EUREKA: Stuurstandwagen koppelen aan meerdere loks zonder steeds programmeren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Stuurstandwagen koppelen aan meerdere loks

Bericht door jeemka »

Zonder weerstand ziet mijn IB1 de decoder niet op het programmeerspoor.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Stuurstandwagen koppelen aan meerdere loks

Bericht door martinb »

Als je de stuurstand een eigen nummer geeft kun je hem als loc in dubbel tractie mee laten rijden.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Stuurstandwagen koppelen aan meerdere loks

Bericht door Rebel »

Programmeren van de stuurstand met de fleischmann 6858 decoder gaat zonder weerstand probleemloos (alleen geen terugmelding idd)


De conclusie is dus dat je steeds moet programmeren indien je met verschillende loks van dezelfde stuurstand gebruik wilt maken.
Dus CV19 van de stuurstand het loknr geven waar hij achter hangt (multi-tractie).

Helaas heeft het fleischmann 6858 decodertje, wat nu in mijn stuurstand zit, geen CV19.
Dus moet ik er toch wat anders in gaan hangen wil ik het via CV19 doen en via POM.

Vraag mij nog wel af hoe die volledig geautomatiseerde banen dat dan doen, hebben die dan andere software draaien
of pikken die steeds dezelfde stuurstand aan?

P.S. misschien stel ik stomme vragen hoor :mrgreen: maar ik sta nog maar aan het begin van deze hobby, dus weet ook nog niet zo goed
alle ins en outs en grenzen van de verschillende systemen.
Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om b.v. een lokje met lokid 4 een functie te geven waarmee je zegt pik nu stuurstand met lokid 100 aan en zet CV19 gelijk ff op 4 zodat de verlichting meedoet. :oops:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

EUREKA: Stuurstandwagen koppelen aan meerdere loks zonder steeds programmeren

Bericht door Rebel »

Het probleem met de stuurstandwagen liet mij niet los en daarom ben ik nog even verder gaan puzzelen of het
toch niet mogelijk is meerdere loks gebruik te laten maken van één stuurstandwagen zonder steeds te programmeren.

Uiteindelijk is het mij toch gelukt via de mogelijkheden die z21 heeft en dat is via Trains.

Het was mij nog niet opgevallen dat je ook verschillende treinen of rijtuigen e.d. kunt combineren tot één
nieuwe unieke configuratie/combinatie.

Om Trains te kunnen toevoegen moeten de treinen of rijtuigen met decoder die onderdeel gaan uitmaken van verschillende combinaties (Trains)
eerst voorzien worden van de tracking settings.
Dus heb ik het volgende gedaan;

Stuurstand geconfigureerd op CV1 = 100, F0 = verlichting aan/uit, F1 = Frontverlichting, F2 Sluitverlichting
Lok1 geconfigureerd op CV1 = 04, F0 = verlichting aan/uit, F3 = Rangeergang
Lok2 geconfigureerd op CV1 = 11, F0 = verlichting aan/uit, F3 = Rangeergang

Voor Lok1, Lok2 en de Stuurstand heb ik vervolgens de Tracking Settings ingevuld (Fictief) b.v.
10 - 25, 20 - 20, 30 - 15, 40 - 10, 50 - 8, 60 - 7, 70 - 6, 80 - 5, 90 - 4, 100 - 3
(Misschien niet allemaal nodig maar even om te testen)

Nu de trackingsettings ingevuld zijn voor elke lok en stuurstand kun je Trains gaan toevoegen.
Dus een nieuwe 'Train' toegevoegd in de combinatie Lok1 & Stuurstand
en toen nog een nieuwe 'Train' toegevoegd in de combinatie Lok2 & Stuurstand.

Dus naast de losse lokjes heb ik er ook 2 combinaties bijgekregen in de lijst die ik apart kan kiezen en dus rijden.

Dus stel ik wil nu Lok1 gebruiken met de Stuurstand dan kies is de 'Train''met de naam 'Lok1 & Stuurstand'.
Vervolgens schakel ik de verlichting van de lok1 (F0) en stuurstand (F0) in en rijden maar.
Bij wisselen van richting gaat de verlichting van de stuurstand mee.

Wil ik nu Lok2 rijden met de stuurstand dan kies ik voor de 'Train' met de naam 'Lok2 & Stuurstand'.
Schakel de verlichting aan op Lok2 en de stuurstand en rijden maar.

Dus nu hoef ik niet telkens te programmeren in CV1 of CV19, maar kan de combinatie gewoon uit de lijst kiezen.
Voor de stuurstand heb ik ook nog de voor en sluit verlichting onder hun eigen functie (F1 en F2) gehangen, zodat
ik deze ook onafhankelijk van de rijrichting kan schakelen.
Ik heb vandaag dus weer wat mogelijkheden van het systeem leren kennen. :P

Hieronder wat plaatjes van de z21 configuratie;



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie