kortsluiting Minitrix wissel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Sibbesuisje »

toch maar even de hulp van het forum inroepen:
ik heb mijn schaduwstation opgebouwd met minitrix rails en wissels. Ik rij digitaal. Het rijd allemaal goed, behalve 1 wissel. Als deze in gebogen stand staat en een trein benadert de wissel, dan maakt het kortsluiting. Ik heb dit met meerdere treinen uitgeprobeerd en allen hebben hetzelfde effect.
Dit gebeurt van beide kanten en het punt waar kortsluiting word gemaakt aangegeven op de foto.
Als de wissel recht staat is er geen enkel probleem.

Zie ik iets over het hoofd? Of kan dit een defect zijn aan de wissel?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Sander
Bijlagen
Minitrix wissel.jpg
Minitrix wissel.jpg (122.99 KiB) 1607 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Frank_N »

Mogelijk is er in het binnenwerk van die wissel iets mis gegaan. Daar bevind zich dacht ik een schakelaartje die de rijspanning meeschakelt zodra de wissel omgaat. Als dat blijft "hangen" in de rechtdoorstand krijg je kortsluiting. Het gaat dan om een wissel met een kunstof hartstuk, of het bij de afgebeelde wissel ook zo werkt weet ik niet.


Groet van Frank

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Willempie »

Misschien het gevolg van een keerlus in de baan? Looks like it.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Sibbesuisje »

@Willempie: bedankt maar nee, geen keerlus in deze baan, dus dat kan het niet zijn.

@Frank, bedankt. Dus is dat een kwestie van de wissel open maken en 'fixen'?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Frank_N »

Door de reactie van Wim kreeg ik nog een idee: :idea:
Wat je nog zou kunnen doen is dat als je het wissel toch gaat uitbouwen, voordat je het open maakt doormeten of de sluiting er ook nog is in uitgebouwde toestand. :arrow:
Het wissel kun je openen door het metalen plaatje aan de onderkant los te maken. Dat kan door voorzichtig de omgebogen lipjes terug te buigen. De plaat komt dan vanzelf los. Maar werk wel voorzichtig, er zit nl piepklein spul in! :o


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: kortsluiting Minitrix wissel

Bericht door Sibbesuisje »

Ondertussen het probleem opgelost al weet ik eigenlijk niet precies hoe.
Eerst de wissel er uit gehaald en opengemaakt. Kon niets bijzonders vinden, dus weer in elkaar gezet en opnieuw geprobeerd. Zonder success....
Vervolgens ergens anders een wissel weggehaald en die op dezelfde baan ingepast en dat ging goed. Duidelijk gevalletje van slechte wissel dacht ik.
Dus toch die kapotte wissel nog een keer opengemaakt, nogmaals kijken, niets kunnen vinden en opnieuw in elkaar gezet. Toen op de andere plek in de baan deze ingezet (waar ik dus die andere wissel vandaan had gehaald) en getest. Wonder boven wonder werkte het!

Bedankt iedereen voor de tips!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie