Bovenleiding ontwerpen voor 3D printen!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Bovenleiding ontwerpen voor 3D printen!

Bericht door Ramonbraker »

Goedemiddag dames en heren!

Bij deze wil ik jullie introduceren aan mijn DIY project. Ik heb namelijk een modelbaan met materieel uit Zwitserland, hiervoor wil ik graag zelf veel dingen zelf in 3D ontwerpen en dan ook uitprinten. Denk hierbij aan de bovenleiding, huizen, station materiaal etc! In dit onderwerp wil ik het hebben over de bovenleiding. Aangezien deze in kits of kant en klaar kopen aardig prijzig kan zijn, maar het zelf doen heeft natuurlijk ook super veel charme en geeft een soort trots gevoel!


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Bovenleiding ontwerpen voor 3D printen!

Bericht door Ramonbraker »

Hierbij dan ook gelijk het eerste concept van de portalen voor dubbelspoor!:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier alleen nog 'maar' de staanders samen met de liggers helemaal uitgewerkt. Nu is de volgende uitdaging natuurlijk 'Hoe ga ik dit printen?'.
Nu heb ik een Resin (hars) 3D printer maar moet ik wel goed nadenken over hoe gaat hij dit printen, en bij voorkeur doe ik dat zoveel mogelijk op de printplaat. Dus dat zo weinig mogelijk 'zweeft' want dan moet je veel ondersteuningen printen, dus het portaal in 1x ben ik niet van plan. Nu als het toevallig wilt (moet het nog uitproberen) wil ik het zo gaan doen:
Afbeelding

Mocht dit niet willen, dus dat die fout print of als de kwaliteit slecht is heb ik al een backup plan, maar dit kost wel meer montagewerk:
Afbeelding

De manier hoe ik het dan allemaal in elkaar ga lijmen (het is toch permanent) heb ik deze verbindingen bedacht, namelijk dat in de grote in 3 delen heb verdeeld begin, midden, eind en de losse verbindingsstukjes. Deze 3 grote stukken hebben inkepingen waar ik de verbindingsstukken in kan lijmen. het begin en eind deel hebben ook een inkeping in de breedte, hier kan ik het middendeel dan in lijmen, dat ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat! En mochten er tips/tricks zijn hoor ik ze graag :D


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bovenleiding ontwerpen voor 3D printen!

Bericht door Ad_M »

Hoi Ramon

Met een resin printer is direct op de plaat printen een slecht idee, je zit altijd met een olifantsvoet, ongeacht de (supports)software die je gebruikt
Mag ik je adviseren je wat in te lezen in printhoeken, supports en laag hoogte waarin je print, misschien een favoriete programma om je supports in te realiseren?
Resin printers kunnen super fijn en gedetailleerd werken, laat ze dan ook het werk voor je doen :D
Hoe minder je hoeft te lijmen des te beter :P
Maar zorg wel dat alles stevig blijft, door in je ontwerp al bepaalde support bruggetjes mee te nemen met in je hoofd hoe / in welke hoek je gaat printen
Er kan heel veel tegenwoordig!!

Succes, ik volg je vorderingen graag :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie