Panzerzug

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Liliput heeft hem ooit gemaakt in H0, maar ik rij geen H0. Dan zit er maar 1 ding op...

Dit is het model van Liliput, zijn twee losse sets. De voorste 2 en achterste 2 werden als duos verkocht.´
Afbeelding

Dus na veel tekenwerk heb ik de eerste 3 wagens getekend, de 4e ga ik zsm aan beginnen. De motor komt in de tweede wagen omdat het draaibare kanon op de eerste wagen 4mm hoogte in beslag neemt aan de binnenkant. Als er maar 13.7mm beschikbaar is is dat best veel. De eerste wagen gaat (als alles wil volgens plan) wel stroom afnemen voor de motor, er gaan 2 kabeltjes van de eerste wagen naar de tweede lopen.
Afbeelding

Maar welke motor past er in een ruimte van 26.6L x 15.3B x 13.7H? Dit gekke ding. Oh, er moet nog een decoder in dus we gaan zien of er ruimte genoeg is. Als dat niet zo is krijgt de eerste wagon het druk.
Afbeelding

De derde en de 4e wagon rollen er vrolijk achteraan, de 4e is een radiowagen met grote antenne erop. Ik zal het hier plaatsen als er wat te melden is, mochten jullie het interessant vinden. Hier een foto van de eerste testprint. Is te klein geprint en de buffers en koppelingen zijn inmiddels vervangen. Hij word dus groter dan op deze foto en er word nog volop aan veranderd.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Panzerzug

Bericht door Ronald2016 »

Leuk project. Lekker klein motor en onderstel. Vraag me af waar je dit vandaan hebt.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Het gemotoriseerde chassis bedoel je? Van Ebay :)


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Panzerzug

Bericht door Ronald2016 »

Klopt, wil je het ebay linkje delen met mij / ons ;)


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »



Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Panzerzug

Bericht door Ronald2016 »

Dank voor het delen, bied mogelijkheden. 😉


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Panzerzug

Bericht door tv_man »

Mooie printjes en een heel leuk project. En een pantsertrein is altijd een leuke verrassing op de baan. :)

Hoe rijdt dat kleine chassis? Ik zie dat ie op 4,5v rijdt dus dan moet je opletten dat je 'm niet overbelast (heb een paar vergelijkbare chassis in gebruik maar niet deze specifiek) Heb je het aangepast om hem onder de kap te passen? Bijvoorbeeld om de afstand tussen de assen te vergroten?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Panzerzug

Bericht door WilcoV »

Heel interessant,
Als je het iets kan aanpassen, zou je voor de motor ook de Tomytec 975852 HM01 kunnen gebruiken, maten: Länge 30 mm, Achsabstand 17 mm, Breite 16 mm
De decoder kan je uiteraard ook in de eerste wagen plaatsen of in de derde.
Ben heel benieuwd, lijkt zeer interessant.

Je kan ook nog zoiets proberen: https://www.sb-modellbau.com/details/sb ... otor-25025


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

@tvman
Geen idee, het chassis is besteld. Ik denk niet dat het swerelds beste chassis is, maar wat wil je op dat formaat. 4.5v is inderdaad nog een dingetje, dat moet ik even goed in de gaten houden. Wat bedoel je met of ik wat aangepast heb? Ik heb de kap getekend, kijken wat ik aan de binnenkant kon weg bezuinigen en dan zoeken naar welke zou passen. Dit is gewoon aan kant en klaar motortje waar ik niks aan kan aanpassen. In de wagon die de stroomafname gaat verbeteren zitten de asjes wel zo ver mogelijk uit elkaar om de stroomafname te verbeteren.

@wilco
Ik heb inderdaad ook gekeken naar die Tomytec en ook Kato chassis, maar dit is de enige die ging passen. Met name de hoogte is het probleem, 13.7mm is het maximale wat ik eruit kan persen. Breedte zat, lengte is te doen maar hoogte is lastig.
Wel een toffe motor in die link! Had ik nog niet gezien. Maar foi wat een geld voor een motortje.

Hier een foto van versie 3, die naast een sluitwagon (met lelijke decals) staat ter vergelijking. Hij komt 1.2mm hoger te liggen als op de foto, de ashouders liggen te hoog in de wagon. Verder kleine aanpassingen, wat trappetjes toegevoegd, lopen weggehaald en klepjes toegevoegd om de loopgaten af te dichten (zoals ze ook echt rond reden). Wat minder massief geprint om het gewicht te verminderen en montageplankjes voor het fosforbrons voor de stroomafname getekend. Die versie gaat binnenkort door de printer. Ik teken steeds veel aanpassingen en print daarna 1 wagon om te zien of het wat is.

Deze foto in ieder geval voor de verhouding. Klopt, het ding lijkt vrij laag (komt dus nog 1.2mm hoger) maar was in het echt ook vrij laag. Zie foto 2.

Afbeelding

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Panzerzug

Bericht door tv_man »

Ok, ik dacht dat je het motortje al had! En wat betreft aanpassen: ik bedoelde dus het verder uit elkaar plaatsen van de assen.

En ik ben ook tegen het probleem aangelopen dat motoren te groot zijn. Soms kan je er nog wel een klein stukje vanaf snijden/schuren/zagen maar voorzichtigheid is geboden. Inderdaad best klein als je hem zo naast een wagon hebt staan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Panzerzug

Bericht door RieX »

Kevin,
wat een gaaf project. Ik heb ze in 1:144 liggen maar vind ze toch wat te groot. Die van jou zijn echt leuk. Ben benieuwd naar je vorderingen.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Hi @RieX ,

Ik zal hieronder alle vorderingen voor je beschrijven:

Geen.

Ik loop vast op de maten die de wagons zouden moeten hebben omdat ik die nergens goed kan vinden. Als ik die maten wel had had ik hem al lang af gehad en werd er hard geknutseld aan een diorama om hem erin te zetten. Het was zelfs al zo ver uit mijn hoofd dat ik het topic “panzerzug” zag in ongeopende topics en dacht “he, wat leuk. Daar maak ik er ook een van. Toch maar even kijken”. Bleek mijn eigen topic te zijn. :D

Echter, jij hebt hem in 1:144. Zou je mij de buitenmaten daarvan eens kunnen sturen? Dat omschalen naar 1:160 is natuurlijk vrij snel gedaan en dan kan ik weer eens gaan kijken of ik de moed kan vinden om daar mee verder te gaan.

Uiteraard is het niet zoveel werk om alle wagons 2x te printen als ik ze af heb, dus daar kunnen we vast wat in regelen dat we allebei blij kunnen zijn met die tekeningen ;).


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Panzerzug

Bericht door 3dbuildr »

Hier staat een goede tekening van de Panzerspahzug, helaas zonder maten, maar de afstand tussen 2 spoorstaven ken je wel dus de rest kun je dan mooi schalen. De geschutstoren is die van een bekende Duitse tank dus die heb je wss al in je assortiment.

https://weaponsandwarfare.files.wordpre ... fvvfvf.jpg

Suc6!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Panzerzug

Bericht door FidOo »

Hi Fred er staat zelfs een schaal bij... 😬 Wat ik in zou doen is het plaatje in een CAD programma als achtergrond Laden. Een lijn van een 1cm tekenen en het plaatje zo schalen dat 1cm ook 1m is. Dan kun je hem uitprinten op werkelijke schaal en kun je alles opmeten.
Of digitaal opmeten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Hé, die pagina is perfect! Er staat inderdaad zelfs een schaalverhouding bij. Ik ga eens kijken of ik in de buurt zit qua schaal. Bedankt!!


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Panzerzug

Bericht door 3dbuildr »

Graag gedaan! P.s. ik heb mijn beste Frans even losgelaten op de tekst in het plaatje en er staat dat de spoorbreedte Russisch is (en dus niet Duits). Ik weet niet of en hoeveel dat scheelt als je gaat schalen tov spoorbreedte maar een gewaarschuwd mens...

Succes, ik blijf volgen!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Fred,

Dat is een lastige, want zo te lezen hadden de Russen 1524mm spoor en de Duitsers 1435mm. Echter, toen de Duitsers een gebied hadden veroverd vervingen ze het Russische breedspoor voor normaalspoor. Daarna kwamen de Russen weer en die maakten er weer breedspoor van. Welke zou het zijn? :geek: Nu is het verschil niet enorm, dus dat valt mee.

Ik ga kijken wat het word!


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Panzerzug

Bericht door 3dbuildr »

Je hebt gelijk, volgens de tekst op het plaatje is het Duitse spoorbreedte (mijn Frans is blijkbaar toch niet zo geweldig meer...) "Pour pouvoir utiliser leurs moyens les Allemands durent reconstruire les voies ferrées Russes à l'écartement standard Europeen."

Google translate: "Om hun middelen te gebruiken moesten de Duitsers de Russische spoorwegen herbouwen op de standaard Europese spoorbreedte."

We komen er wel!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Heeeeel stiekem is dit project toch maar weer opgepakt. Ik wil er toch graag een diorama van maken. Mochten jullie interesse hebben, laat het weten, want dan post ik de vorderingen hier!

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Panzerzug

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Kevin, altijd de vorderingen hier laten zien, interesse genoeg, van mij wel in ieder geval, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Panzerzug

Bericht door 3dbuildr »

Ik vind het zeker leuk om je vorderingen hier te zien! :Thumb

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Panzerzug

Bericht door Ad_M »

Zeker leuk om te volgen, gewoon doen Kevin! :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop »

Aangezien deze toch wel aardig outdated is ben ik een nieuw draadje begonnen:

viewtopic.php?f=21&t=14512


Plaats reactie