Micromotor ombouw projectjes

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Micromotor ombouw projectjes

Bericht door dsdeveloping »

Dag allen,

In dit topic zal ik mijn micromotor projectjes laten zien.
Ik heb best wat vragen gekregen hierover dus bij deze.

Ik zal beginnen met een motorpost die ik omgebouwd heb met een micromotor
Eerst een setje gekocht maar het setje viel mij qua bouwwijze toch een beetje tegen en heb daarom mijn eigen oplossing gemaakt.
Wat mij tegen viel is het meegeleverde steuntje, hier is toch wat onduidelijk op welke afstand het motortje in de steun gelijmd moet worden.
In het instructie filmpje werd een lokje gebruikt waarbij de originele cardanassen waren vervangen voor een silicone slang wat maakt dat het allemaal niet zo nauw komt, een lokje waar nog wel cardanassen inzitten komt het allemaal toch wat nauwkeuriger.
Daarnaast mist het steuntje de vorm van de lagers waarmee de originele motor mooi op zijn plek blijft.

Ik ben dus zelf aan de gang gegaan en een bouwwijze toegepast welke micromotor ook toepast bij diverse minitrix modellen als de NS1200.
Bij deze een aantal foto's

Ik heb de originele motor nagetekend, vervolgens ruimte getekend voor de 0816 micromotor die dus vanaf onder erin geschoven kan worden met een drupje lijm.
Afbeelding

De assen van de micromotor zijn wel wat te lang dus niet moeten wat korter geslepen worden. je ziet hierbij goed dat de motor er maar op 1 manier in kan en gelijk goed zit mits goed aangedrukt.
Afbeelding

Hier is te zien dat het steuntje mooi op de vorm van de lagers blijft hangen net als het origineel. Dit zorgt dat de assen ook mooi in het midden van het frame uitkomen. Het meegeleverde steuntje van micromotor heeft dit dus niet. Deze klemt alleen een beetje tegen de zijkant van het frame waardoor je dus zelf moet pielen om het motorje precies op de juiste diepte te krijgen en er vanuit gaan dat die daar ook blijft zitten. Wat ik al zei komt dat met een silicone slang niet heel nauw maar met de cardanas adapters is het echt noodzakelijk dat de assen mooi in het midden zitten van de beschikbare ruimte omdat alle ruimte nodig is.
Afbeelding

Motortje met de cardanas adapters gemonteerd.
Afbeelding

Afbeelding

lokje was al omgebouwd met een keuhn n45
Afbeelding

Alles dicht en getest maar schrok toch een beetje van het resultaat. Decoder afstellen had geen zin, decoder gereset maar ook dat maakte niet veel verbetering. Even verder gekeken wat het probleem was, deze cardanassen zijn ook met een stukje silicone slang. Dit zorgt echt voor enorm veel trillingen en ontstaan al vanaf rijstap 1 waardoor de lok niet mooi af te stellen is.
Afbeelding

Ik heb nog geprobeerd met een staafje in het slangetje waardoor die niet zo doorbuigt, werd wel iets beter maar nog steeds erg slecht omdat die nog wel op twee plaatsen kan knikken. Dus heb ik zelf cardanassen getekend en geprint, dit schilt enorm. Hierna was het afregelen van de decoder ook zo gedaan.
Afbeelding

Als laatste het lokje extra schoongemaakt, het overtollige vet weg gehaald en de contacten nog eens extra schoongemaakt.

Zie hier een filmpje van het lokje.


Ik hoop dat andere hier ook wat aan hebben.
Groetjes David


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door Hube »

De cardanasjes verlengen met flexible tube is ook een slecht idee.
De as zelf hoort juist “stijf” te zijn.
Zelf heb ik dergelijke cardanasjes verlengd met een stukje aluminium mini-buis.
Dat gaat prima,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door Nijboer »

Inderdaad een mooiere oplossing met deze houder!
Ik ben ook aan het klooien geweest met een arnold krokodil.
Ik heb de ombouwset van de motorpost gebruikt. Die houder past met
enig bijwerken in de loc, maar mooier is jouw oplossing.

Ik ga de ICE3 ook nog ombouwen, daar zit nu een SB motor in, loopt best
goed nu, maar de snelheid is absoluut te laag. Misschien met een
micromotor beter te krijgen.

Ik ben nu ook bezig met een minitrix 1200, die is absoluut niet goed te
krijgen, ik denk nu sterk aan een slecht motortje, aangezien alles goed
lijkt te zijn.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door Pjotr »

Hallo David,

Mooi project.
Goed idee om die cardan-as zelf te printen. Ben wel benieuwd van welk materiaal je ze hebt gemaakt.
Ik heb ook nog een motorpost in de vitrine staan, waarbij de rij-eigenschappen wat verbeterd kunnen worden.
Ga je die motor-ombouw nog ergens aanbieden ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door dsdeveloping »

Gerard, dat is ook een goede oplossing met aluminium buisjes.

Collin, micromotor heeft intussen een highspeed versie in het assortiment. Voor een dergelijk treinstel is dat zeker geschikt.
Betreft de 1200: de speling die het asje van de motor heeft is erg belangrijk om goed te lopen, wellicht zitten de as adapters te ver tegen de motorbehuizing gemonteerd of is er toch net een beetje lijm de motor in gelopen. De 1200 heeft aan de uiteindes van de assen een kunststof clipje die voorkomt dat as gaat zwieperen. Het gaatje in het clipje waar de as in steekt moet 1,5mm geboord worden en vooral moet de as er soepel in draaien. Als dit niet soepel draait loopt de motor te zwaar en is die bijna niet af te stellen, of komt niet niet eens op gang. Ik kan hier ook wel een verslagje van maken.

Pieter, Ik print met een resinprinter met Siraya Tech Fast resin. Ik heb goede ervaring met deze resin omdat deze niet zo bros word en minder snel breekt. Je hebt van dit merk ook een constructie variant welke nog sterker is maar ook een stuk duurder.
Ja ik kan deze motor-ombouw zeker leveren, Ik stuur je wel even een pb'tje

Groetjes David


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door martindomburg »

Hube schreef: 29 nov 2020 12:36 De cardanasjes verlengen met flexible tube is ook een slecht idee.
De as zelf hoort juist “stijf” te zijn.
Zelf heb ik dergelijke cardanasjes verlengd met een stukje aluminium mini-buis.
Dat gaat prima,
Groetjes,
Gerard
Ben ik het niet met je eens, wij verbouwen heel vaak de motorpost, en gebruiken hierbij siliconen slang om de veer te vervangen. En tot heden altijd perfect resultaat. Het knerpen van de overbrenging verminderd flink. Zelfs in R1 bochten.

Trekkracht is gewoon goed en sterk. Mijn eigen motorpost rijdt al 5 jaar rond over schellenbach met 6 postagentschap in analoge vorm met siliconen overbrenging.

Enige verschil hier is dat wij de kits van SB gebruiken en Tramfabriek. Laatstgenoemde is identiek aan de micromotor.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door martindomburg »

martindomburg schreef: 30 nov 2020 07:20
Hube schreef: 29 nov 2020 12:36 De cardanasjes verlengen met flexible tube is ook een slecht idee.
De as zelf hoort juist “stijf” te zijn.
Zelf heb ik dergelijke cardanasjes verlengd met een stukje aluminium mini-buis.
Dat gaat prima,
Groetjes,
Gerard
Ben ik het niet met je eens, wij verbouwen heel vaak de motorpost, en gebruiken hierbij siliconen slang om de veer te vervangen. En tot heden altijd perfect resultaat. Het knerpen van de overbrenging verminderd flink. Zelfs in R1 bochten.

Trekkracht is gewoon goed en sterk. Mijn eigen motorpost rijdt al 5 jaar rond over schellenbach met 6 postagentschap in analoge vorm met siliconen overbrenging.

Enige verschil hier is dat wij de kits van SB gebruiken en Tramfabriek. Laatstgenoemde is identiek aan de micromotor.

We verlijmen de siliconen slang rechtstreeks op de as en op de knobbel die het worm laat draaien.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door martindomburg »

Hube schreef: 29 nov 2020 12:36 De cardanasjes verlengen met flexible tube is ook een slecht idee.
De as zelf hoort juist “stijf” te zijn.
Zelf heb ik dergelijke cardanasjes verlengd met een stukje aluminium mini-buis.
Dat gaat prima,
Groetjes,
Gerard
Ben ik het niet helemaal met je eens, wij verbouwen heel vaak de motorpost, en gebruiken hierbij siliconen slang om de veer te vervangen. En tot heden altijd perfect resultaat. Het knerpen van de overbrenging verminderd flink. Zelfs in R1 bochten.

Trekkracht is gewoon goed en sterk. Mijn eigen motorpost rijdt al 5 jaar rond over schellenbach met 6 postagentschap in analoge vorm met siliconen overbrenging.

Enige verschil hier is dat wij de kits van SB gebruiken en Tramfabriek. Laatstgenoemde is identiek aan de micromotor.

We verlijmen de siliconen slang rechtstreeks op de as en op de knobbel die het worm laat draaien.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door dsdeveloping »

De motoren van tramfabriek en micromotor zijn inderdaad exact het zelfde.
Ik denk dat een silicone slang rechtstreeks op de as en 'knobbel' zeker een goed resultaat kan geven maar dan is het eigenlijk meer een flexibele as in plaats van een cardanas.

Ik zal mijn best doen het uit te leggen wat ik bedoel:
Een cardanas is een losse verbinding tussen twee assen die niet in lijn staan. Als daartussen een slang zit zal de slang door de centrifugale kracht krom willen gaan slingeren. Omdat de cardankopjes dus los zitten en uit de houder naar elkaar toe kunnen schuiven krijgt de slang dus ook de mogelijkheid om krom te slingeren waardoor die dus enorm gaat trillen, een starre as is hier vereist.
Als je een slang rechtstreeks op de asjes lijmt heb je juist een vaste verbinding. Het slangetje wilt wel krom gaan slingeren maar doordat deze aan beide kanten vast zit krijgt die niet de mogelijkheid om krom te slingeren of minimaal door de rek van het slangetje.

Ondanks dat in beide situaties een silicone slang gebruikt word, is de constructie en gedrag daarvan niet het zelfde.
Of een starre cardanas of een silicone flex-as betere rijeischappen heeft wijd ik mij niet over uit. Beide constructies zijn wel beter dan de originele veer.
Ik denk dat Gerard en Martin dus beide gelijk hebben maar niet over de zelfde constructie praten.

Groetjes David


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door Hube »

dsdeveloping schreef: 02 dec 2020 12:17 Ik zal mijn best doen het uit te leggen wat ik bedoel:
Een cardanas is een losse verbinding tussen twee assen die niet in lijn staan. Als daartussen een slang zit zal de slang door de centrifugale kracht krom willen gaan slingeren. Omdat de cardankopjes dus los zitten en uit de houder naar elkaar toe kunnen schuiven krijgt de slang dus ook de mogelijkheid om krom te slingeren waardoor die dus enorm gaat trillen, een starre as is hier vereist.
Als je een slang rechtstreeks op de asjes lijmt heb je juist een vaste verbinding. Het slangetje wilt wel krom gaan slingeren maar doordat deze aan beide kanten vast zit krijgt die niet de mogelijkheid om krom te slingeren of minimaal door de rek van het slangetje

Groetjes David
Prima uitgelegd David !!

Overigens denk ik dat de oplossing met het flexibele slangetje direct op de as betere rijeigenschappen geeft omdat deze overbrenging spelingsvrij is.
Dit i.t.t. een cardanas met die meenemen pennetjes die in een sleuf vallen. (Er zijn uiteraard in de “grote” wereld wel cardanas constructies die wel spelingsvrij zijn.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door u43hvs »

David heeft voor mij een v100 met uitgefikte motor omgebouwd. Dik tevreden. Goede uitkomst voor mensen met twee linker handen zoals ondergetekende


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Re: Micromotor ombouw projectjes

Bericht door dsdeveloping »

Bij deze nog een ombouw van een fulgurex SBB Be 4/6 locje.
De ombouw bevat een micromotor en een esu decodertje.

Het locje had een defect dat die een paar centimenter reed en dan stopte, dit probleem was niet altijd exact het zelfde moment, ene keer reed die 10cm andere keer 3cm...

De ombouw is zeer goed te doen. 1 ding wat mij tegen viel en ook het probleem was van de defect is dat de draaistellen maar 1 as aandrijven, het vliegwieltje in het midden en de 2 de as draaien dus mee via de drijfstangen. Opzich niet heel erg maar de kwaliteit en nauwkeurigheid van de drijfstangen en het vliegwieltje zijn erg matig.
Het vliegwieltje is vooral de boosdoener, deze zit dus los in de ruimte waar die in draait en word op de plek gehouden door de drijfstangen. Omdat de drijfstangen het wieltje ook laat meedraaien klemt het wieltje regelmatig doordat die iets scheef in zijn ruimte komt bijvoorbeeld. Door de drijfstangen iets naar binnen te buigen (niet te veel want dan klemt die het wieltje juist weer) word het vliegwieltje beter op zijn plek gehouden en met een klein likje vet erin heb het probleem een heel stuk verminderd waardoor de lok nu best goed rijd.

Het lokje
Afbeelding

Draaistellen eraf en 2 stroom doorvoerende boutjes los
Afbeelding

Het geheel uit elkaar.
Afbeelding

Micro motortje met motorsteun op maat geprint. Twee kleine vliegwieltjes voor wat massa en de originele wormwieltjes overgezet. De zwarte en rode draad gebruikt om het motortje analoog te testen.
Afbeelding

Hier de onderzijde met de originele diodes voor de lampjes. Hier is precies genoeg ruimte voor een lopi 5.
Afbeelding

De decoder. De motordraadjes gaan door het kanaaltje waar eerst de stroom doorvoerende bout zat. heb een drup hete lijm in het kanaal gedaan zodat de draadjes op hun plek blijven en niet tegen het draaistel komen of tegen de motoras aan komen
Afbeelding

Het motortje aangesloten.
Afbeelding

En hier het resultaat.
Afbeelding



Een merk welke ik nog niet eerder heb gezien. Maar zoals te zien is dit ook prima om te bouwen. Het mechanisch nakijken en afstellen van de drijfstangen gaat het meeste tijd in zitten.

Groetjes David


Plaats reactie