Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aangezien het op andere forums te stil en/of rommelig is wil ik m'n modelbouw werkzaamheden ook hier laten zien. In dit topic wil ik alles laten zien wat niet direct met een diorama te maken heeft en dan moet je vooral denken aan de bouw van materieel maar ook vele andere/aanverwante dingen:

Inmiddels ben ik al weer bijna 1,5 week terug van vakantie maar tot nu toe heb ik geen zin gehad ergens iets te posten dus nu heb ik wat in te halen.

Ik ben een week het Sauerland in geweest en ben vanuit Willingen(Upland) per auto, trein en bus alle richtingen uit geweest. Voor ik op vakantie ging had ik al ideeën voor een lightraillijn van Warstein naar Meschede om dit zo via een directe railverbinding op mijn NDS net aan te sluiten. Via google earth was ik al aan het kijken geweest of ik kon berekenen hoe steil de B55 tussen die 2 plaatsen is maar daar kwam ik niet echt uit dus dat plan verdween voorlopig in de ijskast tot ik die bewuste weg gereden had.

Tijdens de vakantie heb ik met m'n ouders een bezoekje gebracht aan Warstein waar we per bus heen reden vanaf Meschede. Heen helaas met een omweg dus daar had ik niks aan maar terug hadden we gelukkig wel een bus die de hele B55 af reed. Toen bleek dat de hellingen minder steil waren als gedacht dus mijn plannen konden weer uit de ijskast en de daarop op volgende dagen had ik dus wat uit te werken. Daarnaast kwam toen ook het idee deze verbinding door te trekken via 2 voormalige spoorlijnen namelijk: Wennemen-Wenholthausen-Finnentrop en Wenholthausen-Schmallenberg-Altenhundem. Hiervan had een ik een vriend van mij jaren terug al op Wennemen-Wenholthausen-Schmallenberg ingepland.

Nu ik deze stukken ook wilde gebruiken leek het me wel zo leuk om dat samen met hem te doen. Ik heb tijdens de vakantie al een hoop uitgewerkt zoals materieel inzet, haltes, frequentie enz.. De dag na de vakantie heb ik dat gelijk hem voor gelegd en er een beetje over zitten brainstormen tijdens een rondrit met de trein over hoe het precies moest gaan worden.

Ik ben hier na thuis de dienstregelingen en sporenplannen gaan uitwerken en wanden gaan tekenen voor het te bouwen materieel want we willen uiteraard er wel wat van in model hebben. Verder heb ik ook nog de lijnen op mijn hobby kaart van NRW in getekend zie hier onder.
Afbeelding
Hobby kaart NRW, zie de NDS lijn onder NDS standplaats 14 en de WR GmbH lijnen rond WR GmbH standplaats 2.

Afbeelding
Het sporenplan

Afbeelding
Het Basis Uur Patroon waar het traject Wennemen-Meschede-Warstein in zit, de blauw/roze paden zijn van de Lightraillijn RT102.

Afbeelding
Het BUP Wennemen – Wenholthausen – Finnentrop/Altenhundem waarbij de RT102 tot 2x per uur met max. 2 stellen rijd en de RT103 en 104 beide tot 1x per uur met max. 1 stel, bij een uurdienst op de RT102 schuift de RT103 een half uur op want het materieel van de RT102 loopt deels over op de RT103 en 104. Anders om loopt het materiaal van de RT103 en 104 bijna altijd over op de RT102 versterkt met stellen die in Wenholthausen keren.


Als materieel hebben we gekozen voor de GT8-100D/2SY-M maar dan niet als meer spannings stel maar als Hybride uitvoering, de M word dus een H. Dat is voor ons handiger en als de Regio Citadis zowel als 2 spannings stel als Hybride versie te bouwen is dan moet dat met dit type ook kunnen.
Afbeelding

Afbeelding
Hiervan ben ik nu 5 hele en 2 halve stellen aan het bouwen waarvan 3 hele in NDS huisstijl en 2 hele en de 2 halve in WR GmbH huisstijl zie foto's hier onder.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle stellen die ik zelf houd hebben inmiddels een beweegbare panto zodat die in de vitrinekast en evt. op een toekomstig diorama omhoog kan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 18:48, 4 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Hoi Michiel,

Erg leuk dat je het hier wilt delen!! Fascinerend om te zien wat je maakt en hoe!! Niet zeuren, maar bouwen. Goed bezig!! :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Lemland »

Heel mooi weer. Ik ben benieuwd naar het vervolg want ik weet dat je ook met scenery mooie resultaten kan maken met originele creatieve oplossingen. Lem & Julia ook, overigens. :-)

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Heren dank voor jullie reacties, dat kan ik in dit geval gelijk belonen met een update, panto's en uitlaten zitten er op en het dak is geschilderd en afgelakt.
Afbeelding

Afbeelding
Nu moet de onderzijde nog.

Sinds Maart heb ik vooral Scenery werk gedaan en zit nu ff in de materieel bouw modus, dus zal nog wel even duren denk ik, gaat trouwens wel vaak in een vast patroon de afgelopen jaren hier zo :mrgreen: .

Ps; Martin volgens mij moest jij nog wat tijdschriften ophalen hier?, misschien binnenkort via PB maar eens afspreken ;) . Bart als jullie je vervelen of weer eens willen komen kijken weet je me te vinden ;)

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister en vandaag heb ik de lightrail stellen afgemaakt, de onder zijde zwart geschilderd en de kwetsbare stukken afgelakt. Daarna de onderzijde en het dak gedrybrusht, onder met grijze roest kleur en op het dak met zwart.

2 wagens heb ik ook nog van eind bestemmingen voorzien, bij de rest doe ik dat heel bewust nog niet, dat komt evt. als 1 of meer stellen een plek op een diorama zouden krijgen al heb ik daar zelf nog geen plannen voor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dit klaar is is het tijd om met de U4 wagens verder te gaan waarover later meer, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Glaskast189 »

Netjes!

Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Nieuwsgierigheid: met welk programma teken je? Zal wel veel werk in zitten denk ik zo....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik teken met paint, bevalt prima, ieder nieuw type materieel kost me denk ik een uur of 3, kleur variante 30min tot 2uur afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb net de wanden voor de U4 stellen uitgeprint en gelijk een setje koersbakken uitgeprint want een deel heeft U78 bestemmingen terwijl ik die stellen voor de U80 nodig heb.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag even iets anders gedaan, laatst net voor m'n vakantie heb ik een 2e hands E410/Br184 gekocht voor een paar centen die niet meer reed en in staat van ontbinding verkeerde. De panto's heb ik benut voor 4 van de pas gebouwde sneltrams, met de rest had ik andere plannen.

Vandaag ben ik de kap dicht gaan plamuren en glad gaan schuren zodat ik een vergelijkbare basis krijg als bij een houten model. Daarna heb ik het dak wat uitgebouwd( achter af iets te veel). Daarnaast moest ik in één van de koppen een gat dichten waar de bufferbalk hoorde te zitten, die was half afgebroken en had ik dus inmiddels verwijderd. Daarna heb ik dat ook glad geschuurd en daarna gaatjes geprikt voor de buffers( railspijkertjes).

Toen heb ik de loc eerst grijs gespoten en daarna verkehrsrot geschilderd gevolgd door het maken van nieuwe ventilatie roosters weer gegeven door 4 stukjes papier. Toen was het alles donker grijs schilderen wat grijs moest worden en met steen grijs de ramen er op schilderen. Toen was het tijd voor de eerste aflak laag weer gevolgd door het schilderen van de ICE grijze balkjes. Daarna heb ik de DBAG logo's uitgeknipt en er op geplakt en toen met potlood alle dingen er op getekend die er op moesten waarna ik alles definitief af kon lakken. Toen nog even alles gedrybrusht met zwart en grijzig roest en daarna nog water sporen weergegeven met heel dun licht grijs.
Afbeelding

Afbeelding

Ik was niet zo handig om voor en tijdens de ombouw foto's te maken dus met deze 2 moeten jullie het doen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door martinb »

Blijft leuk om te zien! ga door!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond en vandaag heb tot nu toe ik besteed aan het lekker prutsen met wat oude zooi. In eerste instantie 3 goederentrein bagage wagentjes en een personenrijtuigje. Nadat die klaar waren heb ik 3 locs en 4 andere rijtuigen gepakt waar ik op eentje na al eerder mee bezig ben geweest. Deze worden allemaal geschilderd en verouderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze is bedoelt als schuurtje voor op een diorama en daarom hoeft de wagenbak alleen maar op iets te staan waardoor hij verreden kan worden( om hem op de plek van bestemming te krijgen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik nu nog mee bezig:
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:20, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb nu de 3 coupé rijtuigen af en de 3 locs ook. Ik heb de basis verflaag van de rijtuigen na behandeld door er eerst met oker overheen te gaan, een heel dun laagje met een vrij hard penseel en daarna een laag dun donker groen er over waardoor er meer diepte werking in komt. De onder zijde van de bak heb ik daarna van een laagje verdunt roest voorzien, dit kruipt mooi langs alle naden omhoog.

De daken zijn geschilderd met div. grijs achtige tinten en wat aarde tinten en net nog voorzien van wat verdund zwart. De onderstellen zijn ook op die manier geschilderd maar dan met iets donkerdere kleuren grijs en met dun roest ipv zwart.

De stoomlocjes zijn min of meer op de zelfde manier geschilderd, daarbij komt dan nog verdunt licht grijs( een gele grijs tint) voor ketelsteen en andere kalk sporen en drybrushen met zwart om roet na te bootsen.

Foto's;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik nu met dit spul moet weet ik niet, dus mocht iemand er wat van willen hebben dan kan ze( ook de wagentjes van gister) zijn beschikbaar voor verkoop, je kan er alleen niet mee rijden.

Groetjes Michiel, die vrolijk verder gaat met het volgende materieel.
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Toch nog even 2 leuke foto's van 2 treinsamenstellingen gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Ron »

Dat ziet er zeer mooi oud uit :D

Heel goed gedaan.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door maarten »

Dat heb je allemaal mooi oud gemaakt Michiel. Je zou workshops moeten geven! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Michiel »

Erg sfeervol! Het is wel riggoreus verouderd, maar het heeft wel wat. Boeiend om zien, met goeie ideeën.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

maarten schreef:Dat heb je allemaal mooi oud gemaakt Michiel. Je zou workshops moeten geven! ;)
Is prima, regel jij dat even? ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nu heb ik weer wat andere dingen af, o.a. een te kort lig rijtuig van minitrix dat ik heb omgeschilderd en bestikkerd tot Gesellschaftwagen met bier reclame. De koppelingen heb ik er dit keer op laten zitten omdat ik deze weer door verkoop.
Afbeelding

Afbeelding

De Donnerbuchs is ook klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik voor een vriend van mij op basis van een T3 onderstel nog een meetwagen gemaakt. Ik kreeg die T3 maar heb niks met rijden en hij heeft niks met stoom, dus de kap blijft bij mij en zo gaat het onderstel weer terug. De kap bestaat deels uit karton, deels uit het restant van een gecrashte Br143 die ik jaren geleden van een andere vriend heb gekregen. De panto komt van een Del Prado Taurus:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen 1,5 week ben bijna uitsluitend op de pc aan het hobbyen geweest. Een vriend van mij wilde na de WR GmbH sneltrams meer met trams gaan doen en in de nabije toekomst meer trams in model hebben. Ik daar in tegen heb nog 4 LVT's staan die ik graag op een eiland zie rijden zoals dat in het verleden ook op Usedom het geval was. Daarop kwamen we op het idee onze ideeën samen te voegen tot een nieuwe eigen regio met daarin een stad waar een tramnet een plek kan krijgen en 2 eilanden waarvan een spoorlijn heeft die via een brug het vaste land bereikt en de ander via deels de zelfde brug het andere eiland bereikt.

Het uitwerken en verder bedenken van het hele verhaal komt zoals altijd op mijn bord te liggen maar dat vind ik niet erg. Ik heb daarop bekeken waar onze nieuwe regio moest liggen en het noord/westelijkste puntje van Duitsland paste het beste. De nieuwe stad heet Woldaburg en ligt op de plek waar in het echt Norddeich ligt, daarbij was voor mij belangrijk dat Norden wat er pal naast ligt gewoon kon blijven als zelfstandige plaats. Daarnaast moesten de eilanden die bij Norddeich in de waddenzee liggen dichter bij het vaste land komen en aan de kant van Norddeich/Woldaburg wat vergroot zouden worden.
Afbeelding
Als je de kustlijn op de door mij getekende plattegrond vergelijkt zie je dat Woldaburg veel verder naar het noorden door loopt dan de kust daar in het echt doet, dat scheelt een 5km. Nadat ik een heel lijnennet voor tram en bus had uitgetekend was dat voorlopig klaar, de verdere uitwerking en bouw van materieel is iets wat later komt. De plaatsnamen komen deels van de echte plaatsen, deels van punten die op google earth genoemd werden en die voor mij naam gevend voor een fictieve plaats konden zijn.

Daarna was het tijd om het spoor verkeer uit te gaan werken. In onze wereld bestaat de spoorlijn Sande-Esens-Dornum-Norden nog steeds in z'n geheel maar loopt alleen niet naar Norden maar naar Woldaburg. Daarnaast is er een ring vormige hafenlijn in Woldaburg en een spoorlijn van Woldaburg over het vergrote eiland Juist. Daarnaast heb ik alle bestaande spoorlijnen gebruikt en zoveel mogelijk geprobeerd het echte trein verkeer tussen Münster(westf.)/Oldenburg(Old), Leer en Emden aan te houden. Vanaf Emden moest op de RE65 na alles door naar Woldaburg ipv een deel ervan. Op dienstregeling gebied is het wel lastig dat ik daarbij te maken heb met 3 2uurs diensten. Dit moest nog aangevuld worden met een uurdienst (Groningen-)Leer-Emden-Woldaburg en minmaal 1 sonderzug pad per uur. Daarnaast wilde ik het enkel spoor dat er ten noorden van Emden en tussen Leer en Oldenburg ligt zoveel mogelijk behouden. Dat is zoals te verwachten was deels niet gelukt maarja dan leg je deels maar een spoor extra aan( voordeel van je eigen wereld hebben).

Verder leek het me handig de gaten tussen dit gebied en mijn overige gebieden( rond Neu Dalhausen en Staburg) te dichten. Dit betekende ook dienstregelingen maken voor Oldeburg-Bremen-Wunstrof en Münster(westf.)-Hamm(westf.). Na een dag of 5 m'n vrij uurtjes in de dienstregelingen en sporenplannen en onderzoek werk steken heb ik nu voor al die lijnen dienstregelingen gemaakt die zoveel mogelijk zijn gebaseerd op wat er in 2001 in het echt reed( voor zover ik dat kon vinden) en zo dat het ook past in de bestaande sporenplannen.

Hier 3 afbeeldingen van de div. dienstregelingen per traject(en):
Wunstrof-Bremen-Oldenburg-Leer v.v.
Afbeelding

Münster-Rheine-Leer-Emden-Woldaburg-Kachelot v.v.
Afbeelding

Woldaburg Lütetsburg-Esens-Jever/Wilhelmshafen-Sande-Oldenburg
Afbeelding
Er moet nog wel het een en ander bijgeschaafd worden en ik moet voor alle belangrijke stations de basis sporen opstelling nog maken, die dient tegelijk ook ter controle van de dienstregelingen, alles wat niet klopt valt dan gelijk op.

Voor deze dienstregelingen had ik ook de sporenplannen nodig, het grootste deel daarvan komt rechtstreeks van sporenplan.nl maar alles wat niet paste bij wat ik nodig had of wat in het echt niet( meer) bestaat heb ik zelf getekend:
Afbeelding

Tijdens het maken van de dienstregelingen ontstond al het idee mijn 2 steden direct met Woldaburg te verbinden d.m.v. private D treinen die kunnen concureren met de DB zoals HKX sinds vorige week maandag ook tussen Hamburg en Köln doet en wat door Connex/Veolia ook al eens is geprobeerd. Deze treinen kunnen gebruik maken van de sonderzug paden in mijn dienstregelingen en het is dan ook leuk materieel daarvoor in model te maken. Hiervoor heb ik wat materieel uitgezocht dat in 2001 bij de DB buiten dienst was, buiten dienst ging of op een andere manier beschikbaar had kunnen zijn.
Afbeelding
De Re4/4 II op de tekening is inmiddels niet meer in beeld en vervangen door de EuroSprinter aangezien ik daar nog eentje van had liggen en die locs ook verder zijn gekomen als alleen een prototype( in Spanje en Griekenland rijden ze in een aantal versies).

Ik heb inmiddels 1 setje zijwanden getekend om een aantal rijtuigen in model te kunnen maken. Hiervoor was het wel belangrijk uit te zoeken welke kleur die moest hebben omdat mijn printer de kleur iets verdraait t.o.v. hier ze op je beeldscherm zijn.
Afbeelding
Zo zijn ze op de pc en zo moet ik ze maken om ze als die hier boven geprint te krijgen:
Afbeelding

Dit is dan het eerste setje zijwanden voor de Bom280:
Afbeelding
PriFer staat trouwens voor Privat Fernverkehr, dat heb ik weer samen met een andere vriend van mij bedacht die dan ook een paar treinparen naar zijn stad wil hebben.

Daarnaast zijn wat locs dan ook wel mooi en gister ben ik begonnen met het bouwen van een Br109 en vandaag kwam daar het opknappen van een EuroSprinter bij die ik een kleine 2 jaar terug al eens kreeg en beide locs hebben inmiddels al hun hoofd kleuren gekregen.

Ik heb eerst bij de EuroSprinter alle verdwenen schortplaten weer opgebouwd met secondelijm en oasis strooisel. Dit kon ik daarna in model schuren en snijden zodat het ook aardig glad en goed gevormd word.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik beide locs eerst licht grijs gespoten en daarna oranje gespoten. Ik wist van te voren al dat het niet geheel ging dekken en het niet de goede kleur was maar het was een vrij aardige basis voor de goede kleur oranje die er daarna over heen moest.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna konden er een paar laagjes groenig grijs overheen:
Afbeelding
Nu moeten de andere kleuren en ramen en lampen enzo nog geschilderd worden.

Zo nu ben ik weer 1,5uur typen verder, dus zo is het weer even genoeg voor vandaag, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Inmiddels zijn de locs compleet geschilderd, vanavond nog even de volgende logo's in verschillende formaten er op:
Afbeelding

Afbeelding

De locs zien er als volgt uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna uiteraard de locs nog verouderen dus ergens vanavond moeten ze wel klaar zijn, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:17, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat bestikker en verouder werk hoeft nooit lang te duren en is dus ook al klaar:

De Br109:
Afbeelding

Afbeelding

De Br127(EuroSprinter):
Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik nog zorgen dat ik voor maandag een spoor Z rijtuig voor m'n pa het omgebouwd en omgestikkerd tot Gesellschaftwagen, maar gezien mijn werk tempo moet dat wel te doen zijn.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vanavond nog even kans gezien om mijn treinen vitrinekast met 1 spoor van 210cm uit te breiden:
Afbeelding

Afbeelding
Ik moet eigenlijk gewoon een 2e kast hebben maar zolang ik daar nog niet alle materialen voor heb is dit een goede tussen oplossing.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 mar 2019 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3561
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Schachbrett »

Mooi werk Michiel,

Mit kommen Sie dort!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door maarten »

Behoorlijke collectie inmiddels Michiel! ;) Dat hexagonale stootblok ziet er wel stevig uit. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie