Ombouw NS1127 naar digitaal met Maxon motor

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Ombouw NS1127 naar digitaal met Maxon motor

Bericht door Rebel »

Vorige maand op de beurs in houten een NS1127 lokje gekocht met als doel deze op te knappen en te digitaliseren.
Volgens de eigenaar liep het lokje prima.
Eenmaal thuisgekomen het lokje analoog laten rijden. Echter hij liep toch niet zo fraai als gezegd was.
Het lokje uiteindelijk helemaal uit elkaar gehaald en alle onderdelen schoongemaakt inclusief het motortje.
Omdat ik nog een decoder van Kuehn had liggen deze ook maar gelijk ingebouwd.
Na de algehele revisie gaan testrijden.
Helaas liep het lokje erg beroerd en maakte de motor erg veel lawaai.
Een ding was duidelijk het motortje had zijn beste tijd wel gehad, ondanks dat ik er nog nieuwe koolborstels ingestoken had.
Ik had het lokje voor €40 gekocht op de beurs, dus was deze het nog wel waard hem verder te reviseren.
Ook optisch zag de NS1127 er prima uit.
Dus toen op zoek gegaan naar een ander motortje. Helaas was op internet niks meer te vinden voor deze minitrix lok.
Uiteindelijk kwam ik uit bij SB modelbau en daar hadden ze een nieuwe Maxon motor voor dit model.
De prijs van zo'n maxon motortje was behoorlijk, maar ik had er al wel heel goede reviews van gelezen.
Dus toch maar besteld.
Afgelopen week het motortje binnengekregen en daarna direct aan de slag gegaan met de inbouw.
Het was geen plug-and-play ombouw, dus er moest gefreesd worden.
Alles zorgvuldig via de handleiding uitgevoerd en uiteindelijk het hele lokje weer opgebouwd.
Bij de eerste proefrit liep hij al 'Wunderbar' :P en ik had de decoder e.d. nog niet eens ingeregeld.
Nadat ik alle instellingen goed geprogrammerd had heb ik de NS1127 toegevoegd in iTrain en geconfigureerd qua snelheid e.d.
Daarna de lok diverse routes laten rijden op de baan.
Het lokje liep als boter zo zacht, prima regelbaar en zeer stil.
Het was de investering dus dubbel en dwars waard. Het was wel een aantal uurtjes (6) werk maar het resultaat mag er wezen.
Dus ik ben heel blij en verrast met deze Maxon motor van SB Modelbau.
Hieronder nog ff wat fotootjes van de ombouw.
Is ie niet mooi !!! :lol:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Ombouw NS1127 naar digitaal met Maxon motor

Bericht door Smolderz »

Mooie revisie! Met name het frezen in zo'n klein chassis lijkt me uitdagend. Je kan later nog wat gewicht toevoegen naast de motor voor wat meer trekkracht. ;)
Vraagje; waarom zit er koperdraad om de wormwielen in 1 van de eerdere foto's?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Ombouw NS1127 naar digitaal met Maxon motor

Bericht door Rebel »

Dat klopt wel een beetje v.w.b. de trekkracht. Dit lokje heeft geen rubber bandjes om de wielen.
Daardoor slipt hij snel door als je er veel achter hangt.
Dus of minder rijtuigen of op zoek naar andere wielenstelletjes met bandjes.
Als iemand nog wat heeft hiervoor hou ik mij aanbevolen.
Met voorlopig 3 plan E rijtuigen is het nog goed te doen. Alleen in krappe bochten wil
hij wel een beetje slip veroorzaken.

Het koperdraad om de wormwieltjes zit bij de motor zoals geleverd door SB Modelbau.
Die dienen ervoor om te voorkomen, dat als je de motor vastzet met 2-componenten Epoxy,
De wormwieltjes niet te strak tegen de tandwielen van de draaistellen komen.
Er is n.l. wat speling nodig.
Als de epoxy uitgehard is worden de draaistellen verwijderd en ook de draadjes.
Dan hebben ze precies genoeg speling tussen wormwiel en tandwiel, niet te veel en niet te weinig.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie