Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Voortijdig einde

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Voortijdig einde

Bericht door Rebel »

Maar even een beginnetje gemaakt met de BR215.
Hieronder alvast de fotootjes van de eerste aanblik en de demontage (sloop) :mrgreen:
De volgende fase is de schoonmaak en het bepalen hoe om te bouwen en met welke decoder.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd :P
Laatst gewijzigd door Rebel op 16 mar 2019 02:23, 2 keer totaal gewijzigd.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal

Bericht door FidOo »

Hier kun je een ombouw voorbeeld vinden: https://www.digit-electronic.de/wiencir ... 8_Roco.php
(en als je terug naar de hoofdpagina gaat kun je voor heel veel! loks dit terug vinden: https://www.digit-electronic.de/wiencir ... php#Einbau)

Hier maken ze gebruik van een DH10C (eigenlijk de oude selextrix uitvoering, maar deze is verder vrijwel identiek), zelf gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar Doehler en Haass decoders.

hij wordt op de plek waar de motoraansluitingen onder de print geplakt. Dit zou ik ook zo uitvoeren en hem daar met dubbelzijdig tape onder plakken.
De motor wordt direct met orange en grijs verbonden met de decoder, bovenop alleen even de middelste printbaan onderbreken zodat licht links en rechts gescheiden wordt en thats it.. 30 min werk. ;) Succes met de ombouw!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal

Bericht door Rebel »

Bedankt voor de tips en de links, daar stond nuttige informatie die ik zelf nog niet gevonden had.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal

Bericht door Rebel »

Inmiddels ben ik begonnen aan de ombouw.
Eerst heb ik alle componenten schoongemaakt, de spoeltjes, condensator, dioden en de lampjes verwijderd.
De lampjes ga ik vervangen omdat er 1 stuk was, dus alle 2 vervangen.
Nadat alle componenten verwijderd waren de print schoongemaakt en de contactjes van de lampjes onderhanden genomen.
Deze zitten geklonken op de print en zijn met de jaren wat los gaan zitten, dus even vastgesoldeerd.
Daarna de contactlipjes van de motor ook wat strakker gezet, want deze waren wat verbogen.

Voor de ombouw van het lokje heb ik dit keer gekozen voor een esu nano en heb deze onder het printplaatje geplakt
in de buurt van de motor contacten. Daar past hij precies mooi onder.
Daarna de benodigde draden aangesloten op de print en de niet gebruikte draden even geisoleerd om geen kortsluiting
te maken tijdens het programmeren en proefrijden.
De draden van de decoder ga ik even nog niet inkorten, todat het lokje helemaal naar mijn zijn loopt.
Inmiddels begonnen met het programmeren en proefrijden. Het valt mij op dat de roco lang niet zo krachtig en soepel loopt dan
de fleischmann. Ik heb echt het idee dat het kwalitatief ff wat minder is mmmmmhhh . . . ;)
Maar nog niet te snel opgeven misschien.
Wat mij direct opvalt bij dit lokje, na hem een tijdje vooruit en achteruit te hebben laten lopen, dat hij vooruit harder loopt dan achteruit.
Ook gaat hij bij een kruipstand zowel voor als achteruit vrij schokkerig. Ook valt hij veel sneller stil in zo'n langzame stand dan bij de
fleischmann het geval was.
Ik zag overigens op een van de fotos van een dergelijk lokje dat er ook een loden gewichtje in hoort.
Misschien is dat wel de oorzaak en maakt hij niet voldoende contact. Het lokje voelt nu wel vrij licht aan namelijk.
Dus dat ga ik nog aanpassen.

Dat hij achteruit minder hard loopt dan vooruit vind ik wel vreemd. Het verschil is erg groot.
Zou dit kunnen liggen aan de koolborstels???
Weten jullie dat zo??? :roll:


Zie hieronder wat fotootjes (sommige fotos zijn wat vaag helaas)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Ombouw is in volle gang

Bericht door Redskin »

Leuk ombouwverslag met lekker veel foto's! :)
De vergelijking tussen Roco en Fleischmann is denk ik wel gebaseerd op een paar decennia verschil. Maar ik moet toegeven dat eigenlijk alleen Vleeschmann over de hele linie kans ziet alle locs zo fraai te kunnen laten kruipen en draven (er is hier meen ik wel eens een een poging tot een of andere kruipwedstrijd georganiseerd :lol: ). Bij alle andere merken is dat exemplarisch zo, al wordt het wel steeds beter, zeker digitaal

Dat een loc de ene richting op harder rijdt dan de andere richting, herken ik. Veel van mijn locs hebben dat ook, sommigen ook helemaal niet. Helemaal voorkomen lukt vast niet want het heeft met een aantal factoren te maken zoals constructie, het indraaien van lagertjes, tandwielen en de koolborstels. Jouw waarneming is subjectief en we kunnen daarom niet aannemen of het al of niet normaal is. Ai lastig...

Daarom wel een tip: reinig de motor eerst goed (hoe je dat kan doen is hier op het forum terug te vinden). Vervang eventueel de koolborstels voor nieuwe exemplaartjes en smeer met een 'half druppie' olie de motorlagers. Laat de motor 5 tot 10 minuutjes beide kanten op driekwart vermogen van een trafo draaien. Daarna pas inbouwen en meteen de tandwielen en wormwielen voorzien van wat vet (ikzelf zweer bij Roco-vet). Vet eventueel weer verwijderen (soms meteen knetterzwart, dus vuil opgenomen) en opnieuw aanbrengen.
Heb je een heel nieuwe loc, laat deze dan eveneens 10 minuutjes op driekwart vermogen draven. Het is opvallend dat geen van de door mij via deze wijze van inlopen van locs verschil in snelheid bij rijrichting laat zien.

Het lijkt me trouwens niet geheel onmogelijk dat zelfs de decoder invloed heeft. Is de decoder goed op de motor ingesteld (misschien het aantal pulsjes in KHz effe aanpassen) dan zal deze beter draaien, dus ook beide rijrichtingen.

Succes! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Ombouw is in volle gang

Bericht door Rebel »

Ik ga de motortjes dan toch eerst maar eens reinigen. Dat zou nog weleens een verschil kunnen maken en dan weet ik meteen dat dat ook weer picobello in orde is :D

Die laatste suggestie zet mij nog wel aan het denken, want tot nu toe heb ik de betreffende CV 53 parameter steeds op gevoel ingesteld.
Dus een beetje omhoog met de waarde en dan telkens een stapje omlaag in combinatie met wat proefrondjes.
Ik vind het nogal lastig om de meest ideale waarde in te stellen.
Hebben jullie hier een tip via welke aanvliegroute deze waarde goed in te stellen is?


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Ombouw is in volle gang

Bericht door martindomburg »

Ik zie dat je de Z21 gebruikt, ben je ervan bewust dat de Nano kapot gaat bij een spanning boven de 18V?
Zet voor je gaat testen eerst je baanspanning op 15V, boven de 16V word hij al te warm.

Persoonlijk had ik gezien de wasmachine motor voor de V4 micro gekozen. De Nano is uit de standaard lijn en niet de V4 lijn van ESU en heeft een beduidend slechtere lastregeling van de V4 heeft. Dat verklaard ook dat je verschil in rijgedrag en snelheid ziet, de Nano hefet lang niet zoveel PID kracht als een micro.

Een N45 of een DH10c presteert ook goed met dit type motor.
Kleine tip: We helpen je graag, stuur de volgende ombouw even een PM welke decoder je het beste kan gebruiken. Hier is de kennis en de ervaring ruimschoots aanwezig. Maar naast mijzelf zijn er genoeg anderen die je van een goed advies kunnen voorzien. En webshops zijn echt niet eng hoor :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Ombouw is in volle gang

Bericht door Rebel »

Ik vrees dat mijn avontuur met de roco br215 ten einde is.
Bij het demonteren van de motor kwam er allemaal troep uit en is een van de koolborsteltjes gebroken.
In eerste instantie was ik nog niet zo ongerust hierover. Ik dacht gewoon nieuw koolborsteltje en klaar.
Echter na lang zoeken op internet en forums kom ik tot de conclusie dat deze motortjes nooit bedoeld zijn om
uit elkaar te halen en dat ik er ook geen koolborstels voor zijn.
De enige optie is een nieuw motortje :(
Maar een nieuw motortje is duurder dan wat het hele lokje gekost heeft.
Dus daar heb ik niet zoveel zin in eigenlijk.
Beetje balen dus.
Ik overweeg nu om toch maar af te zien van de roco en naar iets anders uit te kijken.
Ook ben ik niet zo gecharmeerd van de kwaliteits van de roco lokjes en heb toch liever een fleischmann.

Het roco verhaal wordt dus waarschijnlijk niet vervolgd :?

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Voortijdig einde

Bericht door Robert_N-Nm »

Jammer. Inderdaad de vervangingsmotoren van SB-modellbau en dergelijke andere zijn stevig geprijsd (hoewel het een plug en play drop in motor is). Evt zou je nog op Ebay kunnen kijken, daar staan nog een paar motoren op om deze evt goedkoper te kunnen vervangen.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw Roco N 2150A BR 215 031-6 naar Digitaal. Laatste nieuws: Voortijdig einde

Bericht door Rebel »

Ander motortje via ebay ofzo is misschien wel een optie, maar €25-30 ben je toch al gauw kwijt met verzenden erbij.
Daar komt bij dat ik niet zo bijster enthousiast ben over dit soort roco lokjes.
Als ik de digitale loop van dit lokje vergelijk met de onlangs omgebouwde FM BR151 is dat echt een wereld van verschil.
De analoge BR151 van FM loopt ook digitaal erg mooi. Bij de roco vind ik het toch een beetje teleurstellend.
Ik geloof ook wel dat de decoder daar nog iets aan toe zal voegen, maar ik geloof niet dat dat alles oplost.
Dus om weer extra te investeren in iets waar ik eigelijk geen goed gevoel bij heb, kan ik beter laten. :?

@ cc7200: Inderdaad, dat is misschien ook wel een goed idee om hem als dummy te blijven gebruiken.
Ik ga ondertussen toch maar eens uitkijken naar wat anders van fleischmann denk ik.

Ik vrees dat ik toch meer een vleesman ben :mrgreen:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie