Ns knutselwerk van Chris

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Even all mijn losse draadjes hieronder gezet, ik wil gewoon alles hier neerzetten ipv 20 losse draadjes.

Mijn even voorstellen draadje:
nog wat meer over mijn modelbanen die ik eerder heb gehad:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=469

Benelux, nog mee bezig:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=572

nog een project waar ik mee gestopt ben, want het wou niet echt lukken. De mDDM:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=593

Ths Hondekop:
verkocht.
Laatst gewijzigd door Chris83 op 24 mar 2018 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Vandaag is weer een nieuw pakketje van shapeways aangekomen de SM 90 en de virm onderplaten.

Ik ben net begonnen met de SM90 en die wil ik ook zover maken dat ie wat meer kleur heeft en kan rijden.

Grondlaagje erop:
Afbeelding

even in elkaar gezet, en wat rondgesnuffeld bij mijn onderdelen voor onderstellen:
Afbeelding

en wat duidelijker van opzij, de maat van de onderstellen is wel goed. (alleen mijn motor draaistellen zijn weer wat kleiner, dus dan moet ik nog kijken wat ik doe en ze zijn trouwens gereserveerd voor de Virm)
Afbeelding

Afbeelding


Groeten Chris

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Jettuh »

hoi Chris,

dat ziet er gaaf uit! erg leuk om meerdere mensen met mijn ontwerpen aan de slag gaan :D

ik zie nu de bobbel die je bedoeld, tussenschot van de cabine steekt er bovenuit!
dit is dezelfde print fout die ik had met de VIRM tussenbakken de eerste keer!

als je het niet weggeveild krijgt, graag melden bij service(at)shapeways.com!

Mitchell


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

opzig is dat bobbeltje niet zo duidelijk en het is nu wel ok zo, wegveilen moet makkelijk gaan.

maar ik ben al zover dat ie geel is :) en met een penceeltje gaat uitstekend. 2e laagje geel al en op het dak zit maar 1 laag geel, die word toch grijs.
Is nu aant drogen dus het glanst nogal.
Afbeelding


Groeten Chris

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Jettuh »

ziet er gaaf uit!

ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet als de deuren in het eindresultaat een zwarte rand hebben, ben benieuwd of de deuren dan toch niet iets te breed zijn gemaakt?

Mitchell


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door shoven »

Leuk, maar ik blijf het oppervlak van die dingen erg korrelig overkomen. Gaat dat nog goed komen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

achja helemaal glad is het niet. Als je dat niet wilt moet je hem nu ook niet kopen, maar er zijn zat mensen die dat niet zo erg vinden en naar mijn mening valt het wel mee allemaal. Het is ook erg leuk om eens iets te maken wat er nog niet is of in iedergeval bijna niet (dit geval de sm90 is geloof ik alleen een kop bewaard gebleven dus dan is het extra leuk om er een model van te hebben)

Op een foto zie je het veel beter dan in het echt.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Nou vooruit dan maar hehe.
net even het dak geschilderd, 1e laag pas, ik merkte dat de afplaktape niet helemaal afplakte en de tamiya tape was op.
dus heb het even voorzichtig langs de lijntjes gedaan.

Ik vorder langszaam op het moment, ben erg druk bezig met mijn zolderwoonkamer, zal daar bijnakort eens een fotootje van plaatsen als het dak helemaal dicht is.

Afbeelding


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Chris83 schreef: Ik vorder langszaam op het moment, ben erg druk bezig met mijn zolderwoonkamer, zal daar bijnakort eens een fotootje van plaatsen als het dak helemaal dicht is.
tja wat heb ik nu weer gezegd hehe, ik denk dat ik mijn baanplan topic maar weer even aan de kant gooi, maar daar staat wel mijn zolder ruimte op.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=1132

Het is lang stil geweest, maar heb ondertussen een paar dingen verzameld om mijn benelux stammetje bij elkaar te krijgen.
Ik ben mijn stuurstand kwijt, wilde de onderkant voor mijn losse benelux wagonkap gaan gebruiken. Gelukkig heb ik die van mitchel nog.

Maar ik heb even zitten expirimenteren.. alweer ja ;) zoals je kunt zien op de foto hier onder.
Minitrix benelux wagons kunnen nog al verschillen van kleur, ik heb zelf een stukje geverfd op een stukje kap om te kijken hoe dat er uit ziet.
Zal dat een goed idee zijn om wat losse kappen zo geheel over te schilderen? heb nog 2 blauwe kappen liggen.

Afbeelding


Groeten Chris

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Glaskast189 »

Dat wordt intressant!

Hoe staat het eigelijk met de SM90?

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Trammetje »

Dit zou ik niet aandurven, veel te bang dat ik een rijtuig verpest, misschien later na veel oefenen.

Ik ga het wel even volgen, kijken wat je er van maakt.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

De sm 90 is geel met een zwart dak. Maar de overgang van het dak is onder de afplak tape gekomen, dus dat moet ik weer opnieuw gaan doen.

Mischien dat ik me een airbrush ga aanschaffen met compressor.

Ik heb eigenlijk geen plek op het moment om er aan te werken, alles staat in dozen veilig opgeborgen, behalve me benelux.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Paul_DMV »

Tip, gebruik een airbrush, zonde om zulke kappen met de kwast te doen,

schuur het model op met schuurpapier 240, dan motip filler er overheen, dan schuur papier 1000 en evt nog een laag filler. Dan geel met phildie verf, zo'n 6 dunne lagen. Kan na 15 min overspuiten.

Gebruik voor afplakken Tamiya plakband en geen gamma troep. Die sturctuur is te grof. Tamiya werkt perfect.

zie www.delftsemodelbouwvereniging.nl hoe ik mijn dd-ar aan het spuiten ben

gegroet


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

ja idd, ik ga ook wachten als ik weer plek heb met spuiten tot ik een airbrush heb.
Voor die tijd zal ik wel lekker verder knutselen tot het spuitklaar is en dan andere projectjes zover to spuitklaar maken.

Maar dat duurt nog even, hoop dat ik over een maantje ongeveer de vloer heb liggen en dan kan ik langzamer hand me hobby weer op pakken.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Paul_DMV »

motip filler zit al in een spuitbus, dus dat scheelt, echt topspul schuurt ook lekker licht weg. Lost wel op in tinner dus niet daarmee ontvetten alvorens het spuiten.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Jos »

Paul,

Als jij na 15 minuten de volgende laag spuit, wat doe je dan met je airbrush? Droogt de verf in de airbrush niet op?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Paul_DMV »

Uh, doorspuiten, gewoon wat dingen tergelijk, als ik 6 kappen doe, kan ik alweer aan de eerste beginnen als ik met de laatste klaar ben. Maar ik laat hem ook wel eens een kwartiertje gewoon staan hoor, dat verstopt raken valt wel mee als je met tinner spuit, het verdampt snel als dunne laag, maar in de spuit verdampt het niet dus raakt hij ook niet verstopt. Maar ik zou hem niet een uur laten staan, dan kan je beter even het bakje er af halen (kan bij badger 155) en dan spuit op zijn kop houden, en dan even wat tinner in de ingang druppen en doorspuiten.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Alles lag stil, tot gisteren. ben voorzichtig begonnen met uitpakken van mijn treinen.
Voor mijn treinenbaan waar ik in de winter waarschijnlijk mee ga beginnen heb ik al de ondergrond gedeeltelijk klaar, die ik nu als bureau gebruik om aan te knutselen.

Dus vol goede moed eens verder gegaan aan mijn Ths mat 54 hondekop.
De kappen gaan nu perfect op de onderstellen en dus dacht ik om de ramen er in te gaan zetten, voorzover ik ze heb (zijn niet compleet)

Ze passen niet! ik heb er eentje in zitten, nog een paar passen wel, maar dat zijn er niet veel.
Nu dacht ik zo om dan maar gewoon transparante folie ofzo erachter te zetten. Omdat ik niet alle ramen heb is dat mischien mooier.

Mijn idee was nml om van de kop een mal te maken voor later of om op een plan E rijtuig te zetten.
Dus hiervan ga ik bijnakort wel wat foto's plaatsen hoe ik dat ga doen. Maar dan moet ik er eerst ramen in hebben zitten, anders loopt mijn vloeibare latex naar binnen.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Mijn nieuwe werkplaats is bijna ingericht, in iedergeval ben ik weer aan het knutselen geslagen, heb even paar foto's genomen.

Mijn werkplaats is nu 4 meter lang, handige lades eronder en in de toekomst komt mijn treinbaan hier ook over te lopen.
Afbeelding
Afbeelding

En dan nu...

Mijn hondenkop word een groene met gele bies:
Bezig met ramen uitsnijden, veilen, plakken. en als die er in zitten komt een poging tot mal maken van alleen de kop + stukje dak voor de pantograaf en verlichting.
uiteraard laat ik dat ook zien met foto's en ook op bnls, omdat mensen nieuwsgierig zijn :)
Afbeelding

Edit 22:57pm:

De ramen zijn klaar, dus nu ben ik begonnen met de kop in te smeren met vloeibare latex
1e laag net er op:
Afbeelding
1e laag na drogen:
Afbeelding

Morgen ga ik verder ermee, er komen nog een aantal lagen boven op, maar iedere laag moet 1,5 uur drogen voordat de volgende er op komt.

Als je er een fohn bij houd gaat het veel sneller, maar dan kan de kap gaan vervormen en dat wil ik absoluut niet. Ik denk dat ik over een paar dagen de mal klaar heb.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

2 mallen van een 2200 en 2400 (maar die zijn alleen goed voor dummys te maken, zijn iestjes te klein)
En op de voorgrond een klein stukje neus van een stuurstand ic.
Afbeelding

nog een close up van de net aangebrachte latex:
Afbeelding

En toen was het zover, eens kijken of het gelukt is:
De mal is niet erg flexibel zoals ie nu ligt in een bakje en mijn autoplamuur is erg snel stijf. (nog niet aan toe gekomen)
Afbeelding

De motorwagen bijna af, alleen de verlichting nog, wat groen bijtippen boven een raampje en dan de transfers.
Nu gekoppeld met de andere kant, helaas heb ik hier maar de helft van de ramen voor. Daarvoor moet ik nog opzoek naar vervangende uit een andere wagon.
op de achtergrond een De2 motorwagen
Afbeelding


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Jos »

Kwijl :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,
Jos



matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door matthew »

Ziet er erg goed uit!


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

Thnx :) en @ Jos (uit ander draadje) nee ik ruil hem niet ;)

Ik bedenk me net dat je eerst transfers moet doen en dan blanke lak voordat de ramen er in komen. Maar ik heb ze er al stuk voor stuk ingelijmd.
Zou ik dat dan doen met de 2e bak? of zie je dan te duidelijk verschil met de eerste?

Ik ga hier verloopig toch nog even mee wachten, het kriebelt nogal om weer met mijn De2 verder te gaan. Ik doe het lekker rustig aan, bak voor bak :)

Maar nu even terug op mallen maken.

Ik heb de mal samen met een paar andere uitgetest en ik moet zeggen het is erg goed gelukt. Nouja 1 niet dat zie je wel op de foto, maar daar was de mal ook te dun voor. Wie niet waagt die niet wint ;)

mallen gevuld:
Afbeelding

half uur later:
Afbeelding
Afbeelding

De kop van mat54:
Afbeelding


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

zo nu even lekker aan 1 kant van mijn de 2 gewerkt.
Afbeelding
Hij rijdt goed en al gedeeltelijk van kleur voorzien.
Afbeelding


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Ns knutselwerk van Chris

Bericht door Chris83 »

onderkant met motortje
Afbeelding

en ik was toch bezig dus gelijk wat andere dingen ook maar gedaan, sm90 geschilderd, ns 2200 kapje op een mak onderstel gezet en hij rijd ook nog!(ik ga die nog niet aanpassen, eerst die van mitchel testen als ie er is) oh en de lampen zijn gesneuveld.., mat46 kapje van trawos aant bewerken. en een beetje mislukte stuurstand voor de intercity aant verven. Die kan dan mooi in een werkplaats gezet worden met schilders erbij.
Afbeelding

me eerste helft van de DE2 is bijna af, neus moet nog zwarte vlakken krijgen, dak rand wat bijwerken en de blauwe strepen bijwerken, als laatse gaan de ramen er in.
Ik heb deze maand al meer gedaan dan het afgelopen 1,5 Jaar! en het is zo leuk om te doen :)


Groeten Chris
Plaats reactie