wie trok aan de noodrem?
Re: wie trok aan de noodrem?
Ik ga dit weekend verder met troubleshooten. De lok is intensief gereinigd, dus de volgende stap is de decoder.
Het spoor is ook gereinigd (was-benzine en een doekje), maar ik worstel met een beslissing; op splinter nieuw spoor, wel of niet de railgum erover? Mijn gevoel zegt; zolang mogelijk uitstellen?
Het spoor is ook gereinigd (was-benzine en een doekje), maar ik worstel met een beslissing; op splinter nieuw spoor, wel of niet de railgum erover? Mijn gevoel zegt; zolang mogelijk uitstellen?
Re: wie trok aan de noodrem?
Waarom zou je dat uitstellen? Met een doekje en wasbenzine zal de rails nu ook schoon genoeg zijn, daar zal het niet aan liggen.
Re: wie trok aan de noodrem?
Bij een railgum heb ik toch echt meer een "schurend" gevoel dan bij een doekje, daarom zou ik het uitstellen....incorrect?
Re: wie trok aan de noodrem?
Het is een railgum, geen railschuurblokje. Je kan de gum zonder probleem gebruiken.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: wie trok aan de noodrem?
Heb je er überhaupt al eens op de buik voorgelegen? Constaterend wanneer en hoe het probleem ontstaat? Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel weten wat de oorzaak is. Vuile rails hoeft niet eens het probleem te zijn. “Kromme” rails zou al genoeg kunnen zijn.
- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.
- vanaf welk wielstel gebeurd het.
- gebeurd het ook bij achteruit rijden
- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon
Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen. Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft. Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails. Dat is niet oplossen maar verplaatsen.
Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.
Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.
- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.
- vanaf welk wielstel gebeurd het.
- gebeurd het ook bij achteruit rijden
- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon
Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen. Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft. Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails. Dat is niet oplossen maar verplaatsen.
Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.
Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: wie trok aan de noodrem?
Ik denk zo maar dat het niet aan de loc , vuile rails of wat er ook aanbevolen is.
schrijver geeft aan dat het gebeurt in een detectie blok, mijn theorie is dat hij geen diode schakeling heeft gebruikt op de ongededecteerde stukken, er is dus een spannings verschil tussen deze en de detectie blokken wat de decoder even van slag brengt.
zijn er geen ongededecteerde stukken of is er een diode schakeling gebruikt dan gaat bovenstaande niet op uiteraard.
gr.
Maurits
schrijver geeft aan dat het gebeurt in een detectie blok, mijn theorie is dat hij geen diode schakeling heeft gebruikt op de ongededecteerde stukken, er is dus een spannings verschil tussen deze en de detectie blokken wat de decoder even van slag brengt.
zijn er geen ongededecteerde stukken of is er een diode schakeling gebruikt dan gaat bovenstaande niet op uiteraard.
gr.
Maurits
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: wie trok aan de noodrem?
Ik spring even in;
Heb je er überhaupt al eens op de buik voorgelegen?
-- dat gaat niet bij een hangende baan, helaas.
Constaterend wanneer en hoe het probleem ontstaat? Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel weten wat de oorzaak is.
-- daar probeer ik achter te komen...
Vuile rails hoeft niet eens het probleem te zijn.
-- klopt, ik betwijfel dat ook, maar is een volgende stap in het proces...
“Kromme” rails zou al genoeg kunnen zijn.
-- nieuwe rails op een recht stuk; uitgesloten.
- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.
-- van 100 naar 0, zoals aangegeven, echter ook bij minder vaart....
- vanaf welk wielstel gebeurd het.
-- moeilijk te zeggen, de plaats is niet 100% identiek, maar wel binnen bereik van een paar centimeter.
- gebeurd het ook bij achteruit rijden
-- niet getest, goed idee
- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
-- snap ik niet; CV5 is maxV en CV6 midV, correct?
- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
-- moeilijk te zeggen, op het test blokje zou ik zeggen van wel. Ik heb het niet gemeten, omdat het niet op een normaal stroomafname probleem lijkt. De lok blijft op dezelfde plek staan, elke ronde. Niet op wissels, niet op andere plekken.
- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon
-- tot twee keer toe een benzinebadje, maar er komt echt helemaal niks vanaf..
Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen.
-- mee eens
Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft.
-- zou kunnen, maar ij loopt echt als een zonnetje op de rest...
Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails.
-- mee eens
Dat is niet oplossen maar verplaatsen.
Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.
-- ik kan er niet veel aan toe voegen; de loc lijkt schoon, de rails lijkt schoon. De plek is op een recht stuk, op nieuwe rails (hagelnieuw), het enige bijzondere is de sensor. Ik volg het verhaal van de diodes niet, dus daar moet ik me nog in verdiepen; wie weet.
Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.[/quote]
Ho ho, vervangen decoder was de eerste suggestie uit het panel, op basis van ervaring; dat zou ik dus kunnen proberen. Een vuiltje zou zomaar kunnen, maar na twee badjes voor de lok, nog maar weer eens de rails poetsen, zocht ik het ergens anders...
Ik ga tijdens of na het weekend er mee verder, maar aangezien ik decoders heb liggen zou ik zomaar eens kunnen testen of dat het probleem verhelpt. Wie weet..
Heb je er überhaupt al eens op de buik voorgelegen?
-- dat gaat niet bij een hangende baan, helaas.
Constaterend wanneer en hoe het probleem ontstaat? Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel weten wat de oorzaak is.
-- daar probeer ik achter te komen...
Vuile rails hoeft niet eens het probleem te zijn.
-- klopt, ik betwijfel dat ook, maar is een volgende stap in het proces...
“Kromme” rails zou al genoeg kunnen zijn.
-- nieuwe rails op een recht stuk; uitgesloten.
- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.
-- van 100 naar 0, zoals aangegeven, echter ook bij minder vaart....
- vanaf welk wielstel gebeurd het.
-- moeilijk te zeggen, de plaats is niet 100% identiek, maar wel binnen bereik van een paar centimeter.
- gebeurd het ook bij achteruit rijden
-- niet getest, goed idee
- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
-- snap ik niet; CV5 is maxV en CV6 midV, correct?
- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
-- moeilijk te zeggen, op het test blokje zou ik zeggen van wel. Ik heb het niet gemeten, omdat het niet op een normaal stroomafname probleem lijkt. De lok blijft op dezelfde plek staan, elke ronde. Niet op wissels, niet op andere plekken.
- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon
-- tot twee keer toe een benzinebadje, maar er komt echt helemaal niks vanaf..
Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen.
-- mee eens
Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft.
-- zou kunnen, maar ij loopt echt als een zonnetje op de rest...
Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails.
-- mee eens
Dat is niet oplossen maar verplaatsen.
Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.
-- ik kan er niet veel aan toe voegen; de loc lijkt schoon, de rails lijkt schoon. De plek is op een recht stuk, op nieuwe rails (hagelnieuw), het enige bijzondere is de sensor. Ik volg het verhaal van de diodes niet, dus daar moet ik me nog in verdiepen; wie weet.
Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.[/quote]
Ho ho, vervangen decoder was de eerste suggestie uit het panel, op basis van ervaring; dat zou ik dus kunnen proberen. Een vuiltje zou zomaar kunnen, maar na twee badjes voor de lok, nog maar weer eens de rails poetsen, zocht ik het ergens anders...
Ik ga tijdens of na het weekend er mee verder, maar aangezien ik decoders heb liggen zou ik zomaar eens kunnen testen of dat het probleem verhelpt. Wie weet..
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: wie trok aan de noodrem?
Oké duidelijk antwoord. Vuil is het dus niet en we weten niet of alle assen meedoen, is ook lastig te testen.
Ik ga er meestal van heel dicht bij naar kijken, op verschillende snelheden zodat je goed kan zien wat er gebeurd. Maar ook dat is niet altijd een uitkomst.
CV 5 en 6 had ik inderdaad fout. Moet volgens mij 3 en 4 zijn (ik gebruik zelf decoderPro en een sprog dus nummers zeggen me niet zoveel), maar wat ik dus bedoel is de optrek en afremvertraging. Dit werkt als volgt, jij zet de snelheid direct op stap 28 en de decoder bepaalt dan hoe snel hij daar komt. Dat is ronduit K#T. En ik zou daar echt naar kijken. Ik begin nu door te drammen. Maar stroomloos is de muur die je ervaart, alles uit. Daarna bepaald de decoder dat hij langzaam op gang moet komen ook al heb jij stap 28 ingesteld. Dat ervaar je ook. Daarvoor hoeft de decoder maar heel even stroomloos te zijn om dit te ervaren en wellicht dat de ene decoder daar meer moeite mee heeft dan de ander. Nadat ik dit bij alle loks had uitgezet heb ik die muur niet meer gehad. Want nadat er weer stroom opstaat gaat de lok direct naar stap 28, je ziet dan alleen ff een hickup en niet meer een volledige reset.
Hopelijk kun je er wat mee en lost het eea op.
Ik ga er meestal van heel dicht bij naar kijken, op verschillende snelheden zodat je goed kan zien wat er gebeurd. Maar ook dat is niet altijd een uitkomst.
CV 5 en 6 had ik inderdaad fout. Moet volgens mij 3 en 4 zijn (ik gebruik zelf decoderPro en een sprog dus nummers zeggen me niet zoveel), maar wat ik dus bedoel is de optrek en afremvertraging. Dit werkt als volgt, jij zet de snelheid direct op stap 28 en de decoder bepaalt dan hoe snel hij daar komt. Dat is ronduit K#T. En ik zou daar echt naar kijken. Ik begin nu door te drammen. Maar stroomloos is de muur die je ervaart, alles uit. Daarna bepaald de decoder dat hij langzaam op gang moet komen ook al heb jij stap 28 ingesteld. Dat ervaar je ook. Daarvoor hoeft de decoder maar heel even stroomloos te zijn om dit te ervaren en wellicht dat de ene decoder daar meer moeite mee heeft dan de ander. Nadat ik dit bij alle loks had uitgezet heb ik die muur niet meer gehad. Want nadat er weer stroom opstaat gaat de lok direct naar stap 28, je ziet dan alleen ff een hickup en niet meer een volledige reset.
Hopelijk kun je er wat mee en lost het eea op.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: wie trok aan de noodrem?
het verhaal van de sensors/ diode schakeling.
in een digitaal bedrijf met detectie blokken werk je met een centrale en met detectie modules, die kunnen van digikeijs, rosoft or what ever zijn, de stroom die je in zo'n module stopt is hoger als de stroom die eruit komt, verschil is ongeveer 1.2 volt. dus krijg je een situatie dat als je met gededecteerde en ongededecteerde stukken werkt dat tussen de een en de ander een verschil in voltage zit.
dit los je dus op om een diode schakeling te gebruiken op de stroom toevoer van je ongededecteerde stukken. ( zie rosoft.info voor zo'n schakeling ), kost een paar euro en lost heel veel problemen op.
dit verschil is genoeg voor bepaalde decoders om even heel kort in de paniek stand te schieten. juist omdat je zegt het is op een punt in de baan waar je ook je sensors heb denk ik hieraan.
iets anders wat je kan proberen, draai je lok eens om en rij vooruit ipv achteruit
in een digitaal bedrijf met detectie blokken werk je met een centrale en met detectie modules, die kunnen van digikeijs, rosoft or what ever zijn, de stroom die je in zo'n module stopt is hoger als de stroom die eruit komt, verschil is ongeveer 1.2 volt. dus krijg je een situatie dat als je met gededecteerde en ongededecteerde stukken werkt dat tussen de een en de ander een verschil in voltage zit.
dit los je dus op om een diode schakeling te gebruiken op de stroom toevoer van je ongededecteerde stukken. ( zie rosoft.info voor zo'n schakeling ), kost een paar euro en lost heel veel problemen op.
dit verschil is genoeg voor bepaalde decoders om even heel kort in de paniek stand te schieten. juist omdat je zegt het is op een punt in de baan waar je ook je sensors heb denk ik hieraan.
iets anders wat je kan proberen, draai je lok eens om en rij vooruit ipv achteruit
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: wie trok aan de noodrem?
Als dat van die diodeschakeling klopt dan zou het probleem bij alle melders moeten optreden. Is dat zo?
Ik zou in elk geval even meten hoe groot het spanningsverschil is en vervolgens de handleiding raadplegen of de decoder dat kan verwerken... my 2 cents.
Ik zou in elk geval even meten hoe groot het spanningsverschil is en vervolgens de handleiding raadplegen of de decoder dat kan verwerken... my 2 cents.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: wie trok aan de noodrem?
De lok "wringt" ook als enige in sommige binnenbochten, dus ik vermoed dat ik het daar toch ergens moet zoeken....Niet dat hij binnenbochten gaat lopen, maar het is natuurlijk wel een teken aan de wand..
W.b. die diodes; helder verhaal, alleen dat meten is natuurlijk weer niet mogelijk met een gewone multimeter...zou toch ook eigenlijk niet bij 1 melder kunnen (in plaats van bij alle melders, tenminste op dezelfde module...?)
Dank voor de hulp, ik ga overwegen of het loopwerk in de revisie moet...(BR17 253, voor de nieuwsgierigen...)
W.b. die diodes; helder verhaal, alleen dat meten is natuurlijk weer niet mogelijk met een gewone multimeter...zou toch ook eigenlijk niet bij 1 melder kunnen (in plaats van bij alle melders, tenminste op dezelfde module...?)
Dank voor de hulp, ik ga overwegen of het loopwerk in de revisie moet...(BR17 253, voor de nieuwsgierigen...)
Re: wie trok aan de noodrem?
Heeft iemand de onderdelen voor die diode schakeling liggen? 7,50 verzendkosten voor onderdelen van 80 cent gaat me wat ver...Het lokje loopt trouwens. Niks aan (mechanisch of elektrisch) gewijzigd , wel decoder reset.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: wie trok aan de noodrem?
Het ontbreken van die diodeschakeling zorgt hoogstens voor een hikje, niet voor de muur die je ervaart. Wat niet wegneemt dat je deze er wel beter tussen kan plaatsen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: wie trok aan de noodrem?
Yup, wie weet help het iets. Ik vermoed toch de decoder; als ik RocRail calibratie gebruik (cv5 aanpassen via PoM) , stop hij ook heel even als er een commando wordt gegeven. Geen enkele andere Lok doet dat...
Re: wie trok aan de noodrem?
D+H decoder erin maakt een groot verschil. Ik heb geen tijd gehad om lang proef te draaien, maar volgens mij is het weg......next week...more...
Intussen zoek ik nog een oplossing voor die diodeschakeling...weet iemand een bedrijf dat per gewone envelop verstuurd?
Intussen zoek ik nog een oplossing voor die diodeschakeling...weet iemand een bedrijf dat per gewone envelop verstuurd?
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: wie trok aan de noodrem?
Zou je hiervoor niet kunnen slagen bij een electronica zaak zoals b.v. de Regenboog in Heerlen?
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: wie trok aan de noodrem?
Dat was een optie geweest...heb ze nu in China besteld, kijken of ze een klein beetje vaart maken
Toch, thanks for the tip!
Toch, thanks for the tip!