Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Vandaag ontving ik de kap de locomotief; de NMBS reeks 25.5. Na wat rondzoeken lijkt een chassis van een Arnold ÖBB 1042 een kandidaat te zijn als aandrijving. De draaistellen lijken redelijk op elkaar, met bladveren ipv de meer gebruikelijke spiraalveren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Waren deze kappen niet bedoeld voor de Fleischmann 1600'den zoals de 1657?
Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.
Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Een onderstel voor een Arnold Plan-D kan ik binnenkort wat versneld afronden als 3D print. Voor de benodigde draaistellen zou je eventueel ook contact kunnen leggen met MCH in Hilversum. Zij leveren momenteel nog de Plan-D restauratierijtuigen van THS met zelf ontwikkelde draaistellen.
Die zien er best goed uit.
Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.
Die zien er best goed uit.
Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Hoontje, deze kappen worden inderdaad regelmatig met een Fleischmann 1600 chassis uitgerust. Alleen de draaistellen van deze Franse machines zijn heel apart. Vandaar dat ik naar een alternatief zoek.
Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.
Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Michiel,
Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.
Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.
Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.
Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.
Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
- Bijlagen
-
- Plan-D onderbouw.jpg (95.13 KiB) 4210 keer bekeken
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
hoi Pieter,
Zou een kkk mechanisme nog een optie zijn?
ps ga nog zoeken voor maten voor de D"s
Zou een kkk mechanisme nog een optie zijn?
ps ga nog zoeken voor maten voor de D"s
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Rob,
Ik heb nog geen ervaring hiermee. De versie van dit chassis is een eerste doorontwikkeling van het origineel.
Maar het is zonder meer een goed idee.
Ik zet 'm ook even onder PBN-Design bij de Kleinserie fabrikanten. Dan blijft het draadje van Michiel zuiver.
Ik heb nog geen ervaring hiermee. De versie van dit chassis is een eerste doorontwikkeling van het origineel.
Maar het is zonder meer een goed idee.
Ik zet 'm ook even onder PBN-Design bij de Kleinserie fabrikanten. Dan blijft het draadje van Michiel zuiver.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Erg mooi initiatief! Met dit soort constructieve inbreng bevuil je helemaal niets, hoor! Heel benieuwd hoe jouw project zal verlopen. Ik lees mee in het ander draadje.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
't Heeft even geduurd, maar heb ondertussen een onderstel ontvangen dat zou kunnen dienen als basis voor het stuurstandrijtuig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Blij te horen dat je een onderstel hebt weten te bemachtigen. Ik ben benieuwd naar de uitvoering/opbouw van je plan D stuurstand.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Verlagen van Fleischmann Plan W rijtuigen
De Fleischmann Plan W rijtuigen staan te hoog op de wielen. Of beter, de kast staat te hoog op de draaistellen. Dit is te verhelpen. Het is mogelijk om de kast ongeveer 1 mm lager te krijgen door de plastiek staafjes onder de kast wat in te korten. Men zal dan ook de binnenkant van de kastwanden en de buitenkant van de draaistellen moeten bijwerken opdat de draaistellen voldoende draai-vrijheid hebben.
De eerste foto toont de situatie voor de aanpassing. Let onderandere op de buffers. De kast van de Fleischmannrijtuigen staan net iets meer dan 1 mm te hoog ten opzicht van de LS-Models I4 rijtuigen.
Op de volgende foto is het eerste Plan W rijtuig verlaagd. De gele lijn loopt nu vrij mooi door, en met kan zien dat het tweede plan W rijtuig een beetje hoger is. Ook is hier opvallend hoe "fout" de blauwe kleur van de LS-Models I4 rijtuigen zijn.
Op deze foto met verlaagde plan W rijtuig is te zien dat de buffers bijna op dezelfde hoogte staan. De kast zou nog ietsje lager mogen, maar de bewegingsvrijheid van de draaistellen is nu al erg beperkt. Eerst testrijden en zien dat de trein niet ontspoort door de beperkte draai-vrijheid van de draaistellen.
En zo ziet de reeks rijtuigen eruit na het verlagen van de Fleischmann plan W rijtuigen; een stuk homogener.
De Fleischmann Plan W rijtuigen staan te hoog op de wielen. Of beter, de kast staat te hoog op de draaistellen. Dit is te verhelpen. Het is mogelijk om de kast ongeveer 1 mm lager te krijgen door de plastiek staafjes onder de kast wat in te korten. Men zal dan ook de binnenkant van de kastwanden en de buitenkant van de draaistellen moeten bijwerken opdat de draaistellen voldoende draai-vrijheid hebben.
De eerste foto toont de situatie voor de aanpassing. Let onderandere op de buffers. De kast van de Fleischmannrijtuigen staan net iets meer dan 1 mm te hoog ten opzicht van de LS-Models I4 rijtuigen.
Op de volgende foto is het eerste Plan W rijtuig verlaagd. De gele lijn loopt nu vrij mooi door, en met kan zien dat het tweede plan W rijtuig een beetje hoger is. Ook is hier opvallend hoe "fout" de blauwe kleur van de LS-Models I4 rijtuigen zijn.
Op deze foto met verlaagde plan W rijtuig is te zien dat de buffers bijna op dezelfde hoogte staan. De kast zou nog ietsje lager mogen, maar de bewegingsvrijheid van de draaistellen is nu al erg beperkt. Eerst testrijden en zien dat de trein niet ontspoort door de beperkte draai-vrijheid van de draaistellen.
En zo ziet de reeks rijtuigen eruit na het verlagen van de Fleischmann plan W rijtuigen; een stuk homogener.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Heb je toevallig een foto gemaakt van het gebied wat je aangepast hebt? Ik zit hier naar m'n plan W te kijken om aan te passen, maar begrijp niet zo goed wat je weggehaald hebt?
Dank zovast.
Groetjes
Hoontje
Dank zovast.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Een paar fotos van de werkzaamheden:
- inkorten van de as met 1 mm
- vlak vijlen van de as
- dunner schrapen van de zijwanden ter hoogte van de draaistellem om meer draai-ruimte te creëren
- de twee staafjes op het draaistel met 1mm inkorten (let op, breken snel af)
- de bovenkant van all draaistel-uiteinden versmallen en verlagen om meer draai-ruimte te geven
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Dankjewel!!!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
De kap van het stuurstandrijtuig is van hars (of iets dergelijks), en heeft hele dikke wanden. Met grof schuurpapier werden de wanden langs de binnenkant dun geschuurd. Het chassis werd ook een beetje aangepast opdat de kap over het chassis past. Vooral voor- en achterkanten hadden wat zaagwerk nodig. Jammer genoeg blijkt de kap een kleine centimeter te kort, maar dat mag de pret niet drukken. Maar met wat bluf en camouflagewerk zal dat wel in orde komen. Voorlopig ziet het zo uit, maar verder, schuur- en snijwerk moet het geheel onderling nog beter laten aansluiten.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Het Minitrix onderstel dat ik gebruik voor het stuurstandrijtuig is al pakweg 50 jaar oud, uit de jaren '60. Het is vrij grof van afwerking (niet zo erg) en staat een goeie 2mm te hoog op de wielen. Dat laatste zal een hele uitdaging worden om goed te krijgen. Kan ik het chassis 2mm lager krijgen, én goed rijdend? Dat is afwachten...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Het chassis van het stuurstandrijtuig een nu goeie millimeter gezakt. Genoeg om op ongeveer gelijke hoogte te komen als de Fleischmann plan W rijtuigen. Het is nog niet helemaal in orde, want het chassis is iets naar beneden geplooid door de druk va de kast op het frame. Dat komt wel goed. Ik moet ook nog de kast met een 4-tal millimeter verlengen op één of andere manier, en dan restauratiewerkzaamheden, want de kast ziet er vrij gehavend uit...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Hoi Michiel,
Als ik de stuurstand kap bekijk is de kwaliteit uitermate teleurstellend. Persoonlijk zou ik mij afvragen of het zinvol is om er tijd en moeite in te steken. Klinkt vervelend, maar ik bedoel het goed. Bij mij zou er onvrede ontstaan over de kwaliteit t.o.v. de rest van de stam. Pieter(pjotr) is bezig met het RD rijtuig en als ik goed begrepen heb wil hij ook een Benelux uitvoering gaan maken.Het is natuurlijk jouw project en ik volg het met interesse.Tot nu toe al netjes hoe je de fluts hebt aangepast.
Als ik de stuurstand kap bekijk is de kwaliteit uitermate teleurstellend. Persoonlijk zou ik mij afvragen of het zinvol is om er tijd en moeite in te steken. Klinkt vervelend, maar ik bedoel het goed. Bij mij zou er onvrede ontstaan over de kwaliteit t.o.v. de rest van de stam. Pieter(pjotr) is bezig met het RD rijtuig en als ik goed begrepen heb wil hij ook een Benelux uitvoering gaan maken.Het is natuurlijk jouw project en ik volg het met interesse.Tot nu toe al netjes hoe je de fluts hebt aangepast.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Bij SpoorObjecten op Shapeways staat al een kap voor de stuurstand
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
De kap is inderdaad niet geweldig, maar dan heb je wel meteen het uitdagings-element om het toch aanvaardbaar te maken. Veel prutsen en knoeien... modelbouwen noemen we dat, en dat is leuk. "Kopen en hebben" is niet zo leuk, als jullie me begrijpen. Maar mocht ik me toch vastrijden met m'n geklungel, dat zijn er inderdaad nog de 3D-modellen. Pieter is alvast erg goed op dreef!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Hoi Michiel,
Is zeker modelbouw! Zolang jij er lol in hebt, daar gaat het hobby toch om. Volg dit draadje met interesse.
Is zeker modelbouw! Zolang jij er lol in hebt, daar gaat het hobby toch om. Volg dit draadje met interesse.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
De Belgische Beneluxlocomotief 25.5 is relatief lang voor een BoBo, en een perfect chassis in N vinden is niet evident. Zeker niet een chassis met draaistellen met bladveren, want de meeste locomotieven hebben zeer prominente spiraalveren. Uiteidenlijk heb ik gekozen voor het chassis van een ÖBB 1042; een al wat ouder model van Arnold dat nog voor redelijke prijs te vinden is. De kap van deze 25.5 is dus vrij lang, maar de overhang voor- en achteraan is ook vrij groot. Zodoende past dit chassis nog betrekkelijk goed kwa as-afstanden, hoewel tussen de draaistellen net iets meer ruimte had mogen zijn. De kap op de foto zit nog veel te hoog. Ik zal de kap langs binnen nog wat moeten aanpassen opdat het vlot over het chassis past.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Na de afmetingen van de asafstanden te hebben opgezocht en vergeleken van tientallen types locomotieven, begin ik toch te twijfelen betreffende de keuze van het chassis. De BR 243 lijkt net iets betere afmetingen te hebben. Ik zoek dus een occasie BR 243, en mocht iemand toevallig interesse hebben in het overnemen van deze mooie ÖBB 1042 (Arnold, analoog, nieuw, nooit gereden), richtprijs is €85 (exclusief verzending).
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
MTE gebruikte voor de ombouw Fleischmann. BR 110 of zo.
Ik ga eens kijken zaterdag in Houten voor een donor, heb ook een kap van de 25.5 liggen.
Ik ga eens kijken zaterdag in Houten voor een donor, heb ook een kap van de 25.5 liggen.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Inderdaad, Stephane (van MTE) heeft me ook de Fleischmann NS 1600 (of SNCF 7200) of eventueel een BR 111 aangeraden. Maar de asafstanden zijn toch best wel afwijkend. Vandaar dat ik verder zocht. De ÖBB 1042 is al wat beter, maar nog niet optimaal.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)