Wissels aansluiten.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Twee vragen over het aansluiten/plaatsen van de Minitrix wissels.

1 In het Digikeijs boekje staat een voorbeeld voor het aansluiten op de 4018, maar in dat boekje zijn de draadjes blauw zwart en rood, bij de aandrijving van mijn wissels zijn deze echter groen geel en wit. Snap ik het goed dat bij de 4018 wit op de C aangesloten moet gaan worden en geel op 1 en groen op 2?

2 Als ik één kant van het spoor tussen de wissels in blokken en secties opdeel en aansluit op de 4088, dan krijgen de wissels daar ook geen stroom neem ik aan.
A Dus snap ik het goed dat die wissels ook apart van stroom moet worden voorzien? Ook via de 4088?
B En moet ik nog iets speciaals met de gepolariseerde puntstukken doen?

Tot zo ver...


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Frank_N »

Bij Minitrix is groen afbuigend en geel rechtdoor. Wit is common.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

common?


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Frank_N »

Gemeenschappelijk, of aarde, of 0, of min (-).
Volgens seinstanden zou het net andersom moeten zijn.... Groen (+)rechtdoor, Geel (+)afbuigend.

Op dat kastje is trouwes steeds te zien: 1,C,2.....3,C,4...etc. C zou dus common kunnen wezen.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Ipharra »

Je kunt de wissel aansluiten op een poort van de 4088 om deze van spanning te voorzien, kost je dan wel een poort, dat is het nadeel maar voordeel is dat als je de wissel rechtstreeks vanuit de centrale voedt je er een diode brug tussen moet zetten om geen potentiaal verschil (verschil in spanning) tussen wissel en blokken te krijgen. Met de aansluiting op de 4088 van de wissel vervalt de diodebrug dan omdat hij dan al dezelfde spanning krijgt als de blokken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren...
Voordeel van aansluiten op de 4088 is dan ook gelijk dat die wissel gedetecteerd wordt.... neem ik aan?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Ipharra »

Bij aansluiten op de 4088 heb je gelijk een wisselbezetmelding die eventueel te gebruiken is in iTrain of voor andere doeleienden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Nog een vraagje:
Als ik de wissel met één punt op een railstaaf aansluit op de 4088, -bijvoorbeeld aan de binnenbocht van het afbuigende spoor- heeft die wissel dan overal spanning in de binnen bocht? Ofwel zijn de corresponderende spoorstaven van een wissel vanbinnen met elkaar verbonden?


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door BenQ »

Bij Fleischmann zit er een schakelaar in de wissel die het puntstuk met de juiste rail verbind.
Dus je hoeft alleen de rechte en de kromme staaf met de centrale te verbinden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Geldt dat ook voor Minitrix wissels?


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door BenQ »

Dat kan je met ohm-meter vaststellen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Zie ik het nu goed dat de 4018 ook nog op de spoorstaven aangesloten moet worden?

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/wissel ... ssels.html



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Willempie »

Ja, hij moet aangesloten worden op het digitale signaal. En waar staat dat op, juist dat staat op de spoorstaven. Want die zijn aangesloten op de centrale, de DR4018 moet net zo als de decoders in de treinen, luisteren naar de digitale boodschappen. Staat ook duidelijk in de DR4018 handleiding, en die kun je beter lezen en gebruiken, dan informatie te halen vanaf het web, je weet nooit of die juist is, en of de schrijver ervan net zo'n beginner is als dat jij bent, en ook weer een wiel aan het uitvinden is.


Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dus iedere 4018 apart éénmalig op het spoor aansluiten?
Kan de 4018 dan niet direct zijn digitale signaal van de de centrale krijgen?
kan ik mijn 3 4018's misschien ook in serie aansluiten?


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Sibbesuisje »

Folkert, je kan het signaal ook direct van de centrale halen.
Dit staat op pagina 4 van de handleiding van de dr4018
Ik heb dit zelf ook zo aangesloten. Is inderdaad wel makkelijk dan het signaal weer van de rails krijgen :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door martindomburg »

Even aanvullend: Dit geld dus voor de SIGNAL input!

Voor de Power input:
Ondanks dat deze methode door Digikeijs word aangegeven, word het niet aangeraden. Sterker nog, de ontwikkelaar van de DR4018 adviseert om dit niet te doen.

Als de DR4018 en de DR4024 worden gevoed met een onstabiele gelijkspanning zoals die van de Track output of een treintrafo, kan het gebeuren dat deze na een kortlsuiting op het dcc signaal, een inschakelpiek, of zelfs een puls, alle instellingen verliest. Bij 1 of twee modules is dit nog niet zo erg, maar bij meerdere modules niet leuk meer.

Het algemene advies: Sluit de DR4018 en DR4024 modules altijd aan op een stabiele gelijkpspanningsbron zoals de DR60710, Meanwell RSP serie of de GSM series. De genoemde voedingen zijn kortsluitvast en brandveilig. Elke Stabiele gelijkspanning (lees treintrafo dus niet) is in principe goed, voltage het liefst 19-24V voor de DR4018 en 12V voor de DR4024.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké Sander, dank je dan ga ik dat zo ook doen.

Martin, Ik heb daar al de DR60710 voor aangeschaft dus dat gaat (ook) goed komen.
Rest alleen nog de vraag:
Ik heb drie 4018's hoe voorzie ik die alle drie op een nette manier van signal en stroom?
Gewoon doorlussen?


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Sibbesuisje »

martindomburg schreef: 28 apr 2020 07:32
Het algemene advies: Sluit de DR4018 en DR4024 modules altijd aan op een stabiele gelijkpspanningsbron zoals de DR60710, Meanwell RSP serie of de GSM series. De genoemde voedingen zijn kortsluitvast en brandveilig. Elke Stabiele gelijkspanning (lees treintrafo dus niet) is in principe goed, voltage het liefst 19-24V voor de DR4018 en 12V voor de DR4024.
@martindomburg , even terugkomend op je geadviseerde voltage voor de DR4018: De DR4018 handleiding geeft aan dat het voltage 12-18 volt moet zijn. Aangezien dit nogal verschilt van 19-24v, wel benieuwd waarom je advies zoveel hoger zit (we willen natuurlijk niet per ongeluk een DR4018 om zeep helpen met een verkeerd voltage ;) )

groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door martindomburg »

Omdat dit advies niet correct is helaas, sterker nog, de eerste versies hadden maar 19V als voeding. Er staan helaas wel meer dingen in de handleidingen en op de website van DK die niet correct zijn en tegen het advies van de ontwikkelaar ingaan. Lees voor de grap als elektrotechnicus de teksten op de website maar eens.... kan je lachen.

Vanaf 19V werken de magneetspoelen redelijk betrouwbaar. Begin daarom bij 19V en bouw dat rustig uit naar meer. De meesten 24V voedingen kan je terug regelen naar 19,6V.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Jeroen »

Wat een ellende eigenlijk.....

Je hebt dus een handleiding nodig om de handleiding te lezen. En je moet een elektrotechnicus zijn om de website correct te begrijpen, begrijp ik van een elektrotechnicus.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Sibbesuisje »

Jeroen schreef: 28 apr 2020 13:20 Wat een ellende eigenlijk.....

Je hebt dus een handleiding nodig om de handleiding te lezen. En je moet een elektrotechnicus zijn om de website correct te begrijpen, begrijp ik van een elektrotechnicus.
Mooi gezegd Jeroen. En dan word er nog wel eens geroepen: "RTFM!", maar blijkt nu dat je dat weer niet moet doen. Wat een ellende allemaal.... Tijd voor een biertje! :lol:


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Willempie »

Folkert van Wijk schreef: 27 apr 2020 23:14 Dus iedere 4018 apart éénmalig op het spoor aansluiten?
Kan de 4018 dan niet direct zijn digitale signaal van de de centrale krijgen?
kan ik mijn 3 4018's misschien ook in serie aansluiten?
Je haalt het signaal altijd vanaf de centrale. Het spoor is immers aangesloten op de centrale.

En nee je kunt ze niet in serie zetten, decoder sluit je altijd parallel aan. Ze moeten namelijk allemaal dezelfde spanning krijgen.
Aansluiten zoals beschreven, en niet zelf van alles bedenken, want dan gaat het mis.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door martindomburg »

@Jeroen: Alles valt of staat bij een goede handleiding met de juiste informatie.

Helaas is het wel de waarheid, iets wat ze in Almere echt wel eens wat beter mogen gaan regelen. Er staan veel dingen in die technisch wellicht kloppen en ook kunnen, maar in de praktijk niet zo praktisch blijken te zijn.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Sibbesuisje »

Zo word het toch wel een erg interessante discussie. Zelf heb ik mijn wissels namelijk op een DR4018 aangesloten welke zijn stroom krijgt van een trafo. Vooralsnog nooit meer dan 2 van die decoders in gebruik gehad, maar sta op het punt er 5 aan te gaan sluiten voor mijn rangeerbaan (want ja, veel wissels, ontkoppelaars en seinen).
Nu bewaar ik altijd netjes de manuals, zelfs van de wissels, dus daar ook eens gekeken. Voor een fleischmann electrische wissel word voor AC/DC 14V aanbevolen door FLM, maar DCC geven ze al aan dat dit 18V moet zijn. Voor Minitrix kon ik er niets over vinden, alleen dat AC/DC max 16v mag zijn, dus die zullen voor DCC dus ook wel zo rond de 18-20V zitten vermoed ik.
Met dat soort informatie begin ik het punt om niet met een trafo te werken wel enigzins te begrijpen.

Verdorie, dacht ik voorlopig uitgekocht te zijn, maar nu zit ik er toch over te denken alsnog zo'n DR60710 aan te schaffen (want dat ziet er meer 'idot proof' uit dan die andere merken die genoemd werden). En dan maar eens beginnen met een 18-19V setting...


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aansluiten.

Bericht door Folkert van Wijk »

Is bij digikeijs 4018, 1 rechtdoor en 2 afbuigend, 3 rechtdoor en 4 afbuigend etc.?


Plaats reactie