Kortsluitbeveiliging dr5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

Roco zal dat ook echt niet stellen. De officiële booster is de 10765, dus die bevelen ze aan.
Bij de 10764 kun je fouten maken (zoals een handregelaar erin prikken) die fataal kunnen zijn voor je kastje. Bij de 10765 is dat uitgesloten. Hier vind je daar een heel verhaal over.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

shoven schreef: 03 jan 2020 12:18
martindomburg schreef: 03 jan 2020 11:55 Dat kan ik je wel bevestigen, de roco booster word ook door Digikeijs niet ondersteund.
Als booster kan je het beste de DR5033 nemen,
OK. Maar is dat dan de oorzaak van dit probleem?
Want als dat zo is, wordt de afweging anders. De baan wordt in de toekomst mogelijk nog uitgebreid, en ik heb nog 2 van die Multimaus 10764 dingen liggen die ik dan als extra boosters wil gebruiken. Misschien is het dan wel interessanter de centrale te vervangen door een zwarte Z21 of iets dergelijks.
Als de CDE communicatie niet goed word geïnterpreteerd gaat het daar vaak mis. Denk aan commandos en clocktiming.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Sandopie schreef: 03 jan 2020 12:04 De DR5000 is een prima combinatie met een MM. Wordt door vele zo gebruikt.

Als velen het gebruiken wil dat niet zeggen dat het ideaal is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 03 jan 2020 13:14
Sandopie schreef: 03 jan 2020 12:04 De DR5000 is een prima combinatie met een MM. Wordt door vele zo gebruikt.

Als velen het gebruiken wil dat niet zeggen dat het ideaal is.
Waarom is het dan een Multi-Bus centrale, als het toch alleen maar met de eigen Digikeijs producten werkt.
Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Ooit van commerciële marktbescherming gehoord.....


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Sandopie »

martindomburg schreef: 04 jan 2020 13:24 Ooit van commerciële marktbescherming gehoord.....
Martin,

Sorry, maar met bovenstaande reactie sla je, in mijn ogen, de plank helemaal mis. De DR5000 is uitgerust met een volwaardige Xpressnet bus, dus problemen e.d. zijn m.i. niet te verwachten. Dat jij, persoonlijk, andere rijregelaars prefereert is een ander verhaal. Dus geen onzin verkopen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Sandopie schreef: 04 jan 2020 16:52
martindomburg schreef: 04 jan 2020 13:24 Ooit van commerciële marktbescherming gehoord.....
Dat jij, persoonlijk, andere rijregelaars prefereert is een ander verhaal. Dus geen onzin verkopen.
Bijzonder dat je mij (op een overigens zeer ongepaste toon) van iets verwijt net nadat je zelf onzin uitkraamt.Vind het ook een kwalijke zaak dat je iemand daarvan beschuldigd.

Ik heb zeker een voorkeur, maar die blijft bij mij tenzij daarom word gevraagd. En volgens mij gaat het hier ook om een booster, niet om een handregelaar. Mocht het zo zijn nu denkt dat ik dat roep uit eigen commercieel belang kan kan dat ook weerleggen: Als dat zo zou zijn, slaat dat de plank ook volledig mis want ik voer beide merken......

Dat de fabrikanten iets niet ondersteunen, is ook wat anders dan dat de techniek iets niet ondersteund. Dat een fabrikant een product van een ander merk niet ondersteund is absoluut commercieel belang. Dat het technisch mogelijk is staat daar los van. Roco ondetsteund ook niet dat de z21start via iTrain word aangestuurd, en toch kan het. Dat ze dat niet ondersteunen is commercieel belang, anders was de Z21 overbodig. Daarom word de z21 ook beperkt tov de Z21

Het enige wat me te verwijten is dat ik adviseer de juiste producten te gebruiken op de juiste manier.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 04 jan 2020 17:17, 5 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Sandopie »

Martin,

Ik refereerde naar de Xpressnet aansluiting van de DR5000 i.c.m. een MM. Dat werkt gewoon goed. Het was overigens niet mijn bedoeling bits over te komen. Excuses hiervoor.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Jeroen »

Nou al excuses? Ik zit net helemaal klaar met de welbekende voedsel- en vloeibaar combinatie. :evil:


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Ok, geen probleem

De multimaus zelf werkt gewoon goed. Ik denk dat we daar op het dwaalspoor zijn gezet omdat Steven het heeft over de Multimaus Booster, niet de regelaar. Ik reageerde ook op de Booster, niet specifiek de regelaar.

Jeroen, nog even geduld. Ik weet het is rustig de laatste tijd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Sandopie »

Jeroen schreef: 04 jan 2020 17:13 Nou al excuses? Ik zit net helemaal klaar met de welbekende voedsel- en vloeibaar combinatie. :evil:
Jeroen,

Sorry dat ik je avond heb verpest. :-)


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Zullen we nog maar even dan, speciaal voor Jeroen?
Laatst gewijzigd door martindomburg op 04 jan 2020 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Sandopie »

Martin,

Liever niet. :-)


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Jeroen »

Hahaha. Er komt vast nog genoeg moois langs op dit forum. Succes met de DR5000000-reparatie, Martin!


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Gaat vast lukken! En anders vervangen we de boel gewoon.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

Martin,

Het is heel simpel. In de handleiding van de DR5000 staat zwart op wit en nu rood omrand, dat je in plaats van de DR5033 ook de Roco 10764 als booster kunt gebruiken via de B-Bus. Iets minder zomaar iets roeptoeteren is misschien beter.

Maar zoals eerder aangegeven werkt dat niet. Vanmiddag nog even getest samen met Steven. De Z21 doet het overigens perfect met deze baan en setup.
10764booster.gif
10764booster.gif (67.38 KiB) 3360 keer bekeken
Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Ja klopt, zo ben ik er ook achter gekomen dat de combinatie dr5000 en Roco booster geen goede combinatie is.

Dat het (nog steeds) erin staat is gewoon dom. Want de uitleg van DK zelf destijds was dat het niet ondersteund word en niet goed functioneert. Maar helaas zijn wel meer manuals van DK niet geheel op orde... Heeft dus niets te maken met roeptoeteren maar met ervaring.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

De 10764 is een standaard B-Bus booster, zoals Roco die maakt. De DR5000 heeft een (Roco) B-Bus aansluiting, en die zou dan niet werken. Nu ik ben bang dat de DR5033 dan ook niet op de B--Bus werkt. Het is gewoon een pinnetje hoog/laag trekken, en dat werkt prima met de Multi-Maus setup en met de Z21.

Als Steven verstandig is gaat hij voor echte kwaliteit, en voorkomt daarmee dan veel gesmolten wielen en draaistellen, en brandgevaar. Het doel van de DR5000 is dat je er van alles op aan kunt sluiten. Maar als dat alles alleen de artikelen van Digikeijs zijn, dan zou ik toch iets verder kijken. Dan is er wel wat beters te koop.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Eenderzijds ben ik het met je eens, ander zijds niet helemaal. Het is gewoon een pinnetje die omhoog gaat om een short aan de centrale te melden.
Maar om nu de DR5000 zo negatief neer te zetten ben ik het niet helemaal mee eens. Het is qua product gewoon een goede centrale voor weinig geld.

Ik heb zelf ook al eens smeltende draaistellen gehad met een loc die uit (jouw Xtreme) keerlusmodule kwam en een wissel oprenreed wat niet kon. De EcoS 2 zag dat niet en de loc smelte weg. Kan ik dan ook stellen dat de EcoS of jouw keerlusmodule slechte kwaliteit zijn? Lijkt me niet.

Ik ben het wel met je eens dat de Z21 meer kwaliteit heeft dan de DR5000. Maar laten we even eerlijk zijn, 185 euro tegen 400 euro is niet alleen maar het verschil in naam. Dat merk je vooral in de kwaliteit van een product. Ik merk ook dat er meer uitval is bij de DR5000 (gemiddeld 8 per jaar) als bij de Z21 (gemiddeld 0,3 per jaar). Daar betaal je ook voor natuurlijk, maar dat maakt een product in werking niet beter of slechter.

Zoals ik schreef en voordat dit word verdraaid. Digikeijs ondersteund de 10674 niet, het staat wel in de handleiding want Karst heeft de getest en bij hem werkte hij gewoon. Digikeijs zal dit, gezien hun huidige strategie, ook niet snel uit commercieel belang toegeven. Ze hebben immers een eigen booster in het assortiment welke ze uiteraard graag verkopen. Toen de handleiding werd geschreven was de DR5033 nog niet in beeld. Anderzijds zeggen ze bij Roco ook gewoon dat je de Single Booster als booster moet gebruiken en niet de 10674 bij de Z21. Toeval?

Ik heb zelf die combinatie een keer getest en ondanks de hulp kreeg ik ook die combinatie niet aan de gang. De DR5033 deed het wel gewoon goed, ook de combinatie Z21/10674. Waarom de combin dr5000/10674 niet wilde werken ben ik nog niet achter, en na aanschaf van de dr5033 was het ook niet nodig hier meer tijd aan te besteden. Het is ook geen veelvoorkomende combinatie

Maar zonder hier al te veel op vooruit te lopen, de oorzaak kan ook gewoon aan een defecte PB poort op de DR5000 liggen. Getuige je eigen test waarbij de Booster wel gewoon werkte op de Z21, wat dus al aangeeft dat de booster en de PB kabel gewoon goed zijn.

Daarom heb ik met Steven afgesproken dat hij de DR5000 samen met de booster naar me opstuurt. Dan kan ik de combinatie hier op de zaak testen en eventueel de DR5000 laten repareren of anders een DR5033 leveren. ALs de oorzaak bekend is zal ik dat (mits toestemming van Steven) dat hier mededelen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

martindomburg schreef: 04 jan 2020 19:38 ALs de oorzaak bekend is zal ik dat (mits toestemming van Steven) dat hier mededelen.
Die toestemming heb je bij deze. Een van de doelen van een forum als dit is om ervan te leren.

We gaan zien wat eruit komt. Mijn belang is een goed werkende kortsluitingsdetectie.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Daar gaan we voor !!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 04 jan 2020 19:38 Ik heb zelf ook al eens smeltende draaistellen gehad met een loc die uit (jouw Xtreme) keerlusmodule kwam en een wissel oprenreed wat niet kon. De EcoS 2 zag dat niet en de loc smelte weg. Kan ik dan ook stellen dat de EcoS of jouw keerlusmodule slechte kwaliteit zijn? Lijkt me niet.

Martin,

Een xTremekeerlus module zet geen wissels om, en laat ook geen treinen stoppen voor een verkeerd staand wissel. Daar zijn andere zaken/dingen verantwoordelijk voor.

Dus geen onzin verkondigen om je gelijk te halen.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Jeroen, haal de bier en chips maar kerel, Wim is op oorlogspad!

Zonder gekheid, serieus Wim, je bent nu gewoon opzettelijk aan het stoken. Niet doen, dit slaat echt nergens meer op man.

Ik ga even wat leuks doen als je het goed vind.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Marksintpancras »

Zit ik hier met een versnapering :lol: , maar ene Willempie heeft denk leesbrilletje nodig want lees nergens dat ene Martin schrijft dat een Xtreme modultje wisseltjes omzet of treintjes laat stoppen.
Ik als leek denk gewoon dat deze stroom een slinger geeft, echter in het geval van Martin zal deze dat modultje icm met andere factoren een plankje hebben misgeslagen. En ff de wielen aan de rails hebben gelast.


Willempie schreef: 04 jan 2020 23:53
martindomburg schreef: 04 jan 2020 19:38 Ik heb zelf ook al eens smeltende draaistellen gehad met een loc die uit (jouw Xtreme) keerlusmodule kwam en een wissel oprenreed wat niet kon. De EcoS 2 zag dat niet en de loc smelte weg. Kan ik dan ook stellen dat de EcoS of jouw keerlusmodule slechte kwaliteit zijn? Lijkt me niet.

Martin,

Een xTremekeerlus module zet geen wissels om, en laat ook geen treinen stoppen voor een verkeerd staand wissel. Daar zijn andere zaken/dingen verantwoordelijk voor.

Dus geen onzin verkondigen om je gelijk te halen.

Groetjes.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

Juist Mark, dat doet die xTreme keerlus ook niet, dus kan die nooit verantwoordelijk zijn voor de kortsluiting op een verkeerd staand wissel.
In die context is het verhaal van Martin, om een bepaald artikel te noemen om die in een slecht licht te plaatsen pure onzin en valt onder haat zaaien.
Dit draadje gaat over de DR5000 te samen met een Roco Booster, nergens anders over.
Daarbij uit ik mijn ernstige twijfels over de kwaliteit en de prestaties van de DR5000.

Groetjes.


Plaats reactie