Is er belangstelling voor een Plan U van Rocky-Rail ?

Hier is ruimte voor Polls.
Plaats reactie

Heeft u belangstelling voor een Plan U van Rocky-Rail

Ja, dat wordt dan een rode.
47
40%
Ja, ik ga voor een gele
50
42%
Nee, geen belangstelling, dank u.
21
18%
 
Totaal aantal stemmen: 118


Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Is er belangstelling voor een Plan U van Rocky-Rail ?

Bericht door Nijboer »

Onder het mom van "beter te duur dan niet te koop" een ja gestemd.



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Is er belangstelling voor een Plan U van Rocky-Rail ?

Bericht door Valéry »

stroomafname op alle bakken regelen. Dit is veel bedrijfszekerder voor iedereen.
Probleem voor analoogrijders is dan wel, dat de stroomloos schakelbare secties veelal te kort zijn. Bedrijfszeker voor digitaalrijders en tegelijk aanvaardbaar voor analoogrijders zou stroomafname door de middenbak zijn. Nog mooier zou zijn, ook de aandrijving in de middenbak van de model-Plan U onder te brengen, en dan letterlijk onder, om de vrije doorkijk op raamhoogte en liefst ook de binneninrichting zo min mogelijk te hinderen. Dat dit kan, bewijst de ±25 jaar oude SVT «Köln» alias VT06 van HobbytraiN. Deze duwt alleen zijn voorste rijtuig voorbij de (ouderwets-analoge) treinbeïnvloedingssectie voor een stoptonend sein; bij de aanleg kan hiermee rekening worden gehouden. Zo'n aandrijfconcept levert met zowel digitale als analoge aansturing rijrichtingneutrale rijeigenschappen op. Het hondekop-tweetje van Piko rijdt immers ook prima met de niet-aangedreven Bk voorop. Ook uit dit oogpunt zou ik een model-mat.'34 verkiezen.
Die (S)VT heeft schortplaten. Daartussen kon de aandrijving (motor & cardans) ter hoogte van de rijtuigvloer worden verdekt, zoals ook bij Piko's hondekop. Plan U heeft schorten alleen onder de mBDk, niet onder de middenbak. Een aangedreven tussenrijtuig zou dus zijn motor wel boven op de vloer moeten krijgen. Wat er dan nog aan vrije doorkijk overblijft, laat zich raden.
Ook in dit opzicht is een model-mat.'34 in het voordeel. Dat oer-drietje kan in zeven historische kleur- en opschriftvarianten worden gemaakt: museumgrijs, 2× olijfgroen en 4× engelenblauw. Ze werden immers al vóór de algemene klassenverlaging van 1956 geleidelijk van groen in blauw overgeschilderd (als eerste treinstel 152 in 1954), kregen in 1959/1960 gele eersteklasstrepen en de treinstellen 157 en 169 nog de experimentele snor.
Vraag blijft bij zowel Plan U als mat.'34, of de Nederlandse markt groot genoeg is voor een N-model dat niet veel duurder zal mogen zijn dan € 320.
Laatst gewijzigd door Valéry op 05 dec 2016 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie