Even voorstellen vanuit Heemstede

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frans
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2008 10:02
Locatie: Heemstede

Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door Frans »

Hallo, ik stel mij graag even voor.

Ik ben Frans en ben beginnend N-enthousiasteling. Ik heb de oude treinbaan van mijn vader en mijn oom (moet ik nog ontmantelen) overgenomen en inmiddels een partijtje via marktplaats gekocht om er één nieuwe baan van te maken en ben mij nu aan het orienteren. De baan wordt in ieder geval een analoge baan, ik heb niet zo veel met digitaal en een computer naast de baan, ik houd van bediening met knopjes en schakelaars. Misschien ook omdat ik het niet begrijp?

Mijn spulletjes bestaan uit ongeveer 6 loc (o.a. de stoomloc van het fotootje), 4 trafo's, veel wagonnetjes, meters rails, veel verschillende soorten elect. wissels, heel veel scenery. De merken zijn Minitrix en Fleischmann Piccolo, voorts wat wagonnetjes van Roco.

Gelukkig heb ik thuis een aardige ruimte tot mijn beschikking en ik plan dan ook een baan (L-vormig) met meerdere treinen, met een keerlus, met hoogteverschil en blokschakelingen (in ieder geval op één van de sporen). Dat is allemaal een hele puzzle, maar ik denk dat het verstandig is eerst goed na te denken en dan pas te gaan bouwen. Thans ben ik bezig met wat schetsjes van baanplannen. Ik ga nog niet zover dat ik hiervoor een computerprogramma aanschaf, het handwerk vind ik erg leuk.

Ik heb hiervoor een paar baanboeken ter beschikking en het boek van Gerard Tombroek om ideetjes op te doen. Verder plan ik een bezoekje te brengen aan een aantal beursen (dit weekeind in Rijswijk) ter inspiratie.

Misschien zijn er onder de enthousiastelingen/formuleden ook leden uit de regio Haarlem, dan wil ik daar graag mee in contact komen.

Ongetwijfeld zal ik nog wel eens wat (technische) vraagjes stellen op het forum.

Frans


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door Jos »

Welkom Frans, je staat aan het begin van een verslavende hobby :lol:
Analoog rijden kan natuurlijk prima, daar is niets mis mee.
Digitaal rijden heeft als grootste voordeel dat je met meerdere locomotieven onafhankelijk op 1 stroomkring kunt rijden, daar waar je bij analoog bedrijf 1 loc per stroomkring kunt bedienen.
En een constante spanning op je baan maakt het mogelijk om de verlichting constant te laten branden, onafhankelijk van de rijsnelheid.
Digitaal rijden kun je op verschillende niveaus doen:
- Alleen je locs voorzien van een decoder en al het andere (wissels, seinen, schakelingen) gewoon met knopjes of schakelaars bedienen.
- Ook je wissels en seinen van decoders voorzien waardoor je deze vanuit een pc-scherm kunt bedienen
- En als je zover bent is het een kleine stap naar volledig automatisch rijden en/of via "dienstregelingen".

Het is maar waar jezelf de prioriteit legt.

Veel plezier met de hobby!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frans
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2008 10:02
Locatie: Heemstede

Re: Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door Frans »

Jos,

Dank je voor jouw reactie. Verslavend zal het zeker werken, merk ik nu al. Er is ook zo veel informatie beschikbaar. Een paar avondjes "googelen" en je hebt handenvol interessante sites te pakken.

Ten aanzien van het digitale, wellicht in de toekomst. Eerst maar eens even simpel beginnen met het vele materiaal dat ik heb, al valt het in het niet bij jouw baan heb ik gezien, maar ja je moet ergens beginnen. Met mijn bloksysteem en met Minitix EMS kan ik een aantal treintjes op het zelfde spoor laten rijden, dus dat komt wel goed. Verder heb ik mijn handen vol aan het aansturen van 6 locjes.

Sowieso za het bouwen van de baan het leukste zijn denk ik, het rijden is bij mij slechts bijzaak. Wellicht dat ik ook nog een website bouw waarop ik mijn vorderingen zal laten zien, is een nieuw aspect aan deze "oude" hobby, maar ook erg leuk.

Groet en succes met jouw baan, Frans



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door Saraan »

Welkom Frans!

Er gaat niets boven het zelf ontwerpen van een baan met potlood en papier. Het fantaseren, opzoeken van informatie, proberen en schetsen is een geweldig leuke tijd. Althans dat is mijn idee. En met analoog rijden kan je heel ver komen. Digitaal is absoluut niet nodig om een dijk van een baan te maken. Het belangrijkste is gewoonweg lol hebben met waar je mee bezig bent. Al de rest is bijzaak. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat je al goed opweg bent om je volledig te verliezen in wat een machtige dit hobby is.

Nogmaals welkom! En ben benieuwd naar wat je uit de mouw gaat schudden. ;)
groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frans
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2008 10:02
Locatie: Heemstede

Re: Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door Frans »

Michiel,

Dank voor je aardige berichtje.

Frans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Even voorstellen vanuit Heemstede

Bericht door WilcoV »

Gefeliciteerd met je verjaardag Frans.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie