Kato Class 66 sound inbouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door Marco66 »

Hoi,

Graag voorzie ik mijn Kato Class 66 van sound.
De decoder kan in de tank onderin, als ik wat van het chassis wegfrees.
Maar waar laat ik de speaker?
Op dit moment ben ik in het bezit van een Esu loksound 5 micro, maar als een andere decoder beter past/ rijdt met deze lok wil ik dat ook graag weten.
Op de site van de Delftse modelbouw vereniging staan wel foto’s van een Kato Class 77, maar ik kan niet echt zien waar de speaker geplaatst wordt.
Misschien heeft iemand ervaring met deze lok en het inbouwen van sound?
Het gaat om deze lok:

Afbeelding

Hier het chassis waar aan de onderkant dan gefreesd dient te worden, er achter het frame met de tank.

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten Marco.


Groeten Marco
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door mikey »

Hoi Marco,

Dan ben je mijn class 77 tegen gekomen. Ik heb er op dit forum ooit een stukje over geschreven: Klik hier

De foto's zijn wel in die tijd in foto emmer geupload. Mocht je problemen hebben met ze te bekijken, kan ik ze wel opnieuw uploaden onder mijn huidige hosting.

Dan moet je maar even een seintje geven.

Mocht je nog vragen hebben, stel de gerust. Wellicht kan ik je dan verder op weg helpen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door Marco66 »

Hoi Mikey,

Zou je de foto’s nogmaals willen delen, het is best moeilijk te zien.
En dat van die speaker is idd een goede tip, Esu is best fors uit gevallen qua hoogte, breedte lengte is bij versie 5 gelijk.

Alvast bedankt,

Marco


Groeten Marco
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door mikey »

Ik had de originele foto's niet meer, maar gelukkig nog wel Whatsapp kopieën. Het is dus niet mega kwaliteit, maar nu prima te bekijken.
Als je opnieuw de onderstaande link aanklikt, zou je ze nu goed moeten kunnen bekijken:

Klik hier


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door Marco66 »

Hoi Mikey,

Dank je wel, prima te zien en idd de speaker van ESU past niet op die plaats, dus even een D&H bestellen.

Groeten Marco.


Groeten Marco
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door martindomburg »

Die is leuk om te doen, wil het zelf ook nog eens doen met een van mijn class66 modellen. Nog niet aan toe gekomen helaas.

Ik zou de D&H LS1308 gebruiken, wel een klankkast hierbij maken. Dus de luidspreker geluidsdicht afsluiten. Anders hoor je niets. Hij past op het Stukje onder de NEM stekker. Als je die verwijderd overigens heb je lekker veel ruimte voor een LS5 micro.

Sommigen halen dat hele stuk printplaat weg,

Kijk ook eens naar de nieuwe SD05a sounddecoder van D&H, die is echt heel klein (20x7,6). Vandaag binnen gekregen en vergeleken met de LS5 micro echt aanzienlijk kleiner. Kan tot 500mA leveren, maar dat is voor de Class66 wel voldoende lijkt me. Weet alleen niet of D&H de Class66 als soundfile heeft, zo niet zou dat echt een misser zijn....

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door FidOo »

Heeft doehler-haass.de niet. Misschien een renfe lok die er op lijkt. Maar daar ben ik niet echt zeker van. Ik zou dus gewoon die esu decoder inbouwen. Ik ga dan tegen het advies van Martin in door te zeggen dat je beter de 15x8 speaker kunt gebruiken omdat deze qua hoogte geen verschil heeft (dat is de beperkende factor lijkt me zo op de foto's af gaande.) en geeft veel beter geluid. Inderdaad altijd zorgen voor goede luchtdichte kapsel
Die nem stekker zou ik dan gewoon verwijderen bij zo'n ombouw aangezien dit geen toegevoegde waarde meer biedt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door martindomburg »

Gewoon proberen, hoe groter de speaker des te beter de sound. Het mooiste is twee speakers :D

#challenge


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door mikey »

Sorry dat ik even in je bouwtip van D&H decoder met speaker roer Martin, maar Marco heeft al een ESU sound decoder ;)
Hij heeft de Micro V5 welke al kleiner is als de V4 welke ik heb gebruikt.

Ik kan uit ervaring spreken dat de ESU decoder vele male sterker geluid produceert als de D&H. Daarnaast is de interne buffer van de ESU echt goed waardoor het geluid nagenoeg niet wegvalt.

Nog even terug te komen op de speaker. Ik heb de LS1511S gebruikt. Daar zit een plakrandje aan welke je zo op een styreen plaatje kan plakken.
Deze speaker past er echt precies tussen zonder dat je wat weg moet vijlen. Het geluid van combinatie speaker / decoder is echt fenomenaal. En LUID :D

Het enige is dat er door de plaatsing van de speaker geen NEM stekkertje meer in gestoken kan worden. De behuizing kan je simpelweg er af slopen en de draden vanuit de decoder er even netjes op solderen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kato Class 66 sound inbouwen

Bericht door FidOo »

Mike, de huidige D&H sounddecoders gebruiken exact dezelfde soundchip als ESU, dus daar zou eigenlijk geen verschl meer in mogen zitten (zelfde output, kanalen, vermogen en opslag).
Wat natuurlijk lastig is dat je nooit dezelfde soundfiles hebt en vaak ook niet dezelfde lok en speaker. Heb helaas dus nooit 1 tegen 1 kunnen vergelijken. Maar kan je vertellen dat met een goede kwaliteit soundfile en goede speaker/klankkast je echt een topgeluid hebt uit een D&H sounddecoder.
Wel zijn ze inderdaad gevoeliger voor stroomonderbrekingen als de ESU's.

in dit geval is de ESU al aanwezig dus zeker die toepassen!

Ik doelde eigenlijk ook op de 15x11 ipv 15x8 speaker!
Overigens zou ik niet de 15x11 met dat plakrandje nemen maar degene die je moet verlijmen op zo'n plastic bakje als klankkast. Die met dat plakrandje is niet zo geluidsdicht. Maar dat is mijn ervaring.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie