Verschil DR4018 en WDD4 qua spanning?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Verschil DR4018 en WDD4 qua spanning?

Bericht door jeemka »

Een poos geleden voegde ik 4 wissels aan mijn baan toe. Die konden mooi met een Rosoft WDD4 aangestuurd worden. Echter, de aandrijvingen klapperden vaak, waardoor er soms een andere wisselstand kwam dan iTrain aanstuurde, met ontsporingen tot gevolg.
Aanvankelijk zocht ik het in de wissels (te stroef?) of de aandrijvingen, of de timing. Maar nu is het dan opgelost. Eerst waren ze aangesloten op 15 volt wisselspanning, nu op diezelfde maar dan gelijkgericht en afgevlakt. Nu niks geklapper meer.

Andere wissels, met een DR4018, zijn wel op de 15 volt wisselspanning aangesloten en gaan perfect om. Wat is het verschil? Haalt de WDD4 iets meer spanning eraf dan de DR4018? Ondanks dat het probleem opgelost/omzeild is, ben ik toch benieuwd naar de diepere oorzaak.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Verschil DR4018 en WDD4 qua spanning?

Bericht door jeemka »

Eerder noemde ik dit draadje "Minitrix wissel klapperen niet meer'. Nu heb ik de titel gewijzigd, zodat ik misschien een reactie krijg op mijn vraag in de laatste zin. Wie heeft een idee?


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Verschil DR4018 en WDD4 qua spanning?

Bericht door Willempie »

Er zijn geen verschillen. Manier van voeding is gelijk en de aansturing van de wissels is gelijk zelfde Fet's
Op beide decoders komt de voeding als eerste een gelijkrichter tegen en daarna een Elco.
Maakt van de wisselspanning een gelijkspanning. De 15V wissel wordt Wortel2 hoger wordt 21V gelijkspanning.
Beid je 15 gelijkspanning aan dan wordt het 1,2V minder namelijk de spaningsval over de diodes van de gelijkrichter.
Dan wordt de spanning dus 13,8V En dat geeft een verschil in spanning van ruim 7V.

En als je zelf eerst de 15V gelijkricht en afvlakt dan wordt de spanning voor de wissels ook weer die 1,2V lager.

De Minitrix aandrijvingen staan er nu eenmaal om bekend dat ze lastig kunnen reageren op decoders.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Verschil DR4018 en WDD4 qua spanning?

Bericht door jeemka »

Wim, bedankt voor je uitleg. Ik blijf het merkwaardig vinden. Maar ik ben heel blij met betrouwbaar werkende wissels.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie