Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door Pjotr »

Op welke manier ik de raampjes ging aanbrengen in de kap van mijn Df-fietsenrijtuig, was nog een kleine uitdaging.

Ik ben begonnen met kleine strookjes folie en deze met Kristal Klear aan te brengen. In principe ben ik enthousiast over dit middel.
Maar hier was het geen groot succes. Kans op vlekken is te groot en het werkt ook niet optimaal.
Om die reden valt secondenlijm helemaal af. De ramen hoeven overigens ook nier muurvast te zitten.

Tot ik op het forum bij de buren een topic voorbij zag komen over UV-lijm. Wisselende berichten over de kleefkracht, maar wel enthousiasme.

Ik heb toen meteen maar een flesje aangeschaft met een grote lamp erbij.
https://nl.aliexpress.com/item/6-tweede ... 4c4da3jh5Z

Het is voor deze toepassing prima spul. De ramen kun je er weliswaar naderhand nog uitdrukken met wat inspanning, maar eigenlijk wil ik ze gewoon goed fixeren. Je hebt alle tijd om het rustig met een tandenstokertje aan de binnenkant aan te brengen. Zodra je het licht er een paar seconden op zet, dan hard het meteen uit. En niet onbelangrijk: het droogt ook transparant op, zonder irritante vlekken die uitlopen naar het zichtbare gedeelte.

Ik heb destijds bij het ontwerpen aan de binnenkant van deze kap uitsparingen aangebracht, zodat de raampjes slechts 0,3 mm inspringen naar binnen. Als je dan op de sponning aan de binnenzijde mat-zwarte verf aanbrengt, dan is het effect toch wel acceptabel wat mij betreft.


Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door Hoontje »

Blijft een mooi project dit. Vind je spuitwerk ook echt heel strak!


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door WilcoV »

Ik vind het heel goed gelukt, een hele verbetering met de minitrix methode (om het maar even zo te noemen)
Wat ik even niet goed kan vinden is of je bij die UV-lijm voor de raampjes ook de folie gebruikt hebt?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door Pjotr »

Wilco,


Ik heb een druppel UV-lijm in een bakje gedaan en dit met een tandenstoker heel spaarzaam aangebracht in de sponning.
Het glaasje (stukje overhead sheet) valt aan de binnenkant precies in de sponning.

Omdat de folie UV-licht door laat, hard het dan uit.
Deze lijm werkt overigens niet (of slechter) als je geen UV doorlatend materiaal hebt.

Klein nadeeltje bij het product: Alle tekst is in het chinees.
(Binnenkort het flesje maar eens meenemen naar het restaurant en aan die aardige ober vragen of hij kan vertalen ... ;) ...)


Groeten,
Pieter


Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door Ipio »

Pieter, hieronder een redelijk handleiding,

Product Kenmerken:
K-303 is gewijd aan de lijm acryl (PMMA) of acryl lijm tussen het glas en metalen tussen de hoge kleefkracht, bijv., acryl billboards, adhesive acryl producten, maar ook voor andere transparante kunststoffen zoals PC, PVC, PS, ABS en andere kunststoffen lijm bevestiging, bonding met uitstekende resultaten, Zoals plastic dozen, plastic producten, zoals verlijmen.
Sleutel prestatie-indicatoren:
Uiterlijk:Bleke transparante vloeistof
Viscositeit cps:550 ± 100 (Brookfield DV-II viscometer op 25° C, SC 4-15 rotor)
Hardheid (Shore D):53 (GB/T 531-1999 curing test)
Typische curing natuur:
K-303 zal genezen onder ultraviolet licht, de zon zal langzaam gestold. 220-260nm lichtbron helpt oppervlak genezen.
Genezing, diepte, en uiteindelijk curing effect is droog en UV lichtbron, belichtingstijd, lichtdoorlatendheid gerelateerde materiaal. Voorgesteld door experimenten te bepalen de uiteindelijke curing proces.
Positionering tijd:
6 s-125 w PHILIPS hoge druk fluorescerende lamp, 4.5 mW/cm & sup; 2; UVA 3mm dikke PMMA/PMMA
Typische genezen eigenschappen:
Treksterkte afschuifsterkte (GB 7124-86) overlapte gebied van 25 × 5 = 125mm2: PS/PS, 4-5MPa vernietigen zowel PS 30° C
Gebruik deze stappen:
1 afhankelijk van het materiaal oppervlak behandeling, oppervlak droog en schoon, geen zwakke grens laag;
2 interface lijmen materiaal op de noodzaak voor continue coating, wees niet te verspreiden;
3 licht positionering de lijm in de korte ultraviolet curing lamp straling, totdat de hand nudging vastgesteld;
4 om de overtollige lijm met een mes te schrapen de lijm overloop, of een zachte doek, papieren handdoek en zachtjes wissen de overtollige lijm
kan ook worden gedoopt in aceton, alcohol veeg;
5 volledige uithardingstijd hoge straling, totdat volledig uitgehard, note de temperatuur niet te hoog;
6 gedoopt in aceton, alcohol, schoonmaken materialen met een zachte doek of papieren handdoek en veeg de bonding goed materiaal.

Instructies voor gebruik:
1, de lijm oppervlak schoon, droog en vrij van vet, kunt u veeg met aceton, föhn.
2, de UV lamp gepositioneerd curing, de uitharding tarief is afhankelijk van de lijm te absorberen licht energie van de lichtbron geassocieerd met,
de lichtdoorlatendheid materiaal en andere factoren.
3, de operatie moet niet knijpen te hard te worden sticky, en worden niet herhaaldelijk verplaatst uit elkaar
Hechtoppervlak.
4, met de rest van de lijm niet vallen terug naar de originele verpakking om verontreiniging.

Opmerking:
Vermijd contact met ogen, huid en kleding. Dit paar ogen en een lichte huidirritatie.
Als per ongeluk spatten in de ogen, onmiddellijk spoelen met veel water, als er niet nodig om naar ziekenhuis.
Onmiddellijk spoelen met water en zeep na huid contact. Gelieve wassen voordat ze kunnen dragen de kleding.
Niet mogelijk contact met kinderen.
Opslag:Dit product is gevoelig voor licht en warmte, u opslag in een koele, droge plaats, weg van licht
Hieronder 28° C, Een jaar geldig.

Beschrijving:
De bovenstaande gegevens zijn gebaseerd op onze uitgebreide opbrengst experiment, de resultaten zijn betrouwbaar.
Echter, vanwege de diversiteit van de praktische toepassing van toepassing voorwaarden zijn buiten onze controle, dus gebruikers moeten worden testedbefore gebruik om ervoor dat het product is van toepassing.
Mijn bedrijf niet garanderen onder bepaalde voorwaarden het gebruik van onze probleem met het product, is niet aansprakelijk voor enige directe, indirecte of incidentele schade.
Gebruikers problemen ondervindt tijdens gebruik, kan contact onze technische dienst, we zullen proberen om u zo veel mogelijk te helpen ....
1x50 ml K-303 Lijm
1 x 51LED UV zaklamp (niet inclusief batterij)

Groeten, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door maarten »

Dan moet je wel google-taal kunnen lezen. 8-) Maar dit is alleszins beter dan Chinese tekens. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door mikey »

Dit ziet er toch wel heel strak uit. Met de ingelegde raampjes is echt 10x beter dan de standaard Minitrix.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door WilcoV »

mikey schreef: 21 mar 2019 23:24 Dit ziet er toch wel heel strak uit. Met de ingelegde raampjes is echt 10x beter dan de standaard Minitrix.
Inderdaad, ziet er echt heel mooi uit. Mocht er geen grootfabrikant Plan E meer komen geeft dit hoop voor de toekomst om via 3D prints mooie modellen te maken. Er zijn meer typen rijtuigen en treinstellen met dergelijke ramen die er mooier uit zouden zien met deze inlegmethode.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door tv_man »

Een erg mooi eindresultaat. Zal ook die methode van de uitsparingen voor de ramen gebruiken als er weer een 3d print ontworpen moet worden als je het goed vindt. Hoeveel is de raam, dus het doorzichtige stukje plastic, groter dan de raamopening? Dus hoeveel oppervlak heb je voor het lijmen beschikbaar?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door Pjotr »

Norman,

Ik neem ongeveer 0,8 mm groter dan het raam zelf, waarbij ik de maat afrond op hele millimeters plus 0,1mm. Maak je dit groter, dan wordt het stukje dunne wand te groot. Bij ShapeWays ontstaan er dan risico's, zoals golvende wanden e.d. Onlangs heb ik nog een plaatje hiervan op dit forum geplaatst.

viewtopic.php?f=64&t=12511

Je hoeft, zoals bij de Plan-E, voor je raampjes alleen nog maar stroken folie (van bijvoorbeeld 7 mm) te snijden en deze later op te knippen. Ik vermeld overigens altijd aan de binnenkant van mijn ontwerpen deze maat.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Raampjes aanbrengen in een 3D kap (DF-fietsenrijtuig)

Bericht door tv_man »

Dankjewel Pieter voor de uitleg!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie