Materieel bouw topic Michiel(NDS)
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister avond en vandaag heb tot nu toe ik besteed aan het lekker prutsen met wat oude zooi. In eerste instantie 3 goederentrein bagage wagentjes en een personenrijtuigje. Nadat die klaar waren heb ik 3 locs en 4 andere rijtuigen gepakt waar ik op eentje na al eerder mee bezig ben geweest. Deze worden allemaal geschilderd en verouderd.
Deze is bedoelt als schuurtje voor op een diorama en daarom hoeft de wagenbak alleen maar op iets te staan waardoor hij verreden kan worden( om hem op de plek van bestemming te krijgen).
Hier ben ik nu nog mee bezig:
Groetjes Michiel
Deze is bedoelt als schuurtje voor op een diorama en daarom hoeft de wagenbak alleen maar op iets te staan waardoor hij verreden kan worden( om hem op de plek van bestemming te krijgen).
Hier ben ik nu nog mee bezig:
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:20, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik heb nu de 3 coupé rijtuigen af en de 3 locs ook. Ik heb de basis verflaag van de rijtuigen na behandeld door er eerst met oker overheen te gaan, een heel dun laagje met een vrij hard penseel en daarna een laag dun donker groen er over waardoor er meer diepte werking in komt. De onder zijde van de bak heb ik daarna van een laagje verdunt roest voorzien, dit kruipt mooi langs alle naden omhoog.
De daken zijn geschilderd met div. grijs achtige tinten en wat aarde tinten en net nog voorzien van wat verdund zwart. De onderstellen zijn ook op die manier geschilderd maar dan met iets donkerdere kleuren grijs en met dun roest ipv zwart.
De stoomlocjes zijn min of meer op de zelfde manier geschilderd, daarbij komt dan nog verdunt licht grijs( een gele grijs tint) voor ketelsteen en andere kalk sporen en drybrushen met zwart om roet na te bootsen.
Foto's;
Wat ik nu met dit spul moet weet ik niet, dus mocht iemand er wat van willen hebben dan kan ze( ook de wagentjes van gister) zijn beschikbaar voor verkoop, je kan er alleen niet mee rijden.
Groetjes Michiel, die vrolijk verder gaat met het volgende materieel.
De daken zijn geschilderd met div. grijs achtige tinten en wat aarde tinten en net nog voorzien van wat verdund zwart. De onderstellen zijn ook op die manier geschilderd maar dan met iets donkerdere kleuren grijs en met dun roest ipv zwart.
De stoomlocjes zijn min of meer op de zelfde manier geschilderd, daarbij komt dan nog verdunt licht grijs( een gele grijs tint) voor ketelsteen en andere kalk sporen en drybrushen met zwart om roet na te bootsen.
Foto's;
Wat ik nu met dit spul moet weet ik niet, dus mocht iemand er wat van willen hebben dan kan ze( ook de wagentjes van gister) zijn beschikbaar voor verkoop, je kan er alleen niet mee rijden.
Groetjes Michiel, die vrolijk verder gaat met het volgende materieel.
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Toch nog even 2 leuke foto's van 2 treinsamenstellingen gemaakt:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Dat ziet er zeer mooi oud uit
Heel goed gedaan.
gr. Ron
Heel goed gedaan.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Dat heb je allemaal mooi oud gemaakt Michiel. Je zou workshops moeten geven!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Erg sfeervol! Het is wel riggoreus verouderd, maar het heeft wel wat. Boeiend om zien, met goeie ideeën.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Is prima, regel jij dat even?maarten schreef:Dat heb je allemaal mooi oud gemaakt Michiel. Je zou workshops moeten geven!
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Nu heb ik weer wat andere dingen af, o.a. een te kort lig rijtuig van minitrix dat ik heb omgeschilderd en bestikkerd tot Gesellschaftwagen met bier reclame. De koppelingen heb ik er dit keer op laten zitten omdat ik deze weer door verkoop.
De Donnerbuchs is ook klaar:
Dan heb ik voor een vriend van mij op basis van een T3 onderstel nog een meetwagen gemaakt. Ik kreeg die T3 maar heb niks met rijden en hij heeft niks met stoom, dus de kap blijft bij mij en zo gaat het onderstel weer terug. De kap bestaat deels uit karton, deels uit het restant van een gecrashte Br143 die ik jaren geleden van een andere vriend heb gekregen. De panto komt van een Del Prado Taurus:
Groetjes Michiel
De Donnerbuchs is ook klaar:
Dan heb ik voor een vriend van mij op basis van een T3 onderstel nog een meetwagen gemaakt. Ik kreeg die T3 maar heb niks met rijden en hij heeft niks met stoom, dus de kap blijft bij mij en zo gaat het onderstel weer terug. De kap bestaat deels uit karton, deels uit het restant van een gecrashte Br143 die ik jaren geleden van een andere vriend heb gekregen. De panto komt van een Del Prado Taurus:
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen 1,5 week ben bijna uitsluitend op de pc aan het hobbyen geweest. Een vriend van mij wilde na de WR GmbH sneltrams meer met trams gaan doen en in de nabije toekomst meer trams in model hebben. Ik daar in tegen heb nog 4 LVT's staan die ik graag op een eiland zie rijden zoals dat in het verleden ook op Usedom het geval was. Daarop kwamen we op het idee onze ideeën samen te voegen tot een nieuwe eigen regio met daarin een stad waar een tramnet een plek kan krijgen en 2 eilanden waarvan een spoorlijn heeft die via een brug het vaste land bereikt en de ander via deels de zelfde brug het andere eiland bereikt.
Het uitwerken en verder bedenken van het hele verhaal komt zoals altijd op mijn bord te liggen maar dat vind ik niet erg. Ik heb daarop bekeken waar onze nieuwe regio moest liggen en het noord/westelijkste puntje van Duitsland paste het beste. De nieuwe stad heet Woldaburg en ligt op de plek waar in het echt Norddeich ligt, daarbij was voor mij belangrijk dat Norden wat er pal naast ligt gewoon kon blijven als zelfstandige plaats. Daarnaast moesten de eilanden die bij Norddeich in de waddenzee liggen dichter bij het vaste land komen en aan de kant van Norddeich/Woldaburg wat vergroot zouden worden.
Als je de kustlijn op de door mij getekende plattegrond vergelijkt zie je dat Woldaburg veel verder naar het noorden door loopt dan de kust daar in het echt doet, dat scheelt een 5km. Nadat ik een heel lijnennet voor tram en bus had uitgetekend was dat voorlopig klaar, de verdere uitwerking en bouw van materieel is iets wat later komt. De plaatsnamen komen deels van de echte plaatsen, deels van punten die op google earth genoemd werden en die voor mij naam gevend voor een fictieve plaats konden zijn.
Daarna was het tijd om het spoor verkeer uit te gaan werken. In onze wereld bestaat de spoorlijn Sande-Esens-Dornum-Norden nog steeds in z'n geheel maar loopt alleen niet naar Norden maar naar Woldaburg. Daarnaast is er een ring vormige hafenlijn in Woldaburg en een spoorlijn van Woldaburg over het vergrote eiland Juist. Daarnaast heb ik alle bestaande spoorlijnen gebruikt en zoveel mogelijk geprobeerd het echte trein verkeer tussen Münster(westf.)/Oldenburg(Old), Leer en Emden aan te houden. Vanaf Emden moest op de RE65 na alles door naar Woldaburg ipv een deel ervan. Op dienstregeling gebied is het wel lastig dat ik daarbij te maken heb met 3 2uurs diensten. Dit moest nog aangevuld worden met een uurdienst (Groningen-)Leer-Emden-Woldaburg en minmaal 1 sonderzug pad per uur. Daarnaast wilde ik het enkel spoor dat er ten noorden van Emden en tussen Leer en Oldenburg ligt zoveel mogelijk behouden. Dat is zoals te verwachten was deels niet gelukt maarja dan leg je deels maar een spoor extra aan( voordeel van je eigen wereld hebben).
Verder leek het me handig de gaten tussen dit gebied en mijn overige gebieden( rond Neu Dalhausen en Staburg) te dichten. Dit betekende ook dienstregelingen maken voor Oldeburg-Bremen-Wunstrof en Münster(westf.)-Hamm(westf.). Na een dag of 5 m'n vrij uurtjes in de dienstregelingen en sporenplannen en onderzoek werk steken heb ik nu voor al die lijnen dienstregelingen gemaakt die zoveel mogelijk zijn gebaseerd op wat er in 2001 in het echt reed( voor zover ik dat kon vinden) en zo dat het ook past in de bestaande sporenplannen.
Hier 3 afbeeldingen van de div. dienstregelingen per traject(en):
Wunstrof-Bremen-Oldenburg-Leer v.v.
Münster-Rheine-Leer-Emden-Woldaburg-Kachelot v.v.
Woldaburg Lütetsburg-Esens-Jever/Wilhelmshafen-Sande-Oldenburg
Er moet nog wel het een en ander bijgeschaafd worden en ik moet voor alle belangrijke stations de basis sporen opstelling nog maken, die dient tegelijk ook ter controle van de dienstregelingen, alles wat niet klopt valt dan gelijk op.
Voor deze dienstregelingen had ik ook de sporenplannen nodig, het grootste deel daarvan komt rechtstreeks van sporenplan.nl maar alles wat niet paste bij wat ik nodig had of wat in het echt niet( meer) bestaat heb ik zelf getekend:
Tijdens het maken van de dienstregelingen ontstond al het idee mijn 2 steden direct met Woldaburg te verbinden d.m.v. private D treinen die kunnen concureren met de DB zoals HKX sinds vorige week maandag ook tussen Hamburg en Köln doet en wat door Connex/Veolia ook al eens is geprobeerd. Deze treinen kunnen gebruik maken van de sonderzug paden in mijn dienstregelingen en het is dan ook leuk materieel daarvoor in model te maken. Hiervoor heb ik wat materieel uitgezocht dat in 2001 bij de DB buiten dienst was, buiten dienst ging of op een andere manier beschikbaar had kunnen zijn.
De Re4/4 II op de tekening is inmiddels niet meer in beeld en vervangen door de EuroSprinter aangezien ik daar nog eentje van had liggen en die locs ook verder zijn gekomen als alleen een prototype( in Spanje en Griekenland rijden ze in een aantal versies).
Ik heb inmiddels 1 setje zijwanden getekend om een aantal rijtuigen in model te kunnen maken. Hiervoor was het wel belangrijk uit te zoeken welke kleur die moest hebben omdat mijn printer de kleur iets verdraait t.o.v. hier ze op je beeldscherm zijn.
Zo zijn ze op de pc en zo moet ik ze maken om ze als die hier boven geprint te krijgen:
Dit is dan het eerste setje zijwanden voor de Bom280:
PriFer staat trouwens voor Privat Fernverkehr, dat heb ik weer samen met een andere vriend van mij bedacht die dan ook een paar treinparen naar zijn stad wil hebben.
Daarnaast zijn wat locs dan ook wel mooi en gister ben ik begonnen met het bouwen van een Br109 en vandaag kwam daar het opknappen van een EuroSprinter bij die ik een kleine 2 jaar terug al eens kreeg en beide locs hebben inmiddels al hun hoofd kleuren gekregen.
Ik heb eerst bij de EuroSprinter alle verdwenen schortplaten weer opgebouwd met secondelijm en oasis strooisel. Dit kon ik daarna in model schuren en snijden zodat het ook aardig glad en goed gevormd word.
Daarna heb ik beide locs eerst licht grijs gespoten en daarna oranje gespoten. Ik wist van te voren al dat het niet geheel ging dekken en het niet de goede kleur was maar het was een vrij aardige basis voor de goede kleur oranje die er daarna over heen moest.
Daarna konden er een paar laagjes groenig grijs overheen:
Nu moeten de andere kleuren en ramen en lampen enzo nog geschilderd worden.
Zo nu ben ik weer 1,5uur typen verder, dus zo is het weer even genoeg voor vandaag, groetjes Michiel
Het uitwerken en verder bedenken van het hele verhaal komt zoals altijd op mijn bord te liggen maar dat vind ik niet erg. Ik heb daarop bekeken waar onze nieuwe regio moest liggen en het noord/westelijkste puntje van Duitsland paste het beste. De nieuwe stad heet Woldaburg en ligt op de plek waar in het echt Norddeich ligt, daarbij was voor mij belangrijk dat Norden wat er pal naast ligt gewoon kon blijven als zelfstandige plaats. Daarnaast moesten de eilanden die bij Norddeich in de waddenzee liggen dichter bij het vaste land komen en aan de kant van Norddeich/Woldaburg wat vergroot zouden worden.
Als je de kustlijn op de door mij getekende plattegrond vergelijkt zie je dat Woldaburg veel verder naar het noorden door loopt dan de kust daar in het echt doet, dat scheelt een 5km. Nadat ik een heel lijnennet voor tram en bus had uitgetekend was dat voorlopig klaar, de verdere uitwerking en bouw van materieel is iets wat later komt. De plaatsnamen komen deels van de echte plaatsen, deels van punten die op google earth genoemd werden en die voor mij naam gevend voor een fictieve plaats konden zijn.
Daarna was het tijd om het spoor verkeer uit te gaan werken. In onze wereld bestaat de spoorlijn Sande-Esens-Dornum-Norden nog steeds in z'n geheel maar loopt alleen niet naar Norden maar naar Woldaburg. Daarnaast is er een ring vormige hafenlijn in Woldaburg en een spoorlijn van Woldaburg over het vergrote eiland Juist. Daarnaast heb ik alle bestaande spoorlijnen gebruikt en zoveel mogelijk geprobeerd het echte trein verkeer tussen Münster(westf.)/Oldenburg(Old), Leer en Emden aan te houden. Vanaf Emden moest op de RE65 na alles door naar Woldaburg ipv een deel ervan. Op dienstregeling gebied is het wel lastig dat ik daarbij te maken heb met 3 2uurs diensten. Dit moest nog aangevuld worden met een uurdienst (Groningen-)Leer-Emden-Woldaburg en minmaal 1 sonderzug pad per uur. Daarnaast wilde ik het enkel spoor dat er ten noorden van Emden en tussen Leer en Oldenburg ligt zoveel mogelijk behouden. Dat is zoals te verwachten was deels niet gelukt maarja dan leg je deels maar een spoor extra aan( voordeel van je eigen wereld hebben).
Verder leek het me handig de gaten tussen dit gebied en mijn overige gebieden( rond Neu Dalhausen en Staburg) te dichten. Dit betekende ook dienstregelingen maken voor Oldeburg-Bremen-Wunstrof en Münster(westf.)-Hamm(westf.). Na een dag of 5 m'n vrij uurtjes in de dienstregelingen en sporenplannen en onderzoek werk steken heb ik nu voor al die lijnen dienstregelingen gemaakt die zoveel mogelijk zijn gebaseerd op wat er in 2001 in het echt reed( voor zover ik dat kon vinden) en zo dat het ook past in de bestaande sporenplannen.
Hier 3 afbeeldingen van de div. dienstregelingen per traject(en):
Wunstrof-Bremen-Oldenburg-Leer v.v.
Münster-Rheine-Leer-Emden-Woldaburg-Kachelot v.v.
Woldaburg Lütetsburg-Esens-Jever/Wilhelmshafen-Sande-Oldenburg
Er moet nog wel het een en ander bijgeschaafd worden en ik moet voor alle belangrijke stations de basis sporen opstelling nog maken, die dient tegelijk ook ter controle van de dienstregelingen, alles wat niet klopt valt dan gelijk op.
Voor deze dienstregelingen had ik ook de sporenplannen nodig, het grootste deel daarvan komt rechtstreeks van sporenplan.nl maar alles wat niet paste bij wat ik nodig had of wat in het echt niet( meer) bestaat heb ik zelf getekend:
Tijdens het maken van de dienstregelingen ontstond al het idee mijn 2 steden direct met Woldaburg te verbinden d.m.v. private D treinen die kunnen concureren met de DB zoals HKX sinds vorige week maandag ook tussen Hamburg en Köln doet en wat door Connex/Veolia ook al eens is geprobeerd. Deze treinen kunnen gebruik maken van de sonderzug paden in mijn dienstregelingen en het is dan ook leuk materieel daarvoor in model te maken. Hiervoor heb ik wat materieel uitgezocht dat in 2001 bij de DB buiten dienst was, buiten dienst ging of op een andere manier beschikbaar had kunnen zijn.
De Re4/4 II op de tekening is inmiddels niet meer in beeld en vervangen door de EuroSprinter aangezien ik daar nog eentje van had liggen en die locs ook verder zijn gekomen als alleen een prototype( in Spanje en Griekenland rijden ze in een aantal versies).
Ik heb inmiddels 1 setje zijwanden getekend om een aantal rijtuigen in model te kunnen maken. Hiervoor was het wel belangrijk uit te zoeken welke kleur die moest hebben omdat mijn printer de kleur iets verdraait t.o.v. hier ze op je beeldscherm zijn.
Zo zijn ze op de pc en zo moet ik ze maken om ze als die hier boven geprint te krijgen:
Dit is dan het eerste setje zijwanden voor de Bom280:
PriFer staat trouwens voor Privat Fernverkehr, dat heb ik weer samen met een andere vriend van mij bedacht die dan ook een paar treinparen naar zijn stad wil hebben.
Daarnaast zijn wat locs dan ook wel mooi en gister ben ik begonnen met het bouwen van een Br109 en vandaag kwam daar het opknappen van een EuroSprinter bij die ik een kleine 2 jaar terug al eens kreeg en beide locs hebben inmiddels al hun hoofd kleuren gekregen.
Ik heb eerst bij de EuroSprinter alle verdwenen schortplaten weer opgebouwd met secondelijm en oasis strooisel. Dit kon ik daarna in model schuren en snijden zodat het ook aardig glad en goed gevormd word.
Daarna heb ik beide locs eerst licht grijs gespoten en daarna oranje gespoten. Ik wist van te voren al dat het niet geheel ging dekken en het niet de goede kleur was maar het was een vrij aardige basis voor de goede kleur oranje die er daarna over heen moest.
Daarna konden er een paar laagjes groenig grijs overheen:
Nu moeten de andere kleuren en ramen en lampen enzo nog geschilderd worden.
Zo nu ben ik weer 1,5uur typen verder, dus zo is het weer even genoeg voor vandaag, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Inmiddels zijn de locs compleet geschilderd, vanavond nog even de volgende logo's in verschillende formaten er op:
De locs zien er als volgt uit:
Daarna uiteraard de locs nog verouderen dus ergens vanavond moeten ze wel klaar zijn, groetjes Michiel
De locs zien er als volgt uit:
Daarna uiteraard de locs nog verouderen dus ergens vanavond moeten ze wel klaar zijn, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:17, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Dat bestikker en verouder werk hoeft nooit lang te duren en is dus ook al klaar:
De Br109:
De Br127(EuroSprinter):
Nu moet ik nog zorgen dat ik voor maandag een spoor Z rijtuig voor m'n pa het omgebouwd en omgestikkerd tot Gesellschaftwagen, maar gezien mijn werk tempo moet dat wel te doen zijn.
Groetjes Michiel
De Br109:
De Br127(EuroSprinter):
Nu moet ik nog zorgen dat ik voor maandag een spoor Z rijtuig voor m'n pa het omgebouwd en omgestikkerd tot Gesellschaftwagen, maar gezien mijn werk tempo moet dat wel te doen zijn.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Vanavond nog even kans gezien om mijn treinen vitrinekast met 1 spoor van 210cm uit te breiden:
Ik moet eigenlijk gewoon een 2e kast hebben maar zolang ik daar nog niet alle materialen voor heb is dit een goede tussen oplossing.
Groetjes Michiel
Ik moet eigenlijk gewoon een 2e kast hebben maar zolang ik daar nog niet alle materialen voor heb is dit een goede tussen oplossing.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Mooi werk Michiel,
Mit kommen Sie dort!
Gr Chris
Mit kommen Sie dort!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Behoorlijke collectie inmiddels Michiel! Dat hexagonale stootblok ziet er wel stevig uit.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ja die werken prima, maar de secondelijm( waar het spoor grotendeels mee vast ligt) was snel droog dus deze alternatieve stootblokken/lijmklemmen konden weer op tijd door naar de volgende klus .
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Het spoor Z rijtuig moest ook nog af en dat is net op de valreep gelukt, het ding is net af:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ben dit weekend ook nog bezig geweest om voor wat meer PriFer rijtuigen de wanden te tekenen. Zo heb ik de wanden getekend voor een rijtuig met bagage afdeling, bar en een disco rijtuig:
Vandaag ben ik de wanden voor een Panorama rijtuig getekenen, deze heeft nu nog de oude donker blauw/beige Rheingold huisstijl en omschilderen staat niet echt mooi en is vrij lastig. Met alleen maar bestikkerde rijtuigen in de zelfde trein zou het rijtuig niet tot z'n recht komen en storend werken, dus word deze op de glazen koepel na ook bestikkerd.
Het tekenen van de wanden hiervoor was erg bewerkelijk omdat het lastig is alles netjes in verhouding en uitgelijnd te krijgen. Om ook eens een inzicht te geven in hoe het tekenen in z'n werk gaat heb ik de tekening halverwege ook maar eens geupload:
Voor de kleuren en de hoogte van de div. kleur scheidingen heb ik de eerder gemaakte Bom280 in het venster geplakt. Voor het hebben van de juiste ramen en wat goed bruikbare maten heb ik de tekening van een eerder gemaakte Avmz111/109 erbij gepakt. Voor m'n pc heb ik dan nog de rijtuigbak van dat panorama rijtuig en een Avmz111 staan zodat ik daar veel verhoudingen van af kon kijken. Op de tekening hier boven bleken later de verhoudingen nog niet echt te kloppen waardoor de bagage deur en de kleine raampjes van de onder verdieping niet in het midden bleken te zitten. Het koste tijd maar met wat kopiëren, knippen, plakken spiegelen en schuiven kreeg ik alles op de juiste plek daarbij heb ik ook de maten van de 4 ramen links en aangepast want ook dat klopte in dit stadium nog niet.
Nu heb ik na een kleine 4 uur tekenen deze 2 wanden af en het bestikkeren zelf zal ook nog wel een aardige uitdaging worden, maar dit is het resultaat van het tekenwerk.
Binnenkort krijg ik nog zo'n uitdaging want ik wil een deel van de PriFer treinen met gemoderniseerde ex. DR gelede dubbeldeks rijtuigen laten rijden. Dit dingen krijgen dan andere deuren als die ze in het echt hebben gehad en ze krijgen airco waardoor de ramen niet open hoeven te kunnen waardoor op de boven verdieping de horizontale raamstijlen in de knik van de ramen kunnen vervallen die het netjes bestikkeren naar mijn idee bijna onmogelijk zouden maken.
Maarja eerst die andere rijtuigen maar bestikkeren en dan verder, groetjes Michiel
Vandaag ben ik de wanden voor een Panorama rijtuig getekenen, deze heeft nu nog de oude donker blauw/beige Rheingold huisstijl en omschilderen staat niet echt mooi en is vrij lastig. Met alleen maar bestikkerde rijtuigen in de zelfde trein zou het rijtuig niet tot z'n recht komen en storend werken, dus word deze op de glazen koepel na ook bestikkerd.
Het tekenen van de wanden hiervoor was erg bewerkelijk omdat het lastig is alles netjes in verhouding en uitgelijnd te krijgen. Om ook eens een inzicht te geven in hoe het tekenen in z'n werk gaat heb ik de tekening halverwege ook maar eens geupload:
Voor de kleuren en de hoogte van de div. kleur scheidingen heb ik de eerder gemaakte Bom280 in het venster geplakt. Voor het hebben van de juiste ramen en wat goed bruikbare maten heb ik de tekening van een eerder gemaakte Avmz111/109 erbij gepakt. Voor m'n pc heb ik dan nog de rijtuigbak van dat panorama rijtuig en een Avmz111 staan zodat ik daar veel verhoudingen van af kon kijken. Op de tekening hier boven bleken later de verhoudingen nog niet echt te kloppen waardoor de bagage deur en de kleine raampjes van de onder verdieping niet in het midden bleken te zitten. Het koste tijd maar met wat kopiëren, knippen, plakken spiegelen en schuiven kreeg ik alles op de juiste plek daarbij heb ik ook de maten van de 4 ramen links en aangepast want ook dat klopte in dit stadium nog niet.
Nu heb ik na een kleine 4 uur tekenen deze 2 wanden af en het bestikkeren zelf zal ook nog wel een aardige uitdaging worden, maar dit is het resultaat van het tekenwerk.
Binnenkort krijg ik nog zo'n uitdaging want ik wil een deel van de PriFer treinen met gemoderniseerde ex. DR gelede dubbeldeks rijtuigen laten rijden. Dit dingen krijgen dan andere deuren als die ze in het echt hebben gehad en ze krijgen airco waardoor de ramen niet open hoeven te kunnen waardoor op de boven verdieping de horizontale raamstijlen in de knik van de ramen kunnen vervallen die het netjes bestikkeren naar mijn idee bijna onmogelijk zouden maken.
Maarja eerst die andere rijtuigen maar bestikkeren en dan verder, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister en eergisteren heb tussen door de 5 rijtuigen bestikkerd en ook bij het panorama rijtuig sluit het vrij goed aan;
De volgende stap is het schilderen van de kopwanden en daarna het dak. De assen van de rijtuigen heb ik net nog even vast gelijmd met secondelijm zodat ze niet meer per ongeluk gaan rollen.
Dat was het weer even voor nu, groetjes Michiel
De volgende stap is het schilderen van de kopwanden en daarna het dak. De assen van de rijtuigen heb ik net nog even vast gelijmd met secondelijm zodat ze niet meer per ongeluk gaan rollen.
Dat was het weer even voor nu, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Naast dat ik tussen door de boven staande rijtuigen aan het afwerken ben ben ik ook begonnen met het tekenen van wanden voor de diverse gelede dubbeldeks rijtuigen. Hier onder een verkleinde weergave van waar ik nu in paint mee aan het werk ben met onder andere; de kleine screensaver bron plaatjes, enkele rijtuigen of stukken ervan waar ik kleuren of onderdelen van gebruik en 3 zijwanden in wording. Uiteindelijk moet ik 4 verschillende zijwanden voor de kopbakken hebben en 8 verschillende voor de tussen bakken.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Voor dat ik weg moest gister middag ben ik nog wat verder gekomen, de zijwanden van de kopbakken zijn af.
De zijwanden van de midden bakken lijken ook al af maar zijn dat zeker nog niet hier moeten de bar disco en restauratie nog ingetekend worden, alle de midden bak die gewoon zit plaatsen heeft is zo goed als af.
Zo ik ga weer even tekenen, groetjes Michiel
De zijwanden van de midden bakken lijken ook al af maar zijn dat zeker nog niet hier moeten de bar disco en restauratie nog ingetekend worden, alle de midden bak die gewoon zit plaatsen heeft is zo goed als af.
Zo ik ga weer even tekenen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Inmiddels 1 setje midden bakken klaar, van 1 bak redelijk veel werk gemaakt van de ander iets minder:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5076
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Nu heb ik de andere set zijwanden en de kopwanden ook af:
Ik heb ook redelijk wat tijd besteed aan het zoeken naar diverse plaatjes op internet die bruikbaar waren om de rijtuigen van buiten mee aan te kleden.
Groetjes Michiel
Ik heb ook redelijk wat tijd besteed aan het zoeken naar diverse plaatjes op internet die bruikbaar waren om de rijtuigen van buiten mee aan te kleden.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Hallo Michiel,
Dat ziet er wel akelig strak uit!
Dat moet je wel een flinke tijd mee bezig zijn geweest!
Gr Chris
Dat ziet er wel akelig strak uit!
Dat moet je wel een flinke tijd mee bezig zijn geweest!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben