Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Ga door, ga door!! :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voor dat ik weg moest gister middag ben ik nog wat verder gekomen, de zijwanden van de kopbakken zijn af.
Afbeelding

Afbeelding

De zijwanden van de midden bakken lijken ook al af maar zijn dat zeker nog niet hier moeten de bar disco en restauratie nog ingetekend worden, alle de midden bak die gewoon zit plaatsen heeft is zo goed als af.
Afbeelding

Zo ik ga weer even tekenen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Inmiddels 1 setje midden bakken klaar, van 1 bak redelijk veel werk gemaakt van de ander iets minder:
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nu heb ik de andere set zijwanden en de kopwanden ook af:
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb ook redelijk wat tijd besteed aan het zoeken naar diverse plaatjes op internet die bruikbaar waren om de rijtuigen van buiten mee aan te kleden.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Dat ziet er wel akelig strak uit!
Dat moet je wel een flinke tijd mee bezig zijn geweest!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Chris, ik heb straks even zitten rekenen, de 6 verschillende rijtuigbakken hebben mij totaal +/- 7,5uur teken en zoek werk( naar de gebruikte plaatjes) gekost. Valt opzich best wel mee dus als je bedenkt dat het panorama rijtuig me 4uur heeft gekost.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag heb ik het laatste schilderwerk aan de enkeldeks rijtuigen gedaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik ook nog aan het kijken geweest of ik genoeg materiaal heb om 2 4delige dubbeldeks stammen te bouwen en dat heb ik dus die zullen er op niet al te lange termijn ook wel komen al wil ik nu ook weer een beetje met diorama's aan de gang.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vrijdag dag kwam ik na een bezoekje aan wentink occasions thuis met 2 verkorte Minitrix rijtuigen en 2 nog kortere Arnold rijtuigen. Ja wat moet ik daar dan weer mee? Al in de winkel kwam het al brainstormend op 2 wagen treinstellen en/of motorwagens met 1 of 2 cabines. Na nog wat verder na denken gister en kijken voor welk van de vele door mij bedachte vervoersbedrijven dit materieel zou kunnen zijn kwam ik op het volgende:

Ik heb vorig jaar ergens een metro achtig spoorwegnet met 3e rail bedacht rond Hamm(westf.), Kamen, Lünen en Unna. Hiervoor had ik eerst bestaand metro materieel gedacht van types die in Hamburg en Berlin rijden of gereden hebben. Nu word het materieel iets fictiever met wat langere rijtuigbakken want ook al zijn deze rijtuig verkort toch zijn ze langer als dat metro rijtuigbakken meestal zijn. Het komt wat lengte meer overeen met div. soorten S-bahn materieel.

Ik heb vandaag voor 2 types de zij en kopwanden getekend eentje in gemoderniseerde stijl van de jaren 50 en eentje in jaren 70 stijl wat vooral te zien is aan de front en sluitseinen, ramen en deuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal ergens in de komende dagen wel deze stellen ook echt gaan maken, één kort oud 2 wagen stel en 1,5 iets langer en moderner stel. Daarbij maak ik ook gebruik van een eerder gebouwde gesellschaftwagen die hiervoor ook opgeofferd word aangezien toch niemand hem kocht.

Ps; ik zie trouwens dat ik iets te snel ben geweest met die kopwanden ik heb natuurlijk ook kopwanden zonder cabine nodig, nog even kijken hoe ik die wil hebben en dan die nog even tekenen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben net begonnen met de rijtuigen te strippen en de rijtuigbakken dicht te plamuren. Het onderstaande rijtuig moest er ook aan geloven, niemand wilde hem hebben dus dan maar verder ombouwen tot iets voor mezelf.
Afbeelding

Afbeelding
Het ziet er wat vaag uit maar heb van de 5 rijtuigen 1 zijde nu dicht gesmeerd met een mix van zaagsel, water, houtlijm en muurverf. Die laatste is erg belangrijk, houtlijm is taai en de muurverf maakt het harder en brosser waardoor het veel beter schuurbaar is te weinig houtlijm zorg weer dat het niet blijft zitten.

Ik heb de wanden inmiddels ook aangepast, de achter wanden heb ik getekend en de zijwanden heb ik nog van logo's voorzien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opzich is dit een relatief simpel ombouw klusje zoals ik er al vele gedaan heb, maar dit soort rijtuigen heb ik voor dit soort treinen/metro's nog niet eerder gebruikt. Het is voor mij dan ook best wel spannend of het word wat ik hoop dat het word. Ik heb een aantal eerdere geheel fictieve treinen gebouwd waar deze zich mee moeten meten.
Afbeelding

Afbeelding
De UHR wagens hoeven deze niet perse te overtreffen maar moeten zich er zeker mee kunnen meten. Waar ik vooral naar wil en moet kijken is wat ik aan details en aankleding op het dak wil hebben, word dus weer vervolgd.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Michiel »

Hoi Michiel,

Ik kijk steeds met plezier naar je knutsels. Het is misschien niet mijn favoriete tijdperk, maar heb bewondering voor de originele en pretentieloze aanpak.

Wat me wel opvalt zijn de kleuren dat je uiteindelijk op je model gebruikt. Ik merk vb een diep rood op het ontwerp, maar een vaal oranje op de rijtuigen. Wat is de oorzaak daarvan?

En, wat ik persoonlijk eigenlijk minder geslaagd vind, zijn de imitatie-ramen. Heb je al eens geprobeerd om vb in 2 lage te werken: de ondergrond als een imitatieglas in hoogglans, en in de folie erover werden de ramen uitgesneden. 't Is maar een idee. Maar misschien heb je al een beter methode om die ramen beter te krijgen.

Ik elk geval ga door, perfectioneer en verras ons. Je bent goed bezig!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Michiel, de afwijking in de kleuren komt door de cardrides die ik gebruik, ieder merk vertoont z'n eigen afwijking, ik geloof dat het bij het soort dat ik gebruik zo'n 10 tinten opschuift en daar houd ik op m'n tekeningen rekening mee. Zo is het bij deze de bedoeling dat ze zilver/oranje/groen worden, de kleur oranje die ik voor de PriFer treinen gebruik leek me wel mooi en handig( weet ik zeker dat verf en print bij elkaar passen) dus dat heb ik gebruikt.

Wat de ramen betreft zoals je al zegt de enige optie om dat glanzend te krijgen is om in lagen te werken. Voor mij persoonlijk vind ik dat niks, ik ben altijd al heel slecht geweest in dingen recht uitsnijden en dat ga ik daarom ook niet opzoeken. Wat jij beschrijft zou voor sommige een heel goed idee zijn. Ik stoor me niet een m'n huidige ramen, op 3m afstand valt het totaal niet op dat ze niet glanzen en eerlijk gezegd doen ze dat in het echt ook lang niet altijd, er zit nog wel eens te veel vuil op. Daarnaast vind weet ik niet op het bestikkeren in meerdere lagen iets is wat je met een houten basis of met een rijtuig als basis moet willen, dan word het gouw te breed.

Dan nog even een modelbouw update, ik ben straks maar een begonnen div dingen op het hout voor de gelede PriFer dubbeldeks rijtuigen af te tekenen. Het bepalen van de maten voor de uitsparingen van de draaistellen was meer bereken en schatten als iets anders want ik had geen maten daarvoor. Daarna ben ik één van de 2 in model gaan schuren en dat koste me ruim een uur en had toen zere handen dus de andere moet maar tot morgen wachten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik de 5 rijtuigbakken nu aan de andere kant dicht geplamuurd en daar zal het wel bij blijven voor vandaag.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door stargazer »

zijn deze bedoeld om op je baan te gebruiken of is het meer voor de gein om wat te doen te hebben?


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door dizkartes »

pffffff. wat een werk...


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Lemland »

stargazer schreef:is het meer voor de gein om wat te doen te hebben?
Iemand kan prachtig modelbouwen zonder een baan, modelbouw gaat voor mij om het nabootsen van de werkelijkheid. Voor de gein om wat te doen te hebben. De één bouwt een heel landschap met digitaal bestuurde treinen, de ander gaat voor prachtige kleine statische diorama's.

Om daar even op door te gaan: ik vind het werk van Michiel heel bijzonder, ook omdat het soms tot de essentie terug gaat van compositie, vorm en kleuren (zoals hier wel heel sterk). Bovendien vind ik het ook bijzonder hoe hij heel creatief werkt met 'afval' en onderdeeltjes, hoe hij bijv. een uitlaatdemper maakt van een oude condensator. Het is is heel basic modelbouw in termen van materiaalgebruik maar zeker niet in uitvoering. Ik heb zijn werk twee keer live mogen bewonderen en het is super knap wat hij in een scene neer kan zetten.

Tot slot vind ik het ook een aanwinst voor dit forum, omdat het weer een heel andere invalshoek laat zien en het forum daarmee een nog breder spectrum aan modelbouw in N kan laten zien.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Bart, bedankt voor je mooie reactie ;)

Stargazer, jou vraag zal ik vanavond wel beantwoorden, wat wil ik het je goed uitleggen dan ben ik waarschijnlijk even bezig en aangezien ik dadelijk op tijd op m'n werk moet zijn gaat dat nu even niet lukken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Hoi Michiel,

Mijn ervaring met matte blanke lak is dat het de glans van het printen eraf haalt en het een meer massieve / egale uitdrukking geeft. Je drukt volgens mij af op een inktjet? Heb zelf alleen ervaring met een kleuren laser dus dat zal het verschil in uitlopen van de kleuren wel zijn denk ik..


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Martin, ja ik print met een inktjet printen en mijn prints hebben totaal geen glans want ik gebruik ook geen foto papier als het even kan, dus glans er afhalen is ook niet nodig. En inderdaad met een Laser printer lopen kleuren nauwelijks uit alleen door oplosmiddelen, bij een inktjet printer is een druppel water genoeg om je print weg te kunnen gooien.

Stargazer, ik zou nog terug komen op jou vraag.

Naast iets bouwen voor gebruik op een modelbaan( in mijn geval dus altijd een diorama) of het puur voor de gein iets bouwen om wat te doen te hebben zijn er veel meer redenen waarom je iets zou kunnen bouwen. Beide redenen zijn ook maar zelden de hoofd reden om iets te bouwen of te verouderen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in het echte openbaar vervoer en alle infrastructuur die daarvoor nodig is. Daar in vind ik vele boeiende situaties, denk daarbij onder andere aan:
1; mooi of apart gebruik van de infrastructuur en dan vooral aan sporen bezetting, parallelle of opvallende rijwegen.
2; mooie of aparte lijnvoering, ringlijnen, pendellijnen enz. en de daarbij behoren materieel omlopen en inzet.
3; kunstwerken( fly-overs, dive-unders, bruggen, viaducten enz.).
4; losse treinparen of ritten vind ik vaak ook erg boeiend.
5; en ook materieel inzet in z'n algemeen al vind ik een trein, tram, bus of metro op zich leuk om te zien maar verder op zichzelf niet heel boeiend. Goed de rij eigenschappen boeien mij weer wel en de reisbeleving er in ook, maar dat is zoals het is en daar kan je alleen wat mee door er gewoon in te reizen.

Er zijn dus zeer veel dingen die ik boeiend vind en ik probeer door op de pc mijn eigen wereld te creëren zoveel mogelijk situaties daar in terug te laten komen. Daarvoor heb ik ook 3 stukken Duitsland uitgezocht die ik in mijn wereld opnieuw ingericht heb waarbij de afstanden en ligging zoveel mogelijk wel moeten kloppen met de werkelijkheid. Wel geef ik me de vrijheid nieuwe plaatsen te bedenken of een klein gehucht als voorstad te laten terug komen. Deels probeer ik bestaande (spoorweg) infrastructuur te gebruiken deels is dat geheel fictief waar ik dat nodig vind.

Mijn wereld werk ik uit in plattegronden, sporenplannen, dienstregelingen( basis uur patroon en basis sporen opstelling), vervoersplannen en materieel omlopen waar mogelijk. Een deel hiervan zie je ook wel eens voor bij komen in de eerste post van diorama's die ik bouw.

Het maken van diorama's en materieel is puur bedoelt om dingen uit mijn wereld in miniatuur weer te geven. Als ik dus een diorama maak is dat bijna altijd het uitbeelden van een situatie die zich in mijn wereld voor doet en is daar dus een uitsnede van.
Zo ook zijn de treinen, trams, bussen en metro's dingen die ik in mijn stukjes Duitsland heb rijden en waarmee ik tastbaar laat zien wat waar rijd. Dit kan ik dan ook altijd weer terug koppelen naar de inzet zoals ik die gepland heb.
Er is bij mij ook geen duidelijke scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie, dat loopt vloeiend in elkaar over. Ik situeer alles in 2001 om dat dat mij wat de DBAG betreft het beste uitkwam omdat bijna alle huisstijlen die vanaf 1975 gebruikt zijn toen nog door elkaar te vinden waren. De rest heb ik hier op aangepast, dit betekend soms dat ik niet ik kan zetten wat ik graag zou willen omdat het toen nog niet bestond. Daarnaast bieden de vele private vervoerders wel weer de mogelijkheid ex. DBAG materieel in te zetten zoals nu ook met die gelede Dubbeldeks stammen.

Nu ben ik met die gelede dubbeldeks rijtuigen bezig, dit is ontstaan door dat ik private lange afstandstreinen in Duitsland wilde hebben die bijvoorkeur mijn regio's met elkaar verbonden. Dit heb ik in mijn dienstregelingen enzo verwerkt en heb het overal in kunnen plannen waar ik dat wilde en toen moest er ook materieel voor komen. Daar in geef ik mezelf wel wat vrijheid maar het moest wel iets zijn wat nieuw of 2e hands te koop kon zijn in die tijd. Daarnaast speelt dan ook wel mee wat ik mooi vind en een Br109 of Br228 vind ik wel stoer en had ik of nog niet of ik had niks voor er achter/er geen inzet voor in mijn wereld. Die locs willen inzetten is leuk maar dan heb je passende rijtuigen nodig, het voordeel van die dubbeldekkers is dat ze de oost Duitse Klassieke Wendezug Steuerung hadden net als de locs, dus je kan ze trekken en duwen, scheelt weer rangeer werk. En heb ik dus besloten dat dat het moest worden en ik vond dat er nog wel een Bar en Disco in moesten dus dat heb ik toen ook in de tekeningen voor de rijtuigen verwerkt. Ik heb bij dit spul er wel bewust voor gekozen om met de rechte dak einden te werken. Of ze in Duitsland ook echt zo gereden hebben is niet helemaal duidelijk, er word wel overgeschreven her en der maar foto's heb ik niet gezien. Feit is wel dat de 5delige Gliederzuge wel rechte dak einden hadden en de gelede rijtuigen die o.a. aan Polen zijn geleverd dat ook hadden dus ze zijn zo wel gebouwd. De vrijheid die ik dan weer neem is om alle koppen te voorzien van rijtuig overgangen, deels in de vorm van weg klapbare cabine omdat ik vind dat mijn reizigers door de hele trein moeten kunnen lopen. De techniek ervoor was er eind jaren 90, dus dan had het zo omgebouwd kunnen worden.

Ik hoop dat je zo een beetje begrijpt waarom ik doe wat ik doe. Dat ik dus verder niet rijd behoefd denk ik geen uitleg, dat is al heel lang overal bekend.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Wow.... lang verhaal geworden. :o Leuk zo'n kijkje in de spoorkeuken!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja dat koste wel een uurtje typwerk ;) , gelukkig heb ik dat in 2x tussendoor gedaan in word en daarna hierheen gekopiëerd ;)

Weet je laat ik nog gelijk een stukje uitleg over dienstregelingen van modelspoorwijzer hier heen kopiëren:
Ik kreeg de volgende vraag naar aanleiding van geposte materieel omlopen daar;
Sander op MSW schreef:Michiel,

je kiest een type trein, die zet je aan een perron...
En dan? Hoe verder?

(Is die dienstregling dan behorende bij de trein of bij het station?)

mvg,
Sander
Daarop van mij het volgende antwoord(waarbij ik me hier beperk tot het pure dienstregeling deel, anders moet ik allerlei bijlages gaan posten en dat lukt deels even niet);
Ik op MSW schreef:Sander, een trein kies ik meestal niet als eerste, in het geval van Neu Dalhausen ben ik als volgt te werk gegaan.

Ik begin met een stad en voorsteden en te kijken hoe groot die zijn en welk soort vervoer daar in het echt zou rijden. Voor een stad als Neu Dalhausen heb ik een beetje Düsseldorf, Köln en Wuppertal als voorbeeld genomen. In die steden zie je een uitgebreid netwerk van S-bahnlijnen met als frequentie een 20min dienst doordeweeks. Daarnaast liggen de haltes kort op elkaar soms maar 1km er tussen, dit heb ik ook overgenomen.
Ik neem buiten mijn steden de bestaande plaatsen en spoorlijnen over en verbind dat met mijn volledig fictieve wereld.

Dan heb ik dus besloten dat ik een S-bahndienst van A via B en C naar D wil hebben. Deze moet iedere 20min rijden op een x aantal stations stoppen. Hiervoor maak ik een dienstregeling op basis zoveel mogelijk via de bestaande infra buiten mijn steden en in mijn steden plan ik de infra om mijn dienstregeling heen.

Onder tussen kom ik dan ook bij de fase dat ik materieel ga zoeken, dat moet voldoen aan de eisen voor zo'n S-bahndienst. Snel optrekken en afremmen, veel deuren en evt. een bepaalde max snelheid of leeftijd. Dan ga ik kijken welk materieel aan mijn eisen voldoet en daarna welke daarvan ik het mooiste vind en zo kom ik dan op de keuze voor een bepaald type trein.

Terug naar de dienstregeling, de trein rijd iedere 20min als trein 1 dan om 10.04u vertrekt zal de volgende om 10.24u vertrekken en die daarna om 10.44u. Als dit de enige treindienst is die er rijd is dat niet spannend, als er sneller treinen tussen door moeten laat je ze kort voor 1 S-bahn uitgaan bijvoorbeeld om 10.21u. Bij het volgende grote station zal hij( de snellere trein) dan ingelopen zijn op de S-bahn die er voor zit. Als het snelheidsverschil of het verschil in stops te groot is zullen er meer sporen moeten komen om die snellere trein er langs te sturen. Hier kies ik dan een punt voor en dan pas ik mijn sporenplannen daarop aan.

Om de rijtijd te berekenen reken ik uit hoeveel kilometer het is van A naar B en bedenk ik hoe hard de S-bahn er zou rijden. Stel het is 20km en hij rijd max. 140km/u, dan neem ik het ruim en reken met 120km/u dan zou hij 20km in 10min afleggen. Met speling optrekken en afremmen bij A en B erbij krijgt hij 2min extra en kom ik op 12min rijtijd non-stop. Laten we zeggen dat er tussen A en B 3 stations/haltes liggen gewoon aan de vrije baan. Dan kost iedere stop je 2min wat er standaard in Nederland voor gerekend word.
3x 2min = 6min + die 12min rijtijd = 18min totaal wat de S-bahn er dan over zou doen. Stel nou dat we om 10.04u weg gaan met een S-bahn uit A dan komen we om 10.22u in B aan. Nemen we nu om 10.21u een RE die ook 140km/u rijd maar niet bij die tussen stations stop en er dus maar 12min over doet dan zijn we om 10.33u in B en ben je dus 6min op die S-bahn ingelopen.

Als er in B nog een spoorlijn bij komt waarvan de treinen ook naar C door rijden dan moet dat wel samen passen. Stel vanuit E komt ook een S-bahnlijn die van B ook naar C gaat dan wil ik die niet kort achter de S-bahn uit A aan hebben. Doe ik dat wel dan hebben mijn reizigers 2 treinen in 3min en daarna 17min niks. Dan probeer ik m'n dienstregeling zo te maken dat er iedere 10min een trein gaat om de reizigers in mijn stad een zo gelijk mogelijke interval tussen de treinen te geven.

In Neu Dalhausen Hbf komen de S-bahn treinen dan ook als een X vormig net binnen waarbij ik 2 assen van 2 lijnen elkaar laat kruisen en steeds per richting heb gezorg dat ik 2 kruisende lijnen tegelijk aan 1 perron heb staan om zo de perfecte crossplatform aansluiting te bieden.
Dit betekend wel dat ik alle andere treinen er omheen moet plannen. Tot op zekere hoogte probeer en kan ik dat er tussendoor doen. Waar dat niet gaat krijgt het snellere verkeer eigen sporen.

We gaan terug naar het A-B-C-D voorbeeld:
We staan in C en die S-bahn uit E gaat hier niet door naar D zoals de RE en S-bahn uit A wel doen. De S-bahn uit E vertrekt om 10.32u uit C naar F maar rijd deels nog over de zelfde sporen als de RE die naar D gaat. Deze RE vertrekt om 10.35u en zit er dus op blok afstand achter. Als die S-bahntrein zou moeten stoppen dan heeft die een RE een probleem en zou moeten wachten wat je niet wil. Maar na 4km net voor het eerst volgende station van die S-bahn buigd de lijn naar F van de lij naar D af. Nu kan de RE gewoon door rijden omdat de S-bahn voor hem is verdwenen en op een andere spoorlijn zit en heeft de RE weer een gat van 13min tot de daarvoor rijdende S-bahn die wel naar D gaat. Dit betekend dat die S-bahn nog max. 5x kan stoppen want 5x 2min = 10min en dan hou je 3min speling over bij aankomst in D.

Dit hierboven staande is iets wat bij mij rond Neu Dalhausen veel problemen oplost/voorkomt en een trucje wat ik dus veel gebruik.

Dan kom je bij het punt van hoe kom je tot een omloop:
Stel de S-bahn heeft 1uur en 20min nodig om van A naar D te komen. Terug zal hij dan ook ongeveer die tijd nodig hebben. Dit kan door omstandigheden zoals extra wachten of een langzamere rijweg door afbuigende wissels voor lage snelheid iets afwijken maar nooit veel. Als je 1uur en 20min heen nodig hebt en 1uur en 2min terug is dat samen 2uur en 40min. Reken daarbij nog dat je een paar minuten keertijd nodig hebt. Omdat we iedere 20min rijden moet je ook op een tijd uitkomen die bij dat ritme past. In dit geval kan dat met 2x 10min keertijd = 20min. Doen we daar die 2uur en 40min bij dan kom je op totaal 3uur die 1 trein nodig heeft om op en neer te rijden en te keren, dat is de omlooptijd, daarmee ga je rekenen.

trein 1 vertrekt om 10.04u, trein 2 om 10.24u( want we hebben er steeds 20min tussen zitten), 3 om 10.44u, 4 om 11.04u, 5 om 11.24u, 6 om 11.44u, 7 om 12.04u, 8 om 12.24u en dan trein 9 om 12.44u en dan is trein 1 weer terug en die kan dan weer om 13.04u vertrekken. Dit ritme herhaald zich steeds en het steeds in een bepaald ritme terug keren en opnieuw vertekken van die trien daarmee vorm je een omloop. Je hebt zo dus 9 verschillende treinen en dus omlopen nodig om die hele treindienst mee uit te voeren. Omdat er iedere dag een ander treinstel of lokomotief in die omloop kan zitten werk je dus met een omloopnummer op papier of in de pc. Een bepaald treinstel of lokomotief moet je dan dus indelen op een bepaalde omloop. In het echt is dit van te voren gepland alleen komt het wel eens voor dat het geplande treinstel er niet is. Daarvoor is er dan weer iemand die dan een vervangend treinstel moet indelen en als dat er niet is die ergens anders moet zien te regelen.

Stel nou dat we net als bij mijn S-bahnlijnen rond 21.00u terug gaan naar een uurdienst en hij alleen nog om 4min na het uur vertrekt. Dan haal je de treinen=omlopen 2, 3, 5, 6, 8 en 9 naar binnen want tussen omloop 1, 4 en 7 zit steeds een uur en die gaan steeds om 4min na het uur weg uit A dus die blijven rijden.

Het kan ook nog zijn en dat word in het echt bijna altijd gebruikt dat de trein die omloop 1 rijd de dag in A begint en de dag in D eindigd. Deze zou dan zomaar de volgende dag in D in omloop 7 kunnen beginnen en dan als omloop 7 weer in A kunnen eindigen. Zo worden in het echt treinen hele landen of zelfs verschillende landen door gestuurd maar zijn ze toch weer op tijd terug bij een werkplaats om onderhoud te krijgen.

Ik hoop dat deze uitleg het een beetje begrijpelijk heeft gemaakt hoe het allemaal werkt zowel bij mij als in het echt met 1 belangrijk verschil. In het echt moet men het doen met de infra die er is en ik leg er in mijn wereld gewoon een spoor of fly-over bij als ik dat nodig vind.

Om terug te komen op de vraag "Is die dienstregling dan behorende bij de trein of bij het station" De dienstregeling hoort bij de vervoersvraag in een bepaald gebied en bij wat de infra toelaat. Een trein is puur een vervoermiddel dat een deel van die dienstregeling uitvoert maar dit kan net zo goed een tram, bus, metro of schip zijn.

Bij mij is een trein net als andere vervoermiddelen iets waar je niks aan hebt als er geen logistiek achter zit die bepaald waarom die trein is waar hij is of dat wat hij doet. Daarom ook heb ik wel wat met stad en streekbussen maar heb ik niks met touringcars. Die laatste rijden maar wat zonder dat er iets van structuur of dienstregeling achter zit. Waar mijn interesse naar uitgaat is het volgens dienstregeling vervoeren van reizigers en het materieel wat daarbij hoort. Daarin beperk ik me wel tot de soorten waar ik zelf regelmatig of dagelijks mee te maken heb.
Dit betekend niet dat ik een voorbij rijdende goederentrein niet mooi vind, want daar kijk ik graag naar maar in model heb ik daar helemaal niks mee.
Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Net heb ik de laatste werkzaamheden aan de dubbeldekkers afgerond, helaas zijn de foto's een beetje bagger. Ze zijn te lang voor m'n foto dijk dus de foto's maar even op m'n werkblad gemaakt.

De DB13 met Bar en Disco:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De DB13 met restaurant:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nu die dubbeldekkers klaar zijn ben ik eerst alle PriFer treinen gaan inplannen en de omlopen sluitend gemaakt.

Nu ik daar mee klaar ben ben ik weer naar het UHR materieel gaan kijken en ik weet weer niet wat ik wil. Ik heb al van begin af aan die zilver/oranje/groene huisstijl gepland maar nu denk ik er aan dat te veranderen. Een heel belangrijke reden is dat ik de laatste tijd al een keer een cardrides heb leeg geprint voor die PriFer treinen waarbij alleen geel op was omdat zowel in het groengrijs en als in het oranje veel geel zit. Nu ik een printer heb waarvan de cardrides vrij prijzig zijn en alle kleuren in één cardrides zitten ga ik dus meer letten op welke kleuren ik gebruik.

Daarom heb ik wat proef huisstijlen gemaakt waar geen geel in zit want ik verwacht de komende tijd nog wel meer PriFer en UHR materieel te maken.

Dit is de geplande huisstijl:
X
edit 19-08-2017 deze afbeelding is na het wijzigen van de huisstijl niet bewaard, dus deze kan niet herpost worden, in voorgaande posts is ook de nieuwe/huidige UHR huisstijl getoond.


En dit zijn 4 proef huisstijlen:
X
Ook deze afbeelding is niet meer aanwezig.

Of ik 1 van deze 4 ga gebruiken en welke weet ik nog niet, ik wil wel iets met een metro/S-bahn huisstijl, dus ik wil dat de deuren duidelijk herkenbaar zijn/er uit springen, maar ik wil het wel enigszins stijlvol en niet te schreeuwerig hebben.

Als er iemand z'n mening over de huisstijlen/het veranderen van huissstijl kwijt wil laat het maar horen. Een andere printer komt er niet en ik heb al goedkope cardrides maar dat kan misschien nog wel goedkoper.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 aug 2017 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben er uit en heb alles een andere kleur geven, wat oranje was is blauw geworden en wat groen was is magenta geworden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze huisstijl kwam ik ook tegen op wat regionale rijtuigen van de SNCF en dat vond ik best mooi staan. Toen een kennis van mij vanavond melde dat hij deze ook wel erg mooi vond heb besloten dat dit het ging worden. Ik heb inmiddels ook een nieuwe afbeelding voor afbeelding gemaakt voor de map zelf en als avatar:
Afbeelding

Nu moet ik nog wel de wanden voor de treinen gaan aanpassen, dus daar ben ik wel even mee bezig.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 31 mar 2019 04:43, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Holy flip! Je hebt het tempo erin zitten. :o


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Had je anders van mij verwacht dan? 8-) , groetjes Michiel

Ps; zal nu wel iets rustiger worden ga druk zijn met voor bereidingen voor Lochem.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door maarten »

Wel een sprekende kleurstelling zo, blauw met magenta. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie