Nog een herintreder die zich voorstelt

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter64
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2022 20:38

Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Peter64 »

Goedenavond allen,

Zoals uit m'n registratie blijkt, mijn naam is Peter, geboren in 1964. Zoals zovelen hier ben ik in een grijs verleden ook in het bezit geweest van een modelbaan, spoor n in mijn geval, veel Minitrix en Roco materiaal, die er zo'n beetje na m'n middelbare schooltijd bij in is geschoten. Na m'n studie verhuisd, getrouwd, kinderen, werk, en geen tijd voor de baan. De laatste weken zijn we bezig geweest met de verhuizing van de oudste naar een studentenkamer, de jongste naar de grotere kamer die daarvoor door de oudste "bewoond" werd, en de kamer van de jongste komt daarmee vrij. Helaas niet voor een spoorbaan, m'n wederhelft vindt dat ze recht heeft op het gebruik van die kamer en werk, en ik kan haar daar eerlijk gezegd geen ongelijk in geven.

Desondanks kriebelt het modelspoorvirus bij mij al weer een tijdje, dus ik wil er toch wel weer iets mee ga doen. Naast modelspoor ben ik zeer geinteresseerd in techniek, elektronica en programmeren, alsmede in fotografie. Nu is techniek, met name Arduinos en ledjes, evenals fotografie natuurlijk prima te combineren met modelbouw, en modelspoor geeft me inspiratie om electronica toe te passen. Vanwege de beperkte hoeveelheid tijd en ruimte ga ik me in eerste instantie toeleggen op de techniek, zowel van het rijden als van de scenery. Ik heb zeer veel bewondering voor de diverse banen op het forum hier waar veel groen op voorkomt, dat is zeker iets waar ik mezelf ook in wil bekwamen.

Dus wat is het plan, wel in eerste instantie zeker geen grootse plannen, dat zie ik toch te vaak misgaan hier, fantastische plannen, een enthousiast begin, en al snel bloedt een topic dood, helaas. Plan 1 is bij mij dan ook heel simpel, een locje heen weer laten rijden op een recht stukje rails, met gebruik van een Arduino Mega, een motorshield, dcc++ex en m'n computer. Het eerste locje (zojuist besteld bij de forumsponsor, samen met een metertje flexrails) heeft geluid, dus dat moet ook allemaal werken. De Arduino met het motorshield ligt er al, met de dcc++ex software er inmiddels op.

Als ik daar allemaal een goed gevoel bij heb ga ik eens proberen een stapje verder te komen, eens kijken wat voor plank ik hier nog realistisch gezien in m'n hobby/werkkamer (sinds Corona veel thuiswerken) kwijt kan. Permanent gaat 'm niet worden, maar als het niet al te groot is kan ik wel iets op m'n bureau leggen, wat dan tijdens werkuren tegen de muur kan staan. Daarop dan een ovaaltje, piepklein stationnetje aan de voorkant, de achterkant wegwerken in een tunnel en daarachter een piepklein schaduwstationnetje. Dat zou me speelruimte geven voor maximaal 3 treinen/treintjes, voor mij meer dan genoeg.

Wissels moeten met behulp van servo's langzaam omgelegd worden, armseinen moeten netjes werken, van dat soort dingen hou ik wel. Dat zou dan allemaal met ex-rail moeten gaan werken. Ik heb op dit forum al een thread gevonden waarin een en ander heel duidelijk uitgelegd wordt. Qua scenery, zoals ik al zei, vooral veel groen, gras, bomen en onkruid, ook tussen en naast de rails, en afgezien van het stationnetje niet meer dan een paar huisjes. Verder leren rails netjes leggen, ballasten, de juiste kleur krijgen, rails verven, verouderen, dat soort dingen, Aan de ene kant redelijk ambitieus voor wat betreft de gewenste kwaliteit, maar vanwege het feit dat het allemaal klein blijft en ik totaal geen haast heb moet dat ooit wel lukken denk ik.

Het thema wordt Duits, epoche III/IV, voornamelijk uit nostalgische overwegingen. Het stationnetje wordt iets aan een "nebenstrecke", waar niet heel veel leven meer in zit, de meeste jeugd is verhuisd naar de grote stad, die sfeer. Er stopt nog af en toe een "Schienenbus", zodat de dorpsbewoners nog eens wat boodschappen kunnen gaan doen in de naburige Marktgemeinde. Verder liggen er aan de lijn nog wel meer bewoonde dorpen, zodat een wat serieuzere trein (BR 215/216/218 met 3 Silberlingen of zo) ook wel past. Dan een goederenloodsje, met 2/3 stukgoedwagentjes of zo, die af en toe door een locje opgehaald worden, verder niks.

Helaas is er op die manier geen plek voor m'n favoriete loc aller tijden, de BR 103, maar dat komt dan misschien als ik met pensioen ga wel een keer, ik heb de tijd, en tegen die tijd misschien ook wel ruimte voor een permanente treintafel met voldoende ruimte voor een flinke IC, het Rijndal doorgetrokken door een BR 103.

Wat kunnen jullie van mij verwachten op dit form. Niet heel veel op korte termijn, en met lange tussenpozen. Mijn plannen lijken me niet interessant genoeg voor een eigen baan-topic op korte termijn, op lange termijn misschien wel, als het ovaaltje echt tot leven komt. Maar dat zien we dan wel weer. Vooralsnog zal ik wel in het Arduino subforum laten weten hoe m'n ervaringen met dcc++ex zijn.

Met vriendelijke groeten, Peter


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Peter! Goed om te lezen dat je al een goed beeld voor ogen hebt en een plan van aanpak. Grote of kleine stapjes maakt niet uit hoor, we lezen graag waar anderen mee bezig zijn. We laten ons graag inspireren. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Momfer »

Hallo Peter,

Welkom op het forum. Leuk dat je aan de slag gaat met DCC++EX en EX-RAIL. Ik heb daar al een leuk kerstbaantje mee gemaakt en bestuurd.

Ik wens je veel plezier op het forum en met de verschillende hobby's :)


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Peter64
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2022 20:38

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Peter64 »

Dank voor het warme welkom heren, ik volgde dit forum al een tijdje als "leecher", en naast de fraaie banen viel de goede sfeer en het wederzijdse respect me ook op. @Momfer, fraai kerstbaantje, en het draadje waar ik hierboven aan referereerde is ook van jouw hand, inderdaad, het draadje betreffende EXRAIL wat je in je onderschrift hebt staan.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Momfer »

Fijn dat je mijn draadje over EXRAIL hebt gevonden en dat je het duidelijke uitleg vindt. Laat het rustig weten als je iets niet duidelijk vindt of als je iets nader uitgelegd wilt hebben. Samen kunnen we hier een heleboel voor mekaar krijgen.

Groet,
Rico



Onderwerp starter
Peter64
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2022 20:38

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Peter64 »

De eerste voorzichtige stapjes zijn gezet. Vanmorgen kwam GLS het pakketje brengen met daarin een stuk flexrail en een locomotief, om allereerst eens te gaan proberen of de Arduino+Motorshield inderdaad werkte zoals verwacht. Dus met een paar krokodillenklemmen het motorshield aan de rails bevestigd, locomotief uitpakken, handleiding eens bekijken, en aan de slag.

De handleiding raadde aan om op het programmeerspoor eerst te verifieren wat het adres van de loc is, dat zou 3 moeten, en dat bleek inderdaad te kloppen. Dat achterhalen was ook niet ingwikkeld. De draadjes op de aansluitingen van het motorshield die voor het programmeerspoor bedoeld zijn aansluiten, locje op de rails, de boel aanzetten, de dc++ex webthrottle in de browser opstarten, verbinding maken, "R" intypen en versturen, en inderdaad, "3" als respons.

Daarna natuurlijk de draadjes op de normale uitgang van het motorshield aansluiten, de boel wederom opstarten, verbinding maken, locomotief "3" selecteren, en spanning op de rails zetten. Vervolgens op de "head lights" knop in de throttle, en inderdaad, lampjes gaan aan. Daarna "gas" geven, en het ding ging netjes rijden. Wat een verschil met 30/40 jaar geleden, dat rijdt echt netjes, zo'n digitaal locje, heel subtiel optrekken en afremmen, fantastisch. Daarna nog wat gespeeld met de diverse geluidjes, erg grappig allemaal.

Nu alleen nog uitzoeken hoe de tabel met functies die in de handleiding staat nu precies overeenkomt met de DCC++ commando's, en de functietoetsen in de throttle. Dan misschien eens een eerste exrail scriptje maken, beetje heen en weer laten rijden, conducteursfluitje vlak voor het wegrijden, de hoorn laten galmen, gewoon omdat het kan.

Verder eens verder nadenken over het simpele oefenovaaltje wat op de planning staat, als ik de werk/hobbykamer voor mezelf heb (eind volgende week) misschien al wel eens wat meer spullen bestellen, rails (peco 55 of iets anders?) en hout om het op te leggen. Als we dat hebben wordt het misschien ook wel tijd om een "baantopic" te maken. Tenslotte deze week verder lezen over blokken en bezetmelders.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Momfer »

Mooi dat de eerste stapjes lukken, dat geeft de burger altijd moed :)


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Hans »

Hallo Peter,

Welkom op het forum.
De uitleg over EXRAIL van Rico (Momfer) is inderdaad helder.
Ik heb geen Arduino, maar volg de desbetreffende draadjes wel. Puur uit belangstelling (en bewondering, want er kan heel veel mee).

Veel succes.


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nog een herintreder die zich voorstelt

Bericht door Krab »

Welkom Peter op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie