Vrachttrammetje

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Vrachttrammetje

Bericht door tv_man »

Afbeelding

Vandaag nog een beetje gewerkt aan dit vrachtrammetje. Nog een paar details erop, verven en de ramen erin.

Dit is de derde poging: versie één van jaren geleden was te groot want die bouwde ik eigenlijk alleen met de gedachte dat het motortje erin moest passen. Poging twee precies op schaal maar omdat dit erg kleine dingen zijn paste het motortje er helemaal niet in. Poging drie is ongeveer 15-20% breder zodat de motor erin past.

Het is de bedoeling dat hij uiteindelijk op mijn kleine industriele baantje gaat rijden: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11414

Ben er nog niet helemaal over uit of er een standaard koppeling op gaat komen. Moet eerst eens testen in hoeverre wagons op het kleine baantje rijden en zelfs dan is het misschien mooier om er een wat subtieler koppelingetje voor te gebruiken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vrachttrammetje

Bericht door Bjor »

Wat een fraai modelletje. Je bouwt heel secuur.
Bestaat dit trammetje ook in het echt, of is het een freestyle model?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vrachttrammetje

Bericht door traiNiac »

Hallo Norman,

Ik kan de foto helaas niet zien.



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vrachttrammetje

Bericht door tv_man »

Harry:
vreemd, voor zover ik het weet zouden er geen beperkingen moeten zijn op de zichtbaarheid van de foto's. Zijn de foto's achter de link in het bericht wel zichtbaar?

Ben: Dankjewel. Het model bestaat in het echt. Oud ding, gebouwd in 1926-1927, er rijden nog een paar van. Linkje naar een video op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=B8Yp2JkA2mQ

En ik bedacht me dat ik nog een foto van poging één online had staan (met ouderwetse pantograaf):
Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vrachttrammetje

Bericht door Bjor »

Een heel mooi filmpje. Die trammetjes zijn mooi van lelijkheid :) en die bouwvallige remise is een prachtig motief voor een dioramaatje.
Weet je ook wat ze met die vrachttrammetjes vervoer(d)en? Na de oorlog gebruikten de Duitsers wel vrachttrams voor kolentransport binnen de standsgrenzen. Was dat in Boedapest ook zo?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vrachttrammetje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nijmegen had ook een electrische kolentram en er waren er meer in Nederland, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vrachttrammetje

Bericht door tv_man »

Voor zover ik kan opmaken uit mijn bronnen zijn ze gebruik voor allerlei goederentransport, levensmiddelendistributie naar winkels in de stad wordt specifiek genoemd, maar er schijnen ook transformatoren mee vervoerd te zijn (wagon erachter). Het zou me niet verbazen als ze ook gebruikt zouden zijn voor kolenvervoer. Tegenwoordig is een deel van de exemplaren die nog rijden voorzien van sneeuwborstels (ook een leuk projectje om te bouwen een keertje, maar een stuk ingewikkelder vermoed ik zo)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie