De hobby weer oppakken en 2 vragen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ReinBijlsma
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:40

De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door ReinBijlsma »

Dag allen, ik ben Rein uit Barneveld en aangezien ik over drie weken met pensioen ga lijkt me dit een goed moment om de hobby waar ik zo'n 35 jaar geleden mee gestopt ben weer op te pakken, en ook met een baanplan van Minitrix dat ik toen heb gebouwd. Ik kwam dit zelfde baanplan hier ook al op het forum tegen. ( zie afbeeldingen )

Nu is mijn originele materiaal nog allemaal analoog, en ik wil eigenlijk overstappen op digitaal maar wel met de mogelijkheid zelf de diverse locs aan te sturen ( diesel en stoom ). Tevens heb ik iets meer ruimte dus ik wil het baanplan in de lengte oprekken naar 2,50 meter, de tafel op wieltjes.
Nu zag ik diverse baanplan-programma's langskomen op de aanpassingen van je baan goed uit te rekenen en weer te geven: Scarm en AnyRail.

Vraag 1: welke van deze twee programma's adviseren jullie?
Vraag 2: Ik wil van bovenleiding overgaan op diesel en stoom. als ik nu een digitale startset koop zit op dit moment bij alles een loc met bovenleiding, wat ik dus eigenlijk niet wil. Is het dan verstandiger ( en voordeliger ) om de loc(s) en de overige digitale benodigdheden ( ik ben er nog helemaal niet in thuis ) los te kopen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Afbeelding
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door FidOo »

Ja het is verstandiger om je decoders en centrale los te kopen in plaats van een startset.
en ik gebruik scarm, dit omdat ik nog ergens een gratis versie had. Anyrail schijnt wel een fijn en goed programma te zijn. Als ik een betaalde versie zou moeten aanschaffen neig ik toch naar dat programma.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door OBBinN »

Welkom! Ik gebruik Anyrail, even stoeien maar zo onder de knie! 😎 Succes


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik gebruik AnyRail wat Wouter zegt even stoeien maar zo onder de knie.
Deze wordt ook nog regelmatig geupdate.

C6

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door Hans »

Hallo Rein,

Welkom op het forum.

Ik gebruik AnyRail al jaren en ben er erg tevreden over.
Wat ik bijvoorbeeld plezierig vind is dat je de werkelijke maten gebruikt en vervolgens kan inzoomen tot 5 x de ware grootte. En vooral de mogelijkheid om te werken met verschillende lagen (Mijn ontwerp is verdeeld over 32 lagen).

In AnyRail heb ik niet alleen het baanplan ontworpen, maar ook de onderbouw, landschapscontouren en basis-scenery (zoals overweg, station en perrons). En ook de complete bedrading (inclusief adressen en coderingen voor iTrain).
De vastgelegde gegevens over secties, aansluitingen en bedrading gebruik ik ook bij het zo nodig aanpassen van gegevens in iTrain en bij het opsporen van storingen.

En dat alles voor een bedrag dat een fractie is van de andere uitgaven aan de baan.

Ik gebruik overigens versie 5.

Het enige dat ik jammer vind is dat er geen versie is voor Apple.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
ReinBijlsma
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:40

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door ReinBijlsma »

Dank allen voor de reacties. Op de beurs in Houten ( overdonderende ervaring trouwens als je bijna 40 jaar niets meer met treintjes hebt gedaan ) heb ik afgelopen weekend een digitale startset aangeschaft van Fleischmann, en de daarbij horende elektrische lok met bijbetaling omgeruild voor de Fleischmann 725079 DB Dieselloc Br 221 aangezien ik niet met bovenleiding wil gaan rijden.
Nu nog het programma AnyRail om mijn boven-genoemde baanplan wat aan te passen en kijken wat ik nog met mijn oude Minitrix materiaal kan doen. Ik heb nog wat analoge elektrische locs maar ik heb op de beurs wel gezien dat die goed te verkopen zijn.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door Krab »

Welkom Rein op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door spoor65 »

welkom rein.

veel plezier op het forum,

en leuk, een al erg oud ontwerp uit een even oud minitrix sporenplan boek,
al zo`n 40 jaar geleden, nog wonend in het ouderlijke huis als knulletje van een jaartje of 14, heb ik dit ontwerp al eens gebouwd, overigens nooit afgemaakt.

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 15 dec 2019 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door WilcoV »

Welkom, een advies kan ik je niet geven en mijn ervaring is dat het vaak heel persoonlijk is waar je het liefst mee werkt.
Zelf leg ik gaandeweg uit, beleef zelf veel plezier aan het ter plaatse uitvogelen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door FidOo »

spoor65 schreef: 15 dec 2019 21:08 welkom rein.

veel plezier op het forum,

en leuk, een al erg oud ontwerp uit een even oud minitrix sporenplan boek,
al zo`n 40 jaar geleden, nog wonend in het ouderlijke huis als knulletje van een jaartje of 14, heb ik dit ontwerp al eens gebouwd, overigens nooit afgemaakt.

mvg

Freddy
Voor mij geldt eigenlijk exact hetzelfde. op de leeftijd aan toe. Ook nooit afgemaakt trouwens. Maar ik kan je alvast verklappen dat de stijgingen in dit baanplan eigenlijk veel te stijl zijn om te realiseren. Zeker als je met stoomloks gaat rijden kunnen ze die lussen rechts bovenin nooit omhoog komen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ReinBijlsma
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2019 11:40

Re: De hobby weer oppakken en 2 vragen

Bericht door ReinBijlsma »

FidOo schreef: 16 dec 2019 12:47
spoor65 schreef: 15 dec 2019 21:08 welkom rein.

veel plezier op het forum,

en leuk, een al erg oud ontwerp uit een even oud minitrix sporenplan boek,
al zo`n 40 jaar geleden, nog wonend in het ouderlijke huis als knulletje van een jaartje of 14, heb ik dit ontwerp al eens gebouwd, overigens nooit afgemaakt.

mvg

Freddy
Voor mij geldt eigenlijk exact hetzelfde. op de leeftijd aan toe. Ook nooit afgemaakt trouwens. Maar ik kan je alvast verklappen dat de stijgingen in dit baanplan eigenlijk veel te stijl zijn om te realiseren. Zeker als je met stoomloks gaat rijden kunnen ze die lussen rechts bovenin nooit omhoog komen.
Dat was mijn ervaring vroeger ook al. Ik ben dan ook van plan de baan op te rekken naar 250-260, zodat ik de helling wat kan spreiden


Plaats reactie