Reinder | Traintastic

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traintastic
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2022 23:14

Reinder | Traintastic

Bericht door traintastic »

Hi,

Mijn naam in Reinder Feenstra, in 2019 ben ik als hobby begonnen met de ontwikkeling van Traintastic, een gratis en open source programma om een modelbaan te besturen. Het is nog volop in ontwikkeling, op dit moment is er ondersteuning voor:
  • LocoNet - Intellibox, DR5000 etc.
    XpressNet - MultiMaus, Lenz etc.
    Z21
    ECoS 1 & 2
    DCC++EX (met dank aan @Momfer voor het testen en de feedback)
De focus ligt nu nog vooral op de hardware aansturing, er zit inmiddels ook een schakelbord in waarmee je je baan schematische kan tekenen. Zaken zoals automatische rijden zitten er nog niet in. Het is dus nog lang niet zo volwaardig als iTrain/Koploper/TrainController etc. Dat gaat nog wel een aantal jaren duren, dat geeft niet, het houd me van de straat :)

Naast dat ik bezig ben met een H0 baan wil ik een kleine testbaan bouwen voor Traintastic die ik makkelijk in de auto kan vervoeren. Ben wat baanplannetjes aan het bedenken voor de testbaan, heb nog niet een definitief ontwerp. Vandaar dat ik me hier heb aangemeld, hier zitten de N-spoor experts :)


Reinder

Ontwikkelaar van Traintastic modeltrein besturings software, gratis en open source.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door Momfer »

Hallo Reinder,

Leuk je hier ook tegen te komen.

Veel plezier met de hobby en hier op het forum.

Binnenkort maar weer eens met Traintastic verder stoeien! Ik ben nu vooral aan het testen met Turntable-EX, een aan DCC-EX gelieerde oplossing voor draaischijven die binnenkort het daglicht gaat zien (als beta).


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traintastic
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2022 23:14

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door traintastic »

Hi @Momfer,

Turntable-EX, dat klink interessant, heb nog geen draaischijf support in Traintastic, dat staat natuurlijk wel op de lange todo list.
Ben benieuwd naar je ervaringen met Turntable-EX, keep me posted. Wil met Traintastic graag DIY bouwers ondersteunen, uiteraard wel voornamelijk standaard frameworks zoals DCC++(EX) omdat het anders geen doen is. Traintastic heeft een scripting engine aan boord, wie weet maak ik daar nog eens een soort plugin systeem bij zodat gebruikers helemaal hun eigen projecten er aan kunnen knopen, dat zou wel gaaf zijn!


Reinder

Ontwikkelaar van Traintastic modeltrein besturings software, gratis en open source.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door Momfer »

In het draadje over het ombouwen van mijn FLM 9150 handdraaischijf zal ik het gaan bijhouden, Reinder.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Reinder. Grootse plannen zo te lezen, ik ben benieuwd. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door robvanwijngaarden »

Reinder, zoals je zelf aangeeft bestaat er al soortgelijke software als iTrain/Koploper/TrainController. Waarin onderscheid traintastic nu of straks zich met de andere pakketten?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door Pierre »

Hallo Reinder,
Welkom op het forum. Mooie plannen. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traintastic
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2022 23:14

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door traintastic »

Dank voor het welkom.
robvanwijngaarden schreef: 26 apr 2022 06:57 Reinder, zoals je zelf aangeeft bestaat er al soortgelijke software als iTrain/Koploper/TrainController. Waarin onderscheid traintastic nu of straks zich met de andere pakketten?
Terechte vraag :)

Traintastic is Open Source, broncode is beschikbaar onder de GPLv2 licentie. Dit houd voor de toekomst de mogelijkheden open dat ook anderen het project zouden kunnen overnemen. (Niet dat ik van plan ben te stoppen, maar je weet nooit wat er gebeurt natuurlijk). Los van JMRI zijn veel andere projecten closed source zoals Koploper/iTrain/TrainController/WinDigipet/RocRail.

Traintastic is gratis :)

Traintastic draait op Windows, Linux en macOS. Deel van de beschikbare software pakketten is uitsluitend beschikbaar voor Windows.

Traintastic zal in de toekomst een vergelijkbare functionaliteit hebben als de andere pakken. Al deze pakketten kunnen veelal in de basis het zelfde. Er zijn natuurlijk wat specifieke gevallen per pakket.

Mijn doel met Traintastic is om een lage instap te hebben, een software pakket wat makkelijk is om mee te beginnen en waarbij je gaandeweg kunt bijleren als je dat wil zodat ook gebruikers met speciale wensen hun ding kunnen doen. Voor ultime vrijheid bevat Traintastic een scripting engine zodat je eigen stukjes code kan toevoegen voor specifieke toepassingen.

Traintastic heeft een client/server architectuur, het is mogelijk om met meerdere PCs de baan tegelijk te bedienen.

Bij de friese modelbaan club in Leeuwarden waar ik lid van ben wordt gebouwd aan een baan met zowel 2 rail als 3 rail door elkaar. Beide banen worden bestuurd door een eigen PC. Echter komen er een aantal "hybride" sporen op de baan die zowel door 2 als 3 rail gebruikt kunnen worden. Dat wil ik ook graag in Traintastic gaan ondersteunen. De beide banen moeten dan van elkaar weten om het trein verkeer veilig te kunnen regelen.

Al met al een flink project waar nog een hoop tijd in gaat zitten :) maar dat geeft niet, daar is het een hobby voor. Ik wil mensen met Traintastic een open source alternatief bieden. Als mensen het niet willen gebruiken even goede vrienden, je moet vooral een software pakket kiezen wat bij jou past!

Voor mijn werk als software ontwikkelaar is Traintastic ook een soort CV en ik kan de Traintastic code gebruiken bij C++ training die ik geef.


Reinder

Ontwikkelaar van Traintastic modeltrein besturings software, gratis en open source.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door maarten »

Reinder, wellicht is het overzichtelijker om je info/antwoorden over Traintastic in een apart topic te plaatsen. ;-) Dat maakt een en ander later voor anderen ook makkelijker om info terug te vinden over Traintastic.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door Krab »

Welkom Reinder op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Reinder | Traintastic

Bericht door Hans »

Hallo Reinder,

Welkom op het forum.
Je plannen met Traintastic zijn indrukwekkend en interessant.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie