Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hallo allen,

Had een paar maanden geleden aan de hand van een foto van een boottrein het plan opgevat om deze in schaal N te maken. Ook omdat Piko de benodigde 2400 in het bruin had aangekondigd ben ik verder gaan zoeken naar de beschikbaarheid van de wagons.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3_10.jpg

Deze boottrein bestond uit een C12c coupe rijtuig serie 6400, een plan E 1e klas serie 6500 en een stalen D met 4 deuren.
Alvast mijn spaarvarken klaargezet om het benodigde geld voor een 2400 op te sparen, en het coupe rijtuig en de stalen 4-deurs D waren ook beschikbaar bij Rob Bisschop en deze alvast maar besteld.
Blijft alleen nog de Plan E 1e klas, hier bracht SW de oplossing middels een kap met interieur van PBN design.
Dus alleen nog op zoek naar een donor voor het onderstel. Dit alles zo'n drie vier maanden geleden.

Afbeelding

Intussen was er een verbeterde kap beschikbaar voor de plan E en deze besteld, deze was niet geheel zoals hij op de site stond en middels een ander draadje wat gegevens uitgewisseld wat zelfs tot een nog betere en meer correcte versie van een 1e klas plan E heeft geleid en deze ook alsnog besteld.

Afbeelding

Ondertussen gestart met het aanpassen van het onderstel om hierin ruimte te maken voor een decoder en een locbuffer om straks de verlichting te schakelen en uiteraard het aanbrengen van stroomafname middels sleper op de as. Heb het gewicht naar beneden verplaats en tussen de schortplaten op twee dunne strips weer verlijmd, nadat ik in de bodem de benodigde ruimte had gemaakt voor de elektronica. De decoder en locbuffer verdwijnen nu netjes onder de vloer van het interieur.

Afbeelding

Rest nog alles te monteren en te solderen, waarna aan het interieur kan worden begonnen. Eerst voorzien van de nodige kleur, witte wanden en blauw/grijze banken, alleen nog zien uit te vogelen welke kleur de deuren hadden. Dan nog de verlichting aanbrengen in de diverse afdelingen. Ondertussen de kap in de primer gezet voor de nodige schuurbeurten en a.s. zaterdag nog wat Berlijns blauw scoren in Houten.

Ik heb dus nu nog twee kappen over voor de bouw van een plan E 1e klas, de oudere versie, welke prima past bij de Minitrix plan E's en de nieuwere versie die met wat extra schuur en vijlwerk ook goed is te krijgen, met name de ruimte onder de deuren. Voor degene die belangstelling heeft voor deze kappen hebben laat het me weten.

Afbeelding

In de volgende post hoop ik het onderstel klaar te hebben en tevens het interieur met led-verlichting.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Debvd »

Mooie platte locbuffer...zelf gemaakt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Nope is een locbuffer van Fichtelbahn, aan de onderzijde kunnen eventueel nog 5 SMD condensatoren worden bijgeplaatst.

https://shop.fichtelbahn.de/Lokpuffer-Puff-N


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hallo allemaal,

Weer wat verder met de Plan E, bak is nu gespoten en de elektronica aangebracht in het onderstel. Op de bak ontbreken alleen nog de wagennummers, zodra deze er op zitten kan hij de blanke lak en dan nog eens bedenken of ik de ramen zo laat of ze toch een alukleurigge rand ga geven. Randjes zijn vrij dun en met een gummetje verf tamponeren is ook vrij lastig zo te zien. Nog even een vraag aan Pieter, hoe hoog moet de strook zijn om de raampjes uit te snijden, ik meen ergens iets van 7 mm te hebben gelezen. Zo nu verder het interieur afmaken, verven is bijna klaar, dan nog de verlichting en wat reizigers plaatsen en dan kan alles in elkaar. Dat is voor een volgende keer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ipharra op 19 dec 2019 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,


Mooi strak stukje werk zeg. Heb je de bies ook gespoten ?
De raamlijsten had ik wat hoger willen maken, maar dat kwam bij ShapeWays niet door de verificatieprocedure heen. Ze zijn vrij dun. Als ik ze dan wat hoger maak, dan worden ze op grond van de kwetsbaarheid afgekeurd.

De uitsparingen voor de ramen aan de binnenkant zijn in deze versie 7,5 mm hoog. Ik zou een strookje maken dat rond de 7,3 mm hoog is.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

De bies is "semi gespoten", d.w.z. een strook decalpapier zandgeel gespoten, en dan met twee tegen elkaar geplakte stukjes stanleymes biezen snijden langs een stalen liniaal. Vervolgens met tape de bies afplakken en de uitgesneden strook decal bies tegen de afplaktape schuiven, krijg je mooie strakke biezen. Oud trucje wat ik 30 jaar geleden al toepaste bij het in elkaar zetten van hele series Mastica Plan E rijtuigen. Ik heb de andere kap ook nog ga daar een het een en ander uitproberen met betrekking tot het inkleuren van de raamstijlen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Merijn »

Ziet er mooi uit hoor! Ik denk wel dat alukleurige lijsten het rijtuig echt af zullen maken. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Leuk om te zien!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hoi Merijn,

Vind persoonlijk alukleurige lijsten ook mooier, maar zoals Pieter ook aangaf de randen van de ramen zijn nogal iel en dus lastig te kleuren, en als het niet echt strak te verven is kun je het beter laten, is anders zonde van al het andere werk. Heb inmiddels op een andere kap het een en ander uitgeprobeerd en ik denk dat ik wel een oplossing heb om ze toch nog een alukleurige uitstraling te geven, weliswaar niet helemaal tot op de buitenrand maar toch grotendeels alukleurig. Krijg morgen wat spul binnen om dit te gaan doen, hou jullie op de hoogte.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door WilcoV »

Mijn complimenten, ziet er mooi uit. Ik denk dat de enige manier om de raamlijsten eventueel toe te passen is werken met een aluminium kleur fijnschrijver/permanent marker maar of die verkrijgbaar is met voldoende dunne punt zou ik niet weten. Het gaat dan vooral om de raamranden, de dunne lengtestijl kan je voorzichtig met een kwastje bewerken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Merijn »

Hoi Guus,

Dat begrijp ik volkomen hoor. Het is voor mij ook lekker makkelijk om vanaf de zijlijn een beetje (opbouwende, hoop ik) kritiek te geven :mrgreen:

Ik vind het sowieso al erg knap dat je zoveel zelf hebt ontworpen, gemaakt en af hebt gewerkt. En dan kom je altijd wat tegen wat je misschien anders zo doen een volgende keer. Dat hoort er bij. Leuk on te lezen dat je al weer een oplossing in het vizier hebt voor de raamstijlen. Ik kijk uit naar de volgende update!

Succes en groet,

Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Pjotr »

Op zich denk ik dat je met de stempelmethode ook strakke lijnen kunt realiseren. Zelf heb ik de rechte zijden onlangs afgeplakt voordat ik ging stempelen. Dat gaf best een mooi resultaat. De hoekjes zijn eenvoudig te doen zonder afplakken, omdat je daar meer steun hebt. Ik stempel overigens met Vallejo verf.

In het ontwerp probeer ik binnenkort nog wel om de raamlijsten iets dikker en hoger te maken. De raamlijsten zijn nu 0,15 mm. Omgerekend naar 1:1 zou dat dan 2,4 cm zijn. Verbreden naar 0,2 zou eventueel kunnen, maar het wordt snel te lomp.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ik heb inderdaad ook Valejo "natural steel" verf besteld, en wil op de andere kap proberen met afplakken en stempelen of dit goed lukt, heb hier redelijk vertrouwen in. Als tweede oplossing kan ik eventueel de buitenkant afplakken en dan van binnenuit met een haaks kwastje wat ik heb voorzichtig de binnenranden verven. Hebben de ramen toch een metaalkleur alleen niet aan de voorkant, heb het idee dat dit er ook redelijk uit zal zien, ga dit ook eerst proberen.
Als je eventueel toch nog wijzigingen gaat aanbrengen aan de kap, de klasseborden ontbreken aan de niet toilet kant, voor mij niet echt een groot probleem, moet je maar kijken of je ze alsnog wel of niet aanbrengt. Als je de raamstijlen verbreed krijg je toch weer een beetje het Mintrix idee, vind de dunne lijsten ondanks de uitdaging die dit oplevert wel mooier.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Rick »

Bij mijn omgespoten plan E rijtuigen heb ik de grijze raamranden aangebracht met een cocktailprikker en Humbrol 53. Of het aan het potje ligt weet ik niet maar de verf is vrij stroperig, ook na verdunnen met wasbenzine, dus het loopt niet overal heen tijdens het aanbrengen. Stempelen met Vallejoverf heb ik ook eens geprobeerd maar dat was geen groot succes.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hoi Rick,

De randen om de ramen van een Minitrix kap zijn beduidend breder en hoger en dus makkelijker aan te brengen dan die op de 3D kap van Pieter en dus lastiger te voorzien van een alukleurige rand. Ben vanochtend al in de weer geweest met allerlei oplossingen, speciaal puntkwastje, cocktailprikker, gummetje, maar geen van deze toepassingen gaf een bevredigend resultaat. Als laatste ga ik nog de optie van Wilco proberen en heb een fineliner in zilverkleur met een lijndikte van een 0,5 mm besteld. Kijken of ik hiermee het beoogde resultaat kan realiseren. In mijn Mastica periode heb ik de randen van de ramen ook vaak met een fineliner gekleurd en dat zag er meestal goed uit. Heb al een manier uitgedacht om de lijnen strak langs de randen te krijgen, hopelijk werkt mijn gedachtespinsel. Hou jullie op de hoogte.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Ook deze truc is niet wat ik er van had verwacht, krijg de raamlijsten niet mooi strak met een fineliner. Denk dat ik de ramen van deze kap gewoon laat zoals ze zijn. Alleen nog wagennummer aanbrengen en nog een laag blanke satijnlak erover en de ramen er in zetten. Dan de laatste hobbel het interieur afronden en voorzien van verlichting en aansluiten op de decoder.

Heb bij het doorzoeken van Shapeways een interessant upgrade setje gevonden. Hiermee is het mogelijke om van een gewone goederenwagon een vernederlandste versie te maken. Dit opent de mogelijkheid om ook nog een geelbander te maken. Deze werden vaak meegegeven als stortwagen in de getrokken treinen naar en van Harlingen. Voor het trein beeld natuurlijk interessant met diverse combinaties, 2400 of 2200 bruine loc, B12c coupérijtuig groen of blauw, een plan E 1e klas of een ovaalramer 1e klas groen of blauw en dan de Stalen D4 ook groen of blauw met daarachter een geelbander. En 's winters reed er ook nog een stoomverwarmingswagen mee.

Heb al een geschikte goederenwagen ontdaan van de ventilatoren en de gaatjes geboord waar de nieuwe Nederlandse versie ventilatoren moeten komen. Verder zitten er in de set nog 6 ventilatieluiken, welke op de kopwanden kunnen worden aangebracht. Alles weer opnieuw spuiten en op de hoeken de kenmerkende gele strepen aanbrengen en de trein kan ook een stortwagen meenemen. Alleen nog uitzoeken wat er verder nog aan opschriften op hoort.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Ik heb de raamstijlen nu een breedte gegeven van 0,25 mm. Daardoor konden ze ook een heel klein beetje hoger worden.
De klasse-borden heb ik inmiddels aan beide zijden er op geplaatst.

Met welke zandgele verf heb je overigens het decalpapier gespoten voor het biezenwerk ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hallo Pieter,

Ik gebruik de verf van Kleinspoor, in dit geval zandgeel kleurnummer 15.

Ik zag in het andere draadje dat je bezig was met een andere oplossing voor de raampjes, ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Ga als ik deze plan E klaar heb waarschijnlijk ook je nieuwe verbeterde kap bestellen als vervanging voor deze.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Pjotr »

Hoi Guus,

Het idee is nog wel heel pril, maar ik heb pas wat hele mooie voorbeelden van Resin gegoten onderdelen gezien. Daardoor zie ik verdere mogelijkheden. Ik ga eerst eens kijken of het bruikbaar is qua stevigheid en bewerkingsmogelijkheden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Ipharra »

Hallo allemaal,

Weer een update over het samenstellen van de getrokken trein, en de vorderingen in de bouw van de diverse benodigde wagons. De opbouw van de 1e klas Plan E ligt even stil want er wordt nu een door Pieter verbeterde kap gespoten en van biezen voorzien en nu kijken of de ramen beter en netjes zilverkleurig zijn te krijgen. Tussendoor bezig geweest met het aanpassen van een goederen wagon naar een meer Nederlands uiterlijk met behulp van een op Shapeways gevonden setje.

Afbeelding
Hier de roosters op de kopwand aangebracht.

Afbeelding
En zo ziet het eruit na de Action primer aanpak.

Afbeelding
Bak nu gespoten en voorzien van de gele strepen als indicatie voor een stortgoedwagon of v G&L wagon, verder op het dak drie torpedoventilatoren aangebracht, alles bij elkaar redelijk priegelwerk.

Afbeelding
En dit is dan het resultaat. Op de achtergrond een ander tussendoortje een Interfrigo koelwagon die ik zag bij Rick, bij hem logischerwijs een vistrein, maar bij gaan er pootaardappelen in.

Afbeelding
De kap gespoten en van decals voorzien, losse handgrepen reeds gebogen om los aan te zetten en donor onderstel ligt klaar.

Afbeelding
Bijna klaar op wat kleinigheden na, de trekhaken op de hoeken moeten nog geel worden aangetipt en de handels op de deuren nog een beetje rood aanstippen. Verder nog twee handrelingen buigen voor bij de deuren.

Morgen weer wat grijze daken spuiten, die van de Plan E en tegelijk het dak van de DE1 en dan wordt het zondag weer biezen aanbrengen, weekend dus weer lekker bezig.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Merijn »

Mooi werk weer Guus! Ziet er goed uit.

Grt, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Plan E 1e klas tbv boottrein Harlingen

Bericht door Rick »

Leuk met het oude Interfrigologo op de wagen. De handgrepen zien er ook goed uit, misschien plaats ik die ook nog.


Plaats reactie