Nieuw in de digitale wereld

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Hoontje »

Mathijs schreef: ↑18 feb 2020 10:31 ...het idd een dagje Domburg :)
Misschien neem ik hem te letterlijk, maar Domburg Trainsupport zit in Ermelo, niet in het Zeeuwse Domburg. Zou toch jammer zijn als je naar een verkeerde provincie afreist. Ook al is het een hele mooie ;)

Wat je ook kunt doen is zoeken naar workshops 'digitaal starten' ofzo. Bij de n-spoorstore.nl en domburgtrainsupport worden die in elk geval aangeboden en zo mogelijk ook op meer plaatsen. In Brabant hadden we Hobby in Praktijk, maar die groep bestaat sinds kort niet meer. Of er in Limburg initiatieven zijn weet ik niet.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door geertvt »

Hoi Mathijs, welkom op het forum.
Ik ben na 30 jaar ook weer begonnen met de modelspoor hobby. Als kind had ik ook Minitrix en ben 1,5 jaar geleden weer ingestapt en meteen begonnen met digitaal rijden.
Ik heb na grondig zoekwerk een Digikeijs DR5000 gekocht en ben daar tot op heden zeer tevreden over.
Aansluiten op je rails, beetje stoeien met de instellingen, treinen met DCC decoder erop en rijden maar.
Hij werkt ook met de Z21 app (gratis) en daarmee kun je ook besturen met iPad of telefoon, erg makkelijk allemaal.

Ik zou dus eerst beginnen met een goede centrale en een leuke digitale trein. Uitbreiden kan later nog als je de smaak weer helemaal te pakken hebt.

Ik ga a.s. zaterdag naar RAIL in Houten. Echt een aanrader omdat je dan een een mooie combinatie hebt van 2e hands en nieuwe spullen verkoop, goede uitleg bij veel stands zoals bij Domburg Train Support of N-spoorstore, en je hebt prachtige banen waar je heel veel inspiratie op kunt doen voor je eigen te bouwen baan!

Ik wil je best een rondleiding en wat tips & tricks geven.
Ik maak het niet super laat, want ik wil tijdig carnaval gaan vieren in het dorp πŸ˜‰πŸ‘

Groeten Geert van Tilburg


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

Hoontje schreef: ↑20 feb 2020 11:46
Mathijs schreef: ↑18 feb 2020 10:31 ...het idd een dagje Domburg :)
Misschien neem ik hem te letterlijk, maar Domburg Trainsupport zit in Ermelo, niet in het Zeeuwse Domburg. Zou toch jammer zijn als je naar een verkeerde provincie afreist. Ook al is het een hele mooie ;)

Wat je ook kunt doen is zoeken naar workshops 'digitaal starten' ofzo. Bij de n-spoorstore.nl en domburgtrainsupport worden die in elk geval aangeboden en zo mogelijk ook op meer plaatsen. In Brabant hadden we Hobby in Praktijk, maar die groep bestaat sinds kort niet meer. Of er in Limburg initiatieven zijn weet ik niet.

Groetjes,

Hoontje
Hoi Hoontje,

Ik moet toegeven dat ik idd op Domburg aan het googelen was maar was er al achter gekomen dat het idd in Ermelo is. Maar toch super bedankt voor het meedenken 😁.

Groeten
Mathijs



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

geertvt schreef: ↑20 feb 2020 15:06 Hoi Mathijs, welkom op het forum.
Ik ben na 30 jaar ook weer begonnen met de modelspoor hobby. Als kind had ik ook Minitrix en ben 1,5 jaar geleden weer ingestapt en meteen begonnen met digitaal rijden.
Ik heb na grondig zoekwerk een Digikeijs DR5000 gekocht en ben daar tot op heden zeer tevreden over.
Aansluiten op je rails, beetje stoeien met de instellingen, treinen met DCC decoder erop en rijden maar.
Hij werkt ook met de Z21 app (gratis) en daarmee kun je ook besturen met iPad of telefoon, erg makkelijk allemaal.

Ik zou dus eerst beginnen met een goede centrale en een leuke digitale trein. Uitbreiden kan later nog als je de smaak weer helemaal te pakken hebt.

Ik ga a.s. zaterdag naar RAIL in Houten. Echt een aanrader omdat je dan een een mooie combinatie hebt van 2e hands en nieuwe spullen verkoop, goede uitleg bij veel stands zoals bij Domburg Train Support of N-spoorstore, en je hebt prachtige banen waar je heel veel inspiratie op kunt doen voor je eigen te bouwen baan!

Ik wil je best een rondleiding en wat tips & tricks geven.
Ik maak het niet super laat, want ik wil tijdig carnaval gaan vieren in het dorp πŸ˜‰πŸ‘

Groeten Geert van Tilburg
Hoi Geert,

Super bedankt voor je aanbod maar zaterdag gaat m toch niet worden. Hier beginnen we vrijdag al met ambtenaren carnaval en dat loopt meestal tot de late/vroege uurtjes 😊. Over Digikeijs lees ik eigenlijk alleen maar goeds dus op dit moment neig ik daar naar toe. Maar zit even met de keuze van rails. Hoor dat minitrix toch niet het beste is. Vraag is dan, verkoop ik m’n oude sets en begin ik opnieuw. Of ga ik toch verder mee m’n oude minitrix sets. Ik ga me iig verder inlezen hierover maar tips zijn altijd welkom.

Veel plezier met carnaval in Oisterwijk. Is een mooi dorp. M’n oma heeft daar altijd gewoon (en wij zelf in Tilburg πŸ˜‹)

Groeten
Mathijs



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

WilcoV schreef: ↑20 feb 2020 09:03 Voor de reguliere beurzen in Houten zie ook deze website
Thnx Wilco. Ik had deze inmiddels ook gevonden. Zeer handige site.

Groeten
Mathijs


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door geertvt »

Rails vernieuwen en sets verkopen kan altijd nog. Niet te veel willen in het begin is mijn tip. Langzaam opbouwen en nadenken over wat je het meeste gaat brengen. Heb met met Kerst en leuk analoog baantje gemaakt met mijn oude Minitrix trafo. Dat kan ook nog... ;)

Veel plezier met carnaval, alaaf! :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

geertvt schreef: ↑20 feb 2020 17:51 Rails vernieuwen en sets verkopen kan altijd nog. Niet te veel willen in het begin is mijn tip. Langzaam opbouwen en nadenken over wat je het meeste gaat brengen. Heb met met Kerst en leuk analoog baantje gemaakt met mijn oude Minitrix trafo. Dat kan ook nog... ;)

Veel plezier met carnaval, alaaf! :mrgreen:
Thnx voor de tip Geert. Ga ik dat doen. Maar wil m wel meteen digitaal maken. Heb maar 1 1600 die ik echt om wil bouwen. Die andere 2 mogen analoog blijven. Zit er dan aan te denken om een die z21 als digitaal systeem aan te schaffen. Meningen???

Ook een fijn carnaval gewenst. Alaaf 🍺


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Hube »

Tja, bij deze vraag zetten sommige forumleden meteen chips en bier klaar.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

Hube schreef: ↑20 feb 2020 22:42 Tja, bij deze vraag zetten sommige forumleden meteen chips en bier klaar.

Groetjes,
Gerard
Hahaha snap ik Gerard. Ik heb de diverse meningen al voorbij zien komen, ook op deze site. Maar als ik alles een beetje probeer te filteren voor wat belangrijk is voor mij, dan heb ik het idee dat die Z21 niet verkeerd is. Maar jij hebt daar ook vast een mening over. Dag ga ik in de tussentijd even chips en bier halen :D


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Hube »

Mathijs,
De Z21 is wat anders dan de z21 (start). De laatste is alleen bij startsets te krijgen en vaak ook nog wel goedkoop op MP of Ebay.
Ikzelf ben op mijn kleine baantje heel tevreden met de z21 in combinatie net de MM en de Z21-app. Ik heb ongeveer 20 loks, waarvan er max 2 tegelijk rijden en 16 wissels, peco en roco, die digitaal aangestuurd worden.
Maar er zijn uiteraard vele andere mogelijkheden.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

Hube schreef: ↑21 feb 2020 12:44 Mathijs,
De Z21 is wat anders dan de z21 (start). De laatste is alleen bij startsets te krijgen en vaak ook nog wel goedkoop op MP of Ebay.
Ikzelf ben op mijn kleine baantje heel tevreden met de z21 in combinatie net de MM en de Z21-app. Ik heb ongeveer 20 loks, waarvan er max 2 tegelijk rijden en 16 wissels, peco en roco, die digitaal aangestuurd worden.
Maar er zijn uiteraard vele andere mogelijkheden.

groetjes,
Gerard
Hoi Gerard,

En wat is de Z21 dan? Dit is dus namelijk waar het voor mij een beetje onduidelijk wordt. geen idee waar ik naar moet kijken wat dit soort zaken betreft. Is Z21 wel een Digitaal system?

Thnx

Groeten
Mathijs



u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door u43hvs »

zie https://www.z21.eu/en/z21-system/the-models
het verschil zit in de mogelijkheden, allemaal digitaal


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

u43hvs schreef: ↑21 feb 2020 15:31 zie https://www.z21.eu/en/z21-system/the-models
het verschil zit in de mogelijkheden, allemaal digitaal
Dank je wel Hisko. Als ik het zo lees op die pagina dat moet ik beginnen met z21 for beginners. Maar blijkbaar is die alleen te verkrijgen in startsets? Dan moet ik er eentje vinden die goed past bij mijn minitrix baan, want gecombineerd met Fleischmann is niet mooi aangezien die rails voorzien is van een ballastbed :(



u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door u43hvs »

Mathijs,ik ben begonnen met een Minitrix digitale startset Om een ook een start te maken in de digitale wereld. Binnen drie maanden is behalve de rails niets meer van over.
Ik gebruik een digikeys 5000 centrale. Die koppel je 1 keer aan een pc om te configureren en daarna doe je alles met tablet of smartphone, ja ook programmeren van locs en treinstellen.
Die kost 150 euro en als je al een iPad oid hebt ben je klaar.
Op je tablet/smartphone installeer je de gratis Z21 app en gaan.
Dat ziet er zo uit https://youtu.be/8xZLpW4qKhY
Laatst gewijzigd door u43hvs op 21 feb 2020 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Hube »

Fleischmann zonder bedding is nagenoeg gelijk aan Minitrix.
Bovendien is de z21 van Fleischmann/Roco.
Maar ik zou dan een z21 proberen te krijgen zonder de startset. Sommige verkopers trekken de startset uit elkaar en verkopen het apart. Of via MP of EBay. Je hebt dan ook de zgn. MultiMaus nodig voor de bediening of je doet dit via de Z21-app op een mobiele telefoon of tablet. Dan het je nog een vrijgave code nodig om met de z21 op jouw (wifi) netwerk te komen.
Kortom, ga toch eerst even op een beurs of een bij een deskundige langs.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Jeroen »

Hoi Mathijs,

Je Minitrix rails kun je best gebruiken, al zou ik dat doen voor de verborgen delen van je baan. Als je t verkoopt krijg je er doorgaans toch geen ruk voor. Rails in het zicht zou ik van Peco doen (de code 55 is het mooist). Het is wel wat meer werk om aan te leggen, want enkel flexrails en wissels met een handleiding. Je zult ook zelf de bedding moeten maken, maar dat is met de Minitrix rails ook. Sorry voor het storen in dit digitale draadje.

Grtz,

Jeroen

PS: late reactie. Ik had dit reeds getypt in het Martini 5Star Plaza Resort in Groningen. Naast de snelweg, in de motregen. Maar de WiFi daar vond dat ik op een zwarte lijst stond, dus ik kreeg dit niet eerder gepost.


Afbeelding

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

Hube schreef: ↑21 feb 2020 17:40 Fleischmann zonder bedding is nagenoeg gelijk aan Minitrix.
Bovendien is de z21 van Fleischmann/Roco.
Maar ik zou dan een z21 proberen te krijgen zonder de startset. Sommige verkopers trekken de startset uit elkaar en verkopen het apart. Of via MP of EBay. Je hebt dan ook de zgn. MultiMaus nodig voor de bediening of je doet dit via de Z21-app op een mobiele telefoon of tablet. Dan het je nog een vrijgave code nodig om met de z21 op jouw (wifi) netwerk te komen.
Kortom, ga toch eerst even op een beurs of een bij een deskundige langs.
Groetjes,
Gerard
Ga ik zeker doen Gerard. 7 maart is bij treinselect in puth blijkbaar een presentatie van Piko over hun nieuwe digitale producten. Of ik ga naar Houten. Moet even kijken wat mij het beste uit komt.

Bedankt iig voor alle adviezen πŸ‘πŸ»



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Nieuw in de digitale wereld

Bericht door Mathijs »

Jeroen schreef: ↑22 feb 2020 12:03 Hoi Mathijs,

Je Minitrix rails kun je best gebruiken, al zou ik dat doen voor de verborgen delen van je baan. Als je t verkoopt krijg je er doorgaans toch geen ruk voor. Rails in het zicht zou ik van Peco doen (de code 55 is het mooist). Het is wel wat meer werk om aan te leggen, want enkel flexrails en wissels met een handleiding. Je zult ook zelf de bedding moeten maken, maar dat is met de Minitrix rails ook. Sorry voor het storen in dit digitale draadje.

Grtz,

Jeroen

PS: late reactie. Ik had dit reeds getypt in het Martini 5Star Plaza Resort in Groningen. Naast de snelweg, in de motregen. Maar de WiFi daar vond dat ik op een zwarte lijst stond, dus ik kreeg dit niet eerder gepost.
Hoi Jeroen, storen doe je nooit 😊. Dat ik zelf de bedding moet maken vind ik alleen maar leuk. Ik vind die rails met ballast bed alleen maar lelijk. Zelf maken vind ik veel echter er uit zien. Ik zal eens gaan zoeken naar die Peco 55


Plaats reactie