3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Michel de Ruiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2020 14:08
Locatie: Almelo, Hengelo

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Michel de Ruiter »

Dat ziet er netjes uit, nu moet ik op zoek naar 2 onderstellen.
Wat ik teruggelezen heb moet ik 2 LL SW800 onderstellen hebben, maar schijnt niet makkelijk te zijn?

maar ik neem er sowieso 2 setjes, ik wil een bruine en een lila 2530 :-)

Michel


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Op Ebay zijn er nog wel een paar te vinden vanaf redelijke tot belachelijke prijs. Gisteravond gelijk gezocht en er is al een onderweg.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door mikey »

3dbuildr schreef: 29 mei 2020 15:30 Mike, ik heb eens in 3D nagemeten, de afstand van de onderzijde chassisrand tot aan binnenzijde huif is 13,6mm. Kun je daarmee vooruit?

Fred
Daar kan ik zeker wat mee. Ik zal binnenkort eens kijken. Ik hou je op de hoogte!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Ik heb het kapje van de Bisschop ontvangen en hij ligt nu in de US cleaner te ontvetten...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Michel de Ruiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2020 14:08
Locatie: Almelo, Hengelo

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Michel de Ruiter »

Ben heel benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.
Als jullie hier er tevreden over zijn dan ben ik het helemaal :D ...en nog snel gedaan ook :Thumb


Ik ben zelf niet zo goed in het zoeken van die onderstellen, op eBay staan er wel een paar maar helaas heb ik geen creditcard.
Maar voor alles is een tijd zeggen ze.

Michel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Zo ziet hij er nu uit: ontvet, geschuurd en in de primer.
Afbeelding
IMG_6556_800x600 by , on Flickr

Errug tevreden, volgende stap is in het lila spuiten en daarna proefpassen op het donorchassis :D

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Dat ziet er zeker mooi uit. Hopelijk gauw te bestellen 😉 De life like donor is al aangepast, hoorntjes afgezaagd en aan de onderkant de beide kanten van de diesel tank in het midden geisoleerd, alleen de decoder nog aansluiten, hier maar even mee wachten tot de kap er is. Dan maar eens kijken wat de beste plaats is.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred,
Even een zijdelings vraagje wat voor us cleaner heb jij en wat voor vloeistof gebruik jij hierin, zit ook na te denken over aanschaf i.p.v poetsen met wasbenzine.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Guus,

mijn US cleaner is een huis- tuin en keukencleaner met inhoud 0,6l die groot genoeg is voor kunstgebitten, brillen, pedicure en manicure benodigdheden en dus ook voor mijn N-schaal modellen ;) . Je kunt ze 2e hands op MP op de kop tikken voor zo'n 20-25€, ik zag er ook nu weer een paar staan. Als ontvetter gebruik ik Dasty in een navulfles van de Wibra wat ik in verhouding 1op1 aanleng met water. Als ik mijn SW 3d prints in de US cleaner met Dasty leg zie je de was in een wolk van het model loskomen.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Ik had ook al effe bij Ali gekeken, zag inderdaad de us cleaners die jij bedoeld staan, voor rond de vijftien euro. Enig probleem is voor mij de Dasty van de Wibra, bij ons in de buurt geen een te bekennen, nog effe op zoek dus. Alvast bedankt voor je antwoord, ik ga weer op jacht. Nog een vraagje, welke tijd houd jij aan voor de SW kapjes.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Zelf zet ik ze 10 minuten in de cleaner (er zit een timer op mijn US cleaner) en daarna de Dasty goed onder de kraan afspoelen.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

De kap eerst zwart gespoten daar waar de naden van de luiken zitten, dan krijg ik een betere dieptewerking als ik erna met lila overheenga. Daarna de verstevigingsribben onderuit de kap geknipt en proefpassen op het Lifelike chassis (de scheenplaten voor over de draaistellen zitten er nog niet op):
Afbeelding
IMG_6560_800x600 by , on Flickr
Waar de gaten in de kap zitten komen ge-etste roosters, die heb ik wel al getekend maar nog niet besteld. Omdat er tussen de kap en het chassis weinig ruimte zit zal de decoder naar alle waarschijnlijkheid een plekje krijgen in de machinistencabine. Ik ga nu aan de slag met de seinen (gaat wss een omgekeerd L-sein worden) en ben ik bezig om in Inkscape de gele snor te tekenen.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Ik digitaliseer de Bisschop gelijk met een Kühn N025 DCC decoder. De decoder krijgt eeen plek in het machinistenhuis van de 2530. Voorin het chassis heb ik een stukje 0,6mm op maat gesneden printplaat gestoken om de railspanning (rood en zwart) van de beide chassishelften af te nemen. De beide draden worden met een stukje isolatietape op het chassis vastgezet. De motoraansluitingen (grijs en oranje) heb ik aan het koper bij de motor gesoldeerd. De beide motoraansluitingen heb ik van de chassis helften geïsoleerd met isolatietape. De seinaansluitingen (geel en wit) krijgen een stekkerverbinding achterop het chassis zodat ik de kap los kan nemen van het chassis. De + voor de seinaansluitingen neem ik vanaf het printplaatje vorenin de kap en breng ik met een lakdraadje naar achteren.

Afbeelding
IMG_6597_800x600 by , on Flickr

Ondertussen heb ik ook de snorren en de strepen op de kap aangebracht. De hele striping bestaat uit 4 delen: snor voor + strepen tot aan het rooster, snor achter + strepen tot aan de machinistencabine, strepen links en strepen rechts. Op die manier zijn ze goed aan te brengen. Met wat microsol zetten de decals zich netjes over de handvaten van de luiken op de huif.

Afbeelding
20200705_105148_640x640 by , on Flickr

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred,
Ziet er zeer veelbelovend uit, zie dat ik mijn chassis ook al verder kan voorzien van een decoder. Wordt bij mij alleen een Zimo MX 617, die heb ik nog liggen, is 0,2 mm breder en 2 mm langer maar wel wat dunner, dus zou ook in het machinistenhuis moeten passen. Striping ziet er ook strak uit, dat hij goed over de grepen is te krijgen met micro sol valt mij reuze mee. Ben zelf voor het eerst in Inkscape aan het prutsen geweest om de sierstrepen te maken, rechtuit gaat wel, maar de beide v-vormen op de neus lijken nergens naar. Zijn de strepen straks eventueel bij jou ook in zandgeel te krijgen, heb nl de bruine versie op het oog, en heb al met een schuin oog gekeken naar het samenstellen van een sproeitrein.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

:) yep, het schiet op!

Qua snorren heb ik alleen maar deze kleur waar ik wel nog setjes van heb liggen. De snorren heb ik eerst in Librecad getekend (freeware) en daarna in Inkscape geïmporteerd en "gevuld". Rechte strepen is inderdaad geen enkel probleem in Inkscape.

Dit is een plaatje van de printplaatjes waar de seinen op gesoldeerd zijn. Het is geen omgekeerd L-sein geworden maar onder 2 geel en boven 2 rood zoals in de beginjaren van de Bisschop. Het is 0,6mm dik printplaat waar ik mbv een sjabloon de juiste locatie van de SMD LEDs heb afgetekend en op heb gesoldeerd. De seinen in de 3D print kap krijgen allemaal een stukje lichtgeleider gemonteerd. Elk LEDje heeft een SMD voorschakelweerstand van 1kohm. Links en rechts op het printplaatje zie je 1mmx1mm styreenbalkjes waarmee de printjes wat afstand houden van de kopse kanten als ze binnen in de kap worden gemonteerd.

De beide printplaatjes (voor en achter) worden met lakdraden naar een zelfgemaakt strokenprintplaatje gebracht die precies in het dak van het machinistenhuis past. Vandaaruit gaan weer 3 lakdraadjes naar de stekker verbinding achterop het chassis.

Afbeelding
IMG_6599_800x600 by , on Flickr

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door FidOo »

Hoi Fred,

hoewel ik geen Fan ben van zijn voorbeeld is je model wel weer geweldig geworden. Ik blijf maar tegen de tijd aan hikken om zelf dit (3D tekenen) ook eens goed op te pakken.

Waar ik wel eens benieuwd naar zou zijn is hoe dit model uit een resin printer zou rollen en dat te vergelijken met Shapeways FXD


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Pjotr »

Dat vraag ik mij ook af. Vanaf dit najaar ga ik mijn eigen SW modellen printen met een Elegoo Resin printer.
Qua detaillering maak ik mij vooralsnog helemaal geen zorgen, maar de stevigheid en de levensduur van het materiaal zijn nog wat onzekerheden.
Zal ook afhankelijk zijn van het gekozen Resin.

Veel slechter resultaat dan ShapeWays verwacht ik overigens niet. Ik heb kappen van een SW-model SGM Sprinter van Mitchell, die na vier jaar behoorlijk krom trekken. Constructief zou je dit nog wat kunnen ondervangen met verstevigingsribben, maar dat houdt ook ergens op.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Ipharra »

Hoi Fred,
Ben aan de hand van jouw opmerking over het tekenen van de snor eens aan de gang gegaan met Fusion 360, daar kan ik nu redelijk mee overweg.
Snor was vlot getekend en als png bestand opgeslagen en vervolgens ingelezen in Inkscape en de vorm laten natekenen en dan vullen met de zandgele kleur (RGB code EEDA9D) werkt perfect. Dus dat moet gaan lukken om zelf deze decals te printen of te laten printen.
Ziet er goed uit die verlichting op de printplaatjes, wordt even een uitdaging voor mij met omgekeerde L sein, maar heb al een tweekleuren LED rood/warmwit klaarliggen hiervoor. Samen met twee warmwitte LED's voorzien van een geel folie en een rode LED. Zodra de kap beschikbaar is en ik hem heb kan ik er een verlichtingprintje van gaan maken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door 3dbuildr »

Ik heb wel wat ge-experimenteerd met resin 3D (laten) printen, qua detaillering is het natuurlijk prima, maar de meeste van mijn resin modellen waren kromgetrokken tijdens het uitharden. De SIK had daar geen last van, maar de 2400, de 2900 en Sientje waren alle 3 in de lengte as kromgetrokken. Dus Pieter ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met de Elegoo :Thumb Overigens heb ik géén negatieve ervaringen met kromtrekken van mijn FUD/FXD modellen van SW (maar mijn modellen zijn wel veel korter dan de SGM spinter).

Guus, goed om te horen dat je vooruitkon met mijn tip en nu een mooie snor hebt kunnen tekenen! Succes met de printjes straks!

Om de raampjes voor het machinistenhuis op maat te kunnen snijden heb ik aan de hand van mijn 3D model een sjabloontje in 2D getekend. Het doorzichtige sheet eroverheen geplakt en de 4 raampjes op maat uitgesneden. De raampjes plak ik met witte houtlijm aan de binnenzijde van het huis. Die lijm droogt mooi doorzichtig op.
Afbeelding
IMG_6605_800x600 by , on Flickr

Voor de koppelingen gebruik ik de koppelingen van de Lifelike donor die direct in de kap kunnen worden geklikt (op de foto rechtsboven). Voor de stroomafname van de draaistellen naar de chassishelften heb ik 4 stukjes 0,05 mm dik fosforbrons van B x H = 9 mm x 10 mm geknipt. De stukjes heb ik een L-vorm gebogen: 8mm lange zijde, 2 mm korte zijde en aan de binnenzijde van de kap geplakt. De kap is op die plekken wat verlaagd dus het wijst zich vanzelf waar ze moeten komen. Het fosforbrons wat zichtbaar zal zijn door de roosters heb ik matzwart gespoten.
Afbeelding
IMG_6609_800x600 by , on Flickr

De buffers zijn de metalen buffers die ik altijd gebruik van www.das-service.de, alleen de pinnetjes waarmee ze in de kap worden gestoken moeten wat afgevijld worden in de lengte zodat ze goed aansluiten bij de kap. Bij de seinen heb ik een stukje (~2 mm lang) lichtgeleider ingestoken van diameter 0,5mm boven en diameter 1,5 mm beneden.
Afbeelding
IMG_6612_800x600 by , on Flickr

Het schiet op!!


Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: 3D/RM: NS DE 2530 Bisschop in N

Bericht door Doolemeister »

Heel erg mooi Fred!


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Plaats reactie