Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Ik ben voornemens onderstaande Hobbytrain H2945 aan te schaffen, maar alleen als hier een goede Next18 / Nem 662 decoder met geluid in kan.

Afbeelding

Vandaag op de beurs even met Martin van DTS overlegd of wellicht de ESU LokSound 5 er in kan (http://www.esu.eu/en/products/loksound/ ... micro-dcc/). Die past wel, maar dan kan de speaker niet aangesloten worden.

Vraag is dus : Wie heeft ervaring met een geluidsdecoder voor de Hobbytrain G 1700 serie ??? En weet dus welke er in past ?


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Robert_N-Nm »

Op 1zu160 staat iets over de ombouw. Geloof dat ze de hele printje eruit hebben gesloopt en vervangen voor een DH decoder met het geluid van een Gravita.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Hoi Robert,

Ik zal eens even kijken, thanks

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Zo te zien moet er een SL76Next18 in (ivm de afmetingen) en dan kan je op SPA en SPB de speaker aansluitgen

Afbeelding

Nu nog die SL76Next18 (iemand een idee ? is waarschijnlijk end-of-life) ergens vinden en een speaker die gaat passen, ruimte schijnt ca 15 mm x 11 mm x 5 mm te zijn.
Laatst gewijzigd door boumacor op 18 jan 2020 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

Die ga je niet vinden. Tran levert zo ver ik weet niet meer. En die decoder is dus niet te vinden. Of de esu v5 sound past weet ik niet. Maar de speaker past onder in de tank en een 15x11 of 15x9 is bij Martin zeker te krijgen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Hallo Joost,

Ik denk dat die ESU v5 niet gaat passen, volgens de site is deze 21 mm x 10 mm terwijl er maar ca 16 mm ruimte is

Afbeelding

Dus dat kunnen we vergeten denk ik. Er zijn geen andere Sound decoders die volgens mij qua afmetingen in de buurt komen ?

Esu v5 ==> 21 mm x 10 mm
SD18A ==> 21,4 mm x 9,0 mm x 3,2 mm
MX658N18 ==> 25 mm x 10.5 mm x 4 mm
Uhlenbrock 33230 ==> 17,8 mm x 11 mm x 3,4 mm
Piko 46405 ==> (afmetingen onbekend)
Fleischmann 685602 ==> 25 mm x 9,5 mm x 4 mm

Welke ben ik nog vergeten ?


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

Er is nog geen versie die hier past. Hobbytrain heeft er op gegokt dat er een sound decoder die deze grote heeft zou worden uitgebracht. En op de Tran na is dat niet gebeurd. En volgens mij is zelfs de Tran niet eens uitgebracht. Het enige wat je zou kunnen doen (mits ruimte dit toelaat is een next18 decoder en een losse Sound module nog een optie. Je kunt dan een Uhlenbrock nemen of wachten op de sh05 van doehler-haass.de maar dan heb je nog steeds geen passend geluid. Ik heb hem gewoon digitaal gemaakt. En misschien als er ooit een passende decoder komt met geluid bouw ik die in.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Ik had mij voorgenomen om eigenlijk geen geluidsloze locs meer aan te schaffen. Denk dat ik een beetje verpest ben door mijn laatste aankopen. Heb nog niet kunnen vinden wat de afmetingen worden van de SH05 dus dat wordt nog spannend. Als je een SH05 zou kiezen zou je dan deze combineren met een Next18 decoder van D&H (de DH18A geloof ik) ?? Zodat je de minste kans hebt op comptabiliteitsproblemen ?? Het is vast zo dat SUSI een standaard is maar dat was Hayes (RS-232 modems) vroeger ook.


z21 Start met 2 x Multimuis

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Debvd »

Waarom geen geluidloze locs meer? ....Rij je ze dan allemaal met geluid tegelijkertijd? gewoon nieuwsgierig... ;)



Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Met geluid net even wat leuker dan zonder. Persoonlijk dingetje dus. Of het moet iets heel bijzonders zijn, zoals
Afbeelding


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

boumacor schreef: 19 jan 2020 14:35 Ik had mij voorgenomen om eigenlijk geen geluidsloze locs meer aan te schaffen. Denk dat ik een beetje verpest ben door mijn laatste aankopen. Heb nog niet kunnen vinden wat de afmetingen worden van de SH05 dus dat wordt nog spannend. Als je een SH05 zou kiezen zou je dan deze combineren met een Next18 decoder van D&H (de DH18A geloof ik) ?? Zodat je de minste kans hebt op comptabiliteitsproblemen ?? Het is vast zo dat SUSI een standaard is maar dat was Hayes (RS-232 modems) vroeger ook.
De sh05 zou net zo groot moeten worden als een dh10c, maar hij is nog niet uitgebracht en je krijgt dus eigenlijk 2 decoders op elkaar. En ik weet niet of dat zonder problemen gaat (je moet ze stapelen) en daarbij blijft het zo dat doehler-haass.de niet de passende geluidsfile voor deze lok heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

H'mmm, dat klinkt niet heel erg fijn. Heel jammer allemaal, dan laat ik deze aan mij voorbij gaan denk ik. Bedankt voor je mee denk hulp


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door martindomburg »

Deze is niet om te bouwen helaas naar geluid. Ook niet als je de print verwijderd. De enige ruimte zit in de cabine en daar past geen sound n18 in helaas.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door boumacor »

Wat ontzettend jammer, had graag een leuke sounddecoder er in geplaatst. Geloof ook niet dat twee decoders boven op elkaar gaat passen onder de kap. Denk dat ik deze maar moet vergeten :( :( :(


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door mikey »

Wellicht past er een decoder in de dieseltank? Ik heb alleen geen idee hoe laag de motor zit. Als deze hoog genoeg ziet, kan je met enig freeswerk de decoder in de dieseltank kwijt. De speaker zal ongetwijfeld wel in de cabine te verwerken zijn.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Robert_N-Nm »

https://youtu.be/9MPJnw5Bs2w

Maar hoe dat in elkaar gefrot zit? geen idee. Maar het is wel mogelijk, met een 6 polige DH decoder en het verwijderen van de print. De verlichting zit ook in de lampen ipv de kap.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door mikey »

De D&H sound decoders zijn ook wat smaller als de ESU. Die passen waarschijnlijk niet in de huif als je de oude printplaat er uit haald. Ik heb wel gemerkt dat de D&H een stuk gevoeliger zijn dan de ESU's. Op de club rijden wij met Dinamo / Koploper, maar daar storen de D&H sound decoders enorm op. Bij de D&H decoder heb je eigenlijk een locbuffer nodig. Maar die zal je er niet zo makkelijk ook nog in krijgen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door martindomburg »

Robert_N-Nm schreef: 20 jan 2020 13:58 https://youtu.be/9MPJnw5Bs2w

Maar hoe dat in elkaar gefrot zit? geen idee. Maar het is wel mogelijk, met een 6 polige DH decoder en het verwijderen van de print. De verlichting zit ook in de lampen ipv de kap.

MvG
Robert
Gezien de ruimte is het enige wat ik kan bedenken naast het verwijderen van de PCB en de lichtplatinen twee opties zijn:

- Veel gewicht weggefreesd om een decoder in de huif te kunnen plaatsen (De cabine is leeg en de luidspreker zit in de bak onderop)
- De aandrijving achterin verwijderen en de motor alleen de voorzijde laten aandrijven.

De eerste optie heb ik wel overwogen echter is het risico voor de aandrijving erg groot. De tweede kan ik me niet voorstellen dat men dit zou doen eerlijk gezegd. Maar ik laat me graag verrassen :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

Hier dan het draadje van de G1700 van het filmpje: https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... ?id=987888

Hij schrijft dat de volledige print er uit is gehaald, ook de motorhouder is er uit gehaald (motor gelijmd?) en de verlichting los in de kap aangebracht.

Hier ook een ombouw filmpje in 4 delen: (dit is een G1000 maar is verder grotendeels gelijk aan de G1700!)
https://youtu.be/yYEOSsWSjFI

https://youtu.be/AbflHyYwLFY

https://youtu.be/ieGyZWLqS74

https://youtu.be/-mU3IYZAGnc


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Victoria
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2020 17:25

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Victoria »

Misschien kan deze helpen?
Afbeelding


MVG Victoria
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Hube »

Als je met een vaste treinsamenstelling rijdt kun je ook overwegen een sound decoder en een speaker in een wagon achteren de loc te plaatsen. Er hoeven geen draden tussen de wagon en de loc te lopen. De wagon kan geheel zelfstandig via DCC aangestuurd worden. De decoders van loc en wagon kunnen met CV 19, dubbeltraktie, gekoppeld worden. De wagon kan dan ook nog aan- en afgekoppeld worden.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

Hoi Victoria. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat dit helaas verkeerd moet zijn. De maten zijn namelijk identiek aan een gewone next18 decoder zonder sound van piko.
En ik heb dat eigenlijk nog niet gezien zo'n kleine sound decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Victoria
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2020 17:25

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Victoria »

Hoi Joost,

Dat gevoel heb ik nu helaas ook. De proporties op de onderstaande afbeelding kloppen volgens mij niet, hij is veel te lang. Maar de informatie over de decoder afmetingen is afkomstig van de Piko 2020 catalogus (https://www.piko.de/KAT_PDF/99690.pdf). Grappig als daar wel een foutje zit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Victoria op 21 jan 2020 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.


MVG Victoria

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door FidOo »

Ja ik had het uiteindelijk daar ook in gevonden. Maar ga er maar niet van uit dat het klopt. Overigens is er maar bar weinig info te vinden over die decoder ondanks dat deze gewoon verkrijgbaar is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Victoria
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2020 17:25

Re: Geluidsdecoder en speaker voor Hobbytrain H2945

Bericht door Victoria »

Ik heb een berichtje gestuurd naar de PIKO technische support. Ben benieuwd naar hun antwoord :D


MVG Victoria
Plaats reactie