Welk merk rails en graag ook een motivatie

Hier is ruimte voor Polls.

Welk Merk Rails rijden jullie?

1: Fleischmann
76
32%
2: Minitrix
56
23%
3: Peco
62
26%
4: Roco
21
9%
5: Anders
24
10%
 
Totaal aantal stemmen: 239


abcon
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2011 20:54

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door abcon »

Ik ben ooit begonnen met Arnold (startset) dan blijf je daar bij. Dit is mijn stukje Duitsland. Later ben ik gaan uitbreiden met een Nederlands deel (inmiddels ook het grootste deel). Vanaf de grens ben ik Fleischmann gaan gebruiken.


Met vriendelijke groet,

André

Zonder dwarsliggers geen spoor!
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Cybertinus »

Ik rijd met Kato UniTrack. De belangrijkste reden is dat ik geen vaste plek heb voor mijn baantje, en ik hem wel elke week meeneem naar de modelspoor vereniging. Ik blijf hem dus opbouwen en afbreken. Kato UniTrack kan hier goed tegen :). Verder ziet de rails er ook goed uit.
Een clubgenoot neemt Fleischmann rails met bedding mee. Tijdens de avond rijden trekken de treinen de rails uit elkaar, omdat de raillasjes gewoon zwak geworden zijn. Bij mijn UniTrack baan gebeurd dat niet.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

obb1044
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 jul 2010 07:15
Locatie: Breda

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door obb1044 »

Peco code 55, sterk en een goede prijs vooral,verder verschillende verscheidenheid aan wissels is ook erg aantrekkelijk.
Rails van Fleischmann en Kato is makkelijk voor thuis als je geen zin hebt in ballasten, persoonlijk vind ik dat de makkelijkste weg om een baan te leggen ,maar ik kan niet voor ieder spreken .

Groet Alexander


SNCF Petit a Rosé.

stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door stargazer »

ik gebruik trix

de rede dat ik deze gebruik is omdat mijn eerste start set van trix was gekregen voor mijn verjaardag 20 jaar geleden van mijn ouders
ben er toen altijd trix rail bij blijven kopen

maar als ik nu opnieuw zou beginnen zo ik overgaan op peco

ik vind de wissels erg mooi



edit

ik heb sinds kort toch peco wissels gekocht en de trix wissels gaan de verkoop in


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Mack »

Kato omdat ik deze mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Laatst gewijzigd door Mack op 21 feb 2020 03:38, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Wim »

Hier wordt "Hoofdzakelijk" Minitrix gebruikt met af en toe een ander merk wissel.
Voor de helix en overdekte sporen meestal GT.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Ad_M »

FL en Peco hier

Als er ooit een andere baan gebouwd gaat worden (eerst GB af :ugeek: ) wordt het alleen Peco
Heerlijk spul om mee te werken, bewerken, solderen en aan te sluiten elektrotechnisch

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Redskin »

Ook hier Kato omdat ik het kwalitatief erg goed vind. De verkanting van bochten is uniek en als een trein in zo'n bocht rijdt staat dat wel erg mooi. De standaard aandrijving in wissels en de mogelijkheid er ook nog een (DCC-)decoder in te bouwen vind ik super. Daarbij is de prijs heel fair, zeker gezien de kwaliteit.
Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Kato heeft flexrails! ;) Onder artikelnummer 21-000, maar dat is zonder bedding. Met de overgangsrails 20-045 (twee stuks) kan je naar Kato vanaf elk railsysteem en dus ook flexrails.
Afbeelding


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door william »

Flm.
Zat in de startset en daar dus mee verder gegaan.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Hoontje »

In den beginne FLM, zat in de startset. Die ligt hier nog altijd op de kast... Wellicht dat de rails in het schaduwstation gaan verdwijnen, maar gok eerder MP/forum hier. :mrgreen:

Toen ik de baan plande begon ik met Minitrix, dit had mijn broertje en ik vond het fijner werken dan FLM. Ook de afwezigheid van een bedding was een pre ivm ballasten etc.

Ten tijde van de bouw kreeg ik de tip eens naar PECO te kijken, fijn spul en wat Ad_M ook al opmerkte, het is heerlijk bewerkbaar en soldeert fijn. (Fijner als trix moet ik zeggen).
Daar ik al een haffeltje minitrix op mp gekocht heb, ga ik dat (nog) niet wegdoen. (Schaduwstation is er vast goed mee).

Wel heb ik (we, Vera heeft inmiddels een duidelijke stem) wel gekozen voor PECO code 55 finescale rails op de zichtbare gedeelten voor de baan. Anders wordt het zo'n ratjetoe...

Groet,

Hoontje



Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Liverpool Nspoor »

Minitrix, om de simpele reden dat ik daar al het nodige van had, en nu heel veel van heb.

Bevalt me prima en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Jeroen »

Oeiiiii..........
.......en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Je moet wel vaak naar die rails kijken, hoor! En als je dan op een beurs bijvoorbeeld rondloopt en je ziet die mooie slanke wissels van Peco (55), dan denk je al snel anders......en je kunt een lelijke loc zo wegdoen of verkopen, maar die rails ligt er wel lang!

Vandaar bij mij: Peco 55 bij de zichtbare delen en Roco (Fleischmann tegenwoordig) in de schaduwstations. Goedkoper kan het niet vs. werkbaarheid. De elec. wissels zijn niet duur en staan niet zo bol als de Fleischmannwissels (met bedding). Die zijn ook meteen een stuk duurder.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Overdijk »

Ik zweer bij Peco code 55. Het ziet goed uit en je hebt de vrijheid met leggen. Geen vaste radia en natuurgetrouw.

In de schaduwplaatsen ligt ook nog ander (2dehands) flexspul.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door JanCK »

Eigenlijk heb ik hetzelfde als stargazer. Ik gebruik Trix, want dat was mijn eerste startset (ik zie me nog gaan met mijn vader) en ik heb daarna altijd Trix gebruikt. Maar inderdaad, als ik opnieuw zou beginnen werd het Peco.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Jeroen »

Nou, waar blijft traimans met zijn poll?! :lol: :lol:


Afbeelding

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door P Bender »

code 40 zelfbouw. gewoon omdat het kan en ik het steeds leuker ga vinden


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door FidOo »

Goh vroeg ik me toch af wie dit draadje gestart was.. Ben ik het zelf :roll: :lol:

Inmiddels is er wat tijd verstreken en dus heel wat meer ervaring opgedaan, dus moet ik mijn mening een stukje bijstellen.
Voorop gesteld. Ik ben nog steeds bezig aan de bouw van mijn eerste echte volledige baan. Hier heb ik in het verleden vanwege eerdere plannen al een berg 2e hands Minitrix/Roco/Ibertren/GT/whatever code80 rails en wissels aangeschaft.

Dus daar zijn we mee aan het bouwen. Heb wel besloten dat ik de standaardaandrijvingen (ook 2e Hands) ga vervangen voor Servo's (goedkoper + betrouwbaarder)

Als er ooit een grotere baan komt stap ik wel over op Peco, vooral vanwege het uiterlijk, maar ook prijs en hartstukpolarisatie zijn een Pré!

Kato lijkt me ook goed spul! Maar ik ben nog geen echte baan tegen gekomen waarin het verwerkt is in een afgebouwde scenery, dus ik ben een beetje bang voor het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door JanCK »

Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?



leontb
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2013 22:29

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door leontb »

JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Volgens mij bedoelt FidOo de starre vorm (als ik me vergis hoor ik het wel FidOo!).

Ik ben zelf nu zo ver dat ik de eerste beginselen van digitaal onder de knie heb. In de loop van de tijd heb ik heel wat Minitrix rails verzameld (vaak tweedehands) en, sinds ik Kato Unitram heb gekocht, de laatste twee jaar ook Kato Unitrack. Het valt me op dat sommige Minitrix locomotieven daar niet goed op rijden (ze lopen tegen een gering hoogteverschil in de spoorstaven aan). Kennelijk sluiten de Unitrack rails iets minder mooi aan dan Minitrix. Overigens: de Piko hondekop en de Piko Arriva Spurt doen het er prima op. Verder heeft Kato Unitrack wat minder keus in wissels en is het allemaal erg lang (ook de bochten). Zelfde probleem met de Unitram rails: de bochten zijn voor tramspoor aan de wijde kant. Voordeel van Unitrack is dan weer wel dat de wisselaandrijving mooi onder de rails is weggewerkt.

Met het bouwen van een definitieve baan heb ik gewacht tot ik iets van digitaal snapte. Nu mijn plannen, waarvoor ik meer rails nodig heb, vastere vorm aannemen, aarzel ik. Moet ik meer Unitrack kopen, meer Minitrix, of toch maar gaan voor Peco en de rest op Marktplaats zetten?



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door FidOo »

JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Ik doelde op het "niet-zo-mooie" uiterlijk van de oude marklin metalen Rails met bedding.

Ik ben dus benieuwd hoe de Kato Rails zich laat camoufleren als je het met scenery gaat bewerken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

leontb
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2013 22:29

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door leontb »



Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Mack »

Ik heb ook Kato rails en beval me prima .


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Redskin »

blaas blaas pffff... UCHE UCHE!! :o :shock: Stoffig draadje... :?

Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
;) :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door Frank_N »

Mijn startset was er een van Minitrix.....(ruim 30 jaar geleden) Dus daar ben ik maar verder mee gegaan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.

Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).

Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.


Groet van Frank

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie

Bericht door hans-diesel »

Tomix

Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie

Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.

Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.

Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)

Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)

Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)

Groeten, Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Plaats reactie