Even voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Even voorstellen

Bericht door CorM »

Beste Allemaal,

Mijn naam is Cor en ben 65 jaar, eind september 2019 ben ik gestopt met werken en wilde weer een van mijn hobby's oppakken, maar kon even geen keuze maken tussen RC modelbouw of weer met de treinen aan de gang, maar eerst moest ik nog een origineel oud Engels model ( Duke of Gloucester ) bouwen die ik 30 jaar geleden van een oude oom heb gekregen die echt werkende Engelse stoomlocomotieven bouwde. Dit model is van messing en wit metaal en vergt toch wel een andere manier van bouwen als dat ik gewend was, maar staat nu te pronken in de kamer. Na een paar beurzen bezocht te hebben en daar werkelijke pronkstukjes heb staan bewonderen was de keus ineens niet meer zo moeilijk en gezien het ruimte gebrek wat ik heb werd het vanzelf N-spoor. Ik ben begonnen met een plaat van 80 x 150 met een schuin kantje anders kan de kastdeur niet meer open. Dit is voorlopig mijn oefenproject omdat ik zoveel mogelijk alles zelf wil maken. Dus wat 2e hands rails en treintjes bij elkaar geraapt en een baantje verzonnen wat een beetje zou corresponderen met een kolenmijn achtige omgeving. Toen tempex, klei, gips, lucifers ed. en natuurlijk de ervaring van andere modelbouwers op internet bekeken en zo begonnen met bergen maken van tempex en gips en heel veel verf werk, het leuke is dat de ideeën werkende weg worden geboren en zo een verrassend geheel ontstaat. Vooralsnog is voor mij de scenery en het oefenen hiermee even belangrijker dan de treinbaan zelf en zal deze gewoon analoog gaan rijden, met als uitzondering dat ik gezien mijn industriële automatisering achtergrond gebruik zal maken van een PLC besturing en zo ervoor kan zorgen dat het toch een beetje digitaal gaat rijden.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Even voorstellen

Bericht door maarten »

Welkom Cor! Ik ben wel benieuwd wat je tot nu toe hebt gebouwd. Kun je een foto plaatsen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CorM op 05 mei 2020 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

een klein overzicht

Bericht door CorM »

Afbeelding


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door OBBinN »

Welkom! Mooi werk!! 😎


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Ronald2016 »

Welkom,


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Even voorstellen

Bericht door Nico Essers »

Welkom Cor. Qua scenery hoef je niets meer bij te leren zo te zien. Je baan ziet er nu al heel goed uit. Mooi sfeertje.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Even voorstellen

Bericht door Hans »

Hallo Cor,

Welkom op het forum.
Je baan ziet er goed uit; heel sfeervol.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Cor op het N - forum .
Mooie baan heb je ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door mphoi »

Welkom Cor. Het lijkt mij wel een uitdaging om met een PLC je treinbaan te automatiseren. Bij Railclub Utrecht doen/deden ze dat ook. Met een Hitachi J16. Dat heb ik bij mijn baan (als test) ook voor een deel gedaan, maar ik ben overgestapt op iTrain.


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32

Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Bedankt voor jullie hartelijke welkom en reacties, Dit is voor mij een proefbaan om alles eens een keertje uit te kunnen proberen, ik hoop in de toekomst iets groters te kunnen bouwen en dan zal ik zondermeer een digitaal systeem toe gaan passen en zal het spoor ook een grotere rol gaan spelen(maar de scenery is wel heel erg leuk als je probeer alles zelf te maken), heb nu nog een Hitachi EC PLC liggen en ben gewend om met PLC's te programmeren dus voor nu even de makkelijkste oplossing.



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Wow! Mooie baan. ik ben een absolute beginner met treinbanen. Veel filmpjes gekeken over het bouwen van scenery op youtube en ga heel voorzichtig beginnen, maar zo'n baan als wat jij hebt is precies wat ik in mijn hoofd heb zitten. Dit gaat dus op zeker een inspiratiebron voor me worden.

Ik las dat de afmeting 150 x 80 was. nu is dat ook wel een beetje mijn maximum. Misschien heel brutaal, maar ik moet ergens beginnen, mag ik vragen of je hier een tekening van de rails ontwerp heb toevallig of ben je gewoon wat gaan leggen?



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Hey Ron,
Ik heb geen baanplan gemaakt maar gewoon geprobeerd wat ik allemaal kwijt kon en dat ik in één rondje zoveel mogelijk van het gehele traject heb gereden en eventueel de mogelijkheid heb een tweede trein tegelijkertijd te laten rijden, maar ik heb wel heel veel foto's waaruit je enigszins kan opmaken hoe het gehele traject loopt, ik ben nu bezig om alsnog de gehele bouwperiode op "mijn N spoor" te zetten onder de noemer De kolenmijn. Je bent altijd welkom met vragen of als je meer detail foto's nodig heb laat je het maar weten.



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Bedankt Cor, ik wilde eigenlijk deze baan gaan bouwen.


Afbeelding

dat ziet er dan zo uit

Afbeelding

Maar ik ben echt heel benieuwd naar jouw foto's



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Hey Ron,
Lijkt mij een heel leuk railplan waar je ook makkelijk met 2 loc's tegelijkertijd kunt rijden, behoorlijk wat rails maar genoeg ruimte om leuk met de scenery aan de slag te gaan, persoonlijk vind ik dat het leukste. Ik heb bij "de kolenmijn" omschrijving een link gezet waar je alle foto's van mijn kunt bekijken. ben je al een beetje begonnen?



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Nog steeds niet begonnen helaas. Ik worstel direct al met een dillema. Ik heb plaats in de schuur voor deze baan en plaats op zolder. Voordeel van de schuur, je loopt er net iets sneller naar toe, gereedschap in de buurt en je kunt nog eens wat spuitwerk doen of lijmwerk zonder binnen in de lucht te zitten. De zolder is sowieso verder weg maar wel verwarm en dat is de schuur niet. Dus nog aan het overwegen wat de beste plek is. Het baanplan is een uitdaging want ik moet nog kijken of ik rails genoeg heb. Mijn eerste plan is nu de baan te maken in de schuur en vast te lijmen en dan nogmaals bekijken of ik in de schuur blijf of naar boven ga.



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Beste Ron,
Ik heb in het begin overal kleine partijtjes rails opgekocht, soms diverse merken door elkaar maar dit lukt alleen als het pas kan maken of door kan solderen, met de bedding zie je hier bijna niets meer van. Maar is best lastig! Verder is het juist een uitdaging om alles zelf te maken en geef heel veel voldoening en kost bijna niks. Ik wil je graag verklappen hoe ik sommige dingen heb gemaakt. Ik zou lekker in de schuur beginnen, het voordeel van zo'n kleine baan dat je het makkelijk kunt verplaatsen.
Hg. Cor



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Haha zo klein is hij niet Cor, 1.60 mtr bij 75 ligt er nu in de schuur.
De rails ligt bijna en dan ben ik benieuwd of de trein soepel loopt of uberhaupt loopt.
We gaan het meemaken. Ik moet nog even een paar railsjes halen en dan kan ik hem testen.

oh en ja, ik hoor heel graag hoe je eea zelf hebt gemaakt. Ik kan echt wel heel veel van je leren denk ik



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Hey Ronald, dat is zo'n beetje de zelfde maat als mijn baan die is 150 x 80. Altijd een leuk moment als je loc zijn eerste rondjes draait. Als je iets specifieks wil weten moet je het maar laten weten, Ik las dat je al op verf uit was, Ik heb bij de bouwmarkt een heel stel proefpotjes laten maken met latex (mat) in kolenzwart, licht en donker grijs, donker bruin, wit en 3 groentinten. En spaar ook plastic bakjes in alle maten om een beetje verf in te mengen of strooisel te maken ed.



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Cor,mag ik vragen hoe jij die rotsen hebt gemaakt? ziet er echt heel realistisch uit. Ik was van plan om het op de manier van die zweed te doen.
Verdunde hout lijm met wc papier. Lekker goedkoop en gemakkelijk, maar ik denk dat die van jou er een stuk realistischer uitzien.



Onderwerp starter
CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Even voorstellen

Bericht door CorM »

Beste Ron, makkelijkste is tempex vast grof op maat snijden en in lagen op elkaar te lijmen, dan verder op maat snijden zodat het een beetje vloeiend eruit ziet. Hierna heb ik de soldeerbout erdoor gehaald om het ruw te krijgen. Hierna het geheel afgesmeerd met gips, hierin kun je ook nog losse rotsblokken drukken, deze maak ik in een mal die ik maak van verfrommeld zilverpapier waar ik een bakje van maakt en deze vol giet met gips, als het hard is maak ik hier brokken van. Als het(bijna) droog is kun je nog een beetje bijwerken. Hierna met latex mat helemaal zwart gemaakt om diepte in de dieper gelegen delen te krijgen. Hierna 2 kleuren grijs, een beetje bruin en heel spaarzaam wat geel en als dit droog is met een grote kwast heel goed uitgesmeerd, dus bijna droog met wit de uitstekende delen bestrijken. Zie bij mijn N baan staat een link naar heel veel foto's van de opbouw. Het is een kwestie van gewoon proberen en als het niet goed is gewoon opnieuw proberen. Succes!


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Even voorstellen

Bericht door martindomburg »

Welkom!!!

En wat geweldig, PLC. Lekker oldschool
Zelfbouw is echt leuk om te doen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Even voorstellen

Bericht door rongoos »

Dank Cor, voor de uitleg. gedeelte rots ligt. nu nog afwerken.


Plaats reactie