v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Sandopie »

MadSeven schreef:Tja, standaardisatie is ook een dingetje, maar ik zal moeten toegeven aan twee series :D
Er zijn meerdere manieren van standaardisatie. Je kan je beperken tot 1 type decoder van 1 merk, of beperken tot 1 merk. Dat laatste heeft wat mij betreft de voorkeur. Plaats altijd de grootst mogelijke decoder die het meeste vermogen (mA) kan leveren. Is er ruimtegebrek kijk dan naar een kleiner formaat met, mogelijk, een lager vermogen. Let altijd op de maximaal toegestane baanspanning t.o.v. de baanspanning die jouw systeem levert. Doe je dit laatste niet, dan loop je het risico dat er nog meer rookpluimen volgen!


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door martindomburg »

Mijn mening is dat je met een standaardisatie je locs tekort doet. Niet alles rijd even mooi op 1 merk.

Sowieso kom je er niet mee weg, d&h heeft weer geen lichtfuncties bijvoorbeeld. Maar ook geen hoge snelheid voor bijv een ice o.i.d.
Maar voor een perfecte kruissnelheid en motorregeling is dh wel weer je maatje.

Maak gewoon gebruik van alle merken beschikbaar en kies je decoder aan de hand van je wensen voor die loc.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Sandopie »

Martin,

Klopt, alleen als je koste wat het kost wil standaardiseren, beperk je dan niet tot 1 specifieke decoder.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door MadSeven »

@Rinus; de baanspanning staat op zijn laagst...15V. Het zal standaardisatie op 1 merk worden...
@Robert; verlichting is niet aangesloten...ik twijfel echt aan sluiting, omdat hij al 45 minuten rond reed..
@Joost; Ik had initieel een oude Kuhn in de V200 gestopt, dat paste nog net (kap sloot niet lekker). Daarom toch de kleinere D+H genomen. Aangezien hij bij "normaal lopen" niet boven de 200mA kwam (getest met andere V200) ging ik er vanuit dat max 500mA voldoende zou zijn.
@Martin; dat is jouw ding, maar de BR 80 uit het jaar prut klinkt hier hoe dan ook als een cirkelzaag. Niet iedereen heeft de luxe om even 5 verschillende decoders in elke lok te testen..Ik heb geen interesse in TGVs/ICEs, noch in geavanceerde lichtopties, ik rij ouwe stomertjes en dieseltjes....Maakt de decoder verschil? Zeker. Ga ik 5 decoders bestellen om dat verschil uit te testen (en vervolgens de afgekeurde decoders in de kast te leggen?), zeker niet....



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door FidOo »

Een kuhn N45 is wel stukje dikker als een DH10C (deze is namelijk volledig vlak.) Volgens mij zit er in mijn roco V200 ook een N45 trouwens, maar kan het mis hebben.

Tja 200ma is prima en zou moeten werken, maar je moet wel altijd de motor testen die je gaat gebruiken, door vervuiling of stroeve aandrijving kan zo'n roco motor zelfs ruim over de 500mA trekken. (de V188 staat hier om bekend, en dat is nagenoeg dezelfde motor). Dus zelfs met identieke loks kan de motorstroom zeer variëren.


Overigens ga ik ook niet 5 verschillende merken decoders testen in 1 lok om te kijken welke de beste is.
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen maar Doehler en Haass en dan eigenlijk altijd de DH10C of DH05C (de PD05 heb ik er 1 van op voorraad voor t hele kleine geval, en eventuele sounddecoders als uitzondering)

@Martin, in Mijn ICE1 zit de DH10C en die is idd niet achterlijk snel, maar let op D&H stelt hun max snelheid fabrieksaf al op 3/4 van wat de decoder kan.

Ik heb voorheen zo veel mogelijk de N45 ingebouwd maar ben overgestapt op DH omdat deze nog goedkoper waren en vooral ook beter rijden!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door MadSeven »

FidOo schreef: Overigens ga ik ook niet 5 verschillende merken decoders testen in 1 lok om te kijken welke de beste is.
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen maar Doehler en Haass en dan eigenlijk altijd de DH10C of DH05C
Dat is mijn gedachte ook, ik ben zeer tevreden met de D+H's, dus daar blijf ik wel bij voorlopig...



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Marksintpancras »

Standaardisatie??? Ik heb nu 124 loks of treinstellen van alle merken (jong en oud), als ik deze met alleen D&H zal uitvoeren zal ik net de treinenloop krijgen van gisteravond te Amsterdam / Schiphol.
Merk wel op dat tussen sommige decoders een klein verschil zit, echter doordat ik de treinen mooi afregelen krijg mijn treinenloop wel een uniek bewegingen.
Ik ontkopppel nog wel eens een lok om er een andere lok ervoor te zetten. Dit vraagt uiterst zuivere rijeigenschappen met een hele kleine tolerantie. Niet alle decoder lok combinaties zijn hiervoor geschikt.
Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes, doordat je ook andere merken decoders gebruikt leer je ook meteen meer. En wordt je kennis groter.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Sandopie »

Marksintpancras schreef:Standaardisatie??? Ik heb nu 124 loks of treinstellen van alle merken (jong en oud), als ik deze met alleen D&H zal uitvoeren zal ik net de treinenloop krijgen van gisteravond te Amsterdam / Schiphol.
Deze opmerking slaat echt nergens op. D&H decoders staan bekent om hun goede, maar bovenal, verhoudingsgewijs makkelijk in te stellen motorregeling. Overigens, met een D&H decoder rijden de treinen tenminste!

Nokken met dit soort onzin verhalen a.u.b..


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door MadSeven »

Marksintpancras schreef:Standaardisatie??? Ik heb nu 124 loks of treinstellen van alle merken (jong en oud), als ik deze met alleen D&H zal uitvoeren zal ik net de treinenloop krijgen van gisteravond te Amsterdam / Schiphol.
Want? Laten we voor het gemak stellen dat er inderdaad een "beste decoder" voor elke lok is. Nemen we vervolgens even pak em beet 10 aanbieders van decoders, die vervolgens elk 2 of 3 geschikte modellen uitbrengen. Gaat iemand het rekensommetje doen?
Met de genoemde 124 loks en de genoemde 10 aanbieders en 3 varianten, heb je wat.....3700 mogelijkheden? (en voor 2000 euro aan "test" decoders in huis)

Mijn overtuiging; bij 124 loks van verschillend pluimage en met elk van de top 10 leveranciers kun je "unieke bewegingen", "mooi afregelen" en "zuivere rijeigenschappen". Zeker is de ene decoder (of het merk) geschikter voor hogere snelheden (zie Domburgs blog) en andere voor kruipen (idem). Sommige decoders zijn alleen maar goedkoop (idem). Echter; wie beweert dat hij 30 decoders uittest voor hij een lok op de baan zet en dat bij elke volgende lok ook weer doet, is volgens mij een jokkebrok.

Ik heb Tams, Kuehn, Lais en D+H getest (geprobeerd) (en ongetwijfeld nog wat andere meuk, ik heb ergens een Lenz). Ik ben zeer tevreden over de D+H, het past volgens Domburgs Blogje bij wat ik zoek, dus ja; standaardisatie.

Back on track. Ik ga het proberen met de 10 serie van D+H, als ie weer poef zegt, was het dat niet. :lol:


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door martindomburg »

Heeee bier en chips erbij, lekker uit de hand lopend draadje :mrgreen:

Ik heb ook geen 10 decoders liggen om te testen welke het beste is. Inmiddels weet ik wat de eigenschappen zijn van een bepaald merk en stem ik de wensen in rijgedrag en functies af op welke decoder ik kies.

Zo weet ik inmiddels dat bepaalde typen locs beter reageren op kuehn, andere op zimo en weer andere op D*H. Er is immers geen perfecte decoder want alle decoders zijn gewoon goed. Kijk naar je wens en je eigen beleving. Als je daarbij kiest ervoor om alles met 1 merk uit te voeren is dat jouw wens. Dan accepteer je dat je locs rijden met de eigenschappen van dat merk.

Maar als je niet wilt vasthouden aan één merk maar wel bereid bent te mixen (wat meer mogelijkheden bied) is er ook zoiets als vragen. Zo ben ik altijd bereid te adviseren welk merk het beste geschikt is voor een bepaalde locomotief of een bepaalde wens in functies. Maar niet alleen, Fidoo, Rinus en zo zijn er meer die echt wel weten waar ze over praten.

Vragen levert je meer op en bespaard je geld. Maar vastpinnen op 1 merk is in mijn ogen een beperking. Klein voorbeeld, mijn 2200 special rijd het mooist met een Doehler. Echter is de sound decoder niet geschikt en tevens kent doehler geen knipperfuncties. Wat doe je dan? Je wijkt uit naar een merk die het wel kan zoals Zimo in dit geval. Het kostte me wat puzzelwerk maar het rijgedrag is nu vrijwel gelijk aan de doehler decoder.

Ander voorbeeld is een Bachman die ik van de week ombouw de. Daar paste geen ESU in (wat de klant wilde), de Doehler deed het niet lekker en nu zit er een Kuehn in. Gelijk goed en het resultaat is top.

Gewoon lekker je eigen kopie volgen en bij twijfel gewoon vragen naar de (on) bekende weg.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Marksintpancras »

@Rinus, niet mijn opmerking uit het verband halen. Kijk ik heb wel eens gehad met een decoder dat een lok zeer slecht rijdt. Soms ook door de printplaat troep dat een decoder niet goed op de motor reageerde.
Echter van de 124 loks hoeft maar 1 combinatie stil staan en de treinenloop kan opstropen.
Nu wordt D&H weer opgehemeld als het decoder merk, straks weer een ander merk. Dat mensen 1 decoder merk willen gebruiken is goed, echter blijf ik bij het punt dat dit een gebruikers punt is en niet zozeer uit technisch oogpunt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Sandopie »

Mark,

Dan zou ik als ik jou was mijn eigen woorden nog maar eens heel goed teruglezen. Overigens ik hemel D&H niet op.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door spoor65 »

Tja,

Wat simpele woordkeuzes al niet teweeg kan brengen.

Het verbaasd mij niet dat sommigen liever bij 1 merk blijven.
het verbaasd mij ook niet dat anderen diverse merken door elkaar gebruiken, of regelmatig switchen van voorkeur.


Heb je eenmaal een goed gevoel bij een bepaald product, blijf je meestal trouw, of probeer je toch eens een nieuw product (van welke fabrikant dan ook), omdat die met een doorontwikkeld model is gekomen wat veelbelovend lijkt te zijn.

Want dat laatste is natuurlijk een punt. Iedere fabrikant ontwikkeld zijn producten verder door, wil gewoon verbeteren en marktaandeel winnen.
Dus gisteren was zimo mss op een bepaald vlak wel de beste keus, vandaag is dan mss wel d&h en morgen mogelijk weer kuehne.


Dan is het toch gewoon de kracht van dit forum, om onze bevindingen hier te delen op een positieve manier.
En nee, dan zegt toch niemand dat je daarmee ook gelijk het voorbeeld moet volgen, en vandaag die decoder moet kopen die piet het beste vind, en morgen die welke klaas goed vind.


Info bij elkaar brengen, en de vragen die daar op komen, die dan antwoorden zou kunnen geven.

Maar wanneer we elkaar dan gelijk ff gaan afkraken. hmmmm. bedenkelijk. jammer.


Hij die de kans had, om eens een paar locjes te testen met verschillende decoders, en daar zijn bevindingen met ons deelde, heeft toch nooit gezegd dat iedereen maar zoveel decoders in huis moest halen. Hij had alleen meer de bedoeling om ons inzicht te geven in mogelijkheden en onmogelijkheden in bepaalde combinaties (dit ff als voorbeeld en niet negatief bedoeld)


kom op, laten we nu gewoon eens ff de kop draaien en de neuzen in positieve richting houden.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door FidOo »

Ik zal even een genuanceerder antwoord en redenatie geven.

Allereerst moet iedereen zelf weten of hij 1 of 10 merken decoders wilt.
Ten tweede: echt slechte decoders zijn er niet op de LAISdcc na (mijn ervaring)

Ik heb overigens aardig wat merken/type decoders in diverse loks gehad. OA Lenz, Tran, ESU, D&H, Kuhn, Uhlenbrock, LaisDCC en Zimo
Ik ben een luie modelspoorder dus ik wil goeie rijeigenschappen en dus ook langzaam en netjes optrekken en remmen zonder 8 uur lang te moeten ijken en test te rijden om diverse CV instellingen te moeten aanpassen zodat deze zeer goed rijdt.
Er zijn wat mij betreft 3 merken die dit out of the box zo kunnen; Tran en D&H & Zimo
Tran valt voor mij tegenwoordig af omdat hun service gewoonweg niet meer bestaat.
Zimo is een stukje prijziger, D&H blijft voor mij dus over, zij het dat de maximum snelheid inderdaad laag uit valt in vergelijking met andere decoders.

ESU / Lenz zijn mij te duur als het gaat om gewone decoders. Voor sound wil ik wel eens een ESU pakken, maar ook hier liever D&H vanwege de prijs en de afmeting van de decoder!
Kuhn N45 (N25 is wat mij betreft echt achterhaald inmiddels! en veel te dik) is een prima decoder met veel functies. Alleen het langzaam vertrekken hebben ze niet goed onder de knie.
Uhlenbrock; slechte ervaringen in het verleden.. nieuwe nog niet geprobeerd, hoor verschillende signalen.
LaisDCC, tja in dit geval gaat goedkope Chinese rommel gewoon op. Leuk als je je eerste lokjes gaat ombouwen en niet te veel budget hebt. Verwacht geen lange levensduur en stop ze ook niet in loks van 100+ euros.
Zimo, Heb ik weinig ervaring mee, 1x een sounddecoder ingebouwd in een trix BR58 en die rijdt echt uitmuntend! Hoor via 1001-digital ook zeer positieve ervaringen.

Dit is mijn 10 cents over decoders en de reden waarom ik dus voor D&H kies en blijf kiezen.
25,- / 27,50 Euro voor een decoder die in 95% van de gevallen gewoon direct uitstekend werkt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Nijboer »

Sjeemig wat een discussie hier. Back on track:

Waarom gaat zijn decoder nou "steeds" stuk was toch de vraag.
Een roco V200 is echt een supermakkelijke loc om digitaal te maken.
3 aandachtspunten:
- veer aan onderzijde tussen motor en chassis moet eruit.
- de koolborstelhouder isoleren
- zorgen dat de motor goed is

Bij een overbelasting zal een beetje decoder in beveiliging schieten (knipperende lichtjes oid).
Daarmee valt de motor dus al af, want dat wordt bewaakt door de decoder.
Dan is het dus wat anders, wellicht toch een sluiting tussen het chassis en een motoraansluiting?
Dan lopen er echt verkeerde stromen, en zou een "poef" best wel het resultaat kunnen zijn.

Oh ja, een goede motor:
- schoon
- lagers soepel (olie-drupje)
- goede borstels
- gladde collector
- alle spoelen intact.

Op afstand moeilijk te zeggen allemaal. Maar het zou toch wel erg vervelend worden als er weer
een decoder in rook opgaat...

Misschien handig om de loc toch weer even te bedraden als een analoge loc. Loopt ie dan soepel, stil,
en wordt niet (schrikbarend) warm?

Collin



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door MadSeven »

Nijboer schreef:Sjeemig wat een discussie hier. Back on track:


3 aandachtspunten:
- veer aan onderzijde tussen motor en chassis moet eruit.
- de koolborstelhouder isoleren
- zorgen dat de motor goed is

Collin
Komt dit overeen met de genoemde inbouw methode? Volgens mij isoleert deze de motor door het freeswerk (zie o.a. ; "Diese Feder wird noch gebraucht, also verliert sie nicht!") en wordt de koolborstel ook via de print aangesloten. Normaal sloop ik alles eruit met printplaat en al, maar de genoemde methode werkte perfect op de eerste V200...

(https://www.1001-digital.de/pages/baste ... -23257.php)

note; de verlichting op de eerste V200 is wel aangesloten en functioneert. Op de 2e (die ploft) juist niet. Er zat een draadverbinding naar de verlichting die ik niet vertrouwde...

Blijft de hamvraag; als een decoder na 45 minuten ploft, is sluiting dan niet uitgesloten? Blijft overbelasting niet als potentiele oorzaak over? Ik volg je redenatie, maar zou verwachten dat sluiting OF meteen optreedt, OF niet? (loshangende draadjes ed. uitsluitend)



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door robert »

madseven,

ik had je in eerder bericht al 2 links gestuurd met , zoals Colin al aanhaalt, een ombouw zonder freeswerk en zonder blauwe draad en zonder veer. Ik hou het op kortsluiting. Als decoder te warm wordt c.q. overbelast is, dan is deze daar tegen beschermd en schakelt af. Verder ga ik persoonlijk helemaal mee met Colin zijn verhaal, wat ik qua oorzaak ook al eerder aangaf, alleen wat kort.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door FidOo »

Oke back on topic:

Ik heb net even gelezen op de site van D&H maar nergens wordt overbelasting of kortsluiting genoemd als zijnde beveiliging. Alleen temperatuur (die natuurlijk wel door overbelasting kan ontstaan).

Dit wist ik eigenlijk ook niet, en naar mijn weten beveiligd een DH10C zich gewoon op het moment dat de motor vast loopt. Heb wel eens een lok gehad waarvan de aandrijving ineens blokkeerde, en die decoder leeft nog. Maar de vraag is, gebeurde dat op motorstroom of op temperatuur. De decoder bleef wel proberen om de motor aan te sturen maar kreeg hem gewoon niet rond, er waren geen knipperende lampjes te zien of iets dergelijks.

Dan rijst de 2e vraag: als het wel op een DH10C zit. zit dit dan ook in de PD05? want daar is een boel uitgesloopt dus ik kan me voorstellen dat vanwege de afmetingen dit ontbreekt.
Of wat mij logischer lijkt, waar de componenten op de DH-series gewoonweg meer marge hebben zijn deze bij de PD05 een stuk kleiner en gaat de decoder dus stuk!

Mijn advies is inderdaad net zoals boven genoemd. Decoder uitbouwen; motor met draadjes even aan de stroomafname hangen zodat deze analoog rijdt, en multimeter tussen je trafo en de rails om stroom te meten. Alleen zo ga je een definitief antwoord vinden. ik verwacht namelijk geen kortsluiting idd na 45min rijden (hooguit in de motor zelf door eventueel vuil)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door martindomburg »

De pd05 heeft geen beveiliging.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door Nijboer »

Hmm of het die ombouw-wijze volgt weet ik niet zeker, mijn duits is echt heel slecht helaas.

Het zou inderdaad best kunnen zijn dat de decoder die je gebruikt de beveiliging mist.
Ik heb dit onlangs mogen ervaren met een TAMS functiedecoder. Dr schoot een draadje los en
kwam geheel volgens de regels van dhr Murphy tegen het DCC signaal aan: poef... Maar das een
goedkope decoder waarvan ik wist dat ie er niet tegenkon. Toch balen, maar ja, voor een duppie op de
eerste rang he...
Jij hebt een D&H. Ik zou verwachten dat die wel een beveiliging op stroom heeft.
Maar ik heb geen D&H decoders, dus ik weet het niet.

Wat ik in die V200 heb gedaan:
- Veer eruit en eruit laten.
- koolborstelhouder uit de motor halen
- koolborstelhouder voorzien van een aansluitdraad (solderen)
- het ding weer in de motor (incl de koolborstel natuurlijk)
- de draad strak langs de motor leggen zodat deze straks aan de bovenzijde mooi loodrecht uit het chassis steekt.
- een stukje isolatie tape in vorm knippen van de koolborstelhouder incl die aangesoldeerde draad en erop plakken.
- eventueel het gat in het frame waar die veer in zat, indien nodig, voorzien van (zwarte) lak. Zeker weten dat daar geen elektrisch contact meer mogelijk is.
- Motor weer terug plaatsen en vastschroeven vanaf de onderzijde loc.
- Nameten met de multimeter of frame en koolborstelhouder echt gescheiden zijn.

Dit zou je motorpool goed moeten isoleren van het frame, ook na 45 minuten rijden.

Vwb de printplaat, er is een alternatief te koop. Iemand heeft een passende pcb gemaakt die
in de V200/V320 past waar de 6p decoder op gezet kan worden. Volgens mij is dat van AMW, een duits
bedrijfje die dat soort spul maakt. Maar dan nog zit je met die motorisolatie hoor.

Had je je motor al gecontroleerd? Kan het zijn dat deze te zwaar aan het werk moet tgv een intern probleem??

Als ik een locje ga ombouwen (of 2e hands ergens heb aangekocht) kijk ik altijd de motor na.
Die gaat dan standaard he-le-maal uit elkaar. Vervolgens gaat de hele zwik (muv de koolborstels zelf)
in het trilbad: de koolstof en vetzooi zie je er vanaf vliegen.
Nadien goed drogen en visueel inspecteren mbv microscoop of loeplamp.
Eventueel polijst ik de lamellen van de collector ook even (korrel 1000), scherpe randen eraf.
Groeven tussen de lamellen ook controleren en vrijmaken van restjes koolstof.
Koolborstes schoonmaken, controleren en eventueel vervangen.
Oh ja, check ook of de magneten nog wel vastzitten!!
De boel weer in elkaar zetten, olie op de lagers en motor met testdraden aansluiten op een normale trafo.
Draaien maar!
Checken op rare geluiden, vonkvorming bij de koolborstels mag niet te gek zijn, Check ook of de motor al bij lage
spanning mooi begint te draaien. De motor draait nu onbelast, dus mag best wat warm worden, maar niet heet.
Moot laten indraaien zodat de eventuele nieuwe borstels inslijten.
Eventueel de zwarte prut weer verwijderen voordat de motor weer in de loc gaat.

Een heel gedoe, ik weet het. Maar door schade en schande wijs geworden, dus ik doe dit eigenlijk standaard bij
nieuwe 2e hands, digi-ombouw, en probleemlocs uit de eigen vloot.
Ik hou deze actie ook bij in een logboek.

Groet,
Collin



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door FidOo »

Nijboer schreef: - eventueel het gat in het frame waar die veer in zat, indien nodig, voorzien van (zwarte) lak. Zeker weten dat daar geen elektrisch contact meer mogelijk is.
Groet,
Collin
Even een kleine tip. Beroof je vrouw van haar mooie rode nagellak (mag natuurlijk ook een andere kleur zijn, maar ik gebruik rood of transparant) en gebruik dit als isolatie van blanke metale delen.
Even een laklaagje over het metaal heen. Goed laten drogen en klaar ben je.

PS1: vergeet je vrouw niet te vragen natuurlijk... anders gaat je budget er aan.
PS2: Bij gebrek aan vrouw of mannelijke parter, een flesje nagellak is gewoon te koop bij de kruidvat voor 1.69 op dit moment. Vooral de glitters doen je lok goed


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: v200 trekt decoder ins blaue hinein?

Bericht door MadSeven »

De decoder is vervangen en de V200 loopt weer rondjes. De motor helemaal uit elkaar doe ik alleen als hij niet lekker loopt; ik heb er al een aantal in een doosje liggen met afgebroken koolborstelhouders (want poreus geworden kunststof) en dat soort zaken, dus als het niet nodig is doe ik het niet. Zodra ik een leverancier heb gevonden voor betaalbare vervangende motortjes, zien we verder. (betaalbaar = 20 euro/minder dan een 2ehands lok, niet 50 :D ) Ze krijgen wel allemaal een kleine beurt. Wel een prima omschrijving (@Colin); ik meende alleen ergens gezien te hebben dat je de groeven tussen de lamellen met rust moet laten?

Hoe dan ook, er kwam wel wat troep uit de motor en hij trekt nu wel wat minder dan 200mA. Bij de nieuwe inbouw heb ik alleen de onderzijde van de draad voorzien en geisoleerd, de rest is gewoon opnieuw aangesloten. Ik hou het nog steeds op overbelasting, dus de vraag of een motortje van 200 mA naar 500mA+ kan schieten lijkt met JA te worden beantwoord...


Plaats reactie