Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Thnx voor de links Ed. Zo'n ding is altijd handig om te hebben.
Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
En hoe bevalt zo'n motor in de praktijk?
Is ie sterk? En is ie stil? En wat is de levensduur?
Is ie sterk? En is ie stil? En wat is de levensduur?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
De motor is geruisloos. Wat je nu hoort is het geluid van de tandwielen, doordat er ruimte komt in de behuizing wordt dit nu enigzins versterkt.
In de ruimte kun je nu echter met gemak nog een decoder kwijt.
De levensduur van dit soort motoren is tussen de 5000 - 10000 uur. (De fabrikant roept 10000) Voor die tijd zullen de tandwielen eerder versleten zijn.
Een 0816 motor trekt zonder probleem een 10 tal rijtuigen. Op het Duitse N spoor forum (https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1121259) hebben ze de Duitse V200 voorzien van een 0816 motor en die trekt 10 wagens op een helling van 2,5% zonder problemen omhoog. Er staat zelfs een filmpje op youtube van. Het is dan ook jammer dat één van de volgende posters meldt dat de lok met originele motor 60 wagons bij hem kon trekken. Hoeveel mensen hebben ruimte om met dat soort treinen te rijden en wat mag de levensduur van zo een lok en de tandwielen zijn als je zo in spoor N wilt rijden?? Elke 3 maanden een nieuwe loc kopen omdat alles compleet uitgesleten is?
Een 1020 motor kan makkelijk 50 rijtuigen / wagons trekken en bij een 1215 kun je de as niet gestopt krijgen. Ik wilde op een grotere testmotor kijken naar het stroomverbruik bij een zware belasting en heb de as getracht met een tang te stoppen met als gevolg dat de tang uit mijn handen sloeg.
Ze zijn identiek aan Faulhabers of Maxon motoren en hebben dezelfde eigenschappen. Omdat het opgenomen vermogen afneemt bij klokankermotoren of coreless motoren zoals ze officieel heten neemt ook het afgegeven vermogen af. (echter niet evenredig vanwege de grote verliezen bij een 3 of 5 polige motor)
Diverse fabrikanten zijn inmiddels de motoren standaard in diverse van hun modellen aan het inbouwen (Arnold, Bachmann, Kato, Heljan en ook de nieuwe Tenshodo spuds in H0 die net uitgekomen zijn) worden voorzien van dit type motoren omdat de traditionele fabrikanten stoppen met de productie van 3 en 5 polige motoren. In de nabije toekomst zal het steeds lastiger worden om nog een originele vervangingsmotor van een fabrikant te krijgen omdat ze steeds minder gemaakt worden (Mashima stopt met de productie, Buhler etc) Mocht je dus willen blijven werken met 3 of 5 polige motoren dan zul je reserve exemplaren de komende jaren alvast moeten gaan inslaan voor dat ze niet meer te leveren zijn en je woekerprijzen mag gaan betalen.
Ed
In de ruimte kun je nu echter met gemak nog een decoder kwijt.
De levensduur van dit soort motoren is tussen de 5000 - 10000 uur. (De fabrikant roept 10000) Voor die tijd zullen de tandwielen eerder versleten zijn.
Een 0816 motor trekt zonder probleem een 10 tal rijtuigen. Op het Duitse N spoor forum (https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1121259) hebben ze de Duitse V200 voorzien van een 0816 motor en die trekt 10 wagens op een helling van 2,5% zonder problemen omhoog. Er staat zelfs een filmpje op youtube van. Het is dan ook jammer dat één van de volgende posters meldt dat de lok met originele motor 60 wagons bij hem kon trekken. Hoeveel mensen hebben ruimte om met dat soort treinen te rijden en wat mag de levensduur van zo een lok en de tandwielen zijn als je zo in spoor N wilt rijden?? Elke 3 maanden een nieuwe loc kopen omdat alles compleet uitgesleten is?
Een 1020 motor kan makkelijk 50 rijtuigen / wagons trekken en bij een 1215 kun je de as niet gestopt krijgen. Ik wilde op een grotere testmotor kijken naar het stroomverbruik bij een zware belasting en heb de as getracht met een tang te stoppen met als gevolg dat de tang uit mijn handen sloeg.
Ze zijn identiek aan Faulhabers of Maxon motoren en hebben dezelfde eigenschappen. Omdat het opgenomen vermogen afneemt bij klokankermotoren of coreless motoren zoals ze officieel heten neemt ook het afgegeven vermogen af. (echter niet evenredig vanwege de grote verliezen bij een 3 of 5 polige motor)
Diverse fabrikanten zijn inmiddels de motoren standaard in diverse van hun modellen aan het inbouwen (Arnold, Bachmann, Kato, Heljan en ook de nieuwe Tenshodo spuds in H0 die net uitgekomen zijn) worden voorzien van dit type motoren omdat de traditionele fabrikanten stoppen met de productie van 3 en 5 polige motoren. In de nabije toekomst zal het steeds lastiger worden om nog een originele vervangingsmotor van een fabrikant te krijgen omdat ze steeds minder gemaakt worden (Mashima stopt met de productie, Buhler etc) Mocht je dus willen blijven werken met 3 of 5 polige motoren dan zul je reserve exemplaren de komende jaren alvast moeten gaan inslaan voor dat ze niet meer te leveren zijn en je woekerprijzen mag gaan betalen.
Ed