Keerlus - dubbelspoor

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Keerlus - dubbelspoor

Bericht door mgrim »

Hey hoi,

Door een verhuizing heb ik een tijdje niks kunnen doen aan mijn spoorbaan, maar nu, in deze rare COVID19-tijd, krijg ik mogelijk wel meer tijd om mijn (digitale) baan aan te leggen.

Net plan dat ik heb bevat een keerlus dat in zichzelf uitkomt. Voor de duidelijkheid heb ik even snel een tekeningetje gemaakt en bijgevoegd. Het laat een dubbelspoor zien dat gaat naar een kopstation en een aftakking van dat dubbelspoor keert (onder tafel) in zichzelf terug (twee wissels en een 15-graden kruising). Dat geeft elektrisch problemen natuurlijk dus ik keek naar keerlusmodules, bijvoorbeeld de DR5013 van Digikeijs.

Maar... kan dit überhaupt wel? Op basis van de beschrijving van de DR5013 zou ik nog steeds niet weten hoe dit aan te sluiten. Heeft iemand hier misschien zo iets een keer gedaan?

Groet,

Martin
Bijlagen
20200331_134041.jpg
20200331_134041.jpg (29.17 KiB) 2558 keer bekeken


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Hube »

Zoals je het tekent en beschrijft heb je geen keerlus.
Het is een dubbelsporige hondebot.
Neem maar een wagonnetje en volg het door jouw getekende spoor.
Als je, jezelf frontaal tegenkomt dan heb je een keerlus.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Jeroen »

Ja als je naar een kopstation gaat, krijg je hier wel te maken met een keerlus-situatie. Ik neem anders wel aan dat je wat overloopwissels in je kopstation gaat gebruiken.

Het is zo natuurlijk wel een redelijk bottleneck. Ik zou die kruising vervangen voor een ongelijkvloerse manier van kruizen. Dus een lus onder- of bovenlangs. Dan heb je wat minder obstructie met je dubbelspoor.

Het is maar een idee. Ik ga maar weer gauw naar de zolder, want op dit forumonderdeel van baanplannen ben ik eigenlijk ook niet zo begaan.

Succes!


Afbeelding

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door dentheo »

Wanneer je een dubbelsporige baan hebt, heb je er voordeel aan deze hetzelfde aan te sluiten.
Anders zijn overloopwissels bijna onmogelijk.
Nadeel is dat je in de keerlus op beide einden inderdaad een keerlus-schakeling nodige hebt in een blok langer dan de langste trein..
Maar dan weer niet in het kopstation en eventuele ander stations.
Laatst gewijzigd door dentheo op 01 apr 2020 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door mgrim »

Hey hoi!

Dank al vast voor de opmerkingen tot nu toe: die van het hondebot heeft me zeker geholpen en ik denk dat mijn 'probleem' nu dus elders ligt als ik er vanuit kan gaan dat zo'n 15-graden kruizing geisloleerd is.

Meegestuurd een schematische schets van mijn baan: een hondebot met een aftaking naar een kopstation waarbij middels 4 wissels en een kruizing van spoor gewisseld kan worden. Moet ik nu van die keerlusmodules aansluiten bij die kruizing bij het kopstation?

Groet,

Martin
Bijlagen
Hondebot.jpg
Hondebot.jpg (15.17 KiB) 2518 keer bekeken


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door shoven »

Volgens mij kun je met 1 keerlusmodule volstaan. Volg simpelweg de sporen en hoe de polariteit (plus/min, rood/blauw, J/K) verloopt.
Op de plek op het plaatje is hij volgens mij het eenvoudigst in te passen.
Het enige punt is: is dat stuk lang genoeg om een keerlusmodule toe te passen?
Bijlagen
keerlus.jpg
keerlus.jpg (67.32 KiB) 2474 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Nico Essers »

Als ik de tekening van Steven bekijk dat zie ik in de kruising (links boven zwart rechthoekje keerlus) ook een kortsluiting. Gebruikelijk bij een hondebot is dat als er overloopwissels gebruikt worden in beide buitenste lussen een keerlusmodule geplaatst wordt. Dit omdat de ruimte tussen de overloopwissels meestal te klein is om dit op te lossen. Dus zijn er volgens mij 2 modules nodig.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Hube »

Nico Essers schreef: 31 mar 2020 22:01 Als ik de tekening van Steven bekijk dat zie ik in de kruising (links boven zwart rechthoekje keerlus) ook een kortsluiting. Gebruikelijk bij een hondebot is dat als er overloopwissels gebruikt worden in beide buitenste lussen een keerlusmodule geplaatst wordt. Dit omdat de ruimte tussen de overloopwissels meestal te klein is om dit op te lossen. Dus zijn er volgens mij 2 modules nodig.
Als die kruising de kruisende rails isoleert dan zou het toch met de methode van Steven moeten kunnen ?

Maar @mgrim, Martin heeft het over een dubbelsporige baan (hondebot). Maakt dat de situatie niet anders.
Dat zou je met de kleuren van @shoven, Steven eens helemaal moeten uittekenen. Misschien kan het dan, als je de overlopen gunstig kiest of juist weglaat, wel zonder een keerlus.

groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 01 apr 2020 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Nico Essers »

Is het een pure kruising of is het een double slip wat me veel logischer zou lijken bij deze baan?


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door shoven »

Ik ben uitgegaan van een kruising.

Dus zoiets als op de foto (dit zit op mijn baan).

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door dentheo »

Deze kruising (Peco ?) is een speciaaltje , volgens mij speciaal verdeeld.
Ik ben er niet uitgeraakt zonder bijkomend relais.
Zelfde schikking met dubbelspoor wel beide identiek gepolariseerd, om overloopwissels mogelijk te maken, en daarom met keerlus net achter schaduwstation onder de plaat.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Hube »

Is het dan niet beter om de “insulfrog” versie gebruiken?
In de foto van Steven lijkt het een “elektrofrog” versie te zijn,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door shoven »

Dit is een electrofrog versie, en je hebt inderdaad een relais erbij nodig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door mgrim »

Hey hoi!

Als beginnende spoorbaner snap ik niet alles dat hier opgemerkt wordt: zal even wat termen gaan googlen (insulfrog, elektrofrog, double slip...).

Na het antwoord van Steven was ik hoopvol: ik heb voldoende afstand tussen de kruizing en het kopstation om daar één keerlusmodule aan te leggen. Dit gaat inderdaad uit van een volledig goed geisoleerde kruizing. Ik had in mijn hoofd om alles aan te leggen met Fleischmann n-spoor, dus dat zou leiden tot een kruizing 9162. Op de plaatjes ziet die er geisoleerd uit, maar zeker ben ik niet want kan niet echt een specificatie of zo vinden.

Mijn idee was om iets aan te leggen precies zoals Steven laat zien op zijn foto. Begrijp ik jullie goed dat ik daar mogelijk een speciaal overloopwissel (geisoleerde kruizing) van PECO voor moet hebben?

Iets anders dat ik niet helemaal begreep is waarom de lengte van een stuk spoor belangrijk is voor zo'n keerlusmodule. Blijkbaar is er een minimum afstand waar dat bij werkt? Ook dit zal ik even proberen na te zoeken; de handleiding van de DR5013 gaf me zo 1-2-3 nog geen uitsluitsel.


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door Hube »

Als je Fleischmann rails gebruikt dan vergeet de opmerking over de Peco kruising, die doet niet ter zake.
("insulfrog" is geïsoleerd puntstuk, "electrofrog" is geleidend puntstuk).

De lengte van het stuk spoor voor de keerlusmodule moet zo lang zijn als jouw langste trein.
De hele trein moet op het stuk spoor staan dat door de keerlusmodule omgepoold wordt.
De oplossing van Steven moet dan werken. Ga er maar vanuit dat de Fleischmann 9162 kruising volledig geïsoleerd is.
Maar teken jouw dubbele sporige baan eens schematisch uit. Dan kan beter bekeken worden of en waar de keerlusmodule moet komen.
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Keerlus - dubbelspoor

Bericht door shoven »

Hube schreef: 02 apr 2020 14:33 De lengte van het stuk spoor voor de keerlusmodule moet zo lang zijn als jouw langste trein.
De hele trein moet op het stuk spoor staan dat door de keerlusmodule omgepoold wordt.
Aanvullend: je hebt ook nog wat ruimte nodig voor de detecterende delen voor en na het stuk dat omgepoold wordt. Dat zijn bij elkaar ook nog de nodige cm's. Bij mijn baan iets van 2x20 cm. Zie ook de instructies op de Rosoft site (het gaat dan om de delen A, B, D en E).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie