servo's bedraden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

servo's bedraden

Bericht door Hube »

Hallo,
Ik gebruik op mijn baantje een aantal DR4024 servo-decoders en servo's om mijn peco wissels aan te drijven. Vanaf elke servo lopen 3 draadjes naar de DR4024.
Dat veroorzaakt al een flinke draden spaghetti. 2 van de 3 aansluiting van een servo zijn voor de voedingsspanning (+,gnd).
Het zou dus ook mogelijk moeten zijn om de servo's van voedingsspanning te voorzien met een 5V ringleiding en alleen het signaaldraadje van de servo aan de DR4024 aan te sluiten. Kan dat ? Of kan dit problemen geven,storingen,overspraak etc...?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: servo's bedraden

Bericht door FidOo »

Zou theoretisch mogelijk moeten zijn, maar of dit probleem geeft durf ik niet te zeggen. Mijn verwachting is dat het goed gaat, mits je de signalen naar de servo's vanaf de 4024 niet langs railspanning legt. Of met afgeschermde kabel (denk aan afgeschermde netwerkkabel) verlegd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: servo's bedraden

Bericht door martindomburg »

Niet doen, je kan overigens beter de servo kabel opleggen met servo verlengkabels. Die zijn er in diverse maten, anders oplengen met gewiste aders. Dit is minder gevoelig voor invloeden van buiten af.

5v is maar tot een meter stabiel. Daarboven krijg je spanningsverlies en bij het minste of geringste klapt de spanning in elkaar. Daarnaast is de 5v in ster uitgevoerd via de dr4024, ga je het in serie zetten belast je alles te veel en krijg je storingen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: servo's bedraden

Bericht door BenQ »

gewiste moet zijn getwiste


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: servo's bedraden

Bericht door Hube »

Bedankt voor de adviezen. Om een draden spaghetti te voorkomen ga ik de servo-kabels op lengte maken maar wel voor elke servo de voedingskabel verbinden met de DR 4024.
Op zoek naar losse connectoren en getwiste servokabel....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie