelijktijdig in.
Nu waarde in tikken 0


mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Plaats reactie