alleen locs digitaal aansturen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
henri2
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:45

alleen locs digitaal aansturen

Bericht door henri2 »

Ik heb een analoge baan. Deze wordt gevoed door een trix transformator. De spanning op de baan is circa 9 volt. De baan is ingedeeld in vakken en werkt met seinen. Met een bedieningspaneel kan ik de de treinen laten vertrekken van het station en ook weer naar het goede spoor leiden. De wissels worden automatisch omgezet.
Het werkt prima. Het enige wat ik zou willen veranderen is om met digitale locs te rijden. Deze hebben iets meer mogelijkheden (geluid etc). Is dit eenvoudig te doen? De wissels en andere zaken wil ik niet digitaal aansturen.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: alleen locs digitaal aansturen

Bericht door FidOo »

Ja hoor. Je sluit gewoon de centrale aan zoals je de transformator aansluit op je rails. Het enige is dat de aansturing van je blokken hetzelfde blijft. Dus als je blokken spanningsloos maakt dat dat bij digitaal ook gebeurd dus een trein zal niet netjes stoppen maar in 1x Stil staan. Daarnaast zul je altijd je loks moeten aansturen zodat ze gaan rijden. Dus elke lok individueel


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
henri2
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:45

Re: alleen locs digitaal aansturen

Bericht door henri2 »

Uit mijn trafo komt wisselstroom. Er zit denk ik nog iets tussen op gelijkstroom op de baan te krijgen. De spanning op de baan is ongeveer 9 volt. Komt er uit de centrale gewoon gelijkstroom? En sluot ik die zo aan op de baan? Of heb ik nog meer nodig? Ik hoor wel eens van een booster?


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: alleen locs digitaal aansturen

Bericht door gvandersel »

Een centrale is een complex apparaat en bevat reeds een booster. De booster van een centrale kan 4 tot 6 treinen aansturen (afhankelijk van verlichting en stroom voor de motor). Uit een centrale komt een digitale stroom (geen gelijk en geen wisselstroom) en wordt in je locomotief omgezet door de decoder in gelijkstroom voor de motor. Dus als je nu een analoge gelijkstroom baan hebt, dan moeten de volgende zaken verandert worden:
- Trafo waar je je treinen mee aanstuurt vervangen door een centrale;
- Alle locomotieven voorzien van een decoder.

Je schrijft dat je digitaal wilt gaan rijden vanwege het geluid. Houd er rekening mee, dat als je je trein op de huidige manier regelt er bij een stop ook geen geluid meer is. Dit komt doordat je je trein stroomloos maakt.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
henri2
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:45

Re: alleen locs digitaal aansturen

Bericht door henri2 »

Gerard bedankt. het is me duidelijk. Ik moet dus alle locs voorzien van een decoder want er staat een digitale stroom op de baan ipv een gelijkstroom. Bovendien moet is zorgen dat deze digitale stroom zo zeker 9 volt kan leveren anders wordt de baanspanning te laag.

Ik ga eens uitzoeken hoe de huidige trafo op de baan is aangesloten. Uit de trafo komt een wisselstroom en op de baan staan gelijkstroom. er zal wel een gelijkrichter tussen zitten. Ik heb de baan overgenomen en er zit wel een beschrijving bij met electronica schema s maar dat zegt me nog te weinig. En de ontwerper van de baan is overleden dus die kan kan ik het niet meer vragen.

Ik begreep eerder van de site project.org. dat je de centrale moeten aansluiten op de baan maar ook op de wisselspanning vanuit de trafo. Dit zal wel afhangen van het soort centrale.


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: alleen locs digitaal aansturen

Bericht door gvandersel »

Nee. Een centrale heeft weer een voeding nodig (zoals dat in de elektronica heet). Deze voeding is een trafo. Ik weet niet of je een meter hebt om de spanning van de trafo te meten, maar als die rond de 15V zit, dan kan je als de trafo oldoende stroom kan leveren deze gebruiken als voeding voor de centrale. Dit is overigens zelden nodig, daar er zat sets zijn waarop de voeding voor de centrale meegeleverd wordt.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Plaats reactie