ECoS kaputt. En nu?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jeroen »

Hallo jungs,

Mijn fijne oude ECoS is laatst een beetje kaputtstuck gegaan. Zomaar ineens wilde ie niet meer opstarten. Ik heb 'm inmiddels weg laten brengen, en als het goed is ligt hij nou bij de dokter in Ulm.

Natuurlijk is het wel jammer dat, nu het treinzolderkamerkluizenaer-seizoen staat los te barsten, ik niet niet de kluizenaer kan gaan uithangen op mijn treinzolderkamer. :geek: :roll: Jawel, bouwen kan altijd, maar daar heb je niet altijd zin in, wel? Daar gaat het even niet over ook.

Ik hou rekening met een paar scenario's. Het beste is natuurlijk dat ze 'm gewoon makkelijk kunnen repareren. Het kan natuurlijk ook dat ze 'm repareren, maar niet kunnen recoveren. Ik heb natuurlijk wel een backup van alles een tijd geleden gemaakt, maar eerlijk gezegd doe ik dat niet dagelijks. Het zou ook best fijn zijn als zo'n ECoS even aankondigt exact wanneer ie kapot wil gaan.
Dan heb ik dus feitelijk een 'kale' ECoS. Of ik zal een nieuwe moeten aanschaffen ( :evil: :evil: :evil: ). Dat is hetzelfde idee, eigenlijk.

Vraag: stel, ik heb een kale ECoS, of een nieuwe. Ik hang mijn PC aan dat ding en wil met Koploper aan de gang, precies zoals ik dat al deed. Gaat dit direct werken? Of moet ik eerst alle loks, seinen en wissels opnieuw aanmaken in de ECoS? Ik was altijd van mening dat de computer(Koploper) de centrale vertelt wat ie moet doen. Maar weet de centrale de commando's ook zo op de rails te krijgen zonder dat de dingen in de centrale zijn aangemaakt? Als ik de communicatie-file van Koploper lees dan zie je Locadres xxx-speedstep 20, licht aan, doe een kunstje, zet wissel xxx om, bezetmelding xxx, blablabla. Snapt een kale of nieuwe ECoS (...of andere centrale?) dit direct, of moet alles er eerst weer 'in' ?

Alvast dank voor jullie bijdrage en ideeen. En natuurlijk het geduld om dit hele lulverhaal door te hebben gelezen.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door BenQ »

Jeroen,
Het zou ook best fijn zijn als zo'n ECoS even aankondigt exact wanneer ie kapot wil gaan.
Ik had een R4 die ongeveer 1 liter olie op 400 km gebruikte, als ik dan met een bepaalde snelheid een bepaalde bocht doorging ging het olielampje branden, dit gaf aan als je niks doet gaat de motor binnenkort kapot. Was toch wel handig. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jeroen »

:lol: Ja, Max was ook niet echt te spreken over z’n Renault(motor) destijds! :roll:


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door martindomburg »

Mijn advies maat. Stap over naar een andere blinde centrale zoals de DR5000 of de Z21. En als je dan toch bezig bent: ITRAIN ......... :mrgreen: :mrgreen:

mooi klote van je ecos
Laatst gewijzigd door martindomburg op 17 sep 2019 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Roadman »

martindomburg schreef: 17 sep 2019 18:45 Mijn advies maat. Stap over naar een andere blinde centrale zoals de DR5000 of de Z21. En als je dan toch bezig bent: ITRAIN VERDOMME

mooi kut van je ecos
Mag ik vragen waar die laatste opmerking van je op slaat ? Ten eerste het taalgebruik. Ten tweede; dat je wellicht geen fan bent van Koploper nog tot daar aan toe (Vele honderden zijn het wel nl), maar dat hoef je niet op een dergelijke manier te ventileren. Er zijn massa's trein hobbyisten die uitermate tevreden zijn met dit gratis programma, dat werkelijke (bijna) alles kan wat je wilt doen.

Dus een beetje matigen hierin zou je sieren.

Groetjes,
Fred Wegman


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Frank_N »

martindomburg schreef: 17 sep 2019 18:45 Mijn advies maat. Stap over naar een andere blinde centrale zoals de DR5000 of de Z21. En als je dan toch bezig bent: ITRAIN VERDOMME

mooi kut van je ecos
Dit is niet echt reclame voor een serieuse dienstverlener :shock:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door OBBinN »

*Even bier en chips halen.. *

Nee, is geen professionele opmerking.
Ja, ik snap de 'vete' tussen jullie denk ik wel.. :mrgreen: :lol:
Laatst gewijzigd door OBBinN op 17 sep 2019 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door martindomburg »

Mannen, lees eens met wat nuance en een glimlach.

Excuses als dit verkeerd is opgevat, was alles behalve zo bedoeld.
Serieuze dienstverlener, fijn dat ik daarvoor word aangezien. Maar ook ik hou van een lolletje, plezier en een geintje. Volgens mij moet dat gewoon kunnen.

En nee Fred ik heb geen hekel aan koploper
Jeroen en ik Hebben alles behalve een vete.

Mensen die mij en Jeroen kennen weten dat dit met een gekkigheid is. Ik probeer hem al een paar jaar overstag te krijgen. Verder kunnen we erg goed met elkaar.

Dus kalmeert de hartslag, en heb wat plezier. Zal er een smiley bij zetten en het woord verwijderen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Ad_M »

:lol: :lol: :lol:
Het is ECHT te merken dat deze leden jullie nog niet goed "kennen"
Als er twee erg goed zijn in het bier en chips verhaal, dan zitten deze twee op rij een!!!
(Op een positieve manier bedoeld)

:mrgreen:

Mvg
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 18 sep 2019 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door martindomburg »

:mrgreen: :mrgreen: Hèhè


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Nico Essers »

Ondanks alle gein :lol: is nog altijd de vraag niet beantwoordt. De ECoS is een mutiprotocol centrale, de DR5000 niet en daardoor niet voor iedereen de logische vervanger (tevens alleen geschikt voor Windows). Dus ook ik ben benieuwd naar het antwoordt of een nieuwe niet geconfigureerde ECoS de gegevens van bijvoorbeeld wissels, seinen enz. importeert uit iTrain of voor de liefhebbers uit Koploper. Volgens mij gebeurd dit alleen met de locs.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Ad_M »

Nico Essers schreef: 18 sep 2019 10:47Dus ook ik ben benieuwd naar het antwoordt of een nieuwe niet geconfigureerde ECoS de gegevens van bijvoorbeeld wissels, seinen enz. importeert uit iTrain of voor de liefhebbers uit Koploper. Volgens mij gebeurd dit alleen met de locs.
Ik heb geen ECOS dus weet echt niet waarover ik praat wat deze betreft
Maar wat ik wel weet is dat koploper wel alles weet, en Jeroen heeft deze nog intact
Dus als je de basis zaken van de Ecos insteld / naloopt voor werking en dat koploper deze ziet...
De Ecos functioneert dan toch alleen maar als doorgeefluik voor wat Koploper hem verteld?

Of zie ik het te simpel?

Zie voor basis instellingen (beetje spelen / aanvullen met wat er al staat binnen koploper van de oude configuratie):

De volgende zaken moeten worden ingesteld in Koploper om de ECoS te kunnen gebruiken.

In Menu Algemeen / Instellingen per database:
- Digitaal systeem instellen op Ecos
- Poortnummer instellen op Aansturen
- Géén vinkje bij Toevoegen van HCCM-wisselprotocol (tenzij hier gebruik van wordt gemaakt)

In Menu Algemeen / Instellingen per database / Speciaal digitaal systeem:
- IP-adres instellen op het IP-adres dat vast is toegekend aan de ECoS of dat de ECoS via DHCP van de router heeft gekregen
- Bij poortnummer invullen 15471
- Bij "Vrijgeven locomotief" normaal invullen 0 en alleen wanneer tijdens gebruik van Koploper de loc ook handmatig bediend moet kunnen worden een tijd voor vrijgave invullen
- Normaal géén vinkje bij "Oude notatie bezetmelders"
De eerste S88-module wordt dan genummerd van 1.01 t/m 1.08 of 1.16 (afhankelijk van aantal ingangen op de module), de tweede 2.01 t/m 2.08 of 2.16, enz. Je ziet zo direct op welke bezetmeldmodule een melding binnenkomt. Wordt wel een vinkje gezet, dan wordt de oude notatie gebruikt met een doorgaande nummering vanaf 1
- Zet alleen een vinkje bij "Overnemen locomotief door andere deelnemers toegestaan" wanneer deze instelling ook in het Setup-menu van de ECoS is gedaan

In Menu Onderhouden / Baandefinities / Digitale onderdelen:
Hier moeten de gebruikte digitale onderdelen worden ingevoerd.
Bij gebruik van S88-terugmeldmodules en wisselmodules:
- Bezetmelders: het aantal S88-modules opgeven, ongeacht of ze over 8 of 16 ingangen beschikken
Maximale waarde: 31. Er mag slechts één item bezetmelders worden ingevoerd, alhoewel Koploper geen foutmelding geeft wanneer meer Bezetmelders worden ingevoerd
- Wisselmodules: het aantal schakelmodules met 4 ingangen opgeven
Koploper gaat ervan uit dat de modules vanaf adres 1 oplopend geadresseerd zijn. In feite geef je hier het laatste bruikbare adres op vanaf adres 1. Wanneer 0 wordt ingevuld bij aantal modules reserveert Koploper de gehele adresreeks. Er mag slechts één item wisselmodules worden ingevoerd. In Koploper kan niet worden opgegeven volgens welk protocol de modules werken. Koploper neemt hiervoor de default instelling over van de ECoS: in het setup-menu kan worden ingesteld wat het default protocol is voor aansturing van locs en magneetartikelen. Dat betekent ook dat het niet mogelijk is om beide typen decoders door elkaar heen te gebruiken

Bron: https://gertvanvoorst.nl/ecos.html

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jerome »

Jeroen schreef: 17 sep 2019 11:09 Vraag: stel, ik heb een kale ECoS, of een nieuwe. Ik hang mijn PC aan dat ding en wil met Koploper aan de gang, precies zoals ik dat al deed. Gaat dit direct werken? Of moet ik eerst alle loks, seinen en wissels opnieuw aanmaken in de ECoS?

Hoi, Wat ik mij kan herrineren moet je wel de locs er in zetten, maar de wissels en seinen zijn niet nodig. ook moet je de decoders in de Ecos zetten, maar dat is niet zo veel werk.

Groetjes, Jeroen



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door FidOo »

Ja zoiets heb ik ook begrepen. Toen wij met de clubbaan met een ecos hebben gereden moesten de loks aangemaakt worden in de ecos. Dit in tegenstelling tot een dr5000.

Mocht je de handbediending van de ecos kunnen missen zou de dr5000 in jouw geval een prima vervanging kunnen zijn. Volgens mij gebruik je alleen dcc decoders dus dat multiprotocol gedoe maakt dan niet uit.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Andre de Ruiter »

Jeroen, je kunt de ECoS als blinde centrale gebruiken met Koplopwr je hoeft helemaal niets in te voeren bij de ECoS (Deed ik jaren). Het enige is dat je locomotieven, wissels, seinen etc. niet kunt bedienen met de ECoS maar dat je het via Koploper moet doen. Ik bediende altijd via iTrain (die de locs automatisch synchroniseert) en via iTrain is het ook mogelijk de decoders te programmeren. Koploper is op dit gebied wat minder vriendelijk. Ik heb een ECoS die een probleem heeft met het touch-screen, de calibratie verloopt waardoor het werken met dit screen enigszins problematisch is. Om die reden werkte ik altijd via iTrain, een combinatie die altijd naar volle tevredenheid heeft gewerkt.

Zoals je misschien weet ben ik sinds kort gestopt met de hobby, je kunt mijn ECoS tegen een zeer schappelijke prijs overnemen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Nico Essers »

Duidelijk antwoordt Andre. Ik zet altijd alles eerst in de ECoS en dan nog eens in iTrain. Dat is dus niet noodzakelijk voor de werking van iTrain.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jeroen »

Hallo boys,

Ja, ik heb even niet gereageerd hier. Ik heb het heel zwaar gehad afgelopen tijd. Allemaal nare opmerkingen dat ik Dinamo Ytrain met een Uhlenbrock DR5000,1 van Z21 moest koppelen, want anders mocht ik nooooooit meer op een beurs komen. Dat soort dingen. Ik heb er echt mee gezeten. Na 3 weken mediteren, per dag 22 kopjes kruidenthee, elke woensdag naar een praatgroepje en een hele bijzondere sessie met een emoe (wat een lieve dieren!) durf ik het inmiddels weer aan mij voorzichtig op dit forum te begeven. Op advies van een legertje aan begeleiders moet ik de heftige prikkels die ik te verwerken kan krijgen in met name dít draadje de baas zijn door goed op mijn ademhaling te letten, omringd worden door Vietnamese varens en een willekeurige CD van Enya op standje 33 te zetten. Ik krabbel ooit wel weer uit dit dal, hoor!

Zo, genoeg geluld. Man man, wat heb ik weer genoten van de biertjes en de chipjes. Genieton. :mrgreen: :ugeek:

Maar er is gelukkig nieuws. Dank voor de antwoorden, althans, de antwooden waar ik wél wat aan had. Het is fijn dat de Ecos als een centrale kan fungeren. Dat is dus wat ik wilde weten. De lok’s erin zetten is een hele klus, want de verzameling is aardig uitgebreid en ik hou niet zo van domme klusjes die ik allang heb gedaan. De wissels en seinen, daar had ik al helemáál geen zin in natuurlijk.

Andre, dank voor je aanbod. Wellicht ga ik hier op in, dat doe ik dan wel even via PB. Sowieso kwam er vandaag nieuws uit Ulm via Lochem dat de voeding kapot is (de Ecos wilde namelijk niet meer opstarten.....er gebeurde op wat tikken na helemaal niks) en dat deze gemaakt kan en gaat worden. Ik koester dan ook hoop dat al mijn data er dan nog in staat tot het moment dat ie kaputtstück ging.

Wordt vervolgd!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Ad_M »

Jeroen schreef: 24 sep 2019 14:42Sowieso kwam er vandaag nieuws uit Ulm via Lochem dat de voeding kapot is en dat deze gemaakt kan en gaat worden. Ik koester dan ook hoop dat al mijn data er dan nog in staat tot het moment dat ie kaputtstück ging.

Grtz,

J.
Herr J,

Als het alleen de voeding is zit je data er gewoon nog in, je zet hem namelijk ook uit en dan zit je Ecos zonder spanning en doet het weer de volgende keer dat je ham aan zet! ;)
Vingers crossed

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Nico Essers »

Volgens mij moeten dan wel de batterijen in de ECoS zitten anders kan het zijn dat je alsnog alles kwijt bent. Zo begrijp ik het in ieder geval uit de handleiding.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jeroen »

Als die gasten daar in Ulm daar niet aan hebben gezeten komt het wel goed. Aan de andere kant, in een PC zit ook geen batterij.....en dan ben je ook niet al de data kwijt. We gaan het zien.


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door OBBinN »

Jeroen schreef: 24 sep 2019 18:12 , in een PC zit ook geen batterij.....


Euhm, jawel? Maar die is enkel voor het klokje/moederbord.. Data blijft bewaard op de schijf.. 😉 Hoe een idee.. 😂


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Jeroen »

Ja, het principe van een harde schijf is mij niet onbekend 8-) . Ik bedoelde dat er in een PC om de data te bewaren geen penlights hoeven.....en dat is met die ecos niet anders. Die batterijen zitten er in als buffer, opdat ie altijd goed afsluit, ook als je power interruption hebt. Geloof ik. Ik neem die handleiding niet dagelijks door...


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door OBBinN »

Nope.. Meestal als het fout gaat komt de handleiding kijken, tot zover dat dan nog kan helpen 🤣😅


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door Nico Essers »

Ik heb het even opgezocht. (de letterlijke tekst in de handleiding)

Deze batterijen zullen in geval van onvoorziene stroomuitval van uw ECoS, automatisch alle gewijzigde gegevens opslaan in een “Flasch Memory”.
Je kan deze aanzien als een “noodstroom”, bij een stroom uitval van de ECoS.


Dus als het goed is is reeds eerder opgeslagen data niet afhankelijk van de batterijen


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: ECoS kaputt. En nu?

Bericht door martindomburg »

Welke naam heb je de emoe gegeven?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie