Wie ben ik. Voorstellen dus

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
graddy
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2019 18:59
Locatie: Assen

Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door graddy »

Hallo
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met deze hobby. Ben lid geworden van een club in Assen en doe dat met veel plezier. Ik help daar mee met een club baan. Dit is ook een N-baan. Ook ben ik bezig me te verdiepen in de digitale kant en in koploper. Gelukkig zijn daar workshops voor op de club.
De kids zijn sinds kort de deur uit en ik heb me een slaapkamer toegeëigend. Dus kan beginnen met een baan te bouwen. Hopelijk ook met hulp van hier.
De baan is uitgezocht. Alleen heb ik daar het 1e probleem al waar iemand me mee kan helpen. Het is nl een HO ontwerp met stuklijst en die wil ik graag in m-spoor
Waar kan ik vragen op dit forum.
En verder. Ik werk nog een jaartje en dan stop ik. Na 45 jaar in de gezondheidszorg te hebben gewerkt. Wie nog meer wil weten. Vraag gerust.



Onderwerp starter
graddy
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2019 18:59
Locatie: Assen

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door graddy »

Geen m-spoor maar n-spoor natuurlijk


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door Ronald2016 »

Welkom


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door maarten »

Welkom op het form!

Ik heb geen idee of de railgeometrie van H0 over te zetten is naar N. Voor N zijn er meerdere fabrikanten voor rails en wissels. Sommigen zijn met bedding (bijvoorbeeld Fleischman en Kato) en anderen weer zonder bedding (bijvoorbeeld Minitrix en Peko). Veel mensen (ik ook) gebruiken rails van Peko. Peko heeft mooie slanke wissels in (hoofdzakelijk) 2 smaken, Code 80 en Code 55. Code 80 is de wat meer standaard 'oude' railhoogte. Bij code 55 is re rail net zo hoog maar zit hij voor een deel verzonken in de bielzen. Het zichtbare deel is lager dan bij Code 80 en toont daardoor wat realistischer. Peko heeft echter geen vaste bochten voor Code 55, alleen flexrail. Voor sommigen is dat een nadeel, ik vind dat echter een voordeel omdat je bijna automatisch de rails veel vloeiender en daardoor natuurlijk gaat leggen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door WilcoV »

Kies eerst met welk merk je wil gaan werken qua rails. De meeste merken hebben tekensjablonen of je gebruikt een ontwerpprogramma. Je kan dan de H0 ontwerp daarmee omzetten in N.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7350
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Wie ben ik. Voorstellen dus

Bericht door Krab »

Welkom op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie