Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

mikey

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey » 02 apr 2019 21:37

Dat is erg netjes geworden. Cif met een wattenstaafje is een goed idee. Dat ga ik ook maar eens uitproberen.
Nu trouwens nog al je luchtslangen er nog in prikken ;)

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 03 apr 2019 09:30

@ Merijn, ja voor de nummers op de uiteindes wel, daar haal je eerder de lak weg door de knik in de neus. Op de cabine maakt het niet veel uit al gaat nat schuurpapier iets sneller.

@ Mikey: een gesloten front was ook nog de bedoeling bij één loc maar ik kreeg dat stukje er niet in. :/ de luchtslangen komen er wel op als de locs weer de baan op gaan.

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 20 apr 2019 13:38

Even een vlug klusje tussendoor gedaan, het ACME NS-slaaprijtuig 622 heb ik van een grijs dak voorzien. Oorspronkelijk is het rijtuig uitgeleverd met een blauw dak, zoals het had in de oorspronkelijke kleurstelling maar bij de NS werd het dak grijs zoals bij de andere internationale rijtuigen. Bij aankoop vond ik dat al jammer maar ik moest nog even moed verzamelen om bij een rijtuig van 60 euro iets aan te passen (maar bij locs die het dubbele kosten gaat dat veel makkelijker :? ).
Omdat het rijtuig niet uit elkaar wou en de bak en het dak uit één geheel bestaan werd het hele rijtuig ingepakt in Tamiyatape. De vouwbalgen zitten vastgelijmd maar komen vrij makkelijk los, die zitten precies op de hoogte van de scheiding tussen blauw en grijs. Als grijs werd Tamiya TS48 Gunship Grey uit een spuitbusje gebruikt, dat droogt snel en strak op. Een blanke lak heb ik niet aangebracht, er zijn geen transfers die beschermd moeten worden en er zit dan toch verschil tussen het grijs en blauw:

Afbeelding
Afbeelding

Al met al duurde het typen van dit bericht langer dan de ombouw, zelfs de verf was binnen enkele minuten al droog. :)

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 20 apr 2019 14:30

Complimenten hoor ziet er strak uit. Was één laag voldoende?

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

maarten

Bericht door maarten » 20 apr 2019 14:50

Echt knap gedaan, netjes hoor!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mikey

Bericht door mikey » 20 apr 2019 15:53

Netjes gedaan. Was het zo dat NS het dak grijs heeft geverfd of kwam dit juist door het slijpsel van de bovenleiding?

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 20 apr 2019 16:54

In de TEN tijd, toen ze nog geen NS vignet droegen of bij een andere maatschappij reden, waren ze geheel blauw en werd het dak vaak grijs door alle vuil en slijpsel van de bovenleiding. Toen NS ze overnam werden de daken al snel grijs geschilderd, ook voor de ombouw (veelal bij het aanbrengen van het NS vignet). Toen ze omgeschilderd werden, werd het dak gelijk grijs gemaakt, althans bij deze wagens. Dit althans voor zover ik weet. Zoek maar op NS MU slaaprijtuigen dan wel NS slaaprijtuigen voor foto's via Google, daar zie je goed de verschillen tussen de grijs geverfde en grijze vuile daken.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 22 apr 2019 12:42

Bedankt, ik vind het veel beter staan dan het blauwe dak.
WilcoV schreef:
20 apr 2019 14:30
Complimenten hoor ziet er strak uit. Was één laag voldoende?
Ja eigenlijk wel, eerst de voor- en achterkant en vervolgens links, rechts en bovenop. Primer heb ik er niet op gedaan, dat leek me hier niet nodig.

Bjor

Bericht door Bjor » 22 apr 2019 13:28

Rick,

Fraaie rijtuigen. Dat wekt herinneringen op aan onze vakantie met de auto slaaptrein naar Innsbruck; wakker worden omdat de trein stopt in een boog en je door de verkanting met je hoofd naar beneden ligt :mrgreen: :mrgreen:
Mooi stukje spuitwerk. Primer is ook alleen nodig op een kale ondergrond en ik begrijp dat je over een bestaande verflaag hebt gespoten.
Dan is alleen ontvetten voldoende.
En de 2400-en zijn ook erg fraai geworden. Petje af! :)

Ben

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 23 apr 2019 07:09

Bedankt. :) Ik heb het niet eens ontvet, alleen even het stof weggeveegd. Primer gebruik ik ook als ik een lichte kleur op een donkere ondergrond wil maar dat was hier niet van toepassing.

Binnenkort komt hier een verhaaltje over Minitrix 6400'n die van apart schakelbare front- en sluitseinen zijn voorzien. Sinds ik digitaal rijd is dat toch heel belangrijk geworden.

Plaats reactie