Blokindeling bruikbaar of niet

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

De wens om een grotere vaste baan te maken is er, maar eerst wat techniek uitproberen. Voor landschapsvormende processen hebben we ons 'Eiland Edward', het andere aspect betreft vooral de techniek, met name baan-automatisering, en natuurlijk wel in een eenvoudige, leuke setting.

Hieronder het idee beschreven. Hebben jullie tips of suggesties?

De setting: een station, op de grens van een industriele omgeving en de stad. De stad wordt gesuggereerd door een park, de industrie is wat concreter met ook een klein industriespoortje erbij. Eventueel is dit heel makkelijk aan te passen aan verschillend materieel (NS, DB of zelfs SBB), met een paar andere huisjes en een ander plaatje erachter. Ook zou je er nog makkelijk een stoom-omgeving van kunnen maken.

- Treintje rijden: moet volautomatisch kunnen omdat het kan (los van de vraag of dat het leukste is).
- Tot 4 treinen die een dienstregeling rijden, je ziet feitelijk alleen wat er op het station gebeurt.
- Industriespoortje: pendelen tussen beide zichtbare fabrieken (treintje 5).
- Opbouw: 2 modules (82*61), alle rail in 1 vlak, huisjes los (makkelijk op te bergen en aan te passen).
stationswereld-3d-small.jpg
stationswereld-3d-small.jpg (27.83 KiB) 3867 keer bekeken
stationswereld-small.jpg
stationswereld-small.jpg (49.58 KiB) 3868 keer bekeken
Dienstregeling: moet volgens mij kunnen omdat ik 4 schaduwsporen heb, er kunnen 2 treinen in elke richting rijden. Een loc ontkoppelen en helemaal rond rijden om aan de andere kant weer aan te koppelen zou ook nog moeten kunnen (bijv. grensstation DB/NS). In het station is een doorrijspoor, voor bijv. een goederentrein of TEE.

Mijn belangrijkste vragen:
- Kan dit gegeven het railplan of ontstaat er ergens dead-lock met de blokken? Dat het een start-stop schema wordt is duidelijk, rondcrossen is niet het doel, automatisering uitzoeken wel.
- Moeten de nu witte sporen ook terugmelders hebben, en dan 1 of 2?
- Kan je een trein over een wissel laten stoppen (waarbij hij eigenlijk in 2 blokken staat, met name van belang voor de overloopwissels in het station)?
- Omdat het leuk is wil ik met reed-switches en een Arduino de S88 terugmelders maken (dat kan, al eens met wat losse draadjes, een Arduino en de DR5000 geprobeerd). Ervaringen?
- Snelheidsprofiel loks: mijn NS1300 is een Startrain (mooie donkerblauwe), die heeft echter de onhebbelijke eigenschap traag op gang te komen. De topsnelheid is duidelijk hoger na een paar minuten rijden, koud haalt hij de 130 (omgerekend) niet eens. Je kan de snelheid wel ijken, maar de werkelijke snelheid wijkt dus af, afhankelijk van of hij opgewarmd is of niet, en daarmee de positiebepaling. Hoe erg is dat als een blok een inrij- en stop-sectie heeft? Hoe werkt het in de praktijk: bij inrijden afremmen, en dan stop zodra hij de laatste terugmelder bereikt? Dan heeft hij hooguit wat vertraging :-)

Eigenlijk heb ik alles in huis om het zo even in elkaar te spijkeren, alleen een extra Arduino en alle reed-switches nog niet. Het alternatief zijn voor mij de bekende Digikeijs modules (en er is natuurlijk nog veel meer), is dan LocoNet of S88 te preferen?

Voor mij heeft de keuze tussen kopen of knutselen van de melders vooral te maken met wat ik leuk vind (zelf doen of juist zo min mogelijk nadenken en de tijd in scenery en materieel steken), het verschil in kosten is < €1 per melder, dat is op het totaal van de kosten van een modelbaan verwaarloosbaar. Het kan overigens wel goedkoper, maar ik weiger voor $3 Arduino's te kopen die vervolgens met zwaar vervuilende schepen de wereldzeeen over moeten. Dat soort handel is de pest voor onze planeet. Waarschijnlijk zitten er in de duurdere ook wel chinese onderdelen, maar het is toch anders of je de lokale industrie steunt of die aan de andere kant van de wereld.

Ter info, de materieelinzet (met mijn huidige materieel):
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein
- DB BR65 + Schurzenwagen (museumtrein)

Bij inzet als grensstation bijv:
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + kolen/goederentrein
- E103 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein

Alternatief met volledig duits materieel:
- E144 + Schurzenwagen
- E103 + TEE
- V160 + kolen/goederentrein
- Glaserner Zug

En met stoom eventueel:
- BR65
- BR17

Industriespoor:
- Kof + platte wagen
Laatst gewijzigd door WouterX op 09 jan 2019 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door MadSeven »

Ik reageer even uitsluitend op "waar mogelijk", ik rij met RocRail, dus kan niets zeggen over andere aansturing..

- Moeten de nu witte sporen ook terugmelders hebben, en dan 1 of 2?
> Niet noodzakelijk. In Rocrail zou je de tussenliggende stukken gewoon "weg" kunnen laten.

- Kan je een trein over een wissel laten stoppen (waarbij hij eigenlijk in 2 blokken staat, met name van belang voor de overloopwissels in het station)?
> Ja, onder voorwaarden. Ik heb 1 wissel aan een "te kort" blok liggen, een lok stopt daar dus inderdaad overheen. Zolang die lok een reservering heeft op een aangrenzend blok aan de andere zijde van de wissel, staan beide blokken en de wissel gereserveerd.

- 1) heb je de acceleratie aangepast op de decoder? Staat hij wellicht als enige op 5 seconden en de rest op 3?
- 2) hoe heb je geijkt? Ik laat een lok rustig een rondje of 20 rijden, waarbij in elke ronden de snelheid gemeten en aangepast wordt.
- 3) Remmen; in RocRail inderdaad ongeveer zoals je omschrijft, maar ook hier geldt dat je rustig 20x een blok mag inrijden (automatisch), RocRail berekent dat de remvertraging uit om precies bij de terugmelder (bezetmelder) stil te staan. Vervolgens kun je dat nog handmatig aanpassen (in cm. of ms.)

Succes!



Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

> Ja, onder voorwaarden. Ik heb 1 wissel aan een "te kort" blok liggen, een lok stopt daar dus inderdaad overheen. Zolang die lok een reservering heeft op een aangrenzend blok aan de andere zijde van de wissel, staan beide blokken en de wissel gereserveerd.
Dank voor je reactie, ik was nog niet toegekomen aan het verder puzzelen met dit probleem.
- Ligt de wissel dan aan het begin van het blok, aan het eind of er zelfs middenin?
- Reservering: die heb je denk ik alleen als je een vervolgroute hebt ingesteld (dat is wellicht de voorwaarde die je bedoelt), klopt dat? In dat geval gaat het mis als dit blok je (voorlopige) eindbestemming is.

Wat ik me aan mogelijke oplossingen voor kan stellen, maar ik weet nog niet goed genoeg hoe Rocrail (of JMRI, een van beide) hier mee omgaan:
- Treinlengte opgeven (aantal karretjes) en alle karretjes detecteren, dan zou de software moeten kunnen weten dat nog niet alle wagons uit het vorige blok vertrokken zijn, en dus ook het uitgaande blok bezet houden. Dat zou zowel met stroomdetectie als met reed-relais moeten kunnen werken, zie onderstaande schematische weergave:

Code: Selecteer alles

            /-|5----D----
 ---A---1|-/--|2-----B-----3|4---C----
* de trein is 5 karretjes lang en rijdt van blok A naar blok B
* trein rijdt over sensor 2
* dan zijn blok A en B beide bezet
* stopt bij sensor 3 (normaal de 'IN' sensor) maar
* sensor 1 heeft 3 karretjes geteld, en de trein is 5 lang -> dan zijn blok A en B nog steeds beide bezet, ook al is 'IN' sensor 3 al bereikt

Kan Rocrail dit aan (en JMRI)?

- Met stroomdetectie zou het iets anders moeten kunnen: als je niet alleen begin en eind van een blok detecteert, maar ook het middendeel, en minstens de laatste wagon heeft een geschikte voorziening (sluitlicht ofzo), dan moet toch altijd 1 van de 3 detectiesecties van het vorige blok de trein nog detecteren en het blok bezet houden.

Ik ben in elk geval een heel simpel testovaaltje aan het maken om dit eens uit te testen. Als open source software (OSS) fan zijn Rocrail en JMRI mijn kandidaten voor de software (ik heb een DR5000). Een klein steentje bijdragen zal ik dan wel doen, op een of andere manier, mijn voorkeur voor OSS komt niet van 'gratis', maar omdat modelspoor gewoon een leuk community gebeuren is, en daar hoort m.i. OSS bij.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

heb je de acceleratie aangepast op de decoder? Staat hij wellicht als enige op 5 seconden en de rest op 3
Dat is niet wat ik bedoel. De Startrain 1300 rijdt gewoon niet harder dan 90 a 100 (omgerekend) als hij niet goed warmgedraaid is. Met dezelfde ingestelde snelheid (digitaal en spanning analoog) rijdt hij wel keurig z'n top van ongeveer 130 na enige minuten rijden. Snelheidsprofielen gaan dan aardig de mist in. Maar dat is wellicht niet zo erg, want is het niet zo dat als dus eerder langzaam rijdt dan voorspelt, hij toch doorrijdt tot de stop sensor bereikt is? En dan dus met wat 'vertraging' arriveert?


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door MadSeven »

Kan Rocrail dit aan (en JMRI)?
Ja, dit kan (met Rocrail), maar fraai is anders. Je houdt in feite 3 blokken bezet (of misschien wel 4); aangezien de wissel gelocked is, is ook D niet bereikbaar. Ik tel overigens geen wagons, maar werk gewoon met een ENTER en IN. Van JRMI weet ik helaas helemaal niets.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door Willempie »

Standaard antwoord, een proefbaantje maken en kijken hoe het werkt en of het werkt. Krijg je automatisch een antwoord op je vragen.

Groetjes



Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

Willempie schreef:...een proefbaantje maken en kijken hoe het werkt en of het werkt...
IMG_1593.JPG
IMG_1593.JPG (87.82 KiB) 3618 keer bekeken
Ze snorren lekker rond :-)

Maar het is toch ook wel een beetje jammer om dagen te proberen iets te bereiken, om er vervolgens achter te komen dat het niet kan bij navraag alhier. Uitzoeken hoe iets moet daarentegen is prima natuurlijk, er valt nog genoeg te puzzelen!
Ja, dit kan (met Rocrail), maar fraai is anders. Je houdt in feite 3 blokken bezet (of misschien wel 4); aangezien de wissel gelocked is, is ook D niet bereikbaar. Ik tel overigens geen wagons, maar werk gewoon met een ENTER en IN.
Dank, en ik begrijp wat je bedoelt met dat het niet fraai is, maar het plaatje was ook niet compleet. De bedoeling is een overloop wissel te maken, en dat kom je in het grootbedrijf regelmatig tegen, vaak halverwege het perron. Zo kan je mooi voor een reeds binnengelopen trein komen, maar als er een lange intercity staat, staat die wel helemaal over de wissel. Lijkt me niet zo gek dus.
Op mijn proefspoortje is het overigens wel gewoon een aftakking, zoals het niet fraai is, maar dat maakt niet uit voor het uitzoeken hoe ik dit ga doen.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door Willempie »

Tja, dat is nu eenmaal een groot deel van je hobby. Het is geen aangenomen werk toch. Dus wat is er verkeerd aan als je een uurtje iets uit probeert.
Het is nu eenmaal een feit van je eigen fouten leer je het meest. Van de fouten van een ander kun je meestal glimlachen en denken hoe......
Zie op het plaatje geen terug/bezetmelder. Dus voorlopig is wat je bedenkt alleen maar gebakkenlucht.

Groetjes



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door Marksintpancras »

:D ik betaal nog elke dag leergeld om zo'n mooie baan te bouwen die ik nu heb. Tja, heb er wel 18 jaar over gedaan op de bouwen.

En geloof me, luister gewoon naar Williempie, die heeft een aanhanger vol ervaring met deze materie :) :) :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

Eigenlijk helemaal mee eens.

Wel een persoonlijke noot, een kijkje in de keuken zogezegd, ieders situatie is natuurlijk een beetje anders. Wij hebben 2 drukke banen en 2 kleine kinderen, dus tijd is heel erg schaars... Maar puzzelen is best leuk, en daarom heb ik al wat prototypes in elkaar gestoken:
- zelfgemaakte S88 terugmelder, met een Arduino (prototype met draadjes op tafel werkte in elk geval)
- zelfgemaakte keerlusmodule, met een Arduino (volledig zelfstandige unit, je kan gewoon heen en weer rijden naar believen, op sensor gebaseerd zonder kortsluiting, zie )
- PWM aansturing met Arduino voor een analoge loc, met snelheidsregeling via de computer
Wat er in de praktijk werkt zal ik publiceren, met schema en code.

Verder is uitzoekwerk mijn dagelijkse werk, op het gebied van systeemarchitectuur en -beheer, en daarbij software schrijven waar nodig voor beheer en gegevensverwerking. Dat heeft natuurlijk invloed op mijn insteek met de treintjes: aan de ene kant puzzel ik graag, maar aan de andere kant heb ik ook geleerd dat 1 van de eerste dingen die je IMHO moet doen is van een potentiele optie uitvinden of het een doodlopend pad is. Alle andere paden, en dat zijn er nog genoeg, leveren nog altijd meer dan voldoende denk- en knutselwerk op om inderdaad een serieus deel van de hobby te zijn. En zo pak ik ook mijn mini proefbaantje wel gestructureerd aan:
1 - rails
2 - centrale - rijden met Z21 app (dat was de foto)
3 - centrale - 1 wissel configureren/aansturen
4 - pc aan centrale, aansturing via DR5000 applicatie (ben nu hier)
5 - software (Rocrail, JMRI)
6 - overige wissels
6 - sensoren (en dan weer checken via centrale software, daarna via R en J)
Zo weet ik in elk geval dat alle onder de railautomatiseringssoftware liggende onderdelen werken, wel zo prettig.

Vandaar dat ik probeer wat info los te krijgen voordat ik teveel investeer in een doodlopend spoor, er blijft genoeg leuks over! En, op mijn beurt anderen weer te laten profiteren van mijn ervaringen.

Groet,
Wouter


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

Update: via Rocrail kan ik nu treinen en wissels aansturen, dus groen licht voor het vervolg :D
JMRI wil ik ook nog proberen, het ziet er ook leuk uit. Ik heb er een tijde geleden al wel eens een trein mee aangezwengeld, en het ziet er leuk uit, maar dat is nog iets anders dan het hele verhaal inclusief rail layouts. Voor later.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door Marksintpancras »

:lol: drukke baan? 2 kleine kinderen?? Hallo zeg, we zijn hier om over modelspoor schaal n te lullen :)
Tegenwoordig heeft iedereen het druk. Maar tijd schaars?hoe druk je zelf ook maakt, er blijven 24 uur in 1 dag zitten. Ik besteed er vaak 's avonds een uurtje eraan. Of samen met mijn dochter van 6 na het eten, die heeft ook al een treinen (ja, jongens de br 120 Mickey Mouse van minitrix met 8 tal bijpassende fernverkehr wagons met natuurlijk de Kinderland variant.

1 voordeel van modeltreinen, je kan er jouw hele leven over doen om een baan te bouwen :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

Hier moet ik toch even om lachen: alles raakt uit context :-)

Hoe dan ook, ik doe veel puzzelwerk voordat ik ga knutselen, uit tijdgebrek en vanwege mijn ervaring met hoe projectjes met een IT component meestal verlopen als je niet een beetje gericht werkt. Maar ik zie ook wel dat de meesten eerder moeten gaan doen om ergens te komen, die stoten hun neus een keer extra en ik lees me een leesbril, en uiteindelijk komen we net zo ver en hebben we er op onze eigen manier plezier aan :-)

Groet!

PS Hier ook familie business, met het eiland baantje :-)


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Blokindeling bruikbaar of niet

Bericht door WouterX »

Digitale testbaan rijdt, met 'klassieke' reed switches als positiemelders. Iets minder klassiek is de Arduino als S88N interface (naar ontwerp van Ruud Boer: https://rudysmodelrailway.wordpress.com ... tor-board/, enigszins aangepast).
Software: Rocrail en JMRI, naast elkaar voorlopig om te proberen.

Eerste bevindingen: toch maar liever stroomdetectie, en ik ben geloof ik niet de eerste die tot die conclusie komt. De reden dat ik nu reed switches heb gebruikt is tweeledig: 1 Arduino met wat condensatortjes is genoeg voor complete S88N terugmelding, en het heeft een lekker klassieke 'feel'. Ik ben ooit begonnen met een wisselstroom(!) Trix Express uit 1952 (ben zelf uit 1973) dus een klassiek elementje vond ik wel leuk. Voor de nostalgie: hij doet het nog (filmpje van 2018)!

.

Maar het moet wel lekker werken, en het is geklooi: magneetjes die eraf vallen en sluiting veroorzaken, de positie van de switches is kritisch, en dan heb je nog geen volledige detectie. Beginnersproblemen, uiteraard. Maar, ik voel wel veel voor continuedetectie, op het hele baanvak, en niet alleen een begin en eind sectie. Loc + sluitwagon met verlichting, en de bezetmelding is een stuk degelijker.

Ik ben van plan de Arloco/OKKIE units van Nico te gebruiken, gewoon omdat het leuk is zelf wat in elkaar te steken, maar een complete print zelf ontwerpen voor stroomdetectie is wat onzinnig, als er al zulke nette ontwerpen zijn.

Voor de software ga ik een apart draadje openen omdat ik de indruk heb dat er relatief weinig met JMRI gereden wordt 'on the continent', ben wel benieuwd waarom.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Plaats reactie