Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

Op de site van Micromotor.eu staat een ombouwset om de oude PIKO DDR loks om te bouwen. Naast goed geprijsde klokankermotoren staat deze set op de lijst voor € 19. Ze zijn daarnaast bezig met een reeks van bijna 30 ombouwsets voor Arnold (Oa de NS 1300), Fleischmann, Minitrix (oa de NS 1100) en diverse Roco locomotieven die allemaal voor € 19 verkrijgbaar zullen zijn. De handleiding staat op hun youtube kanaal.

Hier volgt de stap voor stap beschrijving om eenvoudig zo een loc om te bouwen. Het gaat om deze lok.
Afbeelding
Door 4 schroeven aan de onderzijde wordt de kap afgenomen
Afbeelding
De oude motor wordt door de 2 stroomclips vastgehouden.
Afbeelding
Nadat hij eruit is is het slim om direct de afstand tussen de wormwielen te bepalen want deze zijn straks benodigd op de nieuwe motor.
Afbeelding
De nieuwe motor controleren in de houder of dat hij exact past.
Afbeelding
Daarna de motorsteun met de spanningsclips in het onderstel klemmen. Deze wordt niet verlijmd.
Afbeelding
Omdat de motorsteun van resin is heb ik tevens de isolatieband verwijderd en de motor geplaatst om te controleren op passing
Afbeelding
Nu moeten de oude wormwielen verwijderd worden van de originele motor. Omdat piko deze geperst heeft op de as en ze met de wormwiel verwijderaar niet te verwijderen zijn heb ik ze met een puntige staaf met een lichte tik van de as af getikt. Doe dit voorzichtig zodat de worm niet beschadigd raakt.
Afbeelding
De asadapters en de wormwielen worden met een tweetal boren (1 mm en 1,5 mm) op passing gecontroleerd.
Afbeelding
Voor het lijmen eerst weer alles controleren
Afbeelding
Nadat alles gecontroleerd is lijm ik met Loctite de asadapter op de motor as. Lijm NIET direct op de motoras want zodra je de adapter op de as schuift duw je de lijm de motor in en dat is het einde van de motor. Gebruik een dun draadje om de adapter aan de binnenzijde te lijmen.
Afbeelding
Op gelijke wijze lijm ik de worm op de adapter en ik markeer de afstand van de andere worm met de blauwe stift.
Afbeelding
Nadat het geheel verlijmd is plaats ik de motor in de loc om de passing te controleren.
Afbeelding
De draden worden gesoldeerd. (Rood geeft uiteraard de + aan en zwart de -)
Afbeelding
Na een eerste rijtest (let op want de motor ligt los!!) verlijm ik de motor met 2 componenten epoxylijm
Afbeelding
Voorzichtig met een klem erop een uurtje laten drogen.
Afbeelding
en de ombouw is compleet.
Afbeelding
Met 4 schroeven de kap terug plaatsen en de ombouw is compleet. Dit soort motoren hoeven nooit gesmeerd te worden en hebben tevens geen koolborstels die vervangen hoeven te worden. Met iets meer dan 2,5 Volt kan de loc kruipen op de baan.
Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mooi duidelijk ombouw verslag, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door tv_man »

Duidelijke uitleg, daarvoor dank! Misschien is het ombouwen van het motortje niet eens zo onmogelijk als dat het lijkt.

Moet zeggen dat het een aparte lok is om om te bouwen, ik geloof dat in het echt er maar een paar prototypes van gebouwd zijn. Heb er ook eentje en merk dat de flenzen van de wielen aan de grote kant zijn en ik sterk het vermoeden had dat het rijden ook niet echt ten goede komt. Hoe rijdt de jouwe over wissels? Of ligt het echt alleen aan de motor?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

tv_man schreef: 24 feb 2020 15:15 Duidelijke uitleg, daarvoor dank! Misschien is het ombouwen van het motortje niet eens zo onmogelijk als dat het lijkt.

Moet zeggen dat het een aparte lok is om om te bouwen, ik geloof dat in het echt er maar een paar prototypes van gebouwd zijn. Heb er ook eentje en merk dat de flenzen van de wielen aan de grote kant zijn en ik sterk het vermoeden had dat het rijden ook niet echt ten goede komt. Hoe rijdt de jouwe over wissels? Of ligt het echt alleen aan de motor?
Er zijn 2 zaken waardoor de lok niet optimaal rijdt. Eén was de rammelende motor (een zeer bekend probleem bij deze motoren - waardoor de oude DDR Piko loks als slecht werden bestempeld - dit heeft niets meer met de huidige Piko modellen te doen!) en een tweede zoals bij vele DDR Piko loks is de speling die de assen hebben. Nadat de motor omgebouwd was wachelde hij in één richting zonder wagens. Dit is verholpen door de assen eruit te halen en de speling op de assen te verminderen door de lipjes waarin ze geklemd zijn (Zie 2e foto) iets strakker naar elkaar te drukken. Nu rijdt hij zoals het hoort.
Ed



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door tv_man »

Dat wordt dan te zijner tijd een paar ombouwsetjes bestellen. En het lijkt erop dat die oude Piko locomotieven van binnen praktisch indentiek zijn, dus misschien dat hetzelfde setje in meerdere toepasbaar is. Eens kijken. Straks gaan de oude treinen die jaren niet op de baan zijn geweest weer rondjes rijden! :) Zal binnenkort een kijkje nemen naar hoe de assen erin zitten bij de mijne.

Erg nuttig dit!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

tv_man schreef: 26 feb 2020 08:24 Dat wordt dan te zijner tijd een paar ombouwsetjes bestellen. En het lijkt erop dat die oude Piko locomotieven van binnen praktisch indentiek zijn, dus misschien dat hetzelfde setje in meerdere toepasbaar is. Eens kijken. Straks gaan de oude treinen die jaren niet op de baan zijn geweest weer rondjes rijden! :) Zal binnenkort een kijkje nemen naar hoe de assen erin zitten bij de mijne.

Erg nuttig dit!
Alle Oude DDR Piko loks hebben inderdaad dezelfde motor en motoras - opstelling. Inmiddels heeft iemand de set ingebouwd in een V180, de BR118 en in een SNCB Nohab lok. Het enige wat ik niet weet hoe de binnenkant van de treinstellen eruit zien.

Ed



beertje1
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 apr 2015 18:02
Locatie: Beerse

Re: Piko CSD T449 klokankermotor ombouw

Bericht door beertje1 »

Hier Alvast een foto van de nohab,ik moet ook nog een andere motor voor kopen.
laatst een esu lokpilot decoder opgeblazen,deze motor was wel tweede hands.
Afbeelding


Plaats reactie