Stel jezelf voor!

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Stel jezelf voor!

Bericht door Wesley »

Goed, bij gebrek aan specifiek voorstelboard, dan maar een voorsteldraadje :mrgreen: .

Ik ben Wesley van Drongelen, bij velen beter bekend als Wesley Wijnsnuiver of gewoon als 'die wijsneuzige snotaap', ik ben 23 jaar oud en zevendejaars student. En voordat iedereen nu gaat roepen van "ga eens afstuderen": ik doe twee studies, dus dan mag het :mrgreen: . Ik spoor sinds mijn 12e, en wel direct in N. Na een korte Duits-Nederlandse periode ben ik al snel gegrepen door het Franse spoor, toch jarenlang een beetje een exoot geweest in de N-wereld. Daar is echter sinds dit jaar verandering in gekomen, zodat ik nu ineens een luxeprobleem heb. De keuze is volledig doorgeschoten van te weinig naar te veel.

Waarom Frans? Omdat de SNCF het lang heeft volgehouden een ouderwetse exploitatie te voeren. Geen starre dienstregelingen, maar een paar (of een hoop) treinen per dag, die over de dag verspreid hun ding doen. Geen vaste stammen, maar een steeds wisselende samenstelling die is afgestemd op de vervoersvraag. Rangeren met getrokken treinen. Het gros van de stations, ook de kleinere, bemand - op zijn minst overdag. Een mix van hypermoderniteit (zie de TGV, de snelheidsrecords) en oude meuk (de oudste treinstellen van de SNCF tellen nu 96 lentes). Vreemde, soms ronduit bizarre infrastructuur, vooral in het gebied van de voormalige Compagnie du MIDI. Enzovoort enzovoort.

En wie is u allemaal? 8-)



lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door lvdwerf »

Nou vooruit maar met de geit

Ik ben dus Lennert v.d. Werf, 23 jaar woonachtig in papendrecht. Op het moment zit ik in mijn driede en laatste jaar van mijn HBO opleiding Mechatronica.
Sinds mijn 15de ben ik N-spoorder en ik probeer Nederlands materieel bij elkaar te krijgen en dat betekend dus ook lekker zelfbouwen.

volgende patiënt


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door mmhajvth »

Ha die luitjes,
Laat ik me ook eens voorstellen.

Goed ik ben Mark. Mijn nickname zijn mijn initialen, een nickname die ik overal gebruik wat daarmee dan ook het enige handige er aan is voor de mensen die me verder niet kennen. ;)
Verder ben ik ook een vervent N spoorder met een behoorlijke voorliefde voor NS jaren ’90 spul. :!:

De jaren ’90 waren voor de NS tijden van grote veranderingen! Van een staatsbedrijf werd het een spoorwegbedrijf met een winstoogmerk waar de politiek toch nog altijd een vinger in de pap wenst te houden. Maar nog veel belangrijker voor iemand die die tijd wilt nabootsen is het feit het wagenpark ook enorm veranderde! Oud spul (of door de ARBO afgekeurd spul) moest er uit, en zo verdween begin jaren ’90 al de mat ’54 en de DE 2, later gevolgd door vele loc’s als de sik, de Hippel, 1100, 1300, 2200 en 2400 maar ook kwam er veel voor terug. De 6400 moest de allround goederen loc worden en de IRM en eerder zelfs nog de DDM moest de reizigers gaan vervoeren. Maar ook werd de Sprinter vernieuwd en maakte we kennis met de Buffel en Railhopper voor de kleinere lijntjes. En dan hadden we nog de “eendagsvliegen” zoals de IC+ rijtuigen en Loversrail.
Eind jaren ’90 was er, nadat NS cargo alweer was overgenomen door Railion, zelfs al plek voor verschillende goederen vervoerders, zoals onder andere ACTS. Nieuwe goederen vervoerders introduceerde ook nieuwe loc’s zoals de Class 66 zijn intrede deed op 8 augustus 1999. (DE61 en 63 van HGK) Ook de eerste HSL treinen kwamen eind jaren ’90 door Nederland te rijden en zo kan je wel bedenken dat naast het verkeer zoals de koploper, 1600/1700/1800 serie, de ICR rijtuigen, plan V en T en zo nog enkele zeer bekende verschijningen door de jaren ’90 heen het verder een heel dynamisch decennium was!
Zo dynamisch als het wat op het gebied van materieel was het ook op het gebied van vastgoed en infrastructuur! Veel stations zijn in de jaren ’90 compleet van gedaante veranderd zoals onder andere station ’s Hertogenbosch en Amersfoort maar ook station Rotterdam Blaak waarbij het hele luchtspoor in ’92 in een tunnel werd gepropt.
Op infrastructureel gebied zijn de Aanleg van de Betuweroute, voorbereiding op HSL zuid en de verdwijning van een groot deel van Feyenoord en zo vele ook vele andere rangeer/goederenlijnen en emplacementen kenmerkend.

Tot zover de onuitputtelijke diversiteit bij de NS in de jaren ’90 jaren die ik als kind heb mogen meemaken door samen met oma in iedere vakantie lekker door het land te reizen.

Waarom N? Omdat ik al weer geruime tijd stedebouwkunde studeer en persoonlijk streef naar een zo perfect mogelijke “maquette” van een mooi stukje NL in de jaren ’90, wat in een kleine schaal eenmaal beter mogelijk is dan in een grote. Ik heb namelijk wel H0 gereden tot mijn 18e (ik ben overigens van ’84)

Goed… Wie nog vragen heeft, en niet in slaap is gevallen na deze enorme inleiding… brand gerust los! :mrgreen:

m.v.g.

Mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Wesley »

lvdwerf schreef: Mechatronica.
Mecha-wattes? :mrgreen:



lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door lvdwerf »

Mechatronica, combinatie mechanica en electronica



Remco
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:00
Locatie: Vledderveen (Gn)

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Remco »

Ikke ook voorstellen:

Ik ben Remco Vegting (32 jaar) en woon in Nieuwe Pekela.

Ik trein al sinds vlak na mijn geboorte en altijd in N-spoor.
Op dit moment ligt het allemaal een beetje stil, want we zijn een jaar geleden verhuisd naar een oud boerderijtje en ik moet eerst nog een kamer bouwen om weer een treinbaan in te kunnen bouwen.
Ik heb voornamlijk Duits spul uit diverse tijdperken en rij met het HCCM systeem van de HCC.
Op deze manier heb ik een aantal voordelen van digitaal rijden, zonder dat ik locs moet ombouwen (wat bij sommigen niet mogelijk is).

Naast mijn N-spoor heb ik nog een replica van de Stephenson's Rocket op 3,5" spoor die echt op stoom rijdt.

Groetjes,

Remco



valie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2008 08:12

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door valie »

Ik ben Gert Jonker, van afkomst een Zuid Afrikaan, en nu al 9 jaar in Nederland.

Ik was altijd maar geïnteresseerd in treinen, maar ben in bezit van een treinbaan, uiteraard in N-spoor, sinds een jaar of vier. Zover rijden er meestal passagierstreinen op mijn baan. Een Rheingold met een BR18 locomotief, een Simplon Orient Express met een Britse Duchess Class locomotief en een Duitse regiotrein met soms een BR38 of anders een BR216 diesel vooraan. In het rangeerterrein staan alleen maar net de goederenwagons, omdat ik goederentreinen niet echt mooi vind.


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door mmhajvth »

Beste Gert,

Als je goederentreinen niet zo mooi vindt kan je je toch ook gewoon louter leggen op een reizigers station zonder goederenvervoer er bij? (bijvoorbeeld zoiets als bijvoorbeeld Den Haag CS waar ook opstelterreinen zijn en een station uiteraard maar waar enkel reizigerstreinen komen.)

m.v.g.

Mark



valie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2008 08:12

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door valie »

Mark,

Ik heb ook een industriegebied en daar staan een aantal goederenwagons zelfs met een bijbehorende oude BR24 stoomloc om wat rangeerwerk te “doen”. Dus zijn ze er om de sfeer aan te geven.

Aan de voorzijde is er wel een passagierslijn met een station voor drie treinen. Het is bedoeld als een doorgangsstation, dus geen kolen, alleen maar een watertoren.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Saraan »

Michiel is mijn naam, Saraan die van mijn modelbaan. Ik woon in Wallonië, ten zuiden van Brussel. Net zoals zovelen ben ik een herstarter; na een pause van 20 jaar ben ik vorig jaar overgeschakeld naar schaal N, en ben met een nieuwe baan begonnen. Het bouwverslag hou ik bij op mijn website.

Ik heb een vrij groot gezin met 5 kinderen en een voltijdse baan. Veel tijd heb ik dus niet over; de kwartieren worden dus gesprokkeld. Maar goesting is er om van mijn baan iets moois te maken... op amper 2 vierkante meter.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Hookies »

Ik ben Martin, maar gebruik vrijwel overal Hookies als nickname. In maart van dit jaar heb ik de kartonnen dozen met spoorspullen weer van de vliering gehaald. Doordat we elders in huis zijn gaan slapen, kwam de zolder voor de helft vrij en kon/mocht ik een spoorbaan gaan bouwen. Zo'n 35 jaar heeft alles stof zijn happen, maar de huisjes zagen er eigenlijk nog best goed uit. Sommige wagons wilden ook nog wel rollen, maar de rails - deels Minitrix, deels Roco - waren niet best meer. Enfin, voor mijn 44ste verjaardag begin april een digitale startset gekocht en wat extra railsetjes. Vlak daarna nog een behoorlijke partij tweedehandsrails overgenomen. Flink aan het sleutelen geweest om een baanplan te realiseren, maar uiteindelijk was er een plan waar ik tevreden mee was en wat ik kon gebruiken voor een baan van 2.30 x 2.10 meter en dan twee lagen. De rails waren al uitgelegd om nog wat aanpassingen te kunnen doen, maar toen gaf mijn vrouw de andere helft van de zolder ineens op. Afgezien van een boekenkast, bureau en stereomeubel is de zolder van 5x3.50 meter nagenoeg leeg en de naar binnen draaiende deur heb ik ook weggehaald. Je begrijpt dat dit opeens een zee van ruimte bood en dat mijn aanvankelijke baanplan de prullenbak in kon.

Kortom, terug naar de tekentafel. De zelf gemaakte spiraal blijft gewoon in gebruik en dient nu om het schaduwstation te verbinden met de grote bovenbaan. Van het schaduwstation is inmiddels een ontwerp, maar er moet nog het nodige aan frames worden gebouwd. Dat zal binnenkort wel gebeuren, nu ben ik bezig met het testen van Koploper en het maken van een diorama. Je wil uiteindelijk toch ook wel even knoeien met wat scenerywerk.

De baan speelt zich af in tijdperk V - en zal gezien de lange aanlegtijd ook wel wat doorlopen naar tijdperk VI-materiaal - en qua locatie moet je een beetje denken aan een bergachtig gebied met een wintersportmogelijkheid in het noorden van Duitsland. Er zijn daar niet zo veel van die gebieden, maar ze bestaan toch echt. Ik heb bewust voor het noorden gekozen, omdat ik dan ook nog een verdwaalde NS-bak daar kan laten rijden. Toevallig heb ik een 4-delige ICK met het stadswapen van Groningen en die wil je niet wegmoffelen.

In het schaduwstation bestaat de mogelijkheid om rond te rijden, dus als dat klaar is, kan er al wel gewoon gereden worden. Hoe de bovenbaan er precies uit gaat zien, is mij nog niet duidelijk. Ja, er komen twee tandradsporen voor een lijn hoog de bergen in. Eentje die heen en weer pendelt met een lager gelegen station om wintersporters te vervoeren en de andere lijn loopt naar een kolenwinningplaats op hoogte (of wat voor goedje dan ook). Een deel van de baan kent hoogteverschillen, maar aan de andere kant van de kamer zal het wat lager gelegen gebied zijn, waar plaats is voor wat industrie. Maar dat zal de tijd leren. Ik denk er - gezien mijn tempo - jaren mee bezig te zijn en eigenlijk zal de baan nooit af zijn. Ook voor seinen en bovenleiding zal plaats zijn, maar vanwege de hoge investeringen, is dat meer iets voor later zorg. Eerst maar eens een plan maken, de sporen aanleggen en rijden, zowel met als zonder Koploper.

Ik ben van nature niet handig met mijn handen, meer met de mond en de pen, maar al doende leert men. En door veel rond te kijken en vragen te stellen, hoop ik steeds weer een stukje verder te komen. Als de baan vorm gaat aannemen, zal ik daar vast wel eens wat van berichten.

Mvg,

Martin


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Jeroen »

Nou, daar gaat ie weer....

Mijn naam is Jeroen en 'op dat andere forum bekend als Jeroni' en ik ben 25 jaar oud. En dat is best oud voor een varken! Ik heb nog een vak geleerd, en zodoende ben ik in de luchtvaart terecht gekomen. Ik werk nu bij ArkeFly als vlieger op de Boeing 767, en in mijn vrije dagen ben ik vaak op vliegveld Teuge te vinden óf in de kroeg, óf als piloot van het Parachutistencentrum aldaar, vliegend op een Cessna Caravan.

Spoor sinds 3 jaartjes weer op den serieuzen tour'.....heb altijd zaken gedaan met treinenflauwekul. Na een twijfelachtig duo-jaar met HO bezig te zijn geweest toch maar de zooi van Paps geconfisqueerd. Inmiddels ben ik een baan aan het bouwen, en die begint al vorm aan te nemen......en voor de meeste mensen is dat allemaal geen nieuws.

Ik hoop dat dit forum erg gezellig wordt. We gaan het hier dus niet hebben over de juiste lengte-schaal en pukkelrails, en ook verwacht ik niet bij een vraag dat elk antwoord bevat:"dan moet je de handleiding maar eens lezen". Voor dat soort flauwekul ga ik wel naar een ander forum! ;)

OK, next!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door mmhajvth »

Hey jeroen Gozert!!

Je vertelt inderdaad weinig nieuws :mrgreen:
Maar wees ook welkom zou ik zeggen! :mrgreen:
Martin ook natuurlijk... Martin ik ben nu al benieuwd naar je (voorlopige) baanplan! :D

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Hookies »

mmhajvth schreef:Martin ik ben nu al benieuwd naar je (voorlopige) baanplan! :D

m.v.g.

Mark
Haha Mark, dat ben ik zelf ook wel. Komt vast nog wel aan de orde hier. Jeroen/Jeroni ook hier. Hopelijk inderdaad minder handleidingverwijzingen van techneuten. Als leek moet je voor mij elektronica zo simpel mogelijk uitleggen en niet de tekst van de handleiding, want die gaat me soms veel te ver.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Wesley »

Jeroen schreef: óf in de kroeg, óf als piloot van het Parachutistencentrum aldaar
Rare locatie voor een parachutistencentrum, in een kroeg :mrgreen: :twisted: .

Doch weest welkom, allen.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door spoor65 »

:) Hallo Allemaal,

Ik ben dus Spoor65, ook wel eens luisterend naar de naam Freddy.

Sinds mijn 12 jaar zo ongeveer al met treinen in de weer( met uitzondering van een korte onderbreking van pakweg 2 jaar)
en van het begin af aan N-spoorder.

Sinds begin dit jaar, na vele jaren verzamenlen van materiaal en geen ruimte om een baan te bouwen, nu in een ander huis gelukkig wel de beschikking om een start te gaan maken met een baan, de eerste grote stap echter was het overschakelen van Minitrix/roco rails naar peco code 55 rail materiaal, al het oude is inmiddels verkocht, het eerste nieuwe peco materiaal is binnen, en binnenkort maar eens een bestelling gaan doen, zodat we daarna een frisse start met bouwen kunnen gaan maken.

De voorlaatste stap was overschakelen naar digitaal, inmiddels zijn al mijn locs of voorzien van een decoder, of domweg gemakshalve vervangen door een digitaal exemplaar. nu dus het voorbereiden van die nieuwe baan, en daar heb je dus wisseldecoders en aandrijvingen voor nodig, ook daar is het begin gemaakt, en zijn de eersten binnen.

het railplan krijgt langzaam aan wat vorm, zal zeker nog wel wat veranderen, maar de basis bint er op te lijken.
Het rijdend materiaal, ja eigenlijk makkelijk te omschrijven, DB Tijdperk III van pakweg 1950 t/m 1965

mijn opzet van de baan? niet te veel moeilijk doen, eenvoudige rijwegen, met wat kleine opstel en rangeer mogelijkheden, maar vooral met rijlengte. om een zo realistisch mogelijke baan neer te zetten, waarbij vooral aankleding van de baan voorop zal staan, onder het motto, liever iets minder maar wel top, dan veel en een flop.

groet

Spoor95


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Hookies »

spoor65 schreef::) Hallo Allemaal,

Ik ben dus Spoor65, ook wel eens luisterend naar de naam Freddy.

Sinds mijn 12 jaar zo ongeveer al met treinen in de weer( met uitzondering van een korte onderbreking van pakweg 2 jaar)
en van het begin af aan N-spoorder.

Sinds begin dit jaar, na vele jaren verzamenlen van materiaal en geen ruimte om een baan te bouwen, nu in een ander huis gelukkig wel de beschikking om een start te gaan maken met een baan, de eerste grote stap echter was het overschakelen van Minitrix/roco rails naar peco code 55 rail materiaal, al het oude is inmiddels verkocht, het eerste nieuwe peco materiaal is binnen, en binnenkort maar eens een bestelling gaan doen, zodat we daarna een frisse start met bouwen kunnen gaan maken.

De voorlaatste stap was overschakelen naar digitaal, inmiddels zijn al mijn locs of voorzien van een decoder, of domweg gemakshalve vervangen door een digitaal exemplaar. nu dus het voorbereiden van die nieuwe baan, en daar heb je dus wisseldecoders en aandrijvingen voor nodig, ook daar is het begin gemaakt, en zijn de eersten binnen.

het railplan krijgt langzaam aan wat vorm, zal zeker nog wel wat veranderen, maar de basis bint er op te lijken.
Het rijdend materiaal, ja eigenlijk makkelijk te omschrijven, DB Tijdperk III van pakweg 1950 t/m 1965

mijn opzet van de baan? niet te veel moeilijk doen, eenvoudige rijwegen, met wat kleine opstel en rangeer mogelijkheden, maar vooral met rijlengte. om een zo realistisch mogelijke baan neer te zetten, waarbij vooral aankleding van de baan voorop zal staan, onder het motto, liever iets minder maar wel top, dan veel en een flop.

groet

Spoor95
Welkom Freddy. Zie dat je nu ook hier bent. Als je tijdperk III rijdt, waarom heb je dan die Länderbauartset aan mij verkocht? Die had daar toch prima in gepast.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

Waarom ik die set aan jou verkocht heb?

Nou ja. je hebt gelijk, het is ook een tijdperk III set, maar eigenlijk kun je tijdperk III nog weer opdelen in IIIa en IIIb,
Dus heel vroeg tijdperk III en de wat latere tijdperk III, de rijtuigen die ik aan jou verkocht heb, zijn van oorsprong zelfs al in tijdperk II gebouwd, en later wat aangepast en overgespoten, de uitvoering zoals jij ze nu hebt, tot ver in tijdperk III ingezet, maar doordat ik dus gekozen heb voor het latere deel van tijdperk III, in dit geval de jaren 50 tot pakweg 65, en de meeste rijtuigen van beging 19e eeuw, die jij nu hebt zijn van bouwjaar 1904, waren toen al niet meer in dienst van de DB, en meerendeel of gesloopt, of doorgeschoven naar musea ed.

Ik heb dus gekozen voor rijtuig types van wat latere jaren, de oudsten die ik nu heb rijden stammen uit de jaren 30, maar die werden nog tot de in de jaren 70 ingezet. daarnaast heb ik dus de keus gemaakt van rijtuigen met zogenaamde middengangen, en alleen in/uitstapdeuren voor/achter en hier en daar een middeninstap, de zogenaamde coupe wagens welk voor elks stel bankjes een eigen deurtje hadden, heb ik dus weg gedaan.

Vandaar dus dat jij deze set van mij hebt kunnen kopen, en ik heb hiervoor de prachtige dubbeldekker set, uitgegeven door huenenbrein onder de naam MKM weer aangeschaft, een echte aanrader trouwens voor de tijdperk III rijders onder ons, MKM heeft de eerste uitvoering gemaakt, van bouwjaar`50, de 22 meter modellen, waar (ik dacht) hobbytrain de 26 meter uitvoeringen uit bouwjaar `53 heeft uitgebracht.

Dus bij deze even een of toppic antwoord op jouw vraag,

groetjes

Freddy (spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Speedle
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 10:49

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Speedle »

Hallo allemaal. Na jaren een M-baan op m-rails gehad te hebben, gekregen op mijn 6de, was mijn laatste project een N-baan.
Ik was omgeschakeld, toen ik voor mijn werk naar omgeving Schiphol verhuisde en geen plek had voor een H0 baan. Deze switch had ik eigenlijk veel eerder moeten.
En toen kwamen de motoren en toen de dames ..... en toen gingen de spullen de zolder op. (naast de H0 spullen)
Maar ja, na jaren begint het virus dus weer te kriebelen en ik ben van plan om deze winter weer eens een baan te maken. De plannen hiervoor zitten al kompleet
in mijn hoofd, maar nu de bouw nog.
Mocht het mij lukken om deze winter eraan te beginnen, dan zal ik proberen hier een verslag van te maken.

Peter



Yoshi
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2008 11:42

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Yoshi »

hallo modelspoorvrienden bij deze stel ik me even voor aan jullie , mijn naam is Yoshi van Lopik woon met vrouw en 4 kinderen in vlaardingen en ben sinds een klein jaartje besmet met het minitrix virus.
ooit ben ik zelf met mijn vader op 3 jarige leeftijd begonnen met N-spoor.
na dit een aantal jaren te hebben gedaan is de hobby op de zolder beland tot mijn zoon van 16 er vorig jaar over begon.
zeg pa jij heb toch van die kleine treintjes..??
afijn mijn zoon is achter de meiden aan en pa is weer besmet.
ik wens een ieder veel plezier hier en aangnaam kennis te maken

met vriendelijke groet Yoshi



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Nijboer »

Hallo,

Ook ik heb dit forum gevonden en stel me daarom even voor.
Ik ben dus Collin, ben al weer 32... Heb al sinds mijn hele vroege jaren
een elektrische trein: Vroeger onder toezicht van pa op zolder een echte
grote H0 baan van jawel, de Hema.. Ik was veel te jong, mocht er niet alleen
mee spelen, maar het ding had een enorme aantrekkingskracht, later toen ik
een jaar of 6 was, kwam de baan op een oude deur die weer op een stel
schragen stond op mijn slaapkamer. Ik kreeg dus full-control!!!
Pa had aquariumgrind als railbed gebruikt, ik zag het niet eens.. Die Lima 216 met
z'n mooie rijtuigen vind ik nu nog super.
Maar ja, die plastic treinen gingen snel kapot, en was ik treinloos...
De baan verdween en er kwam een Legotrein voor in de plaats.
Op mn 9e verjaardag gebeurde het: De Flmn 9315 startset werd voor 89 gulden
gekocht bij Intertoys in Rijssen. Van mn peetoom kwam er gelijk wat extra rail bij en daar lag
de basis van de hobby die ik nu nog heb!
Vriendjes van me hadden ook treinen dus werd er overal getreind.
Na mn treinloze tienerjaren heb ik een grote N baan gebouwd op zolder bij pa en ma. Die baan is later nog grondig afgebroken en nog groter in meerdere verdiepingen weer neergezet.
Maar toen hij af was, was ik er niet tevreden mee. Heb het weer afgebroken en heb een
stel modules gebouwd. Echter gooide mijn uitzet roet in het eten. De modules heb ik wederom afgebroken. Vorig jaar zomer heb ik een herstart gemaakt door een ROCO H0 startset met multimaus te kopen. Al heel wat locs die ik zo door de jaartjes had verzameld zijn voorzien
van een decoder. Nu ben ik bezig met een baan die uit losse delen (segmenten) bestaan en meet zo'n 3 meter bij 80 cm. Een baanplan heb ik niet, ik leg het allemaal zo neer dat het me aanstaat. Ik ga het wel eenvoudig houden, twijfel nog over terugmeldsecties.
De Roco Vt11,5 is mn laatste aanwinst. 2e hands, moet nagekeken worden, wat nieuwe onderdelen bestellen en natuurlijk digitaal maken.

Ik hoop op een leuk forum, met de aandacht voor N die het verdient. Dat andere forum is toch echt wel heel H0....

Groeten, Collin


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Hookies »

Maar bouw je nu een h0 baan of doe je in N-spoor Colin?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Nijboer »

N spoor!

Die Roco startset was speciaal en alleen voor de multimaus.
Deze is nu alweer achterhaald, want ik ben nu net begonnen met
MR-Direct. Eea aan electronica moet nog gemaakt worden, maar
ik ben er al mee bezig.
Zodra de baan vorm krijgt kan ik er wel eens wat over posten.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi

Ik ben Robert, ben 23 jaar en volg een studie diergeneeskunde (5e jaar inmiddels). Ben al heeel lang actief met treinen (via Lego en H0 naar spoor N zo rond m'n 10e).

Qua modelspoor ben ik actief in de schaal N (duhhhh, het is een N spoor forum) en in de schaal Nm. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar modern Zwitsers en Duits materieel met hier en daar een klein uitstapje naar het verleden. Voor diegene die zich afvragen wat Nm is... Dat is meterspoor in de schaal N. Uiteraard ook naar Zwitsers voorbeeld, kanton Graubunden.
De boel is digitaal, selectrix.

Greetzz,

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stel jezelf voor!

Bericht door Smolderz »

Olaaa

Ik ben Rob, 24 jaar en volg de studie ICT en Media Design. Ben ook al lang actief met treinen via Lego, h0 (Lima) en Spoor N rond m'n 8e. ;) (thnx Robert voor de inleiding!)

Iedereen kent mij als de HSL liefhebber. De enige geschikte schaal om dit na te maken is naar mijn mening schaal N. Of je hebt een enorme zolder en probeert het in h0... maar ook al had ik die, dan blijft N toch mooier! ;) Gelukkig is er genoeg materieel van Kato om dit te realiseren. Daarnaast spaar ik ook een "beetje" NS materiaal. Ik ben net verhuist en ik heb nu een mooie zolder tot mijn beschikking. Ik wil al heel lang gaan bouwen en nu lijkt het er toch echt op aan te komen. Binnenkort start ik een topic over de bouw van mijn baan. :) Ik ga bouwen onder het motto "Gewoon doen, zoals Jeroen!".

De testritten zijn al begonnen op mijn HSL.
Filmpje

Grtzz,

Rob


Plaats reactie