Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rebel »

Beste forumleden.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.
Ik ben sinds kort in het bezit van een PIKO 40280-2 (Hondekop) met een DH12A plux12 decoder. (alles nieuw)
In tegenstelling tot alle andere lokjes (niet PIKO) is de hondekop erg luidruchtig en begint mij nu al
te irriteren. ;)
Ik heb diverse draadjes hier gelezen, maar nog geen directe oplossing gevonden om het lokje stiller te krijgen.
Na uren spelen met de decoder instellingen krijg ik hem gewoon niet stil genoeg.
Het kruipen gaat hem geweldig af en met minimaal geluid.
Dus daar ben ik best tevreden over.
Echter op snelheid maakt de motor best veel kabaal en vind ik ook de topsnelheid onvoldoende en met de maximale instellingen
op de decoder krijg ik de topsnelheid niet hoger afgesteld.

Wie kan mij met het lawaai en topsnelheid van de hondekop verder op weg helpen?
Laatst gewijzigd door Rebel op 21 aug 2019 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Probleem met Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder

Bericht door WilcoV »

JA inderdaad de Piko hondekop is luidruchtig. Troost je de 1:1 was ook luidruchtig. Gewoon aan wennen lijkt me.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rebel »

Is er dan helemaal niets aan te doen? zoals extra smeren, andere motor, andere decoder, etc.
En de topsnelheid wil niet hoger . . . is dat ook normaal dan?
Laatst gewijzigd door Rebel op 21 aug 2019 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Probleem met Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder

Bericht door martindomburg »

Nope, is gewoon een herriebak helaas


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rebel »

Hij is nieuw en ik wil hem daarom niet openmaken, maar zit dat lawaai maken in de motor of de aandrijving?
Laatst gewijzigd door Rebel op 21 aug 2019 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rebel »

Het bleef mij zo irriteren dat ik toch maar aan de slag ben gegaan om te achterhalen waar het geluid nou vandaan komt.
Dus toch maar eerst de gebruiksaanwijzigingen ed. goed gelezen en de kap van de motorwagen toen verwijderd.
Dat ging redelijk gemakkelijk.
Toen de Hondekop maar eens op een testbaantje gezet zonder de kap en laten rijden.
Het geluid was ineens een heel stuk minder . . . aangenaam zelfs ;)
Wel kon je horen dat het geluid meer van de voorzijde kwam dan uit het midden waar de motor zit.
Het geluid en de trillingen van de aandrijving en de motor worden dus waarschijnlijk enorm versterkt door de plastic body van de trein.
Als proef een stuk dun compressieband gepakt en dat op de printplaat geplakt. Dit band is 1 cm breed en gecompromeerd maar een paar tiende millimeter dik en dempt op deze manier de kap enigzins. Veel ander materiaal komt niet in aanmerking omdat de kap vrij dicht tegen de printplaat komt en de kap niet meer gesloten kan worden.
Toen het kapje weer op zijn plek geplaatst en weer een paar proefrondjes gereden.
Het geluid is inderdaad nu een stuk minder geworden en nu hoor je ook duidelijk dat het geluid vanuit de voorste aandrijving komt.
Dat is volgens mij dan ook de lawaaimaker.
Nou is het lokje spiksplinter nieuw en nog niet goed ingelopen.
Ik ga eerst eens kijken of met een tijdje inrijden het geluid gaat afnemen.
Kan goed zijn dat de componenten van de aandrijving nog op elkaar moeten inslijten voor een soepelere loop.
In ieder geval heb ik wel progressie geboekt met deze actie en is het geluid wat dragelijker geworden.

Het is nog lang niet het mooie zoevende en boterzachte van m'n fleischmann lokjes,
maar toch een beetje blijer ben ik er wel van geworden :P


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door geertvt »

Treinen maken in het echt ook herrie! :D Vanmorgen bij het hardlopen dacht ik dat ik overreden werd door een trein, maar ik was er toch zo'n 160 meter van verwijderd. Afijn, fijn dat de herrie minder is geworden, die van mij piept en kraakt ook wat en is ook nog relatief nieuw. Ik heb verschillende decoders geprobeerd en eindeloos gestoeid met de lastregeling... het werd niet echt minder. Dan maar accepteren zoals zoveel zaken in het leven 1:1 :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Je bent niet de enige, ik ben er ook allergisch voor. Dat spul moet rustig en stil lopen.
Mag je best verwachten als je ziet wat het kost.



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Even off-topic, ik zat eens te zoeken bij de materieeltestverslagen: niets te vinden over de Piko hondekop!!
Raar eigenlijk toch op dit forum?

( Ik zit zwaar te twijfelen of ik er 1 wil. Ja ik wil er wel een, maar ik vind de koppen niet overtuigend. De gele
versie doet me aan de Lima hondekop denken. En bij allemaal vind ik nog steeds de cabineramen niet heel
mooi. Er lijkt wel te veel ruimte te zitten tussen de ruiten, waardoor het gewoon niet klopt. Ik vind van alle
(mij bekende) versies dat de groene zonder de lamp op de neus en met de snor het mooiste.
Maar ja, nu blijkt het dus een lawaaibak te zijn.. )

Collin


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Ad_M »

Wat is je definitie van lawaai ten opzicht van een model in N neergezet? (heb je wel een een MP over de baan horen gaan :lol: )
We mogen echt blij zijn met deze Hondekop en hoe goed dit model gelukt is, ondanks de concessies in mijn beleving :ugeek: :mrgreen:

Ik hoop dat je je niet laat afschrikken om zelf eerst even te gaan luisteren en zelf een oordeel te vellen, ik vind het namelijk niet irritant
Je komt best wel ver met hier een daar wat TLC
Maar dat is mijn beleving ;)
Ik heb er trouwens een uhlenbrock in zitten, en ik heb alleen een soort "woop woop" geluid bij heel lage snelheden van het motortje

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 26 aug 2019 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Wat zijn volgens jou dan de concessies?
En wat is TLC?

Ik weet dat de decoder ook invloed heeft op de motor in de zin van rare bijgeluiden.
Ik heb bijvoorbeeld een piko ns1200 met de Piko decoder incl sound.
Verschrikkelijk ding. De loc maakt zoveel lawaai dat je het geluid uit de speaker niet goed
hoort. Terwijl ik ook 2 andere 1200-en heb met de kuhn decoder: stil.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet met die decoder aan het bijregelen geweest, staat nog helemaal
default. Ik ga er van uit dat die zo goed mogelijk ingesteld staat, immers de decoder is specifiek
voor de 1200 uitgebracht.

Bij de ns2400 van Piko icm de Uhlenbrock decoder was het ook feest als ik het mij goed herinner.

Dus misschien gaat dit ook wel op voor de hondekop.

Collin


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Ad_M »

TLC is een prachtige Engelse uitdrukking. Die staat voor Tender Love and Care. Vrij vertaald: een beetje liefde en zorg :D

Zodra je een 1:1 model verkleint naar 1:160, dan kan je niet anders dan details laten vallen of juist wel laten zien maar dan bijvoorbeeld veel te grof
Dit kan allemaal redenen hebben van te fragiel of dat de gebruikte materialen een beperking hebben
Kijk maar bijvoorbeeld naar 3d printen, daar heb je ook een minimale dikte

De N hondekop heeft die ook, zoals ook al genoemd is bijv de cabine ramen
Dat kan je irritant vinden of gewoon accepteren
Ik kan het niet beter, dus accepteer ik het maar wat graag
Blijf het een mooi model zijn geworden (zeker als je hem vergelijkt met wat er was...) hoop nog altijd stiekem toch op een 4tje (ook al weet ik dat het ijdele hoop is)

Succes met je keuze

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rick »

Nijboer schreef: 26 aug 2019 14:19 Even off-topic, ik zat eens te zoeken bij de materieeltestverslagen: niets te vinden over de Piko hondekop!!
Raar eigenlijk toch op dit forum?

( Ik zit zwaar te twijfelen of ik er 1 wil. Ja ik wil er wel een, maar ik vind de koppen niet overtuigend. De gele
versie doet me aan de Lima hondekop denken. En bij allemaal vind ik nog steeds de cabineramen niet heel
mooi. Er lijkt wel te veel ruimte te zitten tussen de ruiten, waardoor het gewoon niet klopt. Ik vind van alle
(mij bekende) versies dat de groene zonder de lamp op de neus en met de snor het mooiste.
Maar ja, nu blijkt het dus een lawaaibak te zijn.. )

Collin
Zelf schrijven, dat mag op dit forum. :lol:

Bij mijn Hondekop heb ik de koppeling aan de achterzijde zwart gemaakt zodat deze minder opvalt en de koppeldoos lichtblauw (wat dus lichtgrijs was in 1:1 las ik later). Misschien helpt het nog om de sponningen van de cabineramen zwart aan te zetten in plaats van het geel dat ze normaal zijn.



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Haha snap ik, maar dan moet ik eerst zo'n ding hebben!!



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Ik heb toch wat gevonden!!!!
Bij het Groterdam project (dat eigenlijk h0 georienteerd is), is ooit een recensie geschreven over deze Piko N hondekop trein.
Ik zal hem ook toevoegen in de Materieel bespreking, want daar hoort het thuis.
https://www.hetgroterdamproject.nl/inde ... 006-hk2160



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Rick »

O ja, die was ik al helemaal vergeten (ik kreeg een telefoontje van de winkelier, of het erg was als mijn Hondekop voor een recensie werd gebruikt). :)



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Debvd »

Mijn ervaring is dat het uiteindelijk wel meevalt als er meerdere treinen rijden....



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Nijboer »

Maar hoe erg is het dan? Waar is het mee te vergelijken?



Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Sandopie »

Collin,

Om een indruk te krijgen over de geluidsproductie:

https://www.bing.com/videos/search?q=pi ... ORM=VRDGAR

https://www.bing.com/videos/search?q=pi ... ORM=VRDGAR

Oordeel zelf.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Frank_N »

Toevallig vanmiddag zo'n gele N-Piko analoge* "Hondekop" gekocht. Waarom de gele? die heeft nl het langst dienst gedaan, blijkbaar ook een zeer sucsesvol ontwerp! Ik heb er vaak ingezeten.
De presentatie van de firma Piko vind ik erg goed, en degelijk. Na een uurtje "heen en weer doen" (op een stukje spoor van 1,5 meter, met de pendelautomaat van PoHe trains) moet ik zeggen dat het lawaai-probleem zich hier niet voordoet.
De kleur van de led verlichting is wat mij betreft realisties te noemen, ook de front en sluit verlichting. Doorkijk door het hele treinstel!
De kabine verlichting lijkt echt op ouderwetse gloeilampjes....(hoewel daar volgens mij vroeger TL buizen in zaten???)
Voor dik onder 200€ kan ik alleen maar zegen: ToppieJoppie, Piko! Well done ;) .

*voor mij heeft digitaal geen meerwaarde, bij gebruik van een regelaar volgens het Weistra principe gaat de verlichting al aan bij stilstand 8-)
Dit is slechts mijn mening.


Groet van Frank

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Heiko »

Welke decoder kan nu het beste gebruikt worden in de hondekoppen van Piko ?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door martindomburg »

Dh12, uhlenbrock, Zimo en Piko eigen decoders, allen gewoon goed hoor


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door thevandijks »

Analoog maakt de Hondekop minder lawaai, met een decoder van D&H is het best wel te doen.

Groet Hans



Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door Archer »

Het probleem van het geluid herken ik erg goed en dat is precies de reden dat een van mijn hondenkoppen al ruim een jaar "in onderhoud" op de plank staat. Hij was nieuw uit de winkel met een stukje schuimplastic in een tandwiel geleverd wat nogal lang duurde voor ik dat had gevonden, en uiteindelijk een motordraad los ging :(....en ik had een tijdelijke modelspoor pauze dus geen motivatie om het vast te solderen. :oops:

Net als het geluid kan ik me erg storen aan opmerkingen als "het orgineel 1:1 maakt ook veel herrie" want dit is een modeltrein met een kleine motor en er zijn absoluut modellen in spoor N die fluisterstil over de baan kruipen op langzame snelheid! De fleischmann BR218 uit mijn digitale startset is hiervan een goed voorbeeld maar heeft dan weer erg beroerde stroomafname waardoor hij vaak stopt. Zeker ook omdat het blijkbaar analoog niet hoorbaar is en bepaalde merken en typen decoders er minder of geen last van hebben zit het toch echt in de aansturing.

Ik kwam op het forum van de buren (mag ik die hier noemen?) een zelfde probleem van het geluid tegen met uiteindelijk een tip dat er een condensator op de motorprint zit die verwijdert moest worden en het geluid enorm verbeterde hierdoor. Diezelfde persoon noemde het eerst nog een koffiemolen maar na deze aanpassing veranderde zijn mening hierover. Dus mijn tweede hondekop die verder helemaal goed rijdt moest er voor het goede doel aan geloven en heb ik met de soldeerbout aangevallen, hahaha (met geduld uiteraard ;) ), en ik kan vertellen dat dit echt veel verbetering geeft in het rijgedrag en het geluid op met name lage snelheid.

Zelf rijd ik uitsluitend digitaal (waar mogelijk) op mijn test baan en heb op het moment een ESU lokpilot erin zitten. Na wat spelen met de last regeling en rem-optrek vertraging is het geluid echt sterk minder geworden, dus heb nu veel meer motivatie om de reparatie van de eerste hondenkop snel te gaan uitvoeren en deze te vergelijken. Als ik eruit ben met de instellingen van de CV's wil ik die bij interesse hier best delen natuurlijk. :D


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko 40280 (hondekop) met DH12A plux12 decoder maakt veel lawaai

Bericht door martindomburg »

Kijk dat zijn goede tips!!!! Gaan we hier ook even testen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie