Nog meer vragen over Digikeijs.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Rebel »

Folkert van Wijk schreef: 18 jan 2020 21:12 Dank jullie wel heren.
Ben weer wat wijzer.
Sterker nog . . . . . je weet nu alles :mrgreen:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Alles zou ik niet durven zeggen. ;-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met het oog op de nodige variatie dacht ik de verlichting in drie delen te verdelen.
1 straten en huizen
2 Industrie en bedrijf
3 de spoorwegen

Ieder stukje krijgt dan zijn eigen schakelaartje die "oldschool" voorop de ombouw van de baan komt.
Zit nu te kijken naar de voeding daarvoor, en denk dat ik drie keer de viessmann 5215 daarvoor ga gebruiken.
Heb ik dan nog een mogelijkheid om vanuit de Digikeijs centrale nog iets te schakelen zoals de verlichting van een klein stationnetje als de trein daar een keer stopt?



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Rebel schreef: 18 jan 2020 21:13
Eens is niet persé nodig. In mij geval is het de loconet variant die ik gekozen had.
Folkert kan, afhankelijk wat hij wil ook minimaal met de 4088CS uit de voeten.
Scheelt weer 10 euro :P
Dan zou ik voor de s88SD16-n gaan die werkt hetzelfde als de DR4088CS en is nog eens 17,50 voordeliger dan de DR4088CS.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Moet ik ieder blok waar ik eventueel een trein wil laten stoppen in twee detecteerbare secties verdelen?



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Als het een blok is wat je in beide richtingen wil berijden wel, en is ook nog eens afhankelijk van het gebruikte besturingsprogramma.

Maar ga er maar voor het gemak vanuit dat een stations blok 2 melders nodig heeft, één aan het begin één aan het eind, daar tussen hoeft er geen melder te zitten.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door martindomburg »

Ik zou eerst bepalen welke software je wilt gaan gebruiken, zou je bijv voor iTrain gaan dan is bovenstaande indeling mogelijk, maar niet optimaal. Ongedetecteerde stukken zijn achterhaald in iTrain bijvoorbeeld.

Het indelen van de secties is sterk afhankelijk van de software die je kiest. Tuurlijk zijn er oplossingen zoals bovenstaande waarmee je met meerdere programma's uit de voeten kunt. Maar het kan heel goed betekenen dat je later weer aanpassingen zou moeten maken om te verbeteren.

Creëer eerst een basis om vanuit te gaan werken.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik ga met iTrain werken, ben daar al in aan het tekenen geslagen.
Ieder stuk moet dan gedetecteerd worden incl. wissels?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door maarten »

Willempie schreef: 18 jan 2020 22:41 Dan zou ik voor de s88SD16-n gaan die werkt hetzelfde als de DR4088CS en is nog eens 17,50 voordeliger dan de DR4088CS.

Groetjes.
Niets ten nadele van dit product, maar wees duidelijk als je eigen producten aanprijst. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Roadman »

Zoals ook Martin Domburg altijd doet natuurlijk. Lijkt iets op 2 maten...….en meten

Groetjes,
Fred



Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Ipio »

Dat gevoel krijg ik ook met die maten en meten.

Groeten,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door martindomburg »

@Fred, Hou mij hier buiten a.u.b. :P

Ook ik word daar gewoon op aangesproken en verzocht dit niet te doen. Niet te snel oordelen dus, moderatie heeft daar gewoon 1 lijn in.

Al is mij nu niet geheel duidelijk meer of iemand naar de eigen producten verwijzen nu niet is toegestaan als commerciële (zoals me werd verteld) of dat het wel mag mits je vermeld dat het je eigen product is.

De moderatie mag hier best wel wat duidelijker over zijn. Maar zal hier de moderatie wel een bericht over doen, want dit is in dit draadje niet de juiste plek lijkt mij.

Maar goed, terug naar het onderwerp:

Als je met iTrain wilt rijden dan is de indeling die Wim gaf niet echt efficiënt, daar ga je gewoon flexibel om met de melders in een blok. Maar om dit hier helemaal neer te pennen, is iets teveel werk zo net na een beurs.

Mijn advies, begin met twee melders per blok, gewoon scheiden in het midden. En voeg later extra secties toe mocht dit nodig zijn. Kwestie van draadje bijsolderen en een scheiding slijpen.

Kortom, maak het jezelf gemakkelijk.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Toppie! Dan wordt het twee melders per blok...


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door martindomburg »

Je kunt naderhand heel makkelijk melders bij maken om de positiebepaling te verbeteren, wissels los te detecteren, acties te activeren, blokken te activeren en vrijgavemelders toe te passen.

Ga nu alleen niet direct alles zo doen, probeer eerst even een stukje uit en ontdek wat je allemaal kunt bereiken met melders.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Wat is er niet efficiënt aan Martin, volgens mij is mijn advies hetzelfde als jouw advies.

Folkert bouw een proefbaantje en ga er zelf meespelen. Dan weet je wat er nodig is en wat je er allemaal wel of niet mee kunt bereiken. Wat een ander doet is niet belangrijk, wat jezelf doet wel. En als dat jouw het gewenste resultaat geeft, is het helemaal niet belangrijk hoeveel melders jij daar voor nodig hebt.

De praktijk is de beste leermeester.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké heren dank jullie wel.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Aanvullend ook van mij een vraagje over de 4018 en dan specifiek over CV47. De handleiding is vast heel duidelijk voor de experts, maar voor beginners een uitdaging:
Ik ga MTB MP1 wisselaansturing gebruiken. Deze hebben geen behoefte aan een enkele puls om de wissel om te schakelen, maar je moet gewoon spanning laten staan op de kant die het op moet zeg maar. Welke instelling is dit nu voor CV47? 0? 6?


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Heb het al gevonden, dit filmpje is erg handig: https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU&t=430s

CV47 moet op waarde 6 staan voor de MP1 en MP5.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Jeroen »

De handleiding van die 4018 is wanstaltig slecht. Ik heb er nu een paar lichtseinen op aangesloten en dat gaat prima, maar deels lichtsein-deels schakeltjak.....ik doe liever een cursus Mandarijn.
Voorts, Folkert, zou ik voor die bezetmelder van Rosoft gaan. Die zijn goedkoper en dezelfde werking, maar: je hebt geen irritant klein schroevendraaiertje nodig! Ik erger me bij de spullen van Digikeijs kaputt aan die stomme kleine schroefklemmen. Zowel de bezetmelders als die 4018.

Goed, nu ga ik achterover leunen en genieten van de inleidende beschietingen. Achterover leunen gaat het best met een koude pils en een bakje chips, overigens!

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door FidOo »

Ooh ik ben het met Herr J eens. Hier idd rosoft melders, dr4018 voor de seinen en oc32 voor servos en overige schakelmeuk. Idd zijn die kleine schroefjes gewoon drama. Bloed irritant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Peter »

Begrijp niet wat irritant aan die schroefjes is, werkt hier prima :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Zap75 schreef: 05 aug 2020 16:14 Aanvullend ook van mij een vraagje over de 4018 en dan specifiek over CV47. De handleiding is vast heel duidelijk voor de experts, maar voor beginners een uitdaging:
Ik ga MTB MP1 wisselaansturing gebruiken. Deze hebben geen behoefte aan een enkele puls om de wissel om te schakelen, maar je moet gewoon spanning laten staan op de kant die het op moet zeg maar. Welke instelling is dit nu voor CV47? 0? 6?
De MP1 en MP5 zijn gemaakt voor de standaard wisseldecoders, dus met gewoon een puls geven. Werkt perfect!!

Groetjes.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Willempie schreef: 03 sep 2020 16:34 De MP1 en MP5 zijn gemaakt voor de standaard wisseldecoders, dus met gewoon een puls geven. Werkt perfect!!
Ik heb de motortjes ondertussen in gebruik. De cv47 heb ik op 6 gezet. Op de default setting werken ze niet juist. Met die instelling aangepast werken ze super icm de DR4018! Wel eens dat de documentatie van Digikeijs in het algemeen zeer karig en hier en daar cryptisch is.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Kwestie van goed lezen en begrijpen wat je aan het doen bent. CV47 #6 is niet de juiste.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Nou, je bent wel erg stellig! CV47 op 1 is voor wissels met dubbelspoelige aandrijving volgens de handleiding. Van de week had ik bij het aansluiten van een extra DR4018 dit per ongeluk hierop laten staan en dan doet de MP1 het wel, maar moet je twee keer de wissel schakelen voor 'ie weer de andere kant op wil. Niet de bedoeling.
De handleiding zegt heel duidelijk in de tabel dat waarde 6 is voor "8x Aansturing wisselaandrijving". Dat is dus precies wat we zoeken. En het werkt probleemloos.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU
Vanaf 8:30 licht hij deze instellingen toe.


Plaats reactie