Een paar digitale (beginners) vragen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door StevedeM »

Ik heb een ovaal test baantje gemaakt, met daarin 3 wissels.
Centrale is een z21 start, wisseldecoder is een Digikeijs DR4018.

Ik heb nu 2 locs,
een BR221 van Fleischmann (afkomstig uit een startset) decoder merk/type onbekend
Een MRCE Dispoloc van Fleischmann (731115) met een Keuhn N025 decoder

Ik ondervind de volgende problemen.

- Gisteren 1 wissel aangesloten, ingesteld en werkte goed, recht was rechtdoor etc.
Nu start ik het geheel net weer op, en is rechtdoor op de multumaus ineens rechtsaf en omgekeerd
Hoe komt dat, en hoe voorkom ik dat (voordat ik straks alle wissels elke keer opnieuw in kan gaan stellen)

- De BR221, lijkt wel een raket, op de multimaus is hij halverwege al op volle snelheid... heb al geprobeerd via bv itrain de max snelheid in te stellen, of de stappen (28) in te stellen tot een max van 50km, maakt geen verschil. Is dat überhaupt wel aan te passen ?

- MRCE Dispoloc, (rijd overigens mooie snelheid) heeft wisselende rijverlichting.
Vooruit branden ze netjes, maar achteruit gaan ze knipperen alsof het alarmlichten van een auto zijn.
Is dat wellicht misschien een functie oid ?

- ik merk dat het op mijn test baan al een uitdaging is om via de multimaus 2 treinen te bedienen en 1 wissel op tijd om te kunnen zetten.
Via de app ben ik soms ook net te laat.
zijn er naast itrain, wellicht ook software pakketen waar je mooi je wissels in kan zetten, en ze makkelijker kan bedienen via bv pc of tablet ?
doel is handmatig te rijden, maar wel makkelijk, snel en overizchtelijk wissels te kunnen bedienen (er komen er een stuk of 30 a 35 in totaal straks)
anders word het wellicht beter om het op de ouderwetse manier te doen, met een schakelbord en kleine schakelaars dit zelf te bouwen.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door WilcoV »

Als je wissel wel gewoon schakelt maar verkeerd ten opzichte van de aanduiding op je MM dan zitten er gewoon een paar draadjes verkeerd om lijkt mij.
Dat punt met je wissels en je treinen met MM bedienen ken ik ook, ik ben zelf nog niet overgestapt naar een computerprogramma, maar heb gewoon een 2e hands oude rode MM aangeschaft en gebruik deze alleen om mijn wissels te schakelen. De andere MM die ik heb voor de bediening van de treinen.
Je kan er ook voor kiezen om met een mobiele telefoon of tablet, de z21App te gebruiken voor het schakelen van je wissels of die voor je treinen en dan je MM voor de wissels.
Wil je het echter met veel wissels snel kunnen doen dan is toch de keuze voor een computerprogramma of ouderwets schakelbord de beste oplossing.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door StevedeM »

Het probleem is dat een tablet, en telefoon zeker, een te klein scherm hebben.
Daar kan ik straks alle wisselstraten niet in kwijt op 1 scherm, en switchen van scherm kost dus teveel tijd ;-)
Mooiste zou zijn als diezelfde app op windows kon draaien, dan zette ik hem op een 24inch touchscreen.

Draadjes omdraaien kan natuurlijk.
maar er zit in de z21 app, bij configuratie de mogelijkheid om de schakeling om te zetten... reuze handig natuurlijk, want dan hoef je niet na te denken welke draad je op links of rechts zet..
Echter, moet hij het natuurlijk wel onthouden :lol:



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door FidOo »

Hoi Steve.

Dit probleem zit hem in de app. Ik ben namelijk de laatste dagen bezig met de z21 App en mijn dr5000. En ik liep tegen exact hetzelfde probleem aan. Ik heb mijn wissels via een oc32 en servos aangestuurd. En deze staat zo ingesteld dat bij het opstarten alle wissels op rechtdoor gezet worden. Bij alle servos is toestand 0 de rechtdoor gaande richting.
In mijn app heb ik alles zo ingesteld dat rechtdoor toestand 0 is en afbuigen toestand 1. Toch kloppen ze soms niet. En ik kan niet achterhalen waar dit door komt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door FidOo »

Hoi Steve.

Dit probleem zit hem in de app. Ik ben namelijk de laatste dagen bezig met de z21 App en mijn dr5000. En ik liep tegen exact hetzelfde probleem aan. Ik heb mijn wissels via een oc32 en servos aangestuurd. En deze staat zo ingesteld dat bij het opstarten alle wissels op rechtdoor gezet worden. Bij alle servos is toestand 0 de rechtdoor gaande richting.
In mijn app heb ik alles zo ingesteld dat rechtdoor toestand 0 is en afbuigen toestand 1. Toch kloppen ze soms niet. En ik kan niet achterhalen waar dit door komt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door WilcoV »

Is het niet zo dat de app niet rechtdoor en afbuigend aangeeft maar links of rechts leidend?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door FidOo »

sorry voor de dubbelpost,

Wilco, ik snap eerlijkheidshalve niet wat je bedoeld met links of rechts leidend.

Even tekstuele uitleg, in de App zie je een grafische weergave van een wissel, deze kan rechtdoor of afbuigend weergeven. Aan de wissel koppel je een adres.
BV 10. Aan de weergave rechtdoor geef je of de status 0 of status 1 aan. Voor afbuigend idemdito maar dan natuurlijk de andere status.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door Hube »

Ik gebruik de “zwarte” Z21 app op een ipad, in combinatie met de witte z21. Daar heb ik het problemen van het omkeren van de aanduiding van de stand van het wissel nog niet gehad.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door WilcoV »

FidOo schreef:sorry voor de dubbelpost,

Wilco, ik snap eerlijkheidshalve niet wat je bedoeld met links of rechts leidend.

Even tekstuele uitleg, in de App zie je een grafische weergave van een wissel, deze kan rechtdoor of afbuigend weergeven. Aan de wissel koppel je een adres.
BV 10. Aan de weergave rechtdoor geef je of de status 0 of status 1 aan. Voor afbuigend idemdito maar dan natuurlijk de andere status.
Wij werken vaak met dat soort symbooltjes om iets duidelijk te maken waardoor vaak iets onduidelijk wordt. Daarom spreken we (ik ben machinist) in de spoorwereld niet over rechtdoor en afbuigend maar over dat een wissel links of rechts leidend ligt. Het maakt dan niet uit hoe het wissel is vormgegeven maar je kijkt naar hoe de trein geleid wordt op basis van de wisseltongen en wel naar rechts (rechts leidend) of naar links (links leidend).

Het maakt dan niet uit of je een in modelspoor termen, links of rechts wissel hebt. Ik weet niet hoe de app is geprogrammeerd, maar misschien, en dat is een mogelijke aanname van mij, is de app wel niet geprogrammeerd om naar linkse en/of rechtse wissels te kijken, maar denkt hij ook alleen maar links of rechts leidend, ongeacht wat voor wissel het is. Als het niet aan de aansluitdraden ligt maar door de app wordt gewijzigd (wat ik opmaak uit het verhaal) dan moet het nl in de programmering van de app zitten.

Een wissel ligt dan, leidend naar links (wisseltong rechts aanliggend) of leidend naar rechts, wisseltong links aanliggens, kijkend vanaf de wisseltongen naar het puntstuk. Als de app niet naar rechtdoor (o bijvoorbeeld) of afbuigend (1) kijkt, maar naar links (1 dan) of rechts (0) leidend, dan is bij een links wissel wat jij aanziet voor afbuigend, voor de app links leidend en wat jij ziet als rechtdoor rechts leidend. Echter voor een rechts wissel is voor jou rechtdoor (1) wat voor de app weer linksleidend (0) is en afbuigend (0) voor jou voor de app rechtsleidend (1). Lijkt misschien wat ingewikkeld, maar zou de problemen kunnen verklaren.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door FidOo »

@ Hube, ik had inderdaad gezien dat er versies van de App zijn, en mij is volledig onduidelijk waarom. Ik heb nu die de rode lok in het symbool geinstalleerd. Zal die met zwarte achtergrond ook eens proberen.

@ Wilco. Ik snap nu jullie terminologie. Maar dit is niet het probleem van de App. Het is namelijk zo dat dezelfde wissel bij stand 0 de ene keer links aanliggend is, en op een later moment (vaak na herstart) kan dit rechts aanliggend zijn.

https://play.google.com/store/search?q=z21%20app Je ziet in de zoekresultaten de 2 linker apps, de ene heet Z21 Mobile, de andere simpelweg Z21.

De Z21 mobile heb ik nu dus in gebruik.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door Hube »

De Z21 app (zwart) is veel latere versie dan de Z21 mobile app. De lay-out functie (of schakelbord) moet je opnieuw maken maar heeft veel mogelijkheden en visualiseert de rijroutes beter. En als ik een wissel met de MM omgooi dan is dat ook te zien op de lay-out op de app.
Het maken van de lay-out is even oefenen;
Plaatje van een Z21 lay-our uit een ander draadje.
Plaatje van een Z21 lay-our uit een ander draadje.
97FE3EDB-5850-49FD-8368-B0E2639A6E4F.jpeg (40.94 KiB) 2735 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door StevedeM »

Het maakt in mijn geval niet uit welke app, bij beide deed hij dit.
Heb nu de draden omgewisseld, en nu doet hij het correct, geen idee of dat ook zo blijft.

Blijft wel vreemd, want je kan in de app de instelling omdraaien, wat ik eerst gedaan had, en die zet hij blijkbaar dus terug.
Wellicht een kwestie van opletten bij aansluiten, maar blijft enigzins vreemd.


Iemand nog een idee voor de ander vragen uit mijn openingspost ?


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door Hube »

Steve,

Voor de snelheid van de lokjes moet je CV5 (max snelheid) en CV6 (gem snelheid) aanpassen.
Voor de flikkerende lampjes heb ik geen oplossing.

Met vriendelijk groet,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door StevedeM »

Hmm... dat kan ik niet zelf denk ik ?
Ik heb een z21 start, kan die de decoder van de loc programmeren?


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door Hube »

Ja dat kan die,
Met de MM en met de app.
Dan moet je, toch even in de handleiding verdiepen :shock:
Als je de loks met de MM of de app kunt bedienen dan moet er al iets van programmeren van de lokdecoders gedaan zijn.

Met vriendelijke groet,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Een paar digitale (beginners) vragen

Bericht door StevedeM »

ja dat werkt allemaal, ook via de laptop.
maar dat was een kwestie van het loc adresje invoeren en gaan.
ik gok dat het dan via die maintenace tool moet, zal eens dat boekje nog eens doorspitten.


Plaats reactie