Regio baan Sauerland

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

Een tussenberichtje. Zoals ik al eerder zei, de sport is om zelf te bouwen i.p.v bouwpakketten. Scratch built blijft leuker. Zie ook mijn "even voorstellen" en de link naar: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=19985
Dus na veel gepuzzel een geschikt voorbeeld gevonden.
Bahnhof Olpe, ook een Epoche I concept bouw van de DR maar dan wel in de toestand van voor het geallieerde bombardement van September 1944. Olpe gekozen vanwege het feit dat er 4 sporen lopen langs 2 perrons. Afbeelding
Afbeelding,Afbeelding
Het uitzoeken daarvan is al heel wat voorpret. Dan alles a.d.h. van foto's terugrekenen naar schaal N, een sjabloontje uitprinten om te kijken of de verhoudingen okay zijn.Afbeelding

Hier en daar nog wat "fine tunen". mm meer of minder is in N meteen van grote invloed op de schaalverhoudingen. H0 is wat dat betreft een stuk makkelijker.`


wordt vervolgd.


M.v.g. Bobo
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 06 mar 2024 16:23, 6 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dit zijn leuke bouwprojecten om te maken en te volgen.

Ieder heeft z'n eigen favorieten bouwmateriaal. Ik bouw juist alle gebouwen weer uit karton of foamboard. Hout vind ik wat minder voor dit soort dingen en styreen kan ik persoonlijk weinig mee.

Ik ben heel benieuwd hoe het word, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Ziet er veelbelovend uit Bobo, ik ga je volgen


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Pierre »

Wat een ontzettend mooi project is dit!

Wat Michiel al zegt ... ieder heeft z'n eigen favorieten bouwmateriaal. Ik gebruik persoonlijk alles wat maar voor handen is maar zelden hout. Lijkt me nogal grof en splinteren.

Ik ga dus eens lekker onderuit zitten om je prachtige project te volgen. Succes Bobo. ;)


Groet Pierre.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door erik-n-fan »

Tof. Ik ben heel benieuwd naar de voortgang.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland update I

Bericht door Ongeveer »

Even wat tijd gehad om verder te werken aan het station. Jammer dat er geen kant en klare boogsponning- raamkozijnen zijn die ik nodig heb, dus dan maar met evergreen profieltjes, en ander plastic aan de gang en met bloemschikdraad. Behoorlijk tijdrovend maar met een hobby is de weg naar het resultaat toch het doel?
Een kozijn bestaat uit 2 strips profiel, 1x 2mm diep, 1x1 mm diep om verloop te krijgen. Het eigenlijke(witte) raamkozijn is een restant uit H0 bouwdozen waar ik de de "glaslatten"uitgeknipt heb. Dan nog een vensterbankje, dus al bij mekaar, met de nieuwe(bloemschikdraadjes erbij) bestaat elk raam uit minimaal 5 onderdeeltjes. Rechts een half afgebouwde dubbele deur
Afbeelding Afbeelding,

Afbeelding

Zo zou het er dan uiteindelijk moeten gaan uitzien qua afmetingen en zo.


Wordt vervolgd.

En Pierre,in antwoord op je reactie, 1 mm triplex werkt prima en is stevig.,zeker als je met rondingen aan de gang moet, boortje met juiste diameter en je hebt een perfecte sponning. Met een stanleymes kun je vormen prima uitsnijden. Ik vind het prettiger werken met triplex, of ik ben niet zo handig met karton, dat kan ook natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 19 jan 2024 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Pierre »

Dat ziet er geweldig uit Bob. Boogjes zijn altijd lastig. ;)


Groet Pierre.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik wist nieteens dat 1mm triplex bestaat! Ik zie nu dat het zelfs dunner leverbaar is. Leuk om te weten!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Hallo Bob,

Dat begint heel fraai te worden. Ronde sponningen zijn inderdaad altijd lastig als je niet met lasersnijders of laserprinters werkt. Voor mij in ieder geval geen optie, dus het blijft ook bij mij veel werk met mes en vijl. Maar het resultaat is altijd iets om trots op te zijn.

Tip: in plaats van bloiemschikdraad misschien ook daarvoor Evergreen profielen gebruiken? Of dun gesneden strookjes papier?

Ik werkte tot voor kort ook niet met karton voor de gevels, maar met triplex, polystyreen plaat of XPS. Ik heb inmiddels de eerste stappen gezet met lasercut bouwpakketen, maar gebruik voor raampjes al wel langer prefab kartonnen raampjes.

Succes met het vervolg!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

De verdere progressie. We hebben de nok bereikt(helaas geen vlaggetje voorhanden) dak = schuurpapier, de regenpijpen zijn bloemschikdraad en de afdeklatten zijn overblijfsels van oude bouwkits. Ik benijd Harry die met lasercut aan de gang gaat. Dat is voor mij nog een bruggetje te ver op het moment.
De hoeken van het gebouw met geprint papier afgewerkt. Ik ben wel kritisch op mezelf en het kan allemaal wat strakker, maar ja, voor een eerste poging is het niet verkeerd, vind ik zelf.
De laatste stappen zijn het aanbrengen van de schoorstenen en verfraaiingen( naamborden , wegwijzers(Bahnsteig I) en wat prullaria.
Dan het platform maken. Tegels uitprinten en op triplex plakken denk ik. Daar ben ik nog niet over uit. Suggestie zijn welkom.
Zie foto's met laatste stand van zaken
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

wordt uiteraard vervolgd.
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 22 aug 2022 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Fraai geworden Bob!

Heb je ook dakgoten of alleeen regenpijpen aangebracht?


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Pierre »

Echt mooi geworden Bob. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

Beste Harry, fijne vent.......................... Na je opmering nachten wakker gelegen 7(8)7 , hoe maak ik poddomme regengoten. Zonder die dingen is het niet af nu.
Eureka, via een hobbyshop in Voorhout (kweennie of we hier wel namen mogen noemen) het probleem voorgelegd, dacht met me mee, zocht en vond nog één profiel in 'z'n voorraad, niet eens van het gebruikelijk merk. 1mm diameter(halve buis.) en 1meter lang, dus kan ik meteen het halve, nog te maken, stadje voorzien van afwatering. Alsof het er voor gemaakt was.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

:D Graag gedaan Bob

Goed dat je een halfronde buis hebt kunnen vinden! Daar heb ik ook lang naar gezocht, maar nooit gevonden. Wel voor HO maar niet voor N. Ik gebruik daarom halfronde staaf (kunststof profiel van Evergreen) voor de goten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

ziehier, bijna af. Nu nog versieringen zoals tijdschema's wat reclame, bankjes e.d. en dan verklaar ik hem scenery gereed.
Afbeelding[/url]
Nu met regengoten

Suggesties voor opleuken zijn welkom
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 19 jan 2024 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

Het laatste updeetje betreffende station Webertal.
De perrons gemaakt. Ondergrond, stevig karton, voorgegrond en met flexa grondverf met een roller gekleurd. De randen afgewerkt
met Evergreen profielen. Een knieval gemaakt en bankjes(Faller-N) gekocht( kreeg het niet voor elkaar dat zelf te maken.
Ik vind ze wel klein uitvallen, maar alles nagemeten, t klopt allemaal, de verhouding station /realiteit is goed. Het hele pand is "real life "maar 40mtr breed, 3 donderderbussen lang.
Beetje creatief met Word en knip/plakprogramma voor de bebording
Afbeelding,

Het enige "to do" is perronverlichting.Dat komt in een later stadium. Zelf ben ik zeer tevreden over het resultaat, zeker als je bedenkt dat dit m'n eerste zelfbouw gebouw is in 1:160

Volgend project. Stadje op de heuvel maken.
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 06 mar 2024 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Geheel eens Bob,

Hier kun je zeker trots op zijn!


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Pierre »

Knap gedaan voor een eerste zelfbouw gebouw in N. Daar mag je echt trots op zijn. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

Als scratchbuilder( zie topic Regiobaan Sauerland) ben ik een slechte klant voor de heren fabrikanten.
Die fabrikanten gooien er trouwens een slag naar wat betreft schaalverhoudingen.
Ik ben nu bezig een middelgroot dorp, of klein stadje, te ontwerpen en loop tegen de afmetingen aan.

Neem ik de bekende merken en bekijk ik de opgegeven afmetingen van het getoonde model dan zie bijvoorbeeld dat de huisjes gigantische ramen hebben, 08,x x1cm = dan ineens 128cm breed en 160cm hoog. Die vind je niet in 17-19e eeuwse(vakwerk) huizen.
Deuren zijn ook of veels te klein of te hoog., straatlantaarns van 32 cm dik( 2mm x 160)
Neem ik als voorbeeld een H0 huis en reken de afmetingen terug naar N, dan houd ik soms niets over ( 3x3cm vloeroppervlak)
Aan de andere kant zijn grondmaten van sommige huisjes in N erg uit hun verband getrokken, soms is een huis dan 20 mtr lang(naar 1:1 maatstaf)
Kijk ik naar foto's van echte panden, bijvoorbeeld Bernkastel, dan schat ik sommige huizen in op 6 mtr breed, oftwel 3,75 cm in N.
Kortom, ik verbaas me over de afwijkingen die fabrikanten hanteren om bouwkitjes te vermarkten. Volgens mij is Auhagen nog het meest nauwkeurig, gezien het setje ramen en deuren wat ik kocht.

Zijn er meer mensen die hier tegen aan lopen?, k hoor graag tips voordat ik plaatjes styreen ga verknippen.

dit bericht staat ook in"vraagbaak


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Hallo Bob,

Heel herkenbaar. Sommige producenten maken het erg bont in hun schaalverkleining. Er zijn N-gebouwen (en ook HO-gebouwen) die in TT niet zouden misstaan. Als je echt 1:160 aanhoudt, zijn veel gebouwen gewoon te groot. Zowel in hoofdafemetingen als in details, zoals inderdaad vensters. Ik heb niet veel ervaring met bouwdozen van Auhagen, al heb ik ook hun venstersets gekocht. Maar Kibri bouwdozen zijn over het algemeen best goed aan de maat. Maar zelfbouw is toch de beste remedie, zeker vanaf originele tekeningen. En geeft mij in ieder geval de meeste voldoening.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Ongeveer »

Even wat research
Afbeelding
Afgaande op de foto(is wat riskant omdat er een afwijking is in diepteverhouding, maar met wat correctie) meet ik de deur van het middelste pand op 5mm .Een deur is gemiddeld 90 -100cm breed incl sponning. Het aantal mm's van de gevel van 2 panden bij elkaar,x90cm is in spoor n 7,2 cm.ofwel 3,5 per gevel. Gooi daar wat marge tegenaan en dan kom ik uit op ca 4 cm gevelbreedte in N schaal
Vollmer komt in de buurt maar neigt meer naar TT, zoals Harry reeds meldde.
Op basis van deze methode kom ik op aardig wat pandjes voor m'n stadje, incl. de halfrelief zo'n 30 geveltjes
'k hoef me niet te vervelen de komende jaren. :D
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 19 jan 2024 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Nou, dat beloofd wat, gezien je hele fraaie station. Veel bouwplezier, ik blijf je volgen


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bob, je kan het beste de mensen die direct voor gebouwen staan op de foto gebruiken om de maten daarmee op te meten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door traiNiac »

Bob,

Ik heb een paar boeken met bouwtekeningen van woonhuizen in Duitsland (meestal Zuidduits). Ik kan je wel wat scans toesturen. Daaruit blijkt dat stadshuizen zoals op je foto in 1:160 inderdaad zo'n 4 cm breed moeten zijn. Ik kan ze hier niet tonen ivm copyright. Stuur me je mailadres maar per PB.



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door Pleun »

Heb je al gekeken welke maten je afleiding online kaarten websites als Google Maps of de daaraan gerelateerde satellietbeelden?


Plaats reactie