bezetmelding analoog schaduw station

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

bezetmelding analoog schaduw station

Bericht door Ongeveer »

Na lang nadenken en veel gelezen te hebben kom je als analoge prutser voor de keus. Of "gedoe"met printplaatjes diodes, bistabiele relais e.d. of............... Zelf wat flansen.
Dat laatste is me gelukt en ik wil dat delen met ieder die ook moeite heeft met digitaal
Bezetmelding, schaduwstation, gebaseerd op verkeer dat dezelfde richting op rijdt met melding lampje aan/uit.
Benodigheden
Keuze A: niet gebruikte ontkoppelrail(handbediening) Voor een habbekrats te kopen op Marktplaats.nl
Keuze B: stuk rails en daar, tussen de spoorstaven een sleuf uitzagen.
bloemschikdraad 0,7 of 0,8 mm diameter
Keuze A een styreen plaat 1mm dik
Keuze B een bakje van de afhaalchinees slopen
een styreen profieltje , vierkant,profiel 2 mm hoog
1 stekkertje
1 kroonsteentje-
ledje 14 -16V wisselstroom
goeie zin.

De metalen afdekplaat aan de onderzijde van de ontkoppelrail wegnemen, het binnenwerk eruit halen.
Een (of meerdere )ruimte(n) in de bedding zagen voor het plaatsen van een Reed relais**
Dan het bloemschrikdraad op lengte *afknippen en en in U vorm buigen.
*(Met lengte bedoel ik dan de lengte overlangs, van de sleuf in de ontkoppelrail+ de doorvoer naar buiten+ de hendel voor het contact en een klein bochtje.) dus de hele U als het ware.
AfbeeldingAfbeelding,Afbeelding
De hendel wordt geactiveerd door de magneet onder de loc. Om ervoor te zorgen dat de handel niet aan de loc vastplakt moet de bovenzijde van de sleuf worden gedicht met een reepje styreen. De hendel moet vrij kunnen bewegen en ca 3- mm verticale bewegingsruimte hebben
Aan het hendeltje een stroomdraadje solderen voor het led circuit op dusdanig wijze dat er geen tegendruk op het hendeltje komt bij het draaien,
en dit verbinden met het kroonsteentje
Het stekkertje in positie plaatsen en vastlijmen op een blokje stryeenprofiel zodat er 2-3 mm vrije ruimtetussen het stekkertje en het metalen beugeltje zit.
Een gaatje boren in het styreen blokje voor de doorvoering van de contactstaafje van het Reedcontact. Het Reed contact plaatsen en indien nodig fixeren met een druppie lijm
De hendel in de rails leggen. Het kan zijn dat de overdwarse uitsparing iets moet worden uitgevijld om wrijvingloos te laten bewegen.
(Bij keuze B rails, zelf een doorgangetje uitvijlen).
Indien nodig de U iets bijbuigen
Na het spul op belemmeringsvrij werken getest te hebben de onderkant dichten door er een stukje styreen tegen aan te plakken
**
Het plaatsen(lees de positie) van het Reedcontact is afhankelijk van de snelheid waarmee de loc eroverheen dendert. Is het een snelheid beschaafd dan is het beter binnen de 4-5mm van de hendel het Reedcontact te monteren. Komt de trein met TGV vaart aangestormd dan even experimenteren waar de loc dan precies stopt. Het kan zelfs beter zijn Het Reed contact aan de andere zijde te positioneren, d.w.z. richting uiteinde hendeltjes(hoogste punt)
De snelheid/stopafstand tussen afschakeling van stroom en stilstand trein is wel bepalend voor de afstand tussen hendel en Reed.

De loc komt aan, het Reed contact schakelt de stroom uit(via de zelfdenkende wisseltjes) en de hendel wordt omhoog gehouden omdat de loc boven op de ontkoppelrail blijft staan. Lampje brandt. Bij inschakelen stroom rijdt de loc weg en valt het hendeltje in ruststand, lampje brandt niet meer.
Uiteraard zijn er diverse variaties mogelijk maar dit is de "geteste"en goed werkend bevonden versie.

Wellicht is dit een nuttige tip
Zie ook mijn draadje Regiobaan Sauerland


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: bezetmelding analoog schaduw station

Bericht door Jelle »

Heel interessant. Het is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik ga er eens mee stoeien.

Wie weet, kan ik er ook wat mee.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie